Ik wil dit toch even kwijt voor mensen die van plan zijn om journalistiek te gaan studeren:
DOE HET NIET!!!De opleiding klinkt vooraf erg interessant, maar achteraf zit je absoluut voor niets op school.
Ik praat nu over de opleiding in Zwolle. Hier geeft men het eerste jaar twee dagen project, hier moet je in de praktijk schrijven over allerlei onderwerpen. Vaak mag je zelf een onderwerp kiezen waardoor je alleen maar voor jezelf interessante onderwerpen neemt en dus over andere zaken weinig komt te weten.
De projectdagen zijn absoluut goed, mits ze perfect worden uitgevoerd. Nou zit je in een klas 2 dagen per week helemaal niets te doen. Van de 5 uur dat je krijgt gebruikt men 1 uurtje om een redelijk verslag te maken, en de rest van je tijd gaat op aan internetten en socializen. Enige oplossing is de twee dagen samen te voegen en er 1 projectdag van maken zodat je de rest van de tijd meer theorievakken krijgt. En ik spreek niet voor mezelf omdat ik al eerder ben gestopt met de opleiding, maar ik hoor dit van iedereen!
Want de theorie is absoluut belangrijk. Helaas krijg je in semester 1 alleen de basis economie en cultuur en in semester 2 is alleen politiek hbo-waardig. Helaas is dat allemaal van een zo'n laag niveau dat de gemiddelde vmbo-er met een beetje inzet deze opleiding ook kan halen.
Helaas ben ik, samen met velen anderen, erin getrapt om deze studie te kiezen. Schrijven vind ik absoluut heerlijk om te doen, maar om een journalist te worden heb je deze opleiding niet nodig! Aan een opleiding waarbij je veel kennis kan opdoen (geschiedenis, politicologie) heb je véél meer aan.
Het eerste jaar is wel zinvol om de basistechnieken te leren van het schrijven. Maar zoiets leer je ook bij een normale cursus, daarvoor heb je echt geen HBO-opleiding voor nodig.
En ik spreek niet voor mezelf omdat ik al eerder ben gestopt met de opleiding, maar ik hoor dit van iedereen! De opleiding is: inhoudsloos, studenten raken ongemotiveerd en de kwaliteit van de leraren is ook diep triest.
(en de schrijffouten die hierin staan:...fuck it
![]()
)