FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Busmotoren
Borkydudevrijdag 5 mei 2006 @ 13:51
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000.
Alexxxxxvrijdag 5 mei 2006 @ 14:03
In Nederland meestal een DAF of Cummins dieselmotor, terwijl merken als Mercedes-Benz, Volvo en Iveco uiteraard gewoon een eigen busmotor inbouwen
Borkydudevrijdag 5 mei 2006 @ 14:05
Specs?
Jimmievrijdag 5 mei 2006 @ 14:05
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
vanOekelenvrijdag 5 mei 2006 @ 14:52
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
Borkydudevrijdag 5 mei 2006 @ 14:53
Hoeveel cilinders hebben die dingen, cc, pk?
Youpvrijdag 5 mei 2006 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:05 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
vladvrijdag 5 mei 2006 @ 14:56
-edit- youp was me voor
M5vrijdag 5 mei 2006 @ 14:57
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Metro2005vrijdag 5 mei 2006 @ 15:24
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
Borkydudevrijdag 5 mei 2006 @ 15:27
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
Youpvrijdag 5 mei 2006 @ 15:28
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
dat is vrij normaal voor bussen en vrachtwagens ed. daarom ook laagtoerige diesels... zo'n ding genereert zn maximum vermogen rond de 1500-1600rpm daardoor heeft zo'n apparaat ook een koppel van 1500-2000nm ofzo...
Youpvrijdag 5 mei 2006 @ 15:28
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
dan zakt hij door zn veren heen
Borkydudevrijdag 5 mei 2006 @ 15:32
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:28 schreef Youp het volgende:

[..]

dan zakt hij door zn veren heen
Hyperdudevrijdag 5 mei 2006 @ 15:37
Wijj hadden vroeger in de boot (model strijkijzer) zo'n DAF 115 PK liggen. Precies hetzelfde geluid als zo'n ouwe stadsbus die in de winter op het station stationair staat te draaien. Oude gele streekbussen idem. Was ik een paar jaar geleden in Cuba, reed er ook zo'n oude Den Oudsten, herkende ik dat geluid direct weer.
Jimmievrijdag 5 mei 2006 @ 16:02
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:54 schreef Youp het volgende:

[..]

omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
Nou boeiend, vervuilen doen die stadsbussen toch wel

En in sportauto's zijn 'gewone' automaten inderdaad no go, robot koppeling is de shit
MewBievrijdag 5 mei 2006 @ 16:42
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
M5vrijdag 5 mei 2006 @ 16:55
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 16:42 schreef MewBie het volgende:

[..]

In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
't verschilt een beetje per bus, maar vaak ligt ie wel plat.
Alexxxxxvrijdag 5 mei 2006 @ 17:26
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:52 schreef vanOekelen het volgende:
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
blupvrijdag 5 mei 2006 @ 18:26
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Archievrijdag 5 mei 2006 @ 19:47
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
yupzaterdag 6 mei 2006 @ 00:29
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Volgens mij ook hier met die blauwe stadsbussen in Amsterdam dus...

Volgens mij word dat gedaan zodat de bodem zo plat mogelijk is, want de motor is helemaal achteraan dus geen ruimte probleem. Wel raar helemaal achterste wielen worden aangedreven
mistermaniaczaterdag 6 mei 2006 @ 00:33
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
Scepsiszaterdag 6 mei 2006 @ 00:40
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
its_me_zaterdag 6 mei 2006 @ 00:54
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:40 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
Voor de lange mensen onder ons?
Scepsiszaterdag 6 mei 2006 @ 00:56
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:54 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Voor de lange mensen onder ons?
Mwah, dak is zeker 2,5 m hoog.
#ANONIEMzaterdag 6 mei 2006 @ 00:58
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:33 schreef mistermaniac het volgende:
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
Een Trein Diesel in een bus bouwen wil ook wel. Bus gig dik over de 150 km/u.
Scepsiszaterdag 6 mei 2006 @ 01:01
Hoeveel koppel had die trein diesel dan?

En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?!
lafferzaterdag 6 mei 2006 @ 01:05
die ouwe streekbussen hadden een 6 cilinder 11 liter dieselmotor, wat voor motoren ze nu hebben weet ik niet
#ANONIEMzaterdag 6 mei 2006 @ 01:08
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 01:01 schreef Scepsis het volgende:
Hoeveel koppel had die trein diesel dan?

En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?!
Hebben we ooit in een bus gebouwd van kleine touringcar zaak.
Die wilde graag sneller over de tolwegen naar Spanje.

De exacte specs wet ik zo niet meer mar 't ging wel erg hard.
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 02:30
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :



Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
#ANONIEMzaterdag 6 mei 2006 @ 02:40
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :
[afbeelding]


Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
Meeste bussen gaan met gemak 100. en beetje tunen en z0'n gevaarte loopt gewoon mee op de linkerrijbaan.

Er zijn vele veelal kleine touringcar bouwers. Die op je pic is echt zoeken in de Jungle.
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 03:03
Jammer
its_me_zaterdag 6 mei 2006 @ 03:17
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :
[afbeelding]


Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
Je bedoelt dus zoiets:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p25593868.html

Meer foto's: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 03:31
Lijkt meer op deze:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p27342692.html

Volgens mij staat er ook iets als irizar ofzo op....
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 03:35
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar



Repeatzaterdag 6 mei 2006 @ 03:35
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
in zo'n vdl berkhof ambassador zit je nog steeds in de teringherrie hoor
In een relaxede mercedes interliner daarentegen
Threepiozaterdag 6 mei 2006 @ 05:31
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit.

Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak...
123hopsaflopszaterdag 6 mei 2006 @ 05:36
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 03:35 schreef Drifter__ het volgende:
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar

[afbeelding]

ik vind zo'n bus er altijd een beetje debiel uit zien, weet niet waarom
daNpyzaterdag 6 mei 2006 @ 10:28
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 19:47 schreef Archie het volgende:

[..]

Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
Wat hij zegt

Litertje of 10 meestal, bij 6 cilinders. Kun je nagaan hoe groot de boring is.
Mn pa heeft wel eens een drijfstang gezien die krom was gedrukt En zo'n ding is echt erg dik.
yupzaterdag 6 mei 2006 @ 11:39
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 05:31 schreef Threepio het volgende:
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit.

Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak...
Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Blackheartzaterdag 6 mei 2006 @ 11:56
De Croma?
yupzaterdag 6 mei 2006 @ 12:10
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:56 schreef Blackheart het volgende:
De Croma?
Volgens mij die ja, de 1.9 (wel raar dat ze het zelf een 2.0 noemen terwijl het maar een 1929cc is ofzo )Turbo D.i.d.

Had 90 pk ofzo wat behoorlijk was voor een 1.9 turbodiesel in die tijd...
M5zaterdag 6 mei 2006 @ 12:13
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.
DonJameszaterdag 6 mei 2006 @ 12:37
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Vergeet de Ford Transit niet!
yupzaterdag 6 mei 2006 @ 12:38
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 12:13 schreef M5 het volgende:

[..]

een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.
Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...



Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren...
pieter_pontiaczaterdag 6 mei 2006 @ 13:02
Het klinkt wel beter dan die ouwe gele lijken.

Niet zo'n lelijk snorkelend tractorgeluid, maar zo'n blazende suis.
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
Motor + versnellingsbak 14 a 1500 KG ?
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 13:31
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Wat is oud? de laatste 50 jaar worden er direct ingespoten diesels gebruikt in bussen en vrachtwagens. de oude dieseltjes in personenwagens waren indi
rect ingespoten. Tegenwoordig veelal direct ingespoten met multi point inspuiting middels pompverstuivers of commonrail techniek wat inhoud dat er een aantal keren tijdens de arbeidslag wordt ingepoten. resultaat stille loop , schoon ,zuinig en hoger vermogen. Ook in de zware vracht en bus motoren gaat men van deze techniek gebruik maken of maakt er al gebruik van.

[ Bericht 2% gewijzigd door misswollie op 06-05-2006 13:36:32 ]
M5zaterdag 6 mei 2006 @ 13:44
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 12:38 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...

[afbeelding]

Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren...
Common-rail of Pompverstuivers is ook een vorm van directe injectie.
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 14:18
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens?

Dumpvalve ?
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 14:30
[img]
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 13:51 schreef Borkydude het volgende:
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000.
Een kleine bijdrage betreffende Scania bussen.


De nieuwste Scania bussen zijn voorzien van 9 ( 9000 cc) ) liter 5 cil of 12 ( 12000 cc) liter 6 cil HPI ( high pressure injection) motoren met een vermogen van 230 tot 420 / 1900 rpm Pk. Dit zijn motoren die vanaf 1050 tot 1400 rpm ( 12 liter 420 Pk 2200 Nm/ 1050/1400 rpm) het hoogste koppel hebben. Meer dan 60% van de geleverde bussen/ vrachtwagens worden geleverd met een automaat. Scania kent twee varianten, de conventionele automatische bak en de Optiecruise. Het schakelen met de optie cruise is een zeer complex gebeuren, en is een ingewikkeld samenspel van het motor management en versnellingsbak. Vrachtwagens en bussen met een Optiecruise zijn voorzien van een normaal koppelings pedaal . Deze wordt echter alleen gebruikt bij het wegrijden en het tot stilstand zetten van het voortuig. Het schakelen op zich gebeurd zonder schokken en gaat netter dan bij een conventionele automaat. je hoort alleen het schakelen door een lichte toeren verandering verder voel je niets. Van in zijn versnelling rammen is geen sprake. Verder kun je deze bak ook als semi automaat gebruiken. De motoren worden bij de Scania bussen en heel veel andere merken achterin geplaatst (niet op zijn kant onder de vloer.) Er is vanuit de overheid veel te doen over vervuiling en lawaai veroorzaakt door Diesel motoren. Een van de mogelijkheden om dit op te lossen is het gebruik van aardgas in plaats van diesel. Aardgas motoren hebben een hoog koppel zijn uitermate schoon en stil . Ideaal voor in de stad dus.







Die gele balk daar moet je een meter of 5 -6 tussen denken!
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 14:32
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:18 schreef Drifter__ het volgende:
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens?

Dumpvalve ? ( van de remmen alles is lucht bediend)
Drifter__zaterdag 6 mei 2006 @ 14:54
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:32 schreef misswollie het volgende:

[..]
Owww en wanneer hoor je dat psshh geluidje dan? Na hevig remmen, of na een tijdje op de rem te hebben gestaan?

Wat is het verschil tussen hydraulisch of met lucht?
Repeatzaterdag 6 mei 2006 @ 15:00
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:30 schreef misswollie het volgende:
[img]
[..]

Meer dan 60% van de geleverde bussen/ vrachtwagens worden geleverd met een automaat. Scania kent twee varianten, de conventionele automatische bak en de Optiecruise. Het schakelen met de optie cruise is een zeer complex gebeuren, en is een ingewikkeld samenspel van het motor management en versnellingsbak. Vrachtwagens en bussen met een Optiecruise zijn voorzien van een normaal koppelings pedaal . Deze wordt echter alleen gebruikt bij het wegrijden en het tot stilstand zetten van het voortuig. Het schakelen op zich gebeurd zonder schokken en gaat netter dan bij een conventionele automaat. je hoort alleen het schakelen door een lichte toeren verandering verder voel je niets. Van in zijn versnelling rammen is geen sprake. Verder kun je deze bak ook als semi automaat gebruiken.
Wat een kutsysteem dan, die "optiecruise", dan moet je nog steeds bij het wegrijden je koppeling gebruiken. En aangezien een (stads)bus nogal vaak stopt zit de chauffeur nog steeds de hele tijd met de koppeling te kloten. Het enige wat ie dan voor je doet is het schakelen tijdens het rijden, terwijl juist dat het probleem niet is m.i.
Robin__zaterdag 6 mei 2006 @ 15:49
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:54 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Owww en wanneer hoor je dat psshh geluidje dan? Na hevig remmen, of na een tijdje op de rem te hebben gestaan?

Wat is het verschil tussen hydraulisch of met lucht?
Hydroliek werkt met olie, olie is niet samendrukbaar en hydrolische systemen zijn duurder, precieser en kunnen werken met veel hogere druk (100bar+)
Pneumatiek werkt met lucht, lucht is wel samendrukbaar, er is geen retourleiding nodig (olie moet terug naar een tank.. lucht niet) systemen zijn goedko(o)p(er), niet al te precies regelbaar en werken maar tot een bar of 10 (?)
M5zaterdag 6 mei 2006 @ 15:54
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 15:49 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Hydroliek werkt met olie, olie is niet samendrukbaar en hydrolische systemen zijn duurder, precieser en kunnen werken met veel hogere druk (100bar+)
Pneumatiek werkt met lucht, lucht is wel samendrukbaar, er is geen retourleiding nodig (olie moet terug naar een tank.. lucht niet) systemen zijn goedko(o)p(er), niet al te precies regelbaar en werken maar tot een bar of 10 (?)
Pneumatiek is wel heel precies regelbaar.

Formule 1 motor:
quote:
Honda RA806E Technical Specification:
Name: Honda RA806E
Displacement: 2.4 litres
Configuration: V8, naturally aspirated
Vee angle: 90 degrees
Maximum power: Over 700 ps
Maximum revs: Over 18,500 rpm
Valve train: 4 valves per cylinder; pneumatic valve system
Injection system: Honda PGM-FI
Throttle system: Electronic hydraulically-operated system
Ignition system: Honda PGM-IG
Robin__zaterdag 6 mei 2006 @ 16:29
Ligt er aan wat je onder precies verstaat Opzich kan je bij een constante druk de snelheden van cilinders/pneumatische motertjes/whatever heel goed regelen. Een pneumatische cilinder heeft 2 eindstanden (en 2 sensors op die punten) hydrolische cilinders kunnen tot op de 1/1000e mm (of misschien nog wel verder) precies op ieder punt stilgezet worden, pneumatiek is of vol open of helemaal dicht. Dat bedoelde ik meer

Of dat soort preciesie erg gebruikelijk is bij hydroliek weet ik niet, ik vermoed dat het op cnc machines wel te vinden is (nauwkeurigste wat ik ooit heb gezien wat ik nu kan bedenken was 1/100e op een cnc kantbank (met een druk van 1250kN )
pieter_pontiaczaterdag 6 mei 2006 @ 16:36
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 15:00 schreef Repeat het volgende:

[..]

Wat een kutsysteem dan, die "optiecruise", dan moet je nog steeds bij het wegrijden je koppeling gebruiken. En aangezien een (stads)bus nogal vaak stopt zit de chauffeur nog steeds de hele tijd met de koppeling te kloten. Het enige wat ie dan voor je doet is het schakelen tijdens het rijden, terwijl juist dat het probleem niet is m.i.
Met een vrachtwagen is optiecruise altijd beter dan handbak.
Met 16 versnellingen en die eeuwige files/drempels/rotonde's in Nederland schakel je jearmen uit je romp en je benen uit je reet.
Dat ik dan bij het stoplicht even de koppeling in moet trappen neem ik op de koop toe, hoewel ik ook liever een gewone automaat heb zoals Volvo heeft op z'n FH.
Die is ook niet zo verschrikkelijk zenuwachtig als die van Scania.
bonfiezaterdag 6 mei 2006 @ 17:09
En wat voor motor zit er in de nieuwe twents bussen? Die willen ook wel vooruit, als de chauffeur teminste niet vergeet het gas in te trappen...

Is wel interressant
Borkydudezaterdag 6 mei 2006 @ 17:38
Wat is dan dat gejank van die rooie Utrechtse ouwe bussen als ze een seconde of 5 stilstaan?
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 19:49
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 16:29 schreef Robin__ het volgende:
Ligt er aan wat je onder precies verstaat Opzich kan je bij een constante druk de snelheden van cilinders/pneumatische motertjes/whatever heel goed regelen. Een pneumatische cilinder heeft 2 eindstanden (en 2 sensors op die punten) hydrolische cilinders kunnen tot op de 1/1000e mm (of misschien nog wel verder) precies op ieder punt stilgezet worden, pneumatiek is of vol open of helemaal dicht. Dat bedoelde ik meer

Of dat soort preciesie erg gebruikelijk is bij hydroliek weet ik niet, ik vermoed dat het op cnc machines wel te vinden is (nauwkeurigste wat ik ooit heb gezien wat ik nu kan bedenken was 1/100e op een cnc kantbank (met een druk van 1250kN )
Ik kan mij voorstellen dat je bij een cnc bank de kop laat draaien door middel van hydrauliek.
Als het om het verplaatsen van het bed gaat dan zal dit hoogstwaarschijnlijk door een stappe motor worden gedaan. Ook hydrauliek is niet zo heel precies .door de altijd aanwezige inwendige lek van de diverse hydraulische componenten. Nog even wat over pneumatiek hier worden zeer complexe besturingssystemen mee gemaakt. Te vergelijken met electrische schakeltechniek.

[ Bericht 1% gewijzigd door misswollie op 06-05-2006 20:05:35 ]
misswolliezaterdag 6 mei 2006 @ 20:02
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 19:49 schreef misswollie het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat je bij een cnc bank de kop laat draaien door middel van hydrauliek.
Als het om het verplaatsen van het bed gaat dan zal dit hoogstwaarschijnlijk door een stappe motor worden gedaan. Ook hydrauliek is niet zo heel precies .Door de altijd aanwezige inwendige lek van de diverse hydraulische componenten. Nog even wat over pneumatiek hier worden zeer complexe besturingssystemen mee gemaakt. Te vergelijken met de electrische schakeltechniek.
yupzaterdag 6 mei 2006 @ 23:30
Overigens is aardgas bij bussen idd de shit... ZIjn behoorlijk wat stiller dan die klote daisels
2cvzaterdag 6 mei 2006 @ 23:39
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel.
Repeatzaterdag 6 mei 2006 @ 23:52
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 23:39 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel.
lijkt me niet
yupzondag 7 mei 2006 @ 00:39
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 23:52 schreef Repeat het volgende:

[..]

lijkt me niet
Waarom niet? Ik had bussen gezien met behoorlijk laag vermogen voor het gewicht wat ze hebben hoor

Kan je makkelijk zat compenseren met de versnellingsbak(verhoudingen)...
Repeatzondag 7 mei 2006 @ 00:44
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:39 schreef yup het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik had bussen gezien met behoorlijk laag vermogen voor het gewicht wat ze hebben hoor

Kan je makkelijk zat compenseren met de versnellingsbak(verhoudingen)...
quote:
Chassismerk Berkhof VDL
Carrosserie Berkhof VDL
Chassistype Ambassador 200
270 PK
Leeggewicht 8900 kg
Lengte 12 meter
Breedte 2,5 m
Hoogte 3,1 meter
Zitplaatsen 41/45
Staanplaatsen 39/42
Verbruik ± 34 liter per 100 km
yupzondag 7 mei 2006 @ 00:48
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:44 schreef Repeat het volgende:

[..]


[..]
OWWW ok

MAar de stadsbus die ik eerder had gepost had iig minder vermogen... En is wat groter volgens mij...
2cvzondag 7 mei 2006 @ 00:50
Dan heb ik de 2 in 270 niet verstaan
Jimmiezondag 7 mei 2006 @ 01:19
Waarom zouden ze geen vrachtwagen bak in zo'n bus doen op de automaat. Als de versnellingen lekker dicht op elkaar zitten lijkt me de schok door de bus heen ook minder.
Nu heeft een bus iets van 6 versnellingen ofzo, waarom dus geen 14 (of hoeveel een gemiddelde vrachtwagene ook heeft)?
De bus kan dan ook met een stuk minder pk's rijden en daarmee minder vervuilen. Of zie ik het fout?
Repeatzondag 7 mei 2006 @ 02:23
quote:
Op zondag 7 mei 2006 01:19 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom zouden ze geen vrachtwagen bak in zo'n bus doen op de automaat. Als de versnellingen lekker dicht op elkaar zitten lijkt me de schok door de bus heen ook minder.
Nu heeft een bus iets van 6 versnellingen ofzo, waarom dus geen 14 (of hoeveel een gemiddelde vrachtwagene ook heeft)?
De bus kan dan ook met een stuk minder pk's rijden en daarmee minder vervuilen. Of zie ik het fout?
waarom zit er in een auto geen 14 bak? Is gewoon niet nodig, een bus weegt natuurlijk niet zoveel als een vol beladen vrachtwagen me dunkt.
Cityfmzondag 7 mei 2006 @ 03:32
Onze laatste nieuwe VAN HOOL New A360 hebben een MAN D2866 LUH 260 pk Ze zijn begrensd op 90 Km/h.
Optrekken doen ze evengoed als de gemiddelde auto.
Verbruik: +- 35 Liter op 100 Km.
Dieseltank: 243 Liter
• Stijg- en daalsysteem
• Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen
• Airconditioning
VOITH transmissie met geïntegreerde hydraulische vertrager
• Lengte : 11.995 mm
• Vooroverbouw : 2.715 mm
• Wielbasis : 5.790 mm
• Achteroverbouw : 3.490 mm
• Breedte : 2.550 mm
• Binnenhoogte (max.) : 2.415 mm
• Buitenhoogte (max.) : 3.000 mm
• Draaistraal : 10.800 mm
• Aanvalshoek : 7°7'
• Vertrekhoek : 7°7'
• Instaphoogte : 330 mm, 350 mm aan de tweede deur







En met kerstmis hangen we er lampjes in


Onze VAN HOOL New AG 300 (gelede versie van hierboven) hebben een motor van 360 Pk.
Deze zijn begrensd op 85 Km/h.
Gaat niet vooruit.


De oudere modellen, zoals deze Van Hool A600, zijn voorzien van een MAN motor van 220 Pk.
Ze zijn niet begrensd, met degene die op deze foto staat haal ik 145 Km/h.
Dieseltank: 340 L
Verwarming Tank: 50 L (rode diesel)
Verbruik: +- 45 L / 100 Km


Dan staat dat wijzertje dus helemaal rechts:
(foto van een andere bus)


Lijnbussen worden bij ons afgeschreven op 15 jaar.
Ze doen ongeveer 1,5 tot 2 miljoen km in die tijd.
Na 1 miljoen (+- 10 jaar) krijgt de motor en de versnellingsbak een complete rivisie, en worden de op die tijd ingereden deuken er uit gehaald

Coach Of the year 2006:


Neoplan Starliner. Dit is het beste van het beste.

Hier rij ik ook regelmatig mee:
(niet naar spanje, eerder dag/voetbaltrips)


T927 Astromega
MECHANISCHE KENMERKEN :
• Motor : MAN EURO 3
• Type : D2876 LOH02
• Luchtvulsysteem : Turbo + Intercooling
• Plaatsing : verticaal achter achteras
• Aantal cilinders : 6
• Boring x slag : 128 x 166 mm
• Cilinderinhoud : 12.816 cm³
• Vermogen ISO : 338 kW (460 pk)
• Bij omwent./min. : 1900 toeren
• Maximum koppel : 2100 Nm
• Bij omwent./min. : 1000-1300 toeren
• Inspuitsysteem : EDC (elektronisch)
• Versnellingsbak : ZF-8S-180
• Wielbasis : 6.450 mm
• Vooroverbouw : 2.595 mm
• Achteroverbouw : 3.360 mm
• Totale lengte : 13.705 mm
• Totale breedte : 2.550 mm
• Totale hoogte : 4.000 mm
8 versnellingen, handgeschakeld.
Met dit ding kan je, als je wat kan schakelen, de meeste uito's wel bijhouden met optrekken. Begrensd op 100Km/h
Het bedrijf waar ik voor rij heeft er van deze 22.
Ze worden afgeschreven op 4 jaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cityfm op 07-05-2006 04:09:51 ]
MikeyManzondag 7 mei 2006 @ 11:18
Afgeschreven in vier jaar??? Ja, financieel zeker...

Zat een paar jaar terug in zo'n kutding naar calella... Wat een ouwe teringbus was dat zeg... die t927...
its_me_zondag 7 mei 2006 @ 19:04
quote:
Op zondag 7 mei 2006 03:32 schreef Cityfm het volgende:
Hier rij ik ook regelmatig mee:
(niet naar spanje, eerder dag/voetbaltrips)
[afbeelding]

T927 Astromega
MECHANISCHE KENMERKEN :
• Motor : MAN EURO 3
• Type : D2876 LOH02
• Luchtvulsysteem : Turbo + Intercooling
• Plaatsing : verticaal achter achteras
• Aantal cilinders : 6
• Boring x slag : 128 x 166 mm
• Cilinderinhoud : 12.816 cm³
• Vermogen ISO : 338 kW (460 pk)
• Bij omwent./min. : 1900 toeren
• Maximum koppel : 2100 Nm
• Bij omwent./min. : 1000-1300 toeren
• Inspuitsysteem : EDC (elektronisch)
• Versnellingsbak : ZF-8S-180
• Wielbasis : 6.450 mm
• Vooroverbouw : 2.595 mm
• Achteroverbouw : 3.360 mm
• Totale lengte : 13.705 mm
• Totale breedte : 2.550 mm
• Totale hoogte : 4.000 mm
8 versnellingen, handgeschakeld.
Met dit ding kan je, als je wat kan schakelen, de meeste uito's wel bijhouden met optrekken. Begrensd op 100Km/h
Het bedrijf waar ik voor rij heeft er van deze 22.
Ze worden afgeschreven op 4 jaar.
Met zo'n bus ben ik afgelopen jaar ook naar Tignes gereden De zitplekken zijn groot.
Het was de bus met een grote barst in de bovenste voorruit.
Drifter__zondag 7 mei 2006 @ 22:26
Neoplan is Duits?
Alexxxxxzondag 7 mei 2006 @ 22:32
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:26 schreef Drifter__ het volgende:
Neoplan is Duits?
Ja. Overgenomen door het grote industriële concern MAN, en vormt nu samen met de MAN busafdeling NeoMAN. Dezelfde fabriek, maar nog wel onder eigen merk verkocht.
RealZeuszondag 7 mei 2006 @ 22:47
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Qua ruimte is het heel logisch,zo houd je de vloer laag.Qua rijden is het bagger.Je hoort als chauffeur de motor niet en als het glad is is het ook geen pretje.
yupzondag 7 mei 2006 @ 22:49
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:47 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Qua ruimte is het heel logisch,zo houd je de vloer laag.Qua rijden is het bagger.Je hoort als chauffeur de motor niet en als het glad is is het ook geen pretje.
Als het glad is dan is het echt geen houden meer aan zo een bus... Zelf gezien...

Maar voor normaal rijden is het juist prettiger heb ik gehoord (dus dat de motor helemaal achter aan is en de aller achterste wielen aandrijft ipv motor midden/voor en de aandrijving op de middenste wielen..
RealZeuszondag 7 mei 2006 @ 22:57
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:18 schreef Drifter__ het volgende:
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens?

Dumpvalve ?
Nee dat is het overdrukventiel die lucht afblaast.
Bussen en vrachtwagens hebben een compressor omdat remmen,koppeling,stuurbekrachtiging en busdeuren op lucht werken.

De specs van de Daf MB200 (idd de goede oude gele bus):

Onderstel: Daf MB200 DKDL564
Motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud,levert 170 PK.
Lengte: 11,85 m
Breedte: 2,5 m
Hoogte: 3,2 m
Eigen gewicht: 9920 kg
Toegelaten gewicht: 16560 kg
Inhoud brandstoftank: 250 liter.

En de gelede bus:

Onderstel: Daf MBG200 DKTL530
motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud levert 252 pk.(Turbo-motor)
lengte: 18 m
breedte: 2,5 m
hoogt: 3,2 m
Eigen gewicht: 14844 kg
Max gewicht: 25055 kg
Inhoud brandstoftank: 340 liter.

Bron: De Gele Rijders
lafferzondag 7 mei 2006 @ 23:05
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:57 schreef RealZeus het volgende:

[..]

De specs van de Daf MB200 (idd de goede oude gele bus):

Onderstel: Daf MB200 DKDL564
Motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud,levert 170 PK.
Lengte: 11,85 m
Breedte: 2,5 m
Hoogte: 3,2 m
Eigen gewicht: 9920 kg
Toegelaten gewicht: 16560 kg
Inhoud brandstoftank: 250 liter.

En de gelede bus:

Onderstel: Daf MBG200 DKTL530
motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud levert 252 pk.(Turbo-motor)
lengte: 18 m
breedte: 2,5 m
hoogt: 3,2 m
Eigen gewicht: 14844 kg
Max gewicht: 25055 kg
Inhoud brandstoftank: 340 liter.

Bron: De Gele Rijders
klopt, ik heb menig kilometers met die bussen afgelegd (als chauffeur)
Baan1980zondag 7 mei 2006 @ 23:58
De MegaLiner van Neoplan
(15m lang, 4m hoog)



http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 12:59
quote:
Op zondag 7 mei 2006 22:49 schreef yup het volgende:

[..]

Als het glad is dan is het echt geen houden meer aan zo een bus... Zelf gezien...

Maar voor normaal rijden is het juist prettiger heb ik gehoord (dus dat de motor helemaal achter aan is en de aller achterste wielen aandrijft ipv motor midden/voor en de aandrijving op de middenste wielen..
Klopt, Geef mij maar Van Hool. Rijdt veel prettiger in gladde omstandigheden.

Bij Mercedes gelede bussen ligt de motor altijd in de aanhanger. (is duwen)
Bij VanHool altijd in het midden. (is trekken)
Borkydudezaterdag 13 mei 2006 @ 13:01
quote:
Op zondag 7 mei 2006 23:58 schreef Baan1980 het volgende:
De MegaLiner van Neoplan
(15m lang, 4m hoog)

[afbeelding]

http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg
Eerst dacht ik, leuk busje, maar na een week ofzo zie ik dat ie 16 wielen heeft Vers man.
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 13:05
quote:
Op zondag 7 mei 2006 11:18 schreef MikeyMan het volgende:
Afgeschreven in vier jaar??? Ja, financieel zeker...

Zat een paar jaar terug in zo'n kutding naar calella... Wat een ouwe teringbus was dat zeg... die t927...
Solmar heeft zelf geen enkele bus.
Zij huren hun bussen in bij verschillende bedrijven, die deze dubbeldekkers specificieren naar de eisen van Solmar.

Ik werk voor Staf Cars / Bus Partner. Twee verschillende bedrijven met dezelfde directie en locatie. Dit ook voor belastingsvoordeel te halen (het ene bedrijf factureert aan het andere en omgekeerd). De bus van Solmar die vorig jaar over kop is gegaan kwam van ons trouwens.
Bij deze bedrijven worden de dubbeldekkers effectief afgeschreven na 4 jaar. Deze worden dan verkocht. Vorige maand zijn er 4 nieuwe geleverd, deze zijn Half Automatisch geschakeld, een hele vooruitgang. Om scherpe bochten/rotondes te nemen wordt de achterste as normaal gezien opgeheven. (Alleen als de bus trager rijdt dan 40Km/h)

[ Bericht 5% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 18:43:24 ]
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 13:07
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:01 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Eerst dacht ik, leuk busje, maar na een week ofzo zie ik dat ie 16 wielen heeft Vers man.
10

4 assen,
As een 2 wielen
As twee 2 wielen
As drie 4 wielen
As vier 2 wielen
Borkydudezaterdag 13 mei 2006 @ 13:11
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:07 schreef Cityfm het volgende:

[..]

10

4 assen,
As een 2 wielen
As twee 2 wielen
As drie 4 wielen
As vier 2 wielen
Alsnog veel.

Waarmee rijd Beachmasters?
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 13:24
Hoofdzakelijk VDL Berkhof (Valkenswaard) Axial 100 DD


(nieuwe versie)


(oude versie)

of de absolute top onder de dubbeldekkers:

Setra S428DT

Met wat geluk:


Borkydudezaterdag 13 mei 2006 @ 13:31
Met wat geluk wat?
Borkydudezaterdag 13 mei 2006 @ 13:32
En wat rijd Lanting Reizen?
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 13:33
Van Hool & Lag bussen voor zover ik weet.

[ Bericht 96% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 13:39:43 ]
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 14:14
Erg mooi die Setra
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 14:17
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:31 schreef Borkydude het volgende:
Met wat geluk wat?
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 14:24
Wat is dit voor ding ?:

http://members.lycos.nl/drifter/bus.jpg

Renault nog iets ?
Foto genomen in Egypte
Borkydudezaterdag 13 mei 2006 @ 14:25
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:17 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

[afbeelding]
Daarmee door de Alpen naar Italie van de zomer
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 18:02
@ drifter



Andere foto van een bus uit dezelfde serie.
Deze zijn gebouwd door de taiwanese construceur "Feng Rong"
Dit op een Frans Renault chassis.
Zijn eigenlijk afgekeken van Neoplan.
De bus op de foto stamt uit '97.

tot uw dienst,

[ Bericht 3% gewijzigd door Cityfm op 13-05-2006 18:18:37 ]
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 18:51
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:02 schreef Cityfm het volgende:
@ drifter

[afbeelding]

Andere foto van een bus uit dezelfde serie.
Deze zijn gebouwd door de taiwanese construceur "Feng Rong"
Dit op een Frans Renault chassis.
Zijn eigenlijk afgekeken van Neoplan.
De bus op de foto stamt uit '97.

tot uw dienst,
Aha, thanks !
Lijkt inderdaad een beetje op een Neoplan
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:51 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Aha, thanks !
Lijkt inderdaad een beetje op een Neoplan
de foto is ergens blijven hangen, zal hem ff opnieuw uploaden.
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 19:01
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:57 schreef Cityfm het volgende:

[..]

de foto is ergens blijven hangen, zal hem ff opnieuw uploaden.
Heb hem gezien op google .

Vaak staat er op die Renaults 'Pullman' . Wat betekent dat?
Cityfmzaterdag 13 mei 2006 @ 19:23
Het zal niet alleen op renaults staan.
Het enigste wat ik er zo meteen bij kan bedenken zijn dat het bussen zijn die in opdracht rijden van
Pullman. Een vrij groot transportbedrijf in chili.
http://www.pullman.cl/index2.htm
Drifter__zaterdag 13 mei 2006 @ 19:27
Hmmm denk het niet. Volgens mij geeft dat Pullman aan dat het een luxe-bus is ofzo. Een soort klasse zeg maar...
Ofyles2zaterdag 3 juni 2006 @ 23:33
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 23:39 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel.
Ik denk dat de Berkhof Ambassador 220 of 230 pk kent. De koppel is ook laag, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage asoverbrenging (1:4,11). Ik denk dat die twee factoren ook belangrijk zijn voor brandstofverbruik en acceleratie.

In ieder geval trekken ze net zo snel op als F1-wagens.
yupzaterdag 3 juni 2006 @ 23:59
Net zo snel optrekken als F1 wagens
bonfiezondag 4 juni 2006 @ 15:42
Als de chauffeur het gaspedaal kan vinden dan, want ze vergeten vaak dat zo ook nog gas moeten geven.
SterkStaaltjezondag 4 juni 2006 @ 15:50
Van Hool - bussen die in utrecht tussen station en de uithof rijden



25m

• Lage vloer over de volledige lengte van het dubbelgelede voertuig
• 5 identieke brede, dubbele deuren met een lage instap
• Groot platform aan de deur
• Voorzieningen voor mindervalide
• Zeer ruime, ergonomische bestuurdersplaats
• Duidelijk leesbare reiswegaanduiders
• Zeer wendbaar met korte draaistraal dankzij de nokgestuurde aanhanger-assen
• Eenvoudige, verticale motor, zijdelings opgesteld tussen as 1 en as 2
• Optimale gewichtsverdeling tussen de assen
• Onderhoudsvriendelijk, gemakkelijk toegankelijk aandrijfmechanisme
• Uitgebreid gamma motoren en transmissies

AFMETINGEN :
• Lengte : 24.785 mm
• Vooroverbouw : 2.715 mm
• Wielbasis trekker : 5.790 mm
• Achteroverbouw trekker : 2.330 mm
• Wielbasis aanhanger 1: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 1: 1.450 mm
• Wielbasis aanhanger 2: 5.350 mm
• Achteroverbouw aanhanger 2: 2.330 mm
• Breedte : 2.550 mm
• Binnenhoogte (min.) : 2.315 mm
• Buitenhoogte (max.) : 3.280 mm
• Draaistraal : 12.000 mm
• Aanvalshoek : 7°7'
• Vertrekhoek : 7°7'
• Instaphoogte : 330 mm

CAPACITEIT :
• Ondergeschikt aan de nationale wetgeving
• Zitplaatsen : tot 60
• Staanplaatsen : tot 150
• Totaal : tot 180 + bestuurder
• Brandstoftank : 300 liter / 400 liter

MOTOR :
• MAN D2866 LOH 360 pk
• DAF PE 360 pk

TRANSMISSIE :
• ZF ECOMAT II of VOITH met geïntegreerde hydraulische vertrager

OPTIES :
• Stijg- en daalsysteem
• Elektrisch bediend oprijplatform voor rolstoelen
• Airconditioning
• Aanhangerassen met geprogrammeerde nokbesturing

[ Bericht 18% gewijzigd door SterkStaaltje op 04-06-2006 15:55:38 ]
Repeatzondag 4 juni 2006 @ 15:58
60 zitplaatsen valt me wel tegen van zo'n ding...
SterkStaaltjezondag 4 juni 2006 @ 16:34
quote:
Op zondag 4 juni 2006 15:58 schreef Repeat het volgende:
60 zitplaatsen valt me wel tegen van zo'n ding...
Ja het is veel staan, met de reden dat er staand veel meer in kan denk ik. Zijn toch bijna alleen studenten die erin vervoerd worden. En ze zitten prop vol kan je je vertellen.
dubidubzondag 4 juni 2006 @ 16:41
Wat is dat zoemende geluid in zo'n VDL Berkhof Ambassador (Die connexxion bussen zeg maar) Vliegwiel ofzo?
Ofyles2maandag 5 juni 2006 @ 19:18
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 23:59 schreef yup het volgende:
Net zo snel optrekken als F1 wagens
In ieder geval trekken ze snel op.

Ik denk dat Citaro's ook razendsnel optrekken, omdat zij de technische voordelen van de Berkhof Ambassador kennen, maar een iets hogere koppel hebben (1200 Nm of zoiets).