Borkydude | vrijdag 5 mei 2006 @ 13:51 |
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000. | |
Alexxxxx | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:03 |
In Nederland meestal een DAF of Cummins dieselmotor, terwijl merken als Mercedes-Benz, Volvo en Iveco uiteraard gewoon een eigen busmotor inbouwen ![]() | |
Borkydude | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:05 |
Specs? | |
Jimmie | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:05 |
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt! | |
vanOekelen | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:52 |
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen... | |
Borkydude | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:53 |
Hoeveel cilinders hebben die dingen, cc, pk? | |
Youp | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:54 |
quote:omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer... SMG ![]() ![]() | |
vlad | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:56 |
-edit- youp was me voor ![]() | |
M5 | vrijdag 5 mei 2006 @ 14:57 |
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc. | |
Metro2005 | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:24 |
quote:Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja. Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen ![]() Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten ![]() | |
Borkydude | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:27 |
Hoeveel toeren maken ze zoal? En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt? | |
Youp | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:28 |
quote:dat is vrij normaal voor bussen en vrachtwagens ed. daarom ook laagtoerige diesels... zo'n ding genereert zn maximum vermogen rond de 1500-1600rpm daardoor heeft zo'n apparaat ook een koppel van 1500-2000nm ofzo... | |
Youp | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:28 |
quote:dan zakt hij door zn veren heen | |
Borkydude | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:32 |
quote: ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:37 |
Wijj hadden vroeger in de boot (model strijkijzer) zo'n DAF 115 PK liggen. Precies hetzelfde geluid als zo'n ouwe stadsbus die in de winter op het station stationair staat te draaien. Oude gele streekbussen idem. Was ik een paar jaar geleden in Cuba, reed er ook zo'n oude Den Oudsten, herkende ik dat geluid direct weer. | |
Jimmie | vrijdag 5 mei 2006 @ 16:02 |
quote:Nou boeiend, vervuilen doen die stadsbussen toch wel ![]() En in sportauto's zijn 'gewone' automaten inderdaad no go, robot koppeling is de shit ![]() | |
MewBie | vrijdag 5 mei 2006 @ 16:42 |
quote:In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor ![]() ![]() | |
M5 | vrijdag 5 mei 2006 @ 16:55 |
quote:'t verschilt een beetje per bus, maar vaak ligt ie wel plat. | |
Alexxxxx | vrijdag 5 mei 2006 @ 17:26 |
quote:Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk. | |
blup | vrijdag 5 mei 2006 @ 18:26 |
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo ![]() | |
Archie | vrijdag 5 mei 2006 @ 19:47 |
quote:Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk. | |
yup | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:29 |
quote:Volgens mij ook hier met die blauwe stadsbussen in Amsterdam dus... Volgens mij word dat gedaan zodat de bodem zo plat mogelijk is, want de motor is helemaal achteraan dus geen ruimte probleem. Wel raar helemaal achterste wielen worden aangedreven ![]() | |
mistermaniac | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:33 |
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter. | |
Scepsis | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:40 |
quote:Waarom is het plafond dan steeds zo hoog? Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ![]() | |
its_me_ | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:54 |
quote:Voor de lange mensen onder ons? ![]() | |
Scepsis | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:56 |
quote:Mwah, dak is zeker 2,5 m hoog. | |
#ANONIEM | zaterdag 6 mei 2006 @ 00:58 |
quote:Een Trein Diesel in een bus bouwen wil ook wel. Bus gig dik over de 150 km/u. ![]() | |
Scepsis | zaterdag 6 mei 2006 @ 01:01 |
Hoeveel koppel had die trein diesel dan? En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?! | |
laffer | zaterdag 6 mei 2006 @ 01:05 |
die ouwe streekbussen hadden een 6 cilinder 11 liter dieselmotor, wat voor motoren ze nu hebben weet ik niet ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 6 mei 2006 @ 01:08 |
quote:Hebben we ooit in een bus gebouwd van kleine touringcar zaak. Die wilde graag sneller over de tolwegen naar Spanje. ![]() De exacte specs wet ik zo niet meer mar 't ging wel erg hard. ![]() | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 02:30 |
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo? Sommigen zijn echt mooi ![]() ![]() Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 6 mei 2006 @ 02:40 |
quote:Meeste bussen gaan met gemak 100. en beetje tunen en z0'n gevaarte loopt gewoon mee op de linkerrijbaan. ![]() Er zijn vele veelal kleine touringcar bouwers. Die op je pic is echt zoeken in de Jungle. ![]() | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 03:03 |
Jammer ![]() | |
its_me_ | zaterdag 6 mei 2006 @ 03:17 |
quote:Je bedoelt dus zoiets: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p25593868.html Meer foto's: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/ | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 03:31 |
Lijkt meer op deze: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p27342692.html Volgens mij staat er ook iets als irizar ofzo op.... | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 03:35 |
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar![]() ![]() | |
Repeat | zaterdag 6 mei 2006 @ 03:35 |
quote:in zo'n ![]() ![]() ![]() In een relaxede mercedes interliner daarentegen ![]() | |
Threepio | zaterdag 6 mei 2006 @ 05:31 |
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit. Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak... | |
123hopsaflops | zaterdag 6 mei 2006 @ 05:36 |
quote:ik vind zo'n bus er altijd een beetje debiel uit zien, weet niet waarom | |
daNpy | zaterdag 6 mei 2006 @ 10:28 |
quote:Wat hij zegt ![]() Litertje of 10 meestal, bij 6 cilinders. Kun je nagaan hoe groot de boring is. Mn pa heeft wel eens een drijfstang gezien die krom was gedrukt ![]() | |
yup | zaterdag 6 mei 2006 @ 11:39 |
quote:Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn. De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig. Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor... | |
Blackheart | zaterdag 6 mei 2006 @ 11:56 |
De Croma? | |
yup | zaterdag 6 mei 2006 @ 12:10 |
quote:Volgens mij die ja, de 1.9 (wel raar dat ze het zelf een 2.0 noemen terwijl het maar een 1929cc is ofzo ![]() Had 90 pk ofzo wat behoorlijk was voor een 1.9 turbodiesel in die tijd... | |
M5 | zaterdag 6 mei 2006 @ 12:13 |
quote:een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers. | |
DonJames | zaterdag 6 mei 2006 @ 12:37 |
quote:Vergeet de Ford Transit niet! | |
yup | zaterdag 6 mei 2006 @ 12:38 |
quote:Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels... ![]() Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren... | |
pieter_pontiac | zaterdag 6 mei 2006 @ 13:02 |
Het klinkt wel beter dan die ouwe gele lijken. Niet zo'n lelijk snorkelend tractorgeluid, maar zo'n blazende suis. | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 13:22 |
quote:Motor + versnellingsbak 14 a 1500 KG ? | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 13:31 |
quote:Wat is oud? de laatste 50 jaar worden er direct ingespoten diesels gebruikt in bussen en vrachtwagens. de oude dieseltjes in personenwagens waren indi rect ingespoten. Tegenwoordig veelal direct ingespoten met multi point inspuiting middels pompverstuivers of commonrail techniek wat inhoud dat er een aantal keren tijdens de arbeidslag wordt ingepoten. resultaat stille loop , schoon ,zuinig en hoger vermogen. Ook in de zware vracht en bus motoren gaat men van deze techniek gebruik maken of maakt er al gebruik van. [ Bericht 2% gewijzigd door misswollie op 06-05-2006 13:36:32 ] | |
M5 | zaterdag 6 mei 2006 @ 13:44 |
quote:Common-rail of Pompverstuivers is ook een vorm van directe injectie. ![]() | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 14:18 |
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens? ![]() Dumpvalve ? ![]() | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 14:30 |
[img]quote:Een kleine bijdrage betreffende Scania bussen. De nieuwste Scania bussen zijn voorzien van 9 ( 9000 cc) ) liter 5 cil of 12 ( 12000 cc) liter 6 cil HPI ( high pressure injection) motoren met een vermogen van 230 tot 420 / 1900 rpm Pk. Dit zijn motoren die vanaf 1050 tot 1400 rpm ( 12 liter 420 Pk 2200 Nm/ 1050/1400 rpm) het hoogste koppel hebben. Meer dan 60% van de geleverde bussen/ vrachtwagens worden geleverd met een automaat. Scania kent twee varianten, de conventionele automatische bak en de Optiecruise. Het schakelen met de optie cruise is een zeer complex gebeuren, en is een ingewikkeld samenspel van het motor management en versnellingsbak. Vrachtwagens en bussen met een Optiecruise zijn voorzien van een normaal koppelings pedaal . Deze wordt echter alleen gebruikt bij het wegrijden en het tot stilstand zetten van het voortuig. Het schakelen op zich gebeurd zonder schokken en gaat netter dan bij een conventionele automaat. je hoort alleen het schakelen door een lichte toeren verandering verder voel je niets. Van in zijn versnelling rammen is geen sprake. Verder kun je deze bak ook als semi automaat gebruiken. De motoren worden bij de Scania bussen en heel veel andere merken achterin geplaatst (niet op zijn kant onder de vloer.) Er is vanuit de overheid veel te doen over vervuiling en lawaai veroorzaakt door Diesel motoren. Een van de mogelijkheden om dit op te lossen is het gebruik van aardgas in plaats van diesel. Aardgas motoren hebben een hoog koppel zijn uitermate schoon en stil . Ideaal voor in de stad dus. ![]() ![]() ![]() Die gele balk daar moet je een meter of 5 -6 tussen denken! | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 14:32 |
quote: | |
Drifter__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 14:54 |
quote:Owww en wanneer hoor je dat psshh geluidje dan? Na hevig remmen, of na een tijdje op de rem te hebben gestaan? Wat is het verschil tussen hydraulisch of met lucht? | |
Repeat | zaterdag 6 mei 2006 @ 15:00 |
quote:Wat een kutsysteem dan, die "optiecruise", dan moet je nog steeds bij het wegrijden je koppeling gebruiken. En aangezien een (stads)bus nogal vaak stopt zit de chauffeur nog steeds de hele tijd met de koppeling te kloten. Het enige wat ie dan voor je doet is het schakelen tijdens het rijden, terwijl juist dat het probleem niet is m.i. | |
Robin__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 15:49 |
quote:Hydroliek werkt met olie, olie is niet samendrukbaar en hydrolische systemen zijn duurder, precieser en kunnen werken met veel hogere druk (100bar+) Pneumatiek werkt met lucht, lucht is wel samendrukbaar, er is geen retourleiding nodig (olie moet terug naar een tank.. lucht niet) systemen zijn goedko(o)p(er), niet al te precies regelbaar en werken maar tot een bar of 10 (?) | |
M5 | zaterdag 6 mei 2006 @ 15:54 |
quote:Pneumatiek is wel heel precies regelbaar. ![]() Formule 1 motor: quote: | |
Robin__ | zaterdag 6 mei 2006 @ 16:29 |
Ligt er aan wat je onder precies verstaat ![]() ![]() Of dat soort preciesie erg gebruikelijk is bij hydroliek weet ik niet, ik vermoed dat het op cnc machines wel te vinden is (nauwkeurigste wat ik ooit heb gezien wat ik nu kan bedenken was 1/100e op een cnc kantbank (met een druk van 1250kN ![]() | |
pieter_pontiac | zaterdag 6 mei 2006 @ 16:36 |
quote:Met een vrachtwagen is optiecruise altijd beter dan handbak. Met 16 versnellingen en die eeuwige files/drempels/rotonde's in Nederland schakel je jearmen uit je romp en je benen uit je reet. Dat ik dan bij het stoplicht even de koppeling in moet trappen neem ik op de koop toe, hoewel ik ook liever een gewone automaat heb zoals Volvo heeft op z'n FH. Die is ook niet zo verschrikkelijk zenuwachtig als die van Scania. | |
bonfie | zaterdag 6 mei 2006 @ 17:09 |
En wat voor motor zit er in de nieuwe twents bussen? Die willen ook wel vooruit, als de chauffeur teminste niet vergeet het gas in te trappen... Is wel interressant ![]() | |
Borkydude | zaterdag 6 mei 2006 @ 17:38 |
Wat is dan dat gejank van die rooie Utrechtse ouwe bussen als ze een seconde of 5 stilstaan? | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 19:49 |
quote:Ik kan mij voorstellen dat je bij een cnc bank de kop laat draaien door middel van hydrauliek. Als het om het verplaatsen van het bed gaat dan zal dit hoogstwaarschijnlijk door een stappe motor worden gedaan. Ook hydrauliek is niet zo heel precies .door de altijd aanwezige inwendige lek van de diverse hydraulische componenten. Nog even wat over pneumatiek hier worden zeer complexe besturingssystemen mee gemaakt. Te vergelijken met electrische schakeltechniek. [ Bericht 1% gewijzigd door misswollie op 06-05-2006 20:05:35 ] | |
misswollie | zaterdag 6 mei 2006 @ 20:02 |
quote: | |
yup | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:30 |
Overigens is aardgas bij bussen idd de shit... ZIjn behoorlijk wat stiller dan die klote daisels ![]() | |
2cv | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:39 |
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel. | |
Repeat | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:52 |
quote:lijkt me niet ![]() | |
yup | zondag 7 mei 2006 @ 00:39 |
quote:Waarom niet? Ik had bussen gezien met behoorlijk laag vermogen voor het gewicht wat ze hebben hoor ![]() Kan je makkelijk zat compenseren met de versnellingsbak(verhoudingen)... | |
Repeat | zondag 7 mei 2006 @ 00:44 |
quote: quote: | |
yup | zondag 7 mei 2006 @ 00:48 |
quote:OWWW ok ![]() MAar de stadsbus die ik eerder had gepost had iig minder vermogen... En is wat groter volgens mij... | |
2cv | zondag 7 mei 2006 @ 00:50 |
Dan heb ik de 2 in 270 niet verstaan ![]() | |
Jimmie | zondag 7 mei 2006 @ 01:19 |
Waarom zouden ze geen vrachtwagen bak in zo'n bus doen op de automaat. Als de versnellingen lekker dicht op elkaar zitten lijkt me de schok door de bus heen ook minder. Nu heeft een bus iets van 6 versnellingen ofzo, waarom dus geen 14 (of hoeveel een gemiddelde vrachtwagene ook heeft)? De bus kan dan ook met een stuk minder pk's rijden en daarmee minder vervuilen. Of zie ik het fout? | |
Repeat | zondag 7 mei 2006 @ 02:23 |
quote:waarom zit er in een auto geen 14 bak? ![]() | |
Cityfm | zondag 7 mei 2006 @ 03:32 |
Onze laatste nieuwe VAN HOOL New A360 hebben een MAN D2866 LUH 260 pk Ze zijn begrensd op 90 Km/h. Optrekken doen ze evengoed als de gemiddelde auto. Verbruik: +- 35 Liter op 100 Km. Dieseltank: 243 Liter • Stijg- en daalsysteem • Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen • Airconditioning VOITH transmissie met geïntegreerde hydraulische vertrager • Lengte : 11.995 mm • Vooroverbouw : 2.715 mm • Wielbasis : 5.790 mm • Achteroverbouw : 3.490 mm • Breedte : 2.550 mm • Binnenhoogte (max.) : 2.415 mm • Buitenhoogte (max.) : 3.000 mm • Draaistraal : 10.800 mm • Aanvalshoek : 7°7' • Vertrekhoek : 7°7' • Instaphoogte : 330 mm, 350 mm aan de tweede deur En met kerstmis hangen we er lampjes in ![]() Onze VAN HOOL New AG 300 (gelede versie van hierboven) hebben een motor van 360 Pk. Deze zijn begrensd op 85 Km/h. Gaat niet vooruit. De oudere modellen, zoals deze Van Hool A600, zijn voorzien van een MAN motor van 220 Pk. Ze zijn niet begrensd, met degene die op deze foto staat haal ik 145 Km/h. Dieseltank: 340 L Verwarming Tank: 50 L (rode diesel) Verbruik: +- 45 L / 100 Km Dan staat dat wijzertje dus helemaal rechts: (foto van een andere bus) Lijnbussen worden bij ons afgeschreven op 15 jaar. Ze doen ongeveer 1,5 tot 2 miljoen km in die tijd. Na 1 miljoen (+- 10 jaar) krijgt de motor en de versnellingsbak een complete rivisie, en worden de op die tijd ingereden deuken er uit gehaald ![]() Coach Of the year 2006: ![]() Neoplan Starliner. Dit is het beste van het beste. Hier rij ik ook regelmatig mee: (niet naar spanje, eerder dag/voetbaltrips) ![]() T927 Astromega ![]() MECHANISCHE KENMERKEN : • Motor : MAN EURO 3 • Type : D2876 LOH02 • Luchtvulsysteem : Turbo + Intercooling • Plaatsing : verticaal achter achteras • Aantal cilinders : 6 • Boring x slag : 128 x 166 mm • Cilinderinhoud : 12.816 cm³ • Vermogen ISO : 338 kW (460 pk) • Bij omwent./min. : 1900 toeren • Maximum koppel : 2100 Nm • Bij omwent./min. : 1000-1300 toeren • Inspuitsysteem : EDC (elektronisch) • Versnellingsbak : ZF-8S-180 • Wielbasis : 6.450 mm • Vooroverbouw : 2.595 mm • Achteroverbouw : 3.360 mm • Totale lengte : 13.705 mm • Totale breedte : 2.550 mm • Totale hoogte : 4.000 mm 8 versnellingen, handgeschakeld. Met dit ding kan je, als je wat kan schakelen, de meeste uito's wel bijhouden met optrekken. Begrensd op 100Km/h Het bedrijf waar ik voor rij heeft er van deze 22. Ze worden afgeschreven op 4 jaar. [ Bericht 5% gewijzigd door Cityfm op 07-05-2006 04:09:51 ] | |
MikeyMan | zondag 7 mei 2006 @ 11:18 |
Afgeschreven in vier jaar??? Ja, financieel zeker... Zat een paar jaar terug in zo'n kutding naar calella... Wat een ouwe teringbus was dat zeg... die t927... | |
its_me_ | zondag 7 mei 2006 @ 19:04 |
quote:Met zo'n bus ben ik afgelopen jaar ook naar Tignes gereden ![]() Het was de bus met een grote barst in de bovenste voorruit. | |
Drifter__ | zondag 7 mei 2006 @ 22:26 |
Neoplan is Duits? | |
Alexxxxx | zondag 7 mei 2006 @ 22:32 |
quote:Ja. Overgenomen door het grote industriële concern MAN, en vormt nu samen met de MAN busafdeling NeoMAN. Dezelfde fabriek, maar nog wel onder eigen merk verkocht. | |
RealZeus | zondag 7 mei 2006 @ 22:47 |
quote:Qua ruimte is het heel logisch,zo houd je de vloer laag.Qua rijden is het bagger.Je hoort als chauffeur de motor niet en als het glad is is het ook geen pretje. | |
yup | zondag 7 mei 2006 @ 22:49 |
quote:Als het glad is dan is het echt geen houden meer aan zo een bus... Zelf gezien... Maar voor normaal rijden is het juist prettiger heb ik gehoord ![]() | |
RealZeus | zondag 7 mei 2006 @ 22:57 |
quote:Nee dat is het overdrukventiel die lucht afblaast. Bussen en vrachtwagens hebben een compressor omdat remmen,koppeling,stuurbekrachtiging en busdeuren op lucht werken. De specs van de Daf MB200 (idd de goede oude gele bus): Onderstel: Daf MB200 DKDL564 Motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud,levert 170 PK. Lengte: 11,85 m Breedte: 2,5 m Hoogte: 3,2 m Eigen gewicht: 9920 kg Toegelaten gewicht: 16560 kg Inhoud brandstoftank: 250 liter. En de gelede bus: Onderstel: Daf MBG200 DKTL530 motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud levert 252 pk.(Turbo-motor) lengte: 18 m breedte: 2,5 m hoogt: 3,2 m Eigen gewicht: 14844 kg Max gewicht: 25055 kg Inhoud brandstoftank: 340 liter. Bron: De Gele Rijders | |
laffer | zondag 7 mei 2006 @ 23:05 |
quote:klopt, ik heb menig kilometers met die bussen afgelegd (als chauffeur) ![]() | |
Baan1980 | zondag 7 mei 2006 @ 23:58 |
De MegaLiner van Neoplan ![]() (15m lang, 4m hoog) ![]() http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 12:59 |
quote:Klopt, Geef mij maar Van Hool. Rijdt veel prettiger in gladde omstandigheden. Bij Mercedes gelede bussen ligt de motor altijd in de aanhanger. (is duwen) Bij VanHool altijd in het midden. (is trekken) | |
Borkydude | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:01 |
quote:Eerst dacht ik, leuk busje, maar na een week ofzo zie ik dat ie 16 wielen heeft ![]() | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:05 |
quote:Solmar heeft zelf geen enkele bus. Zij huren hun bussen in bij verschillende bedrijven, die deze dubbeldekkers specificieren naar de eisen van Solmar. Ik werk voor Staf Cars / Bus Partner. Twee verschillende bedrijven met dezelfde directie en locatie. Dit ook voor belastingsvoordeel te halen (het ene bedrijf factureert aan het andere en omgekeerd). De bus van Solmar die vorig jaar over kop is gegaan kwam van ons trouwens. ![]() Bij deze bedrijven worden de dubbeldekkers effectief afgeschreven na 4 jaar. Deze worden dan verkocht. Vorige maand zijn er 4 nieuwe geleverd, deze zijn Half Automatisch geschakeld, een hele vooruitgang. Om scherpe bochten/rotondes te nemen wordt de achterste as normaal gezien opgeheven. (Alleen als de bus trager rijdt dan 40Km/h) [ Bericht 5% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 18:43:24 ] | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:07 |
quote:10 ![]() 4 assen, As een 2 wielen As twee 2 wielen As drie 4 wielen As vier 2 wielen | |
Borkydude | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:11 |
quote:Alsnog veel. Waarmee rijd Beachmasters? | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:24 |
Hoofdzakelijk VDL Berkhof (Valkenswaard) Axial 100 DD (nieuwe versie) ![]() (oude versie) of de absolute top onder de dubbeldekkers: ![]() Setra S428DT Met wat geluk: ![]() | |
Borkydude | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:31 |
Met wat geluk wat? | |
Borkydude | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:32 |
En wat rijd Lanting Reizen? | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:33 |
Van Hool & Lag bussen voor zover ik weet. [ Bericht 96% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 13:39:43 ] | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 14:14 |
Erg mooi die Setra ![]() | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 14:17 |
quote: ![]() | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 14:24 |
Wat is dit voor ding ?: http://members.lycos.nl/drifter/bus.jpg Renault nog iets ? Foto genomen in Egypte ![]() | |
Borkydude | zaterdag 13 mei 2006 @ 14:25 |
quote:Daarmee door de Alpen naar Italie van de zomer ![]() | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:02 |
@ drifter![]() Andere foto van een bus uit dezelfde serie. Deze zijn gebouwd door de taiwanese construceur "Feng Rong" Dit op een Frans Renault chassis. Zijn eigenlijk afgekeken van Neoplan. De bus op de foto stamt uit '97. tot uw dienst, [ Bericht 3% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 18:18:37 ] | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:51 |
quote:Aha, thanks ! ![]() Lijkt inderdaad een beetje op een Neoplan ![]() | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:57 |
quote:de foto is ergens blijven hangen, zal hem ff opnieuw uploaden. | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 19:01 |
quote:Heb hem gezien op google ![]() Vaak staat er op die Renaults 'Pullman' . Wat betekent dat? | |
Cityfm | zaterdag 13 mei 2006 @ 19:23 |
Het zal niet alleen op renaults staan. Het enigste wat ik er zo meteen bij kan bedenken zijn dat het bussen zijn die in opdracht rijden van Pullman. Een vrij groot transportbedrijf in chili. http://www.pullman.cl/index2.htm | |
Drifter__ | zaterdag 13 mei 2006 @ 19:27 |
Hmmm denk het niet. Volgens mij geeft dat Pullman aan dat het een luxe-bus is ofzo. Een soort klasse zeg maar... ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 3 juni 2006 @ 23:33 |
quote:Ik denk dat de Berkhof Ambassador 220 of 230 pk kent. De koppel is ook laag, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage asoverbrenging (1:4,11). Ik denk dat die twee factoren ook belangrijk zijn voor brandstofverbruik en acceleratie. In ieder geval trekken ze net zo snel op als F1-wagens. | |
yup | zaterdag 3 juni 2006 @ 23:59 |
Net zo snel optrekken als F1 wagens ![]() | |
bonfie | zondag 4 juni 2006 @ 15:42 |
Als de chauffeur het gaspedaal kan vinden dan, want ze vergeten vaak dat zo ook nog gas moeten geven. | |
SterkStaaltje | zondag 4 juni 2006 @ 15:50 |
Van Hool - bussen die in utrecht tussen station en de uithof rijden![]() 25m • Lage vloer over de volledige lengte van het dubbelgelede voertuig • 5 identieke brede, dubbele deuren met een lage instap • Groot platform aan de deur • Voorzieningen voor mindervalide • Zeer ruime, ergonomische bestuurdersplaats • Duidelijk leesbare reiswegaanduiders • Zeer wendbaar met korte draaistraal dankzij de nokgestuurde aanhanger-assen • Eenvoudige, verticale motor, zijdelings opgesteld tussen as 1 en as 2 • Optimale gewichtsverdeling tussen de assen • Onderhoudsvriendelijk, gemakkelijk toegankelijk aandrijfmechanisme • Uitgebreid gamma motoren en transmissies AFMETINGEN : • Lengte : 24.785 mm • Vooroverbouw : 2.715 mm • Wielbasis trekker : 5.790 mm • Achteroverbouw trekker : 2.330 mm • Wielbasis aanhanger 1: 5.350 mm • Achteroverbouw aanhanger 1: 1.450 mm • Wielbasis aanhanger 2: 5.350 mm • Achteroverbouw aanhanger 2: 2.330 mm • Breedte : 2.550 mm • Binnenhoogte (min.) : 2.315 mm • Buitenhoogte (max.) : 3.280 mm • Draaistraal : 12.000 mm • Aanvalshoek : 7°7' • Vertrekhoek : 7°7' • Instaphoogte : 330 mm CAPACITEIT : • Ondergeschikt aan de nationale wetgeving • Zitplaatsen : tot 60 • Staanplaatsen : tot 150 • Totaal : tot 180 + bestuurder • Brandstoftank : 300 liter / 400 liter MOTOR : • MAN D2866 LOH 360 pk • DAF PE 360 pk TRANSMISSIE : • ZF ECOMAT II of VOITH met geïntegreerde hydraulische vertrager OPTIES : • Stijg- en daalsysteem • Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen • Airconditioning • Aanhangerassen met geprogrammeerde nokbesturing [ Bericht 18% gewijzigd door SterkStaaltje op 04-06-2006 15:55:38 ] | |
Repeat | zondag 4 juni 2006 @ 15:58 |
60 zitplaatsen valt me wel tegen van zo'n ding... | |
SterkStaaltje | zondag 4 juni 2006 @ 16:34 |
quote:Ja het is veel staan, met de reden dat er staand veel meer in kan denk ik. Zijn toch bijna alleen studenten die erin vervoerd worden. En ze zitten prop vol kan je je vertellen. | |
dubidub | zondag 4 juni 2006 @ 16:41 |
Wat is dat zoemende geluid in zo'n VDL Berkhof Ambassador (Die connexxion bussen zeg maar) Vliegwiel ofzo? | |
Ofyles2 | maandag 5 juni 2006 @ 19:18 |
quote:In ieder geval trekken ze snel op. Ik denk dat Citaro's ook razendsnel optrekken, omdat zij de technische voordelen van de Berkhof Ambassador kennen, maar een iets hogere koppel hebben (1200 Nm of zoiets). |