*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
*2 The Ultimate Hitchhiker's Guide, Douglas Adams (ge-wel-dig leuk!)
3* Neuromancer van William Gibson (literatuur onder de SF! aanrader voor wie wat met computers doet (wie niet))
4* A Clockwork Orange vam Anthony Burgess (fascinerend)
5* Robert Jordan's Wheel of Time serie (mooi geschreven)
6* Brave New World van Aldous Huxley (lezen voor je lijst kan best leuk zijn)
*7 Dune van Frank Herbert (tsja...wat kan ik hier nog over zeggen)
8* Toch zeker een paar van Isaac Asimon (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
9* The Discworld Serie van Terry Pratchett (heerlijke humor, niet allemaal snel achter elkaar lezen...wordt anders wat te veel van dezelfde humor)
10* Weiss en Hickman's Dragonlance serie èn Deathgate (poort des doods) serie. (één van mijn lievelings series)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)
Welke 10 (11 ) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.
edit: okay, nr. 12: Day of the Triffids van John Wyndham, een echte must read! Ik ben niet zo goed met tellen tot 10
[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 12-12-2001 07:36]
Day of the Triffids - John Wyndham
War of the worlds
1984
En dan zijn er nog 3 titels waar ik niet op kan komen
De donkere toren cyclus van Stephan King is ook een must read, voor zijn doen veel fantasy...
Nog een paar auteurs van wie iedereen minimaal een boek gelezen "moet" hebben.
Arthur C Clarke.
Met name 2001 + vervolgdelen en de "Rama" serie, ik vond "The Light of Other Days" ook erg goed.
Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)
Robert Silverberg
Raymond Feist
HG Wells: The Island of docter Moreau, The Time Machine
En zo nog veel meer boeken.
Dit verhaal is geschreven door een Duitser genaamd Michaël Ende. Andere verhalen van hem kun je ook tot het SF/Fantasy genre rekenen. Die zijn ook goed om te lezen.
Donkere toren serie (stephen king)
Kronieken van LonTobyn (David B Coe)
Die hele Raymond E Feist serie
Wetten van de Magie
Hitchhiker's guide ofcourse
Neuomancer/Mona lisa overdrive
de Hyperion saga (Dan Simmons)
En nog een paar losse boeken die verder nog aan te raden zijn:
11 - Neil Stephenson. - Snowcrash (Ik heb zelf nog niet zo heel veel van hem gelezen, maar Cryptonomicon ligt nog op de stapel)
12 - Jon Courtenay Grimwood - Remix. (Vrij onbekende schrijver, waar ik heel toevallig tegenaan ben gelopen. Snoeiharde cyberpunk. "William Gibson meets Quentin Tarantino")
13 - Bruce Bethke - Headcrash. (Heel erg grappig geschreven, 'harde' cyberpunk SF)
Robin Hobb
Heeft een tweetal trilogiien geschreven :
Farseer Line (okay er is een 4e deel nèt verschenen, maar het verhaal is af met 3 boeken)
Living Ships totaal 3 boeken met een compleet verhaal.
Goede schrijfstijl, mijn advies is wel om ze in het engels te lezen ...
quote:Jaaahaaa!! Natuurlijk is dat SF! (En hoe kon ik die nou vergeten op mijn lijstje.
Op woensdag 12 december 2001 08:24 schreef lizardtattoo het volgende:
Jules Verne
(mag je dat nog SF noemen tegenwoordig?)
quote:hmm.. Die ga ik op m'n te-lezen lijstje zetten. Ik heb al veel over hem gehoord, maar nog (steeds) niets van hem gelezen.
Robert Silverberg
quote:Oke, de rest van de delen zijn iets minder dan de trilogy zelf, maar uiteindelijk wel leuk om te lezen als aanvulling.
Op woensdag 12 december 2001 09:55 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
10 - Asimov - Foundation trilogy. (Ja, de *trilogy*. Laat de verdere delen alsjeblieft liggen)
...om er maar eens wat te noemen.
Imagica (Imajica) van Clive Barker
Stand on Zanzibar van John Brunner (een boek over overbevolking, erg vlot geschreven en redelijk grondig met een onderwerp dat actueel is en voorlopig ook blijft)
En Tolkien natuurlijk.
quote:Ow ja.. Vance natuurlijk. En Heinlein was ik ook al vergeten. Een paar boeken van hem *moet* je toch wel gelezen hebben.
Op woensdag 12 december 2001 12:16 schreef Jimmy het volgende:
Mijn favoriete schrijvers zijn Jack Vance en Terry Pratchett.
nou ja, vergeten... keuzes, keuzes....
quote:heb ik een boek geschreven dan?
Op woensdag 12 december 2001 18:26 schreef condon het volgende:
'De Derde Zoon' van Phalanx
![]()
![]()
dan weet je meer dan mij.
eerste paar delen van T. Brooks Shannara serie waren ook goed, daarna valt hij in herhaling.
David Eddings Belgarion serie, humor en makkelijk te lezen. Beetje vlak en simpel geschreven maar wel erg leuk.
Eigenlijk hoef je alleen maar R. Jordan te lezen, de rest is veel minder om te lezen.
quote:Vergeet De Talisman en het recente Zwart Huis niet
Op woensdag 12 december 2001 07:47 schreef rickmans het volgende:
wow ik heb gewoon al die boeken gelezen die Isa opnoemt.. engwist niet dat ik zo een fantasy lezer was
De donkere toren cyclus van Stephan King is ook een must read, voor zijn doen veel fantasy...
quote:Alleen intelligente
Op zaterdag 15 december 2001 21:59 schreef RagNaroK het volgende:
Boeken lezen??! doen mensen dat nog dan?!
quote:Van hun ook nog de Deathsword serie en die laatste serie
Op woensdag 12 december 2001 07:32 schreef Isabeau het volgende:
10* Weiss en Hickman's Dragonlance serie èn Deathgate (poort des doods) serie. (één van mijn lievelings series)
De Roos van de Profeet in het Nederlands dan...
ik lees de laatste tijd eigenlijk helemaal niet meer zoveel. best jammer eigenlijk. misschien dat ik maar weer ff door ga met LOTR.
Fritz Leiber - De Fahrd & Grijze Muizer serie
Keith Laumer - Dinosaurusstrand, 1000 jaar schemering, Invasie uit de Dimensies
Stanislaw Lem - Solaris, Dagboek in de badkuip
Ray Bradbury - Fahrenheid 451
John Wyndham - Day of the Triffids
A.E. Voght - Ringworld
en IllOgicals persoonlijke tip (niet specifiek SF, maar vertonen wel veel SF elementen):
* R.A. Lafferty - Om over kamelen nog maar te zwijgen, Niet pluis, Heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen
* Primo Levi - vooral de fantastische verhalen
quote:Ringworld is toch van Larry Niven? Ik vindt trouwens ook die serie over De Stalen Rat van Harry Harrison leuk. Is ongeveer net zo iets als Magnus Ridolph bij Vance is.
Op maandag 17 december 2001 08:20 schreef IllOgical het volgende:
Naast een aantal genoemde kan IllOgical de volgende schrijver waarderen:Fritz Leiber - De Fahrd & Grijze Muizer serie
Keith Laumer - Dinosaurusstrand, 1000 jaar schemering, Invasie uit de Dimensies
Stanislaw Lem - Solaris, Dagboek in de badkuip
Ray Bradbury - Fahrenheid 451
John Wyndham - Day of the Triffids
A.E. Voght - Ringworld
en IllOgicals persoonlijke tip (niet specifiek SF, maar vertonen wel veel SF elementen):
* R.A. Lafferty - Om over kamelen nog maar te zwijgen, Niet pluis, Heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen
* Primo Levi - vooral de fantastische verhalen
quote:Typisch geval van *oeps*. Stukkie tekst gecut. Had moeten zijn:
Op maandag 17 december 2001 09:28 schreef Peregrijn het volgende:[..]
Ringworld is toch van Larry Niven? Ik vindt trouwens ook die serie over De Stalen Rat van Harry Harrison leuk. Is ongeveer net zo iets als Magnus Ridolph bij Vance is.
Larry Niven - Ringworld
A.E. Vogt - Slan, Null-A 3
Eddy C. Bertin - De sluimerende stranden der geest
En waarom heeft nog niemand George R.R. Martin genoemd??
Geweldige triologie heeft hij geschreven: Het spel der Tronen, De strijd der koningen en Een storm van Zwaarden.
En Diana Gabaldon?? Met haar boeken De Reiziger, Terugkeer naar Inverness, De verre Kust en het Vuur van de Herfst??
En Mervyn Peake met zijn Gormenghast triologie??
quote:Als IllOgical ze kende, zou hij ze misschien genoemd hebben.
Op maandag 17 december 2001 17:57 schreef DarkElf het volgende:
Alle boeken van Katherine Kerr
En van Bridget WoodEn waarom heeft nog niemand George R.R. Martin genoemd??
Geweldige triologie heeft hij geschreven: Het spel der Tronen, De strijd der koningen en Een storm van Zwaarden.
En Diana Gabaldon?? Met haar boeken De Reiziger, Terugkeer naar Inverness, De verre Kust en het Vuur van de Herfst??
En Mervyn Peake met zijn Gormenghast triologie??
quote:
Op maandag 17 december 2001 18:17 schreef IllOgical het volgende:[..]
Als IllOgical ze kende, zou hij ze misschien genoemd hebben.
Neil Stephenson: Snowcrash, Zodiac, Big U, Cryptonomicon
Schreef ook als Stephen Bury (pseudoniem): Interface
Bruce Sterling: Heavy Weather, Zeitgeist, Holy Fire, Distraction, Schismatrix (!), etc. ook Difference Engine (maar die was ietsje minder), en vooral zijn korte verhalen (Globalhead en A good old-fashioned future)
William Gibson: Neuromancer, Mona Lisa Overdrive,Virtual Light, Idoru, All Tomorrow's Parties
William Browning Spencer: The return of count electric (leuke verhalen)
Verder nog: Eric S. Nylund: Signal To Noise, A Signal Shattered (mijn laatste ontdekking)
Ook gelezen, maar niet zo goed: Alexander Besher met MIR & RIM
Ik ben nu bezig in Noir van K.W. Jeter
Micheal Swanwick, ook nog een aanrader, met bijv. Vacuum Flowers.
Ook heb ik pas gelezen 'The Sparrow' van Mary Doria Russel.. dat was wel indrukwekkend.
Als je van epische verhaallijnen houdt en dikke boeken: Peter F. Hamilton
voor de 'harde' sci-fi: alles van Gregory Benford, David Brin, Greg Bear. (de 3 B's)
En natuurlijk alles van Niven (vooral z'n verhalenbundels, Protector, Ringworld, etc)
Iain M. Banks is ook een top schrijver. Lees ook z'n gewone boeken eens, gepubliceerd als Iain Banks.
Probeer ook eens de niet-standaard boeken van Herbert te vinden.. hij heeft nog wel meer interessante dingen geschreven naast Dune. (Al is de Dune reeks natuurlijk ook erg goed)
Keith Laumer vind ik ook wel goed, met name de Bolo boeken en zijn tijdreis verhalen, wel een beetje pulp, maar toch wel aardig. In dezelfde categorie ook Harry Harrison met de Deathworld trilogie.
Gregory Stableford, ook wel aardig.
Philip K. Dick. (heeft heel veel goede korte verhalen geschreven waarvan er een aantal zijn verfilmd)
En Heinlein heeft ook heel mooie dingen geschreven (bijv. het korte verhaal 'by his bootstraps' over tijdreis paradoxen)
Het verbaasd me dat niemand nog Asimov genoemd heeft.. Ongeveer alles van Asimov is wel standaard...
En nog te lezen voor mijzelf ligt er nog: A.E. Von Vogt "The anarchistic Colossus" en "Half the day is half the night" door Maureen f McHugh.
Hm, dat is toch wel genoeg om er een tijdje mee vooruit te kunnen.
quote:
Op zaterdag 15 december 2001 21:59 schreef RagNaroK het volgende:
Boeken lezen??! doen mensen dat nog dan?!
quote:
Op zaterdag 15 december 2001 22:16 schreef GrandWizard het volgende:
Alleen intelligente
quote:Bladerunner!!! Of zoals het oorspronkelijke verhaal heet "Do androids dream of electric sheep"
Philip K. Dick. (heeft heel veel goede korte verhalen geschreven waarvan er een aantal zijn verfilmd)
quote:Klinkt alsof IllOgical deze gelezen heeft, maar waar ging het ook alweer over...
En Heinlein heeft ook heel mooie dingen geschreven (bijv. het korte verhaal 'by his bootstraps' over tijdreis paradoxen)
BTW IllOgical is op zoek naar een bundel met SF verhalen. Een van de verhalen heeft de titel "God's knikkers" (origineel: "God's Marbles"). Schrijver is helaas onbekend, en zoeken op internet heeft tot op heden niets opgeleverd. Wie weet meer?
quote:
Op woensdag 12 december 2001 07:32 schreef Isabeau het volgende:8* Toch zeker een paar van Isaac Asimov (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
quote:*zucht* nu ben ik ook al niemand
Op maandag 17 december 2001 20:32 schreef shift het volgende:Het verbaasd me dat niemand nog Asimov genoemd heeft.. Ongeveer alles van Asimov is wel standaard...
[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 18-12-2001 16:12]
2. Farseer trilogie van Robin Hobb. Deze boeken heb ik echt in 1 ruk uitgelezen. Geweldig! Robin Hobb weet de clichees van het fantasy genre te vermijden in deze verfrissende en adembenemende trilogie.
3. Riftwar Saga en Serpentwar Saga van Raymond E. Feist. Goede klassieke fantasy. De laatste boeken van Feist zijn helaas fantasieloos en plichtmatig
4. Discworld serie van Terry Pratchett. Origineel en grappig. Pratchett steekt juist de draak met de clichees van de fantasy. Na een boek of 4, 5 te hebben gelezen ken je grapjes echter wel en dan wordt het tijd om weer iets anders te gaan lezen.
dat zijn toch wel de leukere boeken uit mijn kast
quote:Memory, Sorrow, and Thorn in het nederlands als smart, heugenis en het sterrenzwaard ofzo. het was een trilogie in 4 delen. eerste paar 100 blz niet door heen te komen maar later zeer de moeite.
Op dinsdag 18 december 2001 15:57 schreef Peregrijn het volgende:
Hoe heet die andere serie ook al weer, naast Anderland, van Tad Williams. Het eerste deel heette volgens mij Drakentroon. Ik meen iets met zwaarden. Ik kan er niet opkomen, misschien iemand anders. Was in ieder geval wel erg leuk.
quote:Sowwy, ik lees gewoon niet goed
Op dinsdag 18 december 2001 12:56 schreef Isabeau het volgende:[..]
[..]*zucht* nu ben ik ook al niemand
quote:GANYMEDES 8 - 1984, A.W. Bruna, Zwarte Beertjes 2150, ISBN 90.449.2150.9, bevat:
Op dinsdag 18 december 2001 08:00 schreef IllOgical het volgende:
BTW IllOgical is op zoek naar een bundel met SF verhalen. Een van de verhalen heeft de titel "God's knikkers" (origineel: "God's Marbles"). Schrijver is helaas onbekend, en zoeken op internet heeft tot op heden niets opgeleverd. Wie weet meer?
quote:En nog zijn 'Ender' reeks. Al vond ik de laatste paar delen (zoals Ender's Shadow toch maar meer van hetzelfde). De Alvin Maker boeken kon ik echter nooit inkomen.
Op maandag 17 december 2001 22:22 schreef Atrimar het volgende:
Ik mis nog Orson Scott Card's Anvil of Ice in de rijtjes.
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 18:12 schreef shift het volgende:[..]
Sowwy, ik lees gewoon niet goed
quote:Thnx! Tijd om op Google over te stappen Beaucoup doet het dan toch niet zo goed
Op dinsdag 18 december 2001 18:16 schreef shift het volgende:[..]
GANYMEDES 8 - 1984, A.W. Bruna, Zwarte Beertjes 2150, ISBN 90.449.2150.9, bevat:
(eerste hit op google)
quote:* kick
quote:Graag gedaan
Op dinsdag 29 januari 2002 21:02 schreef OllieA het volgende:[..]
* kick
Heb net het eerste deel ervan gelezen. Ik vind wel dat Jordan erg schatplichtig is aan Tolkien, maar heb me er uitstekend mee vermaakt. Dank voor de tip.
quote:Dit was idd een geweldige trilogie...een van de beteren naast Robert Jordan.
Op maandag 17 december 2001 17:57 schreef DarkElf het volgende:En waarom heeft nog niemand George R.R. Martin genoemd??
Welke ik ook erg goed vind en die ik nog niet heb gezien is Greg Bear, erg goede sf schrijver.
Ook Tanith Lee's geboortegraf trilogie zie ik er niet bij staan, ook echt geweldig!
quote:Ja..de Ender reeks is een absolute *MUST*
Op dinsdag 18 december 2001 18:20 schreef shift het volgende:[..]
En nog zijn 'Ender' reeks. Al vond ik de laatste paar delen (zoals Ender's Shadow toch maar meer van hetzelfde). De Alvin Maker boeken kon ik echter nooit inkomen.
quote:ben laatst begonnen met alle boeken van de krondor triology, and its sweeeeeeeeeeeeeeet, heb je btw al die nieuwe van weis and hickman gelezen, profeet van de roos ofzo, vond ze zwaar tegenvallen
Mijn lievelings genre is heel erg lang sf en fantasy geweest en ik heb er dan ook behoorlijk veel van gelezen. Tijdje terug een discussie gehad welke fantasy en science fiction boeken iemand in ieder geval moet hebben gelezen. Ik kwam tot de volgende 10 boeken (in willekeurige volgorde, veel te moeilijk om te zeggen: die is beter).*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
*2 The Ultimate Hitchhiker's Guide, Douglas Adams (ge-wel-dig leuk!)
3* Neuromancer van William Gibson (literatuur onder de SF! aanrader voor wie wat met computers doet (wie niet))
4* A Clockwork Orange vam Anthony Burgess (fascinerend)
6* Brave New World van Aldous Huxley (lezen voor je lijst kan best leuk zijn)
*7 Dune van Frank Herbert (tsja...wat kan ik hier nog over zeggen)
8* Toch zeker een paar van Isaac Asimon (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
9* The Discworld Serie van Terry Pratchett (heerlijke humor, niet allemaal snel achter elkaar lezen...wordt anders wat te veel van dezelfde humor)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)Welke 10 (11
) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.
edit: okay, nr. 12: Day of the Triffids van John Wyndham, een echte must read! Ik ben niet zo goed met tellen tot 10
Waarom zou iedereen deze gelezen moeten hebben?
Heel goed verhaal, blijft spannend (kan ik van the wheel of time niet zeggen helaas), niet voorspelbaar & geweldig geschreven!! "Niet geschikt voor jeugdige kijkers "
Bruce Sterling - Schismatrix, goed.
William Gibson - Neuromancer, erg goed.
Frank Herbert - Dune, geniaal boek, mooi politiek enz, de rest van de serie is saai.
Terry Goodkind - alles, blijft gewoon boeien.
Raymond Feist - alles behalve zn laatste trilogie, die ging echt nergens over.
David & Leigh Eddings - alles behalve t laatste boek, was gewoon Belgariad/Malloreon, maar dan tien keer zo snel.
Robert Jordan - tot het zesde boek, daarna kon ik t niet meer onthouden.
George R.R. Martin - A Song of Fire & Ice, geweldig geschreven, lekker down to earth, het wordt absoluut niet mooier voorgesteld dan het is.
Robin Hobb - Farseer Tilogy, lekker sober geschreven.
Larry Niven - Ringworld, Protector, en nog wat boeken.
Tanith Lee - De 5 boeken van de Heren der Duisternis, ziek!
Neal Stephenson - Cryptonomicon, aaaaaaaaaaaaarrrrrrrghhhh!!! goed! lees! nu!
De rest van mn boeken zitten nog (al een jaar) ingepakt van de verhuizing...
quote:De Triffids! Onlangs eindelijk eens gelezen en wel een aanrader, ja
Op woensdag 12 december 2001 07:35 schreef HighLander het volgende:
ehm mijn toevoeging aan het uitmuntende lijstje hierboven.Day of the Triffids - John Wyndham
En misschien is het hier al genoemd (ff geen zin om het topic door te ploegen), maar de boeken van russische broertjes Strugadsky zijn ook zeer smakelijk. E-versies op aanvraag in de mail
quote:Persoonlijk vind ik Robert Jordan een van de mindere schrijvers.
Op zaterdag 15 december 2001 17:08 schreef fisico het volgende:
Eigenlijk hoef je alleen maar R. Jordan te lezen, de rest is veel minder om te lezen.
Ik heb het uitgehouden tot deel 6, alleen maar om er achter te komen wie van die 3 wijven Rand nou EINDELIJK eens zou kiezen.
Daarna werd het me teveel, ik kon de mensen niet meer uit elkaar houden.
Je moet bijna aantekeningen maken, wil je alle personages/plotlijnen uit mekaar houden, en die aantekeningen zijn bijna dikker dan de eerste drie boeken bij elkaar.
Daar komt nog ns bij dat ie de Aiel gewoon gejat heeft van de Fremen natuurlijk.
Het is verder niet slecht, maar het is ook niet goed.
Het is te commercieel, hij schrijft niet volgens een plan.
Raymond Feist bijvoorbeeld heeft de verhaalijn al compleet uitgewerkt voordat hij begint met schrijven.
Robert Jordan weet zelf nog niet eens waar het schip strandt, hij is alleen maar bezig met het vervolg, en werkt niet naar het einde toe.
Hij werkt sinds boek 3 al naar een open einde toe.
Dus, als je bedoelt, "de rest is veel minder om te lezen", dan heb je idd. gelijk als je het hebt over puur, rauw leesvolume, en niet over kwaliteit.
heb net het 1e hoofdstuk van boek 1 uit, dus veel kan ike rnog niet over zeggen (8 bladzijdes)
Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.
P.
[mijn persoonlijke voorkeur]
1.Vance "dying earth series" in de originele taal--maar da's alleen voor de gevorderden.
2.Michael Moorcock - bijna al zijn boekjes, maar vooral zijn Elric Series
3.LotR (ook in de originele taal)..is een goede 3e (bite me )
hiero veel boeken die ik niet ga opnoemen omdat ik er ff niet op kan komen
10.Silmarillion ...pfffft lastig engels.
Frits Leiber en Robert E. Howards Conan boeken zijn wel leuk.
[/mijn persoonlijke voorkeur]
quote:Wim Gijsen en Peter Schaap zijn aardig om te lezen, maar staan absoluut niet in IllOgical's top 10. Ursula le Quinn wel eens geprobeerd, maar dat hield na een paar pagina's al snel op (en dat gebeurt niet vaak bij IllOgical).
Op woensdag 20 februari 2002 12:58 schreef Pagan het volgende:
*vergelijkt lijst met zijn eigen boekenkast (1000+ SF&F)*Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.P.
quote:Ursula LeQuinn is zeker een aanrader. Die heeft tock ook Aardzee geschreven? Dat is echt een aanrader. Ik heb trouwens net weer de Nul-A serie van A.E. van Vogt gelezen, die staat toch ook wel hoog op het lijstje. En anders Slan van hem.
Op woensdag 20 februari 2002 12:58 schreef Pagan het volgende:
*vergelijkt lijst met zijn eigen boekenkast (1000+ SF&F)*Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.P.
Ik zie niet zo heel veel verbanden tussen LotR en WoT. Veel avonturen verhalen zullen iets weg hebben van LotR, omdat je een verhaal wat veel algemener dan LotR is niet snel tegen zal komen. Het gem. verhaal is onbekend persoon komt iemand met krachten tegen neemt vrienden mee, gaat op reis... yada...yada... yada... spannend... yada yada... leven nog lang en gelukkig.
Wizards rule van Goodkind lijkt de eerste twee delen sprekend op WoT.
quote:Teveel diepgang en teveel omschrijven van de omgeving is iets waar ik niet goed tegen kan. Jordan schiet af en toe wat ver door. Wanneer hij het voor elkaar krijgt tot twee keer toe 1 van de hoofdpersonen (Rand, Mat, Perrin) niet in een boek te noemen is dat een slechte actie. Toch is het wel ergens voor nodig die uitwijding. LotR gebeurd feitelijk niets en daar schrijft tolkien 1000+ pag over vol. Kon ook wel in 300 imho.
Op maandag 18 februari 2002 22:38 schreef Penance het volgende:Persoonlijk vind ik Robert Jordan een van de mindere schrijvers.
Het eerste boek kwam al langzaam op gang, en daarna werd het alleen maar trager, er is zoiets als teveel diepgang.
quote:Rand is teveel zeur en te weinig held. Kan ook niet kiezen dus gaat maar met alle drie. Jordan is soms wel erg praktisch (dit geval) soms ook niet (rand met lanfear wat een betere optie geweest)
Ik heb het uitgehouden tot deel 6, alleen maar om er achter te komen wie van die 3 wijven Rand nou EINDELIJK eens zou kiezen.
quote:er zit te veel tijd tussen de delen dat is wat lastig. ook de hoeveelheid namen en (verdachte) dubbelrollen helpen idd niet echt. Korte samenvatting van personen en acties zou welkom zijn.
Daarna werd het me teveel, ik kon de mensen niet meer uit elkaar houden.
Je moet bijna aantekeningen maken, wil je alle personages/plotlijnen uit mekaar houden, en die aantekeningen zijn bijna dikker dan de eerste drie boeken bij elkaar.
quote:niet gelezen.
Daar komt nog ns bij dat ie de Aiel gewoon gejat heeft van de Fremen natuurlijk.![]()
quote:sinds LoC deel 6 vind ik de serie minder worden en merk je ook dat hij gaat rekken om het aantal boeken te halen. Het had allemaal wat makkelijker en korter gekund, binnen dezelfde verhaallijn. Langzaam aan wordt meer pap en heel goed zoeken naar de krenten. Sommige dingen zijn heel leuk om te lezen (naar Rand kijken vanuit Perrin bijv) andere dingen niet. Misschien dat TOR wat geld nodig heeft maar het wordt wat overdreven. De games etc die erbij gemaakt worden hoeft van mij ook niet zo.
Het is verder niet slecht, maar het is ook niet goed.
Het is te commercieel, hij schrijft niet volgens een plan.
Raymond Feist bijvoorbeeld heeft de verhaalijn al compleet uitgewerkt voordat hij begint met schrijven.Robert Jordan weet zelf nog niet eens waar het schip strandt, hij is alleen maar bezig met het vervolg, en werkt niet naar het einde toe.
Hij werkt sinds boek 3 al naar een open einde toe.
quote:de kwaliteit van het schrijven, de detials, het grote aantal acties en hoofdpersonen maken het een goed boek of goede reeks. Echter daar betaal je de prijs voor die zich uit in totaal volume van de serie.
Dus, als je bedoelt, "de rest is veel minder om te lezen", dan heb je idd. gelijk als je het hebt over puur, rauw leesvolume, en niet over kwaliteit.
quote:helemaal mee eens erg goed te lezen
Op maandag 25 februari 2002 09:50 schreef Summoner het volgende:
Feist's boeken, daar ben ik zo verslaaaaaaaafd aan!!!!! Ik blijf die serie lezen.
vooral dat elfenverhaal is erg leuk. (apart boek)
quote:deel 5 wordt weer een stuk beter (ben ik nu bijna mee klaar)
Op maandag 25 februari 2002 16:55 schreef Jroen het volgende:
Ben nu aan het eind van deel 4. En d'r lijkt nu al geen eind aan te komen. Ik geloof dat ik hier maar mee kap.
quote:En 6 is ook erg goed op het moment van lezen iig. Achteraf wordt ie wat minder weet ook niet waarom. 7 en 8 zijn echt een drama waarna het bij 9 weer wat beter wordt.
Op zaterdag 02 maart 2002 19:03 schreef TearSong het volgende:[..]
deel 5 wordt weer een stuk beter (ben ik nu bijna mee klaar)
quote:Die vind ik eigenlijk niets aan, omdat het gewoon in deze tijd speelt en zo. Ik vind de rest van de boeken, die zich allemaal in dezelfde werelden afspelen, veel leuker.
Op dinsdag 26 februari 2002 13:09 schreef appelsientje het volgende:[..]
helemaal mee eens erg goed te lezen
vooral dat elfenverhaal is erg leuk. (apart boek)
quote:Ook gelezen ja, kwam hem tegen in zo'n toeristisch winkeltje op Kreta nota bene. Ben begonnen met lezen en niet meer gestopt tot hij uit was. En tja, toen was de vakantie voorbij.
Op dinsdag 26 februari 2002 13:06 schreef SigmundFreud het volgende:
China Mieville - Perdido Street Station
Niet goed in een genre in te delen, heeft dan ook prijzen gekregen in zowel de categorie SF als fantasy. Erg de moeite waard. Meer mensen die dit hebben gelezen?
Andere tips die ik graag wil geven:
Fantasy
John Marco - Tyrants and Kings trilogie (The Jackal of Nar, The Grand Design, The Saints of the Sword).
Erg goed geschreven, een must voor alle fantasy-liefhebbers.
L.E. Modessit jr. - The Saga of Recluce (11 boeken)
Modessit beschrijft hierin de geschiedenis van een wereld aan de hand van 'growing up stories' van jonge mannen door de eeuwen heen. De boeken zijn niet in chronologische volgorde, maar dat is niet erg. Echt een aanrader.
Alles van Stephen Lawhead.
Vooral zijn Pendragon Cycle (over Atlantis, Merlijn en Arthur) en zijn verhalen over de kruistochten zijn erg goed te pruimen.
SF
Peter F. Hamilton - The Night's Dawn Trilogy
Erg erg goeie Space Opera net als:
The Gap series van Stephen Donaldson, ook briljant.
Op het moment ben ik aan het einde van Mountain of Black Glass uit de Otherland serie van Tad Williams. Wordt ook steeds beter.
(de 2e wet van magie in 't NLs).
ben ik nu de enige, of heeft dit boek gewoon 1001 dingen van Robert Jordan's Wheel of Time gejat?
ik vind er echt (te) veel overeenkomsten in zitten.
De schrijfstijl mag dan compleet anders zijn, maar ik heb 't gevoel alsof ik hetzelfde verhaal lees, dat door iemand anders verteld wordt
quote:Jah ik vind die ook leuker, maar toch vind ik het wel apart juist omdat het in deze tijd is.
Op dinsdag 05 maart 2002 15:48 schreef Summoner het volgende:[..]
Die vind ik eigenlijk niets aan, omdat het gewoon in deze tijd speelt en zo. Ik vind de rest van de boeken, die zich allemaal in dezelfde werelden afspelen, veel leuker.
quote:Ik heb Goodkinds eerste en tweede boek gelezen terwijl ik aan het wachten was op een volgende deel van WoT. Als je net WoT gelezen hebt lijkt het idd wel heel erg op elkaar.
Op zaterdag 16 maart 2002 14:10 schreef Vision het volgende:
Ik ben nu bezig in Stone of Tears van terry goodkind(de 2e wet van magie in 't NLs).
ben ik nu de enige, of heeft dit boek gewoon 1001 dingen van Robert Jordan's Wheel of Time gejat?
ik vind er echt (te) veel overeenkomsten in zitten.
De schrijfstijl mag dan compleet anders zijn, maar ik heb 't gevoel alsof ik hetzelfde verhaal lees, dat door iemand anders verteld wordt
Schrijfstijl is anders, maar de toon en meer nog het gevoel wat ik aan het boek overhield was wel erg gelijk.
De overeenkomsten zitten met name in de details en de wijze waarop men aan levenslessen komt. Maakte de serie voor mij minder goed en ben dan ook halverwege deel twee gestopt. Het is tot op heden de enige serie waarvan ik een boek niet heb uitgelezen.
quote:dat heb ik nou ook. Ik heb het gevoel alsof ik het werk van een leerling van Robert Jordan aan het lezen ben.
Op zaterdag 16 maart 2002 23:35 schreef fisico het volgende:Ik heb Goodkinds eerste en tweede boek gelezen terwijl ik aan het wachten was op een volgende deel van WoT. Als je net WoT gelezen hebt lijkt het idd wel heel erg op elkaar.
Schrijfstijl is anders, maar de toon en meer nog het gevoel wat ik aan het boek overhield was wel erg gelijk.
De overeenkomsten zitten met name in de details en de wijze waarop men aan levenslessen komt. Maakte de serie voor mij minder goed en ben dan ook halverwege deel twee gestopt. Het is tot op heden de enige serie waarvan ik een boek niet heb uitgelezen.
Hij heeft les gehad van de meester, heeft het iets verandert en een eigen stijl gemaakt, maarh et is dezelfde formule
Ik lees 'm ongetwijfeld uit, want ik vind de boeken zeker vermakelijk, alleen heb toch 't gevoel alsof ie 't gejat heeft
quote:is eigenlijk wel een goed plan, zonde om hem te laten liggen dus ga de serie een tweede kans geven.
Op maandag 18 maart 2002 01:13 schreef Vision het volgende:Ik lees 'm ongetwijfeld uit, want ik vind de boeken zeker vermakelijk, alleen heb toch 't gevoel alsof ie 't gejat heeft
Ik heb me zelden zo aan een Fantasy-serie geërgerd.
Of het moet een willekeurige nederlandse vertaling zijn.
quote:Vertalen is idd nog erger dan een redelijk verhaal wat gejat is.
Op dinsdag 19 maart 2002 16:36 schreef Moratti het volgende:
Goodkind heb ik 4 boeken volgehouden.Ik heb me zelden zo aan een Fantasy-serie geërgerd.
Tad Williams heb ik moeten afbreken en ben toch weer begonnen destijds. Viel me de tweede keer veel meer mee dan de eerste, echt goed zal ik smart, heugenis en sterrenzwaard nooit gaan vinden. Ik las nog in het nederlands destijds dus misschien is hij in het engels beter.
quote:Kun je hier iets meer over vertellen?
Op woensdag 20 maart 2002 00:15 schreef Lestat het volgende:
De beste "cyberpunk" roman is hier nog niet genoemd: Deus ex Machina, van de Amerikaan Pierre Ouellette. Weg met Gibson en consorten, leve Ouellette!
quote:Die zwaarden trilogie van Williams is zwaar slecht, in welke taal je het ook leest. De Anderland serie daarentegen is echt heel erg goed.
Op woensdag 20 maart 2002 23:15 schreef fisico het volgende:[..]
Vertalen is idd nog erger dan een redelijk verhaal wat gejat is.
Tad Williams heb ik moeten afbreken en ben toch weer begonnen destijds. Viel me de tweede keer veel meer mee dan de eerste, echt goed zal ik smart, heugenis en sterrenzwaard nooit gaan vinden. Ik las nog in het nederlands destijds dus misschien is hij in het engels beter.
quote:Greg Bear?
Op woensdag 20 maart 2002 23:17 schreef AMADEUZ het volgende:
EON - Is een engelse schrijver maar ik ben de naam kwijt.
quote:Die vertalingen maken het vaak zo infantiel als ze dialecten of namen proberen te vertalen. In plaats van een mooi noordengels dialect krijg je dan vaak achterhoeks ofzo.
Op woensdag 20 maart 2002 23:15 schreef fisico het volgende:[..]
Vertalen is idd nog erger dan een redelijk verhaal wat gejat is.
Alle Dragonlance boeken
Alle Forgotten realms boeken
Alle Darksun boeken
Alle planescape boeken (is wel ff switchen!!..heeel anders)
Alles van Weiss en Hickman (poorts des doods is GOOOEEEED!!)
Terry Goodkind's - Wetten van de magie (weet ff niet de engelse titel)
Robert Jordan's - Wheel of time (die ERG lijkt op bovenstaand "wetten van de magie")
en..
Tolkiens zooi natuurlijk
-END_
'k wil niet spreken van *moet*, maar je mist toch wel een hele hoop lol en spanning als je de Discworld serie links laat liggen.
Terry Pratchett Rulez!
quote:I second that.
Op donderdag 21 maart 2002 01:17 schreef Jordy-B het volgende:Terry Pratchett Rulez!
Nooit zo genoten van boeken als van deze serie.
quote:En Douglas Adams zijn Hitchhikers guide to the galaxy trilogy in five parts niet te vergeten!
Op donderdag 21 maart 2002 01:17 schreef Jordy-B het volgende:Terry Pratchett Rulez!
Good Omens van Terry Pratchett en Neil Gaiman is trouwens ook briljant.
quote:Mee eens, vorige week weer eens gelezen.
Op donderdag 21 maart 2002 10:42 schreef Capetown het volgende:
[..]
Good Omens van Terry Pratchett en Neil Gaiman is trouwens ook briljant.
quote:daar was ik al bang voor. Triologie in 4 delen vind ik niet echt logisch.
Op donderdag 21 maart 2002 00:39 schreef HiZ het volgende:Die zwaarden trilogie van Williams is zwaar slecht, in welke taal je het ook leest. De Anderland serie daarentegen is echt heel erg goed.
[offtopic]
normaal lees ik je alleen in Actualiteit, Nieuws en Media nu ook hier en in buffy topic. Ben je rest van Fok ook aan het bekijken?
[/offtopic]
quote:Ik dacht dat het er zes waren ????
Op donderdag 21 maart 2002 10:42 schreef Capetown het volgende:[..]
En Douglas Adams zijn Hitchhikers guide to the galaxy trilogy in five parts niet te vergeten!
quote:Die bedoel ik
Op donderdag 21 maart 2002 01:02 schreef Moratti het volgende:[..]
Greg Bear?
quote:Wat betreft Tad Williams: het is wel degelijk een trilogie, maar deel 3 is in 2-en gesplitst omdat het te dik werd. Het effect daarvan is natuurlijk dat je beide boeken moet kopen om het deel compleet te hebben: kassa! (of niet).
Op donderdag 21 maart 2002 21:47 schreef fisico het volgende:
[..]
daar was ik al bang voor. Triologie in 4 delen vind ik niet echt logisch.
quote:Het zijn er ook zes: het zesde is het verhaal "Young Zaphod plays it safe". De trilogie in 5 delen is als apart boek verkocht met die (sub)titel.
Op donderdag 21 maart 2002 21:50 schreef duvelBE het volgende:[..]
Ik dacht dat het er zes waren ????
quote:waar ergerde je zo erg aan?
Op dinsdag 19 maart 2002 16:36 schreef Moratti het volgende:
Goodkind heb ik 4 boeken volgehouden.Ik heb me zelden zo aan een Fantasy-serie geërgerd.
quote:Zeg dan gewoon 4 delen ipv 3. Daarbij was is dik, jordans pockets van 1000+ zijn nog handzaam dus waarom bij hem niet. Ik heb Williams in het nederlands gelezen en dan is ie idd te dik maar als VS-pocket kan ik me dat haast niet voorstellen. Kassa weer wel.
Op vrijdag 22 maart 2002 07:40 schreef SigmundFreud het volgende:[..]
Wat betreft Tad Williams: het is wel degelijk een trilogie, maar deel 3 is in 2-en gesplitst omdat het te dik werd. Het effect daarvan is natuurlijk dat je beide boeken moet kopen om het deel compleet te hebben: kassa! (of niet).
quote:Goodkind weet ik niet maar als hij de meester na blijft doen dan lukt het hem idd niet.
Ach als het verhaal maar netjes wordt afgerond, en dat gebeurt lang niet altijd (Goodkind en Jordan weten er duidelijk geen eind aan te breien).
Jordan verdraag ik af en toe erg slecht omdat er geen einde lijkt te komen en er veel te veel bij wordt gehaald. Andere kant past het wel bij het verhaal en zat het er wel aan te komen, maar met hun magie moet alles veel sneller kunnen.
Ach het houd me van de straat.
quote:Ik kan me nog herinneren dat ik die verhaallijnen over de relatie Kahlan en Richard zo vreselijk vond. Begin boek: jongen en meisje samen. Er gebeurt iets waardoor ze niet samen kunnen zijn --> wanhoop! Eind van het boek: Jongen en meisje weer samen.
Op vrijdag 22 maart 2002 19:39 schreef Vision het volgende:[..]
waar ergerde je zo erg aan?
Had ook niet het idee dat die reeks naar een climax toewerkte. Elk boek wordt een nieuwe slechterik bedacht, die aan het eind wordt verslagen. Beetje het TV-serie idee. Ja er was een of andere vage emperor ofzo, maar ja of die nou het ultieme kwaad moet voorstellen. Op de manier van de eerste 5 boeken wordt dit een gebed zonder end.
quote:Tad Williams beweert zelfs dat het niet eens een trilogie is, maar gewoon één roman die alleen maar in stukken is geknipt om brood op de tafel te brengen. Hij vond al die tijd niet eten niet zo'n goed idee, en z'n vrouw was het er al helemaal niet mee eens.
Op vrijdag 22 maart 2002 07:40 schreef SigmundFreud het volgende:[..]
Wat betreft Tad Williams: het is wel degelijk een trilogie, maar deel 3 is in 2-en gesplitst omdat het te dik werd. Het effect daarvan is natuurlijk dat je beide boeken moet kopen om het deel compleet te hebben: kassa! (of niet).
Ach als het verhaal maar netjes wordt afgerond, en dat gebeurt lang niet altijd (Goodkind en Jordan weten er duidelijk geen eind aan te breien).
[off-topic]
fisico
Sterker nog, het bezoeken van ANM is onderdeel van mijn 'rondsnuffelen' in het begin zat ik alleen en uitsluitend in het BB forum (het echte oorspronkelijke).
[/off-topic]
quote:hij is iig eerlijk. Erg handzaam zou het boek niet zijn geworden vrees ik.
Op zondag 24 maart 2002 12:25 schreef HiZ het volgende:Tad Williams beweert zelfs dat het niet eens een trilogie is, maar gewoon één roman die alleen maar in stukken is geknipt om brood op de tafel te brengen. Hij vond al die tijd niet eten niet zo'n goed idee, en z'n vrouw was het er al helemaal niet mee eens.
quote:Da's ver voor mijn tijd. Komen we elkaar dus toevallig in ANM tegen, zo zijn er wel meer toevalligheden.
[off-topic]
fisicoSterker nog, het bezoeken van ANM is onderdeel van mijn 'rondsnuffelen' in het begin zat ik alleen en uitsluitend in het BB forum (het echte oorspronkelijke).
[/off-topic]
quote:Klopt nou je het zegt inderdaad. Ik heb hem een keer gesproken bij een signeersessie in Amsterdam. Heb hem toen Jingo (van Terry Pratchett) laten signeren omdat ik die net had gekocht. Vond ie wel leuk
Op zondag 24 maart 2002 12:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tad Williams beweert zelfs dat het niet eens een trilogie is, maar gewoon één roman die alleen maar in stukken is geknipt om brood op de tafel te brengen.
quote:Vier jaar geleden gekocht en ik heb het nog steeds niet uitgelezen. Ik zal binnenkort nog eens een poging, maar ik vond het behoorlijk onleesbaar. Die schrijver moet veel meer leestekens gebruiken.
Op zaterdag 23 maart 2002 22:42 schreef Dr.Daggla het volgende:
Zoveel beleesde typjes, maar dan mis ik toch echt een cultclassic hoor....
The Illuminatus!Trilogie (1 boek, dikke pil..) van Robert Shea en Robert Anton Williams.
Kheb hem bijna uit..Te weird voor woorden..EEN grote mindtrip..
ECHT een "must have"
Misschien nog wat extra:
Andere favorieten zijn Poul Anderson, vooral zijn tijdreisverhalen, en Jack Vance met De Duivelsprinsen natuurlijk.
quote:Mwa, niet helemaal mee eens. Er komt althans wel wat ruimtevaart bij kijken en, belangrijker, er zit geen magisch/spiritueel/metafysisch gedreutel in. Misschien heeft De Duivelsprinsen wel raakvlakken met fantasy, maar juist de elementen waarom ik fantasy minder geslaagd vind, die ontbreken gelukkig.
Op donderdag 28 maart 2002 16:21 schreef HiZ het volgende:
Jack Vance's Duivelsprinsen zijn volgens mij een schoolvoorbeeld van fantasy.
[Dit bericht is gewijzigd door Frollo op 28-03-2002 17:43]
quote:Thomas Covenant is van Stephen Donaldson. Inderdaad de moeite waard.
Op woensdag 12 december 2001 10:17 schreef lautenb het volgende:
Zeker niet te missen vindt ik de boeken van Raymond E. Feist. En 1 van de eerste series welke ik heb gelezen toen ik mij in het fantasy genre stortte was The Chronicles of Thomas Covenant, the unbeliever. Kan even niet op de naam van de auteur komen. Maar was zeer de moeite waard en werd daardoor redelijk verslaafd aan het genre.
quote:
Op maandag 25 maart 2002 23:52 schreef shift het volgende:[..]
Vier jaar geleden gekocht en ik heb het nog steeds niet uitgelezen. Ik zal binnenkort nog eens een poging, maar ik vond het behoorlijk onleesbaar. Die schrijver moet veel meer leestekens gebruiken.
Neuromancer
Count Zero
Mona Lisa Overdrive
Virtual Light
Idoru
All Tomorrows Party
en waarschijnlijk de aankomende titel
Pattern Recognition
Allen van William Gibson!!!
quote:Ik heb ze net besteld en ik ben erg benieuwd. Die Peake schijnt een enorm ondergewaardeerde fantasy-schrijver te zijn, die, net zoals Tolkien, aan de wieg van het genre stond.
Op maandag 17 december 2001 17:57 schreef DarkElf het volgende:En Mervyn Peake met zijn Gormenghast triologie??
*hoopt dat de trilogie gauw binnen is*
Mijn lijst van [te] lezen boeken. Hier vind je veel van de in afgelopen 7 pagina's beschreven fantasy [weinig sf] highlights terug [stipje geeft aan hoe vaak ik het boek gelezen heb]
De meeste titels zijn de Nederlandse vertaling, omdat ik bijna altijd bij de bieb geleende boeken lees [kopen doe ik alleen op witte boekenmarkten].
Toppers voor mij zijn toch wel Tolkien [LOTR+Hobbit], Weis & Hickman [Poort des doods-reeks], Feist [Oorlog van de Grote Scheuring-reeks], Williams [Anderland-serie], Adams [HHGTTG], Zelazny [Amber-serie] en King [Donkere Toren-cyclus].
Allemaal al door velen genoemd, maar goed, in mijn lijst staan nog wel enkele niet geposte namen voor de liefhebbers.
DE HAND DIE NEEMT
1993, Luitingh-Sijthoff, Luitingh SF, 383pag., ISBN 90.245.1435.5,
vert.van: The Gripping Hand (1993), vert.door: Jacques Meerman
Echt boeken die je moet hebben gelezen
Aanrader voor de liefhebbers van alles wat vreemd is: de boeken (verzameling korte verhalen) van R.A. Lafferty (met titels als _Heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen?_)
Robert Merle : Un animal doué de raison (Dolfijnen zijn betere mensen)
Ben nu bezig in "1985", is ook _zeker_ niet slecht!
Verder zijn I. Asimov, J. Verne, W. Gibson, M. Furey, D. Adams, S. King, J. Vance, R. Heinlein en J. Tiptree toch wel mijn All-Time favourites!
ps. Dit is me eerste post hier op FOK!
quote:Wees welkom hier
Op woensdag 31 juli 2002 22:16 schreef El_Jefe het volgende:
quote:Welkom
Op woensdag 31 juli 2002 22:16 schreef El_Jefe het volgende:
(...)
Ben nu bezig in "1985", is ook _zeker_ niet slecht!(...)
Heeft dat boek 1985 iets te maken met 1984? En wie is de schrijver?
quote:Zijn best goed!
Op donderdag 01 augustus 2002 14:16 schreef DarkElf het volgende:
Heb net de 7 delige set van De poort des doods besteld. Ben benieuwd.
quote:Als je er de tijd voor hebt heb je die misschien in 7 dagen uit
Op donderdag 01 augustus 2002 14:16 schreef DarkElf het volgende:
Heb net de 7 delige set van De poort des doods besteld. Ben benieuwd.
Ik vind het de beste fantasy-serie die ik heb gelezen.
Fritz Leiber: alle Lankhmar boeken
Robert Howard: de originele Conan boeken
Moorcock: de Stormbringer boeken
Sci-Fi:
Larry Niven & Steven Barnes: Dreampark
Larry Niven & Jerry Pournelle: Inferno
Alles van William Gibson
Modern Fantasy:
Alles van Tim Powers (vooral The Anubis Gates)
1. Jules verne - Alles!
2. Douglas Adams - Het transgalactisch liftershandboek
3. Terry Pratchett - Alles
4. Tolkien - In de ban van de Ring
5. Robin Hobb - De levende schepen (serie)
6. Frank Herbert - Duin (serie)
7. Greg Bear - EON en Eeuwigheid
8. Edmund Cooper - De Overman cultuur
9. Anne McCaffrey - dageraad van de draken (serie)
10. Julian May - Het veelkleurig land (serie)
En zomaar nog wat willekeurige schrijvers die af en toe wel lekker om te lezen zijn:
A.E. van Vogt
Jack Vance
Tanith Lee
R.A. Lafferty
Isaac Asimov
Larry Niven
Robert Silverberg
Heinlein
J.V.Jones
Tanith Lee
hilip José Farmer
Harry Harrison
En wat veel mensen niet weten: onze eigen Ad Visser heeft ook ooit een poging gedaan een SF-roman te schrijven: Sobriëtas.
Helaas weinig verkocht, maar niet al te belabberd. (hoewel ook niet van het niveau van de schrijvers uit mijn top-10 )
Voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe of 2dehands SF en Fantasy: neem eens een kijkje op
http://www.essef.nl!
Goeie service en hij kan ook voor je zoeken.. (via hem heb ik de boeken van Douglas Adams bijna compleet)
quote:
Op zondag 24 maart 2002 18:27 schreef janique het volgende:
goh, het valt me op dat van J.V. Jones nog geen enkele titel genoemd is.
Heb een Fantasy trilogie van deze schrijver die echt heel goed is (nou ja dat vind ik).
*Meesters van Harvell
*Het verraad van Harvell
*De macht van Harvell.
quote:HAHAHAHA, okeej heel trage reactie, kan het nu ook niet meer wijzigen dus, maar het moet idd 1984 zijn (uiteraard)
Op donderdag 01 augustus 2002 14:09 schreef Isabeau het volgende:[..]
Welkom
Heeft dat boek 1985 iets te maken met 1984? En wie is de schrijver?
heb hem nogsteeds niet uit trouwens, beetje druk geweest met me nieuwe vriendin
quote:Jippy! Dan mag ik dus ook blijven
Op woensdag 31 juli 2002 22:54 schreef SigmundFreud het volgende:[..]
Wees welkom hier
Vance-fans mogen altijd blijven.
1 nadeel, de rest is gelijk helemaal niks meer, Martin is gewoon te opper
Maarja, toch nog een paar leuke omdat martin maar 3 boeken uitgebracht heeft in die serie:
The Lord of the Rings + Hobbit (Tolkien)
The Sword of Truth serie (Terry Goodkind)
Malazan Book of the Fallen (Steven Eriksson)
quote:In november staat deel 4 op ons te wachten. Ik was zelf tot nu toe ook erg onder de indruk van aSoIaF.
Op zondag 18 augustus 2002 11:12 schreef LordLynx het volgende:
George R. R. Martin: A Song of Fire and Ice serie.
1 nadeel, de rest is gelijk helemaal niks meer, Martin is gewoon te opper
Maarja, toch nog een paar leuke omdat martin maar 3 boeken uitgebracht heeft in die serie:
quote:Martin is inderdaad de koning ja
Op zondag 18 augustus 2002 11:12 schreef LordLynx het volgende:
George R. R. Martin: A Song of Fire and Ice serie.1 nadeel, de rest is gelijk helemaal niks meer, Martin is gewoon te opper
quote:EENS!
Maarja, toch nog een paar leuke omdat martin maar 3 boeken uitgebracht heeft in die serie:Malazan Book of the Fallen (Steven Eriksson)
Hier nog niet genoemd verder volgens mij. Erg goed. Erg erg goed...
dat is alles wat ik even snel op kan noemen wat erg goed is Kan nog wel meer gaan noemen maar dan wordt het lijstje erg groot.
Ben ook nog bezig met Jordan - The wheel of time, maar dat is zo sloooooommmmm. Heb inmiddels mijn serie van GRR (die initialen kloppen wel voor mij) Martin verkocht, A song of fire and ice, niet doorheen te komen, helaas, had hem al compleet gekocht, maar al dat politieke gekonkel, brrr.
quote:
Op vrijdag 16 augustus 2002 14:50 schreef El_Jefe het volgende:[..]
HAHAHAHA, okeej heel trage reactie, kan het nu ook niet meer wijzigen dus, maar het moet idd 1984 zijn (uiteraard)
![]()
[sub] heb hem nogsteeds niet uit trouwens, beetje druk geweest met me nieuwe vriendin [/sub]
![]()
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik dacht dat Orwell nooit meer langs zou komen.
Vergelijkbaar met 1984 is De dag der dagen van Ira Levin (o.a. Rosemary's Baby, A kiss before dying, The boys from Brazil etc.)
Korte inhoud:Hoofdpersoon Chip verzet zich steeds koppiger tegen de schijnbaar zo perfect georganiseerde wereld van morgen. In die wereld komen weliswaar geen geweld, haat en rassenscheiding meer voor, maar ook geen liefde, vriendschap en emoties. In volmaakte welvaart leeft ieder zijn volkomen bevredigende, maar zeer beperkte leventje.
Als Chip zijn maandelijkse injectie misloopt, ontdekt hij dat er ook andere mogelijkheden bestaan en dat hij niet de enige is die een andere vorm van leven zoekt.Het boek leest wat sneller dan 1984 en is zeker zo spannend.
verplichte kost voor iedere science-fiction liefhebber. dankzij de wijze waarop filosofie en literaire achtergronden verweven zijn met het verhaal, is dit ook zeer aan te raden voor mensen die niet zoveel op hebben met science-fiction
Voor de rest is het gewoon een geweldige serie waar je echt in weg kunt dromen en mee kunt reizen naar de meest fantastische oorden.
quote:
Op zaterdag 15 december 2001 17:08 schreef fisico het volgende:David Eddings Belgarion serie, humor en makkelijk te lezen. Beetje vlak en simpel geschreven maar wel erg leuk.
*Toevoegt:
Eddings - Mallorean Serie
Eddings - Sparhawk serie
Eddings - The Redemption of Althalus
Tom Holt. (Vooral zijn eerdere boeken en zijn historische fantasy) Zijn boeken zijn in Nederland niet te krijgen, maar on-line kun je ze bestellen bij Amazon, Proxis en W.H. Smith. Zeer leuk. de man zelf is ook een zeer aardig persoon.
John DeChancie - Castle Perilous serie
Christopher Stasheff - Wizard in Rhyme serie
L.E. Modesitt Jr - Soprano Sorceress serie
Pratchett (natuurlijk)
Papa Tolkien (vanzelfsprekend)
Terry Brooks - De eerste Shannara's en zijn Magic Kingdom of Landover
Jack Vance - De tuin van Suldrun, De Groene Parel en Madouc
Jules Verne - altijd leuk en relaxt
R. Jordan kwam ik niet doorheen, ondanks verschillende pogingen..
quote:Er staat op Rense.com een interview met George Orwell, misschien wel interessant voor de Orwell-liefhebbers om te lezen;
Op maandag 25 november 2002 13:16 schreef eight of nine het volgende:[..]
Ik zoek een nieuw boek om te beginnen met lezen, ik ben begonnen met de Hobbit dan LOTR 1/2/3 toen Poort des doods serie en toen de doodszwaard serie..
Ik vond allemaal leuk, alleen LOTR was zeer uitgebreid wat wel leuk was, maar ook saai aan de andere kant, de weiss and hickman boeken hadden dat minder, maar ik wil nu iets anders proberen, dus iets wat niet te simpel is, maar ook niet moeilijk en actie en humor heeft
Alvast bedankt voor de tips.
quote:1, 10 en 12 heb ik gelezen. Ik vond LoTR niet zo denderend geschreven, maar wel een mooi verhaal.-Dan is the Silmarillion ook erg mooi verhaal, ook niet denderend geschreven.
*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)Welke 10 (11
) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.
Neee, geef mij maar Frits Leiber (Fafhrd en Grey Mouser), Michael Moorcock (Elric series) en Jack Vance (Dying Earth). En Jack Vance mag bovenaan met "Eyes of the overworld"
Maar dat komt wellicht omdat ik RPG verslaafd ben dat ik juist die boeken apprecieer.
Robert E. Howard's Conan is misschien geen literatuur, maar desalnietemin krijgt ie van mij een "Thumbs up"
Ik zal die andere boeken die op de lijst staan eens lezen en wie weet stel ik mijn lijssie bij
quote:Ik heb het omgekeerd. Fantasy is altijd al het mindere genre van de twee geweest, met holle leuke verhaaltjes die louter dienen als escapisme. Science fiction spiegelt ons de scenarios voor van onze huidige problemen en ideeen geprojecteert naar een toekomstige maatschappij.
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:45 schreef Northpole het volgende:
Even offtopic:
Vinden jullie SF en Fantasy eik ook niet twee hele verschillende genres? Zo ben ik gek van Fantasy, maar heb een hekel aan SF.
Het een is een middel om mensen tot denken aan te sporen (sci-fi) het ander is een middel om juist niet na te denken over de huidige wereld en weg te vluchten naar een fantasie-wereldje (Fantasy)
quote:bij Sci-fi vlucht je toch ook wel weg uit het huidige wereld, misschien is het ook wel een aansporing. maar momenteel ondervinden weinig van de dingen die ze doen in de sci-fi boeken. dus is het ook wegvluchten of dromen... je droom toch wel iets van, ik wil dat wij later ook zoiets kunnen doen..
Op zondag 24 augustus 2003 18:45 schreef Cairon het volgende:
Het een is een middel om mensen tot denken aan te sporen (sci-fi) het ander is een middel om juist niet na te denken over de huidige wereld en weg te vluchten naar een fantasie-wereldje (Fantasy)
zelf heb ik trouwens geen favoriet...
quote:'Tuurlijk, als je in de Fritz Leiber-achtige verhalen blijft steken heb je wel een punt, de chainmail bikini's en dat soort pulp, maar er is toch zeker wel een serieuzere versie van fantasy.
Op zondag 24 augustus 2003 18:45 schreef Cairon het volgende:
Ik heb het omgekeerd. Fantasy is altijd al het mindere genre van de twee geweest, met holle leuke verhaaltjes die louter dienen als escapisme. Science fiction spiegelt ons de scenarios voor van onze huidige problemen en ideeen geprojecteert naar een toekomstige maatschappij.
quote:Mag ik je dan bijv. aanraden om Guy Gavriel Kay's Lions of Al-Rassan te lezen? Geen trol of tovenaar in te bekennen maar een kopie van de Reconquista naar een andere planeet zodat je geen gelovige tegen het hoofd stoot.
Zo zal fantasy, altijd kinderlijk blijven, met elfjes en tovenaars en trollen en wat al niet, terwijl science fiction juist de grenzen van onze menselijkheid op zoekt en projecteert. Science Fiction gunt ons een blik in onze eigen toekomst, terwijl fantasy een verspilling van tijd is.
quote:De Star Wars boeken vallen ook onder Science Fiction.....
ontopic, mijn top tien: (willekeurige volgorde)
1) Fionavar Tapestry trilogie, Guy Gavriel Kay
Schitterend filmisch geschreven, personages 'leven'.
2) Thomas Covenant, the unbeliever (2 trilogiën), Stephen Donaldson
Perfecte anti-held
3) Starship Troopers, Robert A. Heinlein
Klassiek SF boek over het hoe en waarom van oorlog.
4) Discworld serie, Terry Pratchett
Briljante humor met scherpe inzichten, wordt af en toe beschuldigd van literatuur
5) Neuromancer, William Gibson
Het boek dat een genre lanceerde.
6) Otherland serie, Tad Williams
Goede crossover tussen verschillende genres
7) Duin Cyclus Frank Herbert
Herdefiniëring van het Science Fiction genre
8) Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien
Gekozen tot beste boek 20e eeuw
9) Foundation serie, Isaac Asimov
Gewoon goed
10) De Ender serie, Orson Scott Card
Erg toegankelijk, blijft boeien
Links waar mogelijk naar officiële sites, Tolkien & Pratchett naar beste sites
Wc-eend, ik denk dat je de boeken van Guy Gavriel Kay wel zal waarderen.
- de hele serie van Raymond E Feist (had ik al eens eerder gepost)
- Anderland - Tad Williams
- Rad des tijds - Robert Jordan
- veeel boeken van Stephen King
dat was het wel ff, heb weer veel boeken bestelt van andere schrijvers dus ben benieuwd
Lees al 20 Jaar Scifi en Fantasy.
Het hangt van mijn stemming af waar ik zin in heb
Een Goed boek , dan meestal Scifi . Wil ik Escapism dan neem ik Fantasy.
Ik durf te zeggen dat ik , vooral in Fantasy bijna alles heb gelezen wat er is te krijgen ( in het engels) en moet helaas zeggen , dat 9 van de 10 boeken / schrijvers, prut met peren zijn. Maar als ze goed zijn ,dan ben ik dagen niet aanspreekbaar en koop meestal de hele rij ( Fantasy komt bijna nooit alleen. Altijd in Trilogien of meer) en lees ze in 1 marathon zitting uit. (Wat mijn vrouw bijzonder leuk vind)
Hier mijn Favorieten
Fantasy.
Tawny man serie van Hobb
Farseer serie van Hobb
Natuurlijk Magician van feist
Empire serie van Feist en Wurts ( ees aub niets alleen van Wurts want het is echt puinhoop)
de eerste 4 Boeken van Jordan Wheel ot Time serie
( de rest is niet om te pruimen. Mr Jordan had in boek 4 of 5 een mooi eind moeten schrijven , maar helaas ik vermoed dat er nog wel een boek 25 aan zit te komen)
The best of all op het Moment isGeorge RR Martin met zijn nog niet voltooiode song of ice ang fire boeken ( Game of Thrones , clash of kings en storm of swords) Het gaan 5 boeken worden
Verder vind ik Marco zijn boeken wel OK, Goodkind solalala. Tad Williams is ook OK , Erikson is stug maar de moeite waard. Salavatore lekker vlot, Tanith Lee af en toe lekker schunnig.
Echt niet om te pruimen vind ik de puinhoop van David Drake, van Eddings , van JV Jones (alhoewel zij Cult Status heeft binnen de Fantasy gemeenschap.) Vance is leuk als je 16 bent , maar later wordt het saai.Le Quinn heeft mij nog nooit kunnen boeien .
In Scifi
Lary Niven met zijn Discworld
Natuurlijk Azimov en Stanislav Lemm
Greg Bear met zijn Moving Mars en Darwin's Radio
De Rama serie (eigenlijk het enige wat ik goed vind van Clarke. Waarschijnlijk omdat hij het samen met Lee heeft geschreven )
Dune als cross-over ( echter alleen boek 1)
Enders game en enders shadow van Orson Scott Card
Mote in God's Eye - Niven/Pournelle
Dat was het.
Nog meer freaks hier?
[Dit bericht is gewijzigd door CANARIS op 05-12-2003 15:49]
Een top-tien samenstellen is errug moeilijk, maar een poging hiertoe:
Willekeurige volgorde:
1. Gehele Dune Chronicles (NIET de prequals).
In mijn bescheiden optiek is de Dune serie het beste wat ooit in dit genre verschenen is. Heb de gehele serie meer dan 15 keer gelezen en vind iedere keer weer nieuwigheden.
2. Hyperion reeks van Dan Simmons ... must read
3. Rama reeks van Clarke, uitstekende serie
4. Enders game van Orson Scott Card ... deel 2 is goed; de rest is puin.
5. Vrijwel alles van R.A. Heinlein --> vooral Stranger in a strange land
6. Frederik Pohl met Gateway en de rest van de Heechee saga
7. The Reality disfunction series van Peter F. Hamilton (vernieuwend)
8. Foundation van Isaac Asimov (vooral deel 1 t/m 3)
9. Eon en Eternity van Greg Bear ... meesterlijk
10. The Uplift wars van David Brin ... deel 1 gelezen, de rest volgt snel.
Ik zou nog wel even kunnen doorgaan. Fokkers die meer willen weten over "goede" sci-fi, geef maar even een seintje.
Maar wat ik ook erg goed vond Philip Jose Farmer The Riverworld Saga.
Mijn vader had die boeken toen en in het Nederlands en in het Engels.
En ik heb zijn Nederlandse versies weggemaakt. zou het leuk vinden die nog eens te kunnen terug geven.
Als iemand weet hoe deel 1 heet.?
In het Engels.
To Your Scattered Bodies Go
hier meer info
http://www.sfsite.com/12a/riv46.htm
ja over een toverstaf. Boek van Thomas M Disch De Duivelsstaf.
Misschien al genoemd?)
heb ook gevonden hoe het boek heet vertaald, eerste deel van the river world
de rivierplaneet. als iemand die in zijn bezit heeft en aan mij wilt verkopen? (kan ik het weer aan mijn vader terug geven)
quote:Ik heb hem gevonden voor je op:
Op zondag 7 december 2003 00:52 schreef itsme het volgende:
heb ook gevonden hoe het boek heet vertaald, eerste deel van the river world
de rivierplaneet. als iemand die in zijn bezit heeft en aan mij wilt verkopen? (kan ik het weer aan mijn vader terug geven)
1. Cryptonomicon Neal Stephenson
2. Use of Weapons Iain M. Banks
3. Forever War
4. Enders Game Orson Scott Card
5. Neuromancer William Gibson
6. Snow Crash Neal Stephenson
7. Player of Games Iain M. Banks
8. A Hitchhikers guide to the galaxy: a trilogy in five parts
9. Mars trilogy - Kim Stanley Robinson
10. Hyperion Canton - Dan Simmons
11. Ilium - Dan simmons
12. Dune (let op! alleen het eerste deel de rest vind ik bagger) Frank Herbert)
13. Bijna Alles van pratchett
14. Gravity's rainbow - Thomas Pynchon
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |