abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37691836
Ik wil dit toch even kwijt voor mensen die van plan zijn om journalistiek te gaan studeren:

DOE HET NIET!!!

De opleiding klinkt vooraf erg interessant, maar achteraf zit je absoluut voor niets op school.

Ik praat nu over de opleiding in Zwolle. Hier geeft men het eerste jaar twee dagen project, hier moet je in de praktijk schrijven over allerlei onderwerpen. Vaak mag je zelf een onderwerp kiezen waardoor je alleen maar voor jezelf interessante onderwerpen neemt en dus over andere zaken weinig komt te weten.

De projectdagen zijn absoluut goed, mits ze perfect worden uitgevoerd. Nou zit je in een klas 2 dagen per week helemaal niets te doen. Van de 5 uur dat je krijgt gebruikt men 1 uurtje om een redelijk verslag te maken, en de rest van je tijd gaat op aan internetten en socializen. Enige oplossing is de twee dagen samen te voegen en er 1 projectdag van maken zodat je de rest van de tijd meer theorievakken krijgt. En ik spreek niet voor mezelf omdat ik al eerder ben gestopt met de opleiding, maar ik hoor dit van iedereen!

Want de theorie is absoluut belangrijk. Helaas krijg je in semester 1 alleen de basis economie en cultuur en in semester 2 is alleen politiek hbo-waardig. Helaas is dat allemaal van een zo'n laag niveau dat de gemiddelde vmbo-er met een beetje inzet deze opleiding ook kan halen.

Helaas ben ik, samen met velen anderen, erin getrapt om deze studie te kiezen. Schrijven vind ik absoluut heerlijk om te doen, maar om een journalist te worden heb je deze opleiding niet nodig! Aan een opleiding waarbij je veel kennis kan opdoen (geschiedenis, politicologie) heb je véél meer aan.

Het eerste jaar is wel zinvol om de basistechnieken te leren van het schrijven. Maar zoiets leer je ook bij een normale cursus, daarvoor heb je echt geen HBO-opleiding voor nodig.

En ik spreek niet voor mezelf omdat ik al eerder ben gestopt met de opleiding, maar ik hoor dit van iedereen! De opleiding is: inhoudsloos, studenten raken ongemotiveerd en de kwaliteit van de leraren is ook diep triest.

(en de schrijffouten die hierin staan:...fuck it )
pi_37694443
Is het niet zo dat je van te voren ook al op open dagen had kunnen kijken, informatie aanvragen bij wat ouderejaars, studueinhoud bekijken voordat je met de studie begon??
pi_37694513
Vier mensen die ik ken en die journalistiek gingen doen, zijn er allemaal voortijdig mee gestopt. En niet omdat het zo moeilijk was.
pi_37694769
Grappige titel, want journalistiek is ook te volgen op een universitair niveau. Je moet dan een bachelor halen in een bepaald vakgebied (nederlands, geschiedenis e.d.) en daarna kun je een master journalistiek doen. Geen flauw idee of dat beter (of wellicht net zo slecht) is als de HBO versie.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_37694819
Alsof HBO wat voorstelt. ...
pi_37694875
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 17:47 schreef Dr_Jack het volgende:
Grappige titel, want journalistiek is ook te volgen op een universitair niveau. Je moet dan een bachelor halen in een bepaald vakgebied (nederlands, geschiedenis e.d.) en daarna kun je een master journalistiek doen. Geen flauw idee of dat beter (of wellicht net zo slecht) is als de HBO versie.
in Utrecht hebben ze de master journalistiek iig al weer op moeten heffen, wegens waardeloze kwaliteit.
pi_37694907
Ik heb er ook gekozen om het via Geschiedenis te doen. Op de EUR heb je media en cultuur (en journalistiek vakken) als specifieke richting.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_37694987
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 17:51 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

in Utrecht hebben ze de master journalistiek iig al weer op moeten heffen, wegens waardeloze kwaliteit.
Ok dan, even zien hoe lang die opleiding hier in Groningen stand houdt.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_37695056
Het is nu eenmaal een vreemde opleiding die eigenaardige mensen aantrekt. Je kunt de opleiding volgen, geen reet uitvoeren en er nooit iets van leren, maar je kunt er ook je ziel en zaligheid in leggen en er gigantisch veel van opsteken. Het hangt puur van jezelf af.
In het eerste en tweede jaar vallen zeer veel mensen af, die horen er dan ook simpelweg niet thuis of hebben de vereiste algemene kennis niet in huis. Maar het is niet aan mij om te bepalen of een bepaalde opleiding HBO-waardig is.
  woensdag 10 mei 2006 @ 07:58:03 #10
113757 Baraja
Anti Barca
pi_37703593
Ik ben in 2003/2004 begonnen met deze opleiding en zit er nog steeds met veel plezier, ondanks het lage niveau. Ik weet niet in welk jaar de TS heeft gezeten, maar sinds 2004/2005 hebben ze alles omgegooid, niet ten goede overigens. Ach, pas in het derde jaar wordt het echt leuk als je elke dag praktijk hebt.

Qua theorie is het de eigen verantwoordelijkheid van mensen om het bij te houden. Volg extra vakken, op de MER bijvoorbeeld. Tijd zat. Bovendien hoeven journalisten slechts basale kennis te hebben; ze moeten weten waar ze de informatie (en via wie) kunnen vinden. Een master journalistiek is helemaal niets, omdat de praktijk daar is ondergesneeuwd.

Schrijven is gewoon tof en op deze opleiding leer je dat het beste. Tuurlijk : de docenten zijn (op enkele na: Aalders, Poortman, Noort en Leeferink) van een zeer laag niveau. De meesten hebben slechts ervaring bij een huis-aan-huisblad of hebben in een ver verleden hun sporen verdiend als schoonmaker bij het Agrarisch Dagblad.
http://i169.photobucket.c(...)orralla/claropy2.jpg
1942, 1944, 1947, 1971, 2002, 2004, 2008?
pi_37728595
Dan vraag ik me af, voor de mensen die wel met journalistiek door gegaan zijn. Wat is de waarde nog van je hbo-diploma? Bij bijna alle redacties worden academici gevraagd. Wat heeft iemand die op een hbo journalistiek gestudeerd heeft wat iemand van de unoversiteit niet heeft?
pi_37731134
Er zijn wel meer studies niet waard om een studie genoemd te worden hoor . En waar je na afloop ook weinig mee kunt
My ¤0,02
pi_37731948
Daarom zet ik ook mijn vraagtekens bij een select studie Inholland journalistiek opleiding waar je voor het eerste jaar al zoiezo 7000 euro betaald.
  donderdag 11 mei 2006 @ 16:11:25 #14
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_37739159
Ik heb ook een jaar journalistiek gedaan.
Mijn leven is een stuk leuker sinds ik gestopt ben
pi_37739257
ach stukjes schrijven kan iedereen toch
pi_37744627
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 11:09 schreef minze het volgende:
Er zijn wel meer studies niet waard om een studie genoemd te worden hoor . En waar je na afloop ook weinig mee kunt
Daarom moet de ib-groep een lijst opstellen van kansloze studies waar je niets aan hebt. Studies als vrijetijdskunde, journalistiek, enz. moeten van het HBO worden verbannen. Je ziet veel te veel studenten die de opleidingen verkeerd inschatten en zo vroegtijdig met de studie stoppen. Gevolg: veel studenten verpesten een jaar van hun kostbare leven.

Het zou serieus goed zijn dat de overheid eens een instantie laat controleren welke studies totaal zinloos en studies die totaal zinvol zijn. Die zinloze studies kunnen van het HBO worden geschrapt waardoor de kwaliteit van de zinvolle studies omhoog kan.
pi_37744659
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 16:11 schreef Nugget het volgende:
Ik heb ook een jaar journalistiek gedaan.
Mijn leven is een stuk leuker sinds ik gestopt ben
en wat doe je nu dan?
pi_37744783
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 09:17 schreef Joset het volgende:
Dan vraag ik me af, voor de mensen die wel met journalistiek door gegaan zijn. Wat is de waarde nog van je hbo-diploma? Bij bijna alle redacties worden academici gevraagd. Wat heeft iemand die op een hbo journalistiek gestudeerd heeft wat iemand van de unoversiteit niet heeft?
WO wordt domweg hoger ingeschaald dan HBO. Dat heeft niks met journalistiek te maken, maar met de wereld waarin we leven. Ik zou zeggen als je WO kán doen, doe het dan ook. De kans dat het je een aardige bom duiten extra oplevert is aanzienlijk
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_37754123
Geef ik je enigzins wel gelijk in, zeker wat betr. het niveau. Echter beginnen sommige ook aan de opleiding voor de contacten die je op doet, de stages etc. HBO journalistiek staat ook niet bekend als moeilijke opleiding, waar het aankomt op een hoog IQ, maar wel op motivatie en gedrevenheid. Je kan er best nog wat uithalen.

't is helaas ook nog eens een opleiding waar veel mensen uitvallen volgens mij omdat ze eraan beginnen met het idee van: "omdat ik niets anders weet, en ik ben wel nieuwschierig en vind schrijven leuk... dus kies ik maar journalistiek blabla etc.".

[ Bericht 28% gewijzigd door jmac op 12-05-2006 10:21:51 ]
pi_37756473
Ik begin in september met de deeltijd in Zwolle als het goed is. We zien wel. Het gaat mij om het diploma, niet om de opleiding an sich.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 11:58:28 #21
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_37756898
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 19:42 schreef KansloosForEver het volgende:

[..]

en wat doe je nu dan?
Ik werk bij de NCRV
pi_37757286
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 10:12 schreef jmac het volgende:
HBO journalistiek staat ook niet bekend als moeilijke opleiding, waar het aankomt op een hoog IQ, maar wel op motivatie en gedrevenheid. Je kan er best nog wat uithalen.
Klopt.
Een hoog IQ heb je ook voor veel universitaire studis niet nodig. Stámpen, dát moet je kunnen.
Wat ik bij vrienden heb gemerkt, is dat alleen de écht gemotiveerde mensen hun papiertje Journalistiek halen. Ik ben afgehaakt.
Maar als je écht wilt, en het niet doet omdat je niets anders weet, is de studie zeker nuttig. Je hebt echt wel wat aan het papiertje. Het is onzin dat alleen WO'ers aangenomen worden op redacties. Het HBO-diploma journalistiek bewijst dat je gedreven genoeg bent voor het vak om hier al 4 jaar mee bezig te zijn, dat je basisvaardigheden in orde zijn en dat je je stages met goed gevolg hebt afgerond.

Los daarvan: de werrkgelegenheid in de journalistiek word alsmaar kleiner en kleiner, met al die fusies. Of het verstandig is om nu nog aan deze studie te beginnen.....
All the ducks are swimming in the water, fal de ral de ral da, fal de ral de ral da
pi_37757402
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 12:14 schreef WetLips het volgende:

[..]

Klopt.
Een hoog IQ heb je ook voor veel universitaire studis niet nodig. Stámpen, dát moet je kunnen.
Wat ik bij vrienden heb gemerkt, is dat alleen de écht gemotiveerde mensen hun papiertje Journalistiek halen. Ik ben afgehaakt.
Maar als je écht wilt, en het niet doet omdat je niets anders weet, is de studie zeker nuttig. Je hebt echt wel wat aan het papiertje. Het is onzin dat alleen WO'ers aangenomen worden op redacties. Het HBO-diploma journalistiek bewijst dat je gedreven genoeg bent voor het vak om hier al 4 jaar mee bezig te zijn, dat je basisvaardigheden in orde zijn en dat je je stages met goed gevolg hebt afgerond.

Los daarvan: de werrkgelegenheid in de journalistiek word alsmaar kleiner en kleiner, met al die fusies. Of het verstandig is om nu nog aan deze studie te beginnen.....
I agree. En het vreemde is dat ze op de opleidingen nog niet eens zoveel bezig zijn met nieuwe media (vooral internet vind ik onderbehandeld). Maar alhoewel het in de krantenbusiness slecht gaat, is dat bij de tijdschriften toch iets minder het geval. Maar qua werkgelegenheid is er inderdaad weinig zekerheid, en het wordt alleen maar minder...
pi_37788273
Mijn vriendin vond het een geweldige opleiding, ze is nu bezig met afstuderen... 2 juni is ze klaar volgens mij

Ze heeft het in 3 jaar gedaan, eerste jaar overgeslagen omdat ze van het VWO kwam. Wat ze het leukste vond waren de praktijkblokken... Stages zijn haar ook zeer goed bevallen (NOS Headlines en EditieNL)
  dinsdag 16 mei 2006 @ 21:22:47 #25
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_37892329
Ook vroegtijdige journalistiek-stopper. Studeerde in Tilburg. Ik was ook niet te spreken over de opleiding, maar de kritiek dat het te gemakkelijk was deel ik niet. Het was gewoon echt een slechte opleiding. Vooral als ik het vergelijk met mijn huidige, lerarenopleiding op de HAN.
I don't really come from outer space || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')