quote:
Blind laat afscheid even los
VAN DER LEM: „KANS DAT IK BLIJF IS ÉÉN PROCENT”
AMSTERDAM, zondag
       Danny Blind zegt nog steeds niet met het onvermijdelijke afscheid bezig te zijn, maar na zijn laatste training voor een officieel duel van Ajax werd hij er toch weer nadrukkelijk mee geconfronteerd. Een schare supporters had een aantal spandoeken met troostrijke teksten opgehangen en zong hem naderhand toe. 
Vandaag sluit Blind zijn korte loopbaan als hoofdcoach van Ajax af tegen de club die hem ruim een jaar geleden zijn debuut verpeste. PSV won destijds in Amsterdam met 4-0. ,,Ik kan me heel goed richten op de wedstrijd”, hield hij manmoedig vol. ,,Na de Johan Cruyff Schaal is het de eerste echte prijs die we kunnen halen. Het zou een goede afsluiting zijn.” Eventueel kan Blind vanavond nog belanden op het bordes waar hij als speler vaak te vinden was. Wanneer Ajax de beker wint, volgt een huldiging op het Leidseplein.
       Blind zal in principe nog minimaal twee weken aanblijven. Ajax speelt immers nog twee wedstrijden tegen amateurclubs. Hij sprak de wens uit het seizoen helemaal af te willen maken. De beleidsbepalers hebben intern al het voornemen uitgesproken Blind graag te willen behouden voor de club in een andere functie. ,,Maar ik betwijfel of ik dat gezien de huidige situatie nog zou kunnen.”
        Hoewel Blind zijn trouwe secondant Gerard van der Lem adviseerde vooral te blijven als de nieuwe trainer dat wil, denkt de persoon in kwestie daar nu nog anders over. Van der Lem verklaarde zich solidair. ,,De kans dat ik blijf, is één procent.”
       Hedwiges Maduro doorstond de laatste test en keerde weer terug in de selectie. ,,Maar ik zal niet in de basis beginnen”, aldus de middenvelder, die net op tijd fit is voor het Nederlands elftal. Wellicht houdt AZ, dat nu met lege handen staat, nog een lucratief duel over aan de bekerfinale. Indien landskampioen PSV wint, mag de nummer twee van Nederland op 13 augustus gaan strijden om de Johan Cruyff Schaal.