abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37541216
Vanavond zal FOK! om 20.00 uur 2 minuten op zwart gaan.

Wat geweest is, is geweest.
Dat betekend echter niet dat we er niet meer stil bij hoeven te staan.
Wroeging koesteren hoeft ook niet wmb, maar we kunnen wel gezamelijk zorgen dat het beter wordt/blijft.
En een reminder op uur en tijd kan daar denk ik aan bijdragen.

Ik had een heel stuk getikt over het thema van dit jaar :"Vrijheid en verscheidenheid"
en hoe toepasbaar dit eigenlijk op Truth is.
Een verhaal met een moraal dus.

Helaas was ik vanochtend afgeleid door een telefoontje van een vriendin waardoor mijn oplettendheid wat mijn spruitjes betreft iets minder was.

De hele lap tekst is weg

Maar niet getreurd !

We doen het gewoon gezámelijk dunnetjes over

http://www.herdenkenenvieren.nl/hev/80086 op deze pagina zie je 5 aandachtspunten.
In de linkerkolom kan je ieder punt vinden, klik er op en je ziet een stukje achtergrond of uitleg.

Lees het door en bedenk eens voor jezelf hoe toepasselijk het eigenlijk op een subforum als Truth is.

Het leukste zou zijn als je je bevindingen, je gedachten kronkels.....
het licht dat je ziet in een post verwerkt, zodat ook de mensen die alleen dit topic aanklikken een stukje inzicht voorgeschoteld krijgen.

Er is een grote wereld, daarbinnen bestaan kleine wereldjes. Truth is daar één van.
En wat in zijn algemeenheid geld (in deze) kan zeker gerelateerd worden aan of toegepast worden binnen Truth.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 4 mei 2006 @ 12:39:52 #2
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_37541430
ik ben dan op de kazerne in t harde 2 minuutjes stil

vind het ook belangrijk.
die mensen hebben hun leven voor onze vrijheid gegeven.. het minste wat we terug kunnen doen is respekt voor ze hebben en onze dankbaarheid tonen.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  Moderator donderdag 4 mei 2006 @ 12:45:10 #3
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_37541591
Ik heb vanmorgen een poging gedaan het mijn zoontje uit te leggen, vind het wel belangrijk dat hij meer weet over de waarde van vrijheid.
Ik vind het wel jammer dat er weinig is qua films dat voor zijn leeftijd geschikt is (8).
Ik wil wel graag dat hij er meer van weet maar ik wil niet meteen alle ellende van de wereld op zijn schoudertjes leggen, ik wil hem zo graag gewoon kind laten zijn.
En tja, dank zij de mensen die toen voor onze vrijheid zijn gestorven kan dat ook.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 4 mei 2006 @ 12:47:02 #4
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_37541635
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 12:45 schreef senesta het volgende:
Ik heb vanmorgen een poging gedaan het mijn zoontje uit te leggen, vind het wel belangrijk dat hij meer weet over de waarde van vrijheid.
Ik vind het wel jammer dat er weinig is qua films dat voor zijn leeftijd geschikt is (8).
Ik wil wel graag dat hij er meer van weet maar ik wil niet meteen alle ellende van de wereld op zijn schoudertjes leggen, ik wil hem zo graag gewoon kind laten zijn.
En tja, dank zij de mensen die toen voor onze vrijheid zijn gestorven kan dat ook.
je kan het vertellen en op zn 12de films gaan kijken
stay frosty
  Moderator donderdag 4 mei 2006 @ 12:52:46 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_37541839
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 12:47 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

je kan het vertellen en op zn 12de films gaan kijken
Ja dat is waar.
Mijn zoontje speelt erg graag met zijn speelgoed geweren en pistolen, doet het liefst de hele dag niet anders dan oorlogje spelen en "bommen en granaten" gooien.
Het is niet iets wat ik leuk vind maar wel iets waarvan ik denk dat het erbij hoort.
Het lijkt alleen wel of mensen er tegenwoordig erg heftig op reageren, ik zou hem graag uit willen leggen hoe dat komt, en dat is soms best lastig.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 4 mei 2006 @ 12:55:16 #6
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37541913
Mensen die gestorven zijn voor vrijheid zijn helden

Dus die 2 minuten stilte om die helden te herdenken is niets meer dan terecht.

Verder over vrijheid. Ik kan daar meer over schrijven, weet alleen niet of dat hier gepast is. Vrijheid gaat ver. In hoeverre laat je mensen vrij zijn als individuele persoon. In hoeverre mag je andermans denkwijzes afkraken en afbreken en in hoeverre mag je anderen tegen houden in het vrije denken.

Soms denk ik wel eens dat een aantal mensen helemaal niet weet wat vrijheid betekend. Dat ze daarom ook op een bepaalde manier omgaan met anderen. Wat vooral vaak hier het geval is in deze sub-forum. Als iemand wat leest waarbij iemand zich niets kan inbeelden, dan gaan ze direct met grof geschut aan de slag.

Dus in principe kun je dat ook als bezetting zien. Als iemand geforceerd dan ander probeert te raken. En dan heb ik het niet alleen over mezelf, ik kan het makkelijk hebben. Maar over de manier van omgang op internet dus. En wie weet ook in het echt.

Iemand bezetten door de ander systematisch aan te pakken. Ik ga geen namen noemen van gebruikers, maar ik zie ze soms wel eens voorbij komen in the thruth. Alsof ze echt als doel hebben om mensen die vrijheid weg te nemen. Een soort oorlogje hier.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_37544101
@ Senesta..... een kind kind laten zijn is heel erg okay. Maar gewoon een gesprek voeren over hoe de dingen ooit waren en discussies voeren en hem eigen denkbeelden laten vormen op basis van informatie is ook heel okay. Hij is 8. Kinderen van 8 denken en weten veeeeeeel meer dan de meeste ouders denken.
Ook leren dat het kind zijn op die leeftijd helemaal niet zo heel erg vanzelfsprekend is, want dat is het gewoon niet overal op de wereld.

Verder aangaande dit topic.....
Over hen die gestorven zijn voor onze vrijheid...
Helemaal niet. Niet op die bewuste manier.
In het kader van de conspiracy...... Het was vooral weer een politieke kwestie met wortels in de(minstens) 50 jaar daarvoor.

Die arme mensen werden gewoon door regeringen ingezet als kanonnenvoer en een vrijheidspraatje aangelult.
Dat ze dat deden vanuit hun overtuiging..... daar wil ik om rouwen. Dat de duitse soldaten dat evengoed deden met hun overtuiging. Daar wil ik ook om rouwen.

Omdat ze allemaal stuk voor stuk gewoon vochten om het vege lijf te redden.
Omdat ze allemaal bang waren. Niks heroisch aan oorlog hoor.
Omdat de meesten het leger als een van de weinige opties zagen om te kunnen werken. de economie was immers nergens goed in die tijd.
Omdat het "dienen van het vaderland" nu eenmaal goed ingebed was in de cultuur.

Al die arme mannen..... Hebben zij gevonden wat ze zochten?

En kijk nu...... de war on Terrorism.
Alles wat we herdenken wordt teniet gedaan. Deels door dezelfde mensen die toen voor "onze" vrijheid vochten. En met hetzelfde heroische praatje.

Laten we er bij stil staan dat de mensheid blijkbaar nog steeds niet voldoende geleerd heeft.
Dat al die mensen niet voor niets gestorven zijn. Dat we dat nu voor kunnen zijn om niet in herhaling te vallen.
Dat we elkaar als individu en als groepen onder elkaar het respect geven en elkaar de vrijheid gunnen om te vinden wat we vinden zonder dat met geweld aan elkaar op te leggen.

Immers..... werkelijk grote verschillen tussen mensen zijn er niet in de basis.
De verschillen die er zijn worden enorm opgefokt en dienen geen algeheel belang.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 4 mei 2006 @ 14:24:32 #8
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_37544663
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 12:52 schreef senesta het volgende:

[..]

Ja dat is waar.
Mijn zoontje speelt erg graag met zijn speelgoed geweren en pistolen, doet het liefst de hele dag niet anders dan oorlogje spelen en "bommen en granaten" gooien.
Het is niet iets wat ik leuk vind maar wel iets waarvan ik denk dat het erbij hoort.
Het lijkt alleen wel of mensen er tegenwoordig erg heftig op reageren, ik zou hem graag uit willen leggen hoe dat komt, en dat is soms best lastig.
ik deed dat vroeger ook. ik verzamel nu zelfs nog wapens.
ik schiet andere mensen ook dood online.

in mijn ogen staat dit helemaal los van de doden herdenking. ik ben de dappere mannen en vrouwen heel erg dankbaar voor wat ze voor ons land betekend hebben.

je moet gewoon blij zijn dat die van jou teminste buiten speeld en niet binnen achter een pc zit!

niets mis mee imho
stay frosty
  donderdag 4 mei 2006 @ 14:38:42 #9
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37545040
@Nokwanda. Oorlog is een spel gespeeld door mensen aan de top inderdaad. Of bedoel je dat niet??

Militairen zijn gewoon kleine eenheden binnen dat spel. En hebben te luisteren.

Maar goed, dan nog moeten er mensen zijn die voor vrijheid door de vuur-linie gaan. Ook al is het zo dat ze slechts commando's opvolgen. Mensen-offers zijn altijd nodig binnen een oorlog. Maar goed, waarom is er uberhaupt oorlog. Economische belangen spelen dan inderdaad mee.

Tis gewoon een spelletje. Een macht-spelletje en als je dan wordt opgeroepen voor dienst-plicht, dan moet je wel. Terwijl de hoge pieten aan het dineren zijn.
pi_37545077
Ik vind het een prachtig thema. Juist die verscheidenheid, het is hard nodig dat dat vaker wordt benadrukt. Dat we geen eenheidsworst hoeven te zijn of allemaal exact het zelfde hoeven te denken om prettig met elkaar te leven.

Voor mei gaat de herdenking ook over nu, over de intolerantie die toeneemt en de onverdraagzaamheid.
  donderdag 4 mei 2006 @ 14:50:11 #11
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37545395
Inderdaad SCH.

We zijn allemaal anders. Hoewel ze hier pas geleden beweerden dat we allemaal hetzelfde zijn.

Waarom zou je mensen allemaal hetzelfde zien? Waarom zou je mensen in groepen stoppen?

En ook in mijn geval gaat het over nu Het verleden is verleden tijd. Stil staan in het nu is belangrijk om de toekomst beter in te gaan. Dat mensen elkaar ook met rust laten. Niet met elkaars zaken bemoeien. Maar als je dat zegt... neem je dan vrijheid weg van mensen?

Ik vind het dood-normaal dat mensen elkaar met rust laten. Dat meningen van elkaar verschillen is wat anders, maar dan nog is de manier waarop je met elkaar gesprekken voert van belang. De bezittende toon die soms kan heersen, bezitting, bezit, bezet. Iemand in de hoek duwen ook wel. Iemand als een muis opjagen. Kat en muis spelletjes spelen.

In de politiek voeren ze ook dat spel. En zo ontstaat niet een vrij en helder idee. Als je niet open staat voor andermans meningen dan ben je niet goed bezig. Hoe vaak wordt in de politiek een idee niet meteen als slecht gezien, hoe vaak staan mensen gesloten richting een idee van iemand anders??? Hoe benut je mensen beter, maar dan ga ik weer ver door.

Op tv zie ik dat ook vaak genoeg terug. Of in de bus als ik mensen hoor praten over iemand anders. Als 2 mensen over een derde persoon praten en het hele leven van die derde persoon in ogenschouw nemen en continu kritiek uitoefenen op de manier waarop iemand zijn leven doet leiden.

Dan denk ik van. ' Je hoeft me niet te zeggen hoe ik leven moet....'

Maar het hele gebeuren van gesprekken voeren. Ook op het hoogste niveau. Overeenkomsten bereiken, compromis sluiten. Elkaar in de waarde laten. Groepen onderling ook. En individuen onderling.

Met rust laten dus. En als het dan even meezit gedraagt ieder individu of iedere groep zich verstandig.

Maar dat is dus ook het hele eieren eten op deze wereld. Het komt allemaal van de mensen uit. Ook iedere organisatie is opgezet door mensen. Alles is opgezet door mensen. En omdat mensen kunnen verschillen in het opzicht van, hoe ga je met mensen om.....kunnen problemen ontstaan ook. Omgaan in de zin van.." Hoe laat je mensen vrij en in hun waarde'. Lijkt een probleem te zijn, maar waarom is dat zo moeilijk???

Ik denk dat veel mensen er een handje aan hebben om zich te bemoeien met anderen. Als iedereen nu puur en alleen met zichzelf bezig zou zijn, dan zou het volgens mij een betere wereld zijn.

Kort en krachtig formuleren moet ik nog leren

Komt wel.

Bemoeien met andermans zaken dus. Dat zie ik dus echt als vrijheid wegnemen. Etiket opplakken. Vooroordelen. Mensen zijn daar goed in nogmaals. De menselijke aard is raar. En dan zal ik zelf ook een handje hebben daaraan af en toe. Ben geen heilige te noemen.

Maar hoe komt dat dan??? Mensen groeperen ook. En dan heb je nog dat een aantal zichzelf graag doet groeperen. Sommigen horen graag in een groep thuis. In een grote groep. Of een kleine groep. Kudde-gedrag? Maar dat gaat weer off-topic en ik schrijf te lang.

Zodra mensen uit zichzelf graag groeperen ontstaan ook weer problemen. Een individueel gerichte maatschappij lijkt me dus echt veel beter. Kun je tenminste niet massaal elkaar afkraken.

En dan weet ik het nu even niet.

Overzicht is weg. De wereld is ook een chaos. Dus ik kan er even niets aan doen. Alle mensen die onderling bewegen en elkaar tegen komen. Overal ter wereld. Met regeringen bovenaan die alles bepalen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 04-05-2006 14:56:08 ]
pi_37545546
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 14:38 schreef Dromenvanger het volgende:
@Nokwanda. Oorlog is een spel gespeeld door mensen aan de top inderdaad. Of bedoel je dat niet??

Militairen zijn gewoon kleine eenheden binnen dat spel. En hebben te luisteren.

Maar goed, dan nog moeten er mensen zijn die voor vrijheid door de vuur-linie gaan. Ook al is het zo dat ze slechts commando's opvolgen. Mensen-offers zijn altijd nodig binnen een oorlog. Maar goed, waarom is er uberhaupt oorlog. Economische belangen spelen dan inderdaad mee.

Tis gewoon een spelletje. Een macht-spelletje en als je dan wordt opgeroepen voor dienst-plicht, dan moet je wel. Terwijl de hoge pieten aan het dineren zijn.
Ja DV.... dat aan de ene kant

Maar ook wat SCH zegt..... de verscheidenheid.
Want echt..... in de basis hebben we allemaal soortgelijke verlangens en behoeftes. We verschillen maar zo weinig van elkaar. Als we dat nou herkennen in elkaar als mens en daar waardering voor kunnen opbrengen.

Heel veel intolerantie is er ook op basis van wat je opgelegd is aan oordelen. Door religie en cultuur, regeringen, ouders, directe omgeving.

Oordelen doen we allemaal. daar is geen mens echt vrij van.
Maar toch de ander het voordeel van de twijfel gunnen, ondanks je eerste idee, om erachter te komen dat die mens eigenlijk niet eens echt van je verschilt.....
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  donderdag 4 mei 2006 @ 15:01:24 #13
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37545788
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 14:54 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Ja DV.... dat aan de ene kant

Maar ook wat SCH zegt..... de verscheidenheid.
Want echt..... in de basis hebben we allemaal soortgelijke verlangens en behoeftes. We verschillen maar zo weinig van elkaar. Als we dat nou herkennen in elkaar als mens en daar waardering voor kunnen opbrengen.

Heel veel intolerantie is er ook op basis van wat je opgelegd is aan oordelen. Door religie en cultuur, regeringen, ouders, directe omgeving.

Oordelen doen we allemaal. daar is geen mens echt vrij van.
Maar toch de ander het voordeel van de twijfel gunnen, ondanks je eerste idee, om erachter te komen dat die mens eigenlijk niet eens echt van je verschilt.....
De verschillen zijn klein, maar ook groot.

Ik bedoel. We zijn heel veel hetzelfde maar ook anders. Ik heb zo een bepaald idee. Dat mensen gewoon een eigen weg bewandelen. Maar we gaan ook allemaal een soort zelfde weg op. De paden kruisen elkaar vaker en dan is het zo dat het prettig is dat je met elkaar overweg kunt.

Sowieso is het prettig als je met mensen overweg kunt. Mensen kunnen je helpen op je pad. Zelfs de grootste vreemdeling. Maar dan gaat het niet om het doel. Toch op een station, ik kom dan wel eens vreemden tegen en dan denk ik ook dat het geen vreemden zijn. In principe is niemand een vreemdeling. Omdat we mensen zijn inderdaad. Een voor een.

En dan voer ik wel eens een gesprek met een "vreemdeling", en vaak klikt het meteen. Alsof ik zo'n persoon al jaren ken. Zou ook zo koffie kunnen gaan drinken met zo iemand, of email adres uitwisselen.

Gezamelijke interesses hebben ook.

We zijn allemaal dieren

Of niet?

En dan ga ik even door, het is allemaal te complex gemaakt als je het mij vraagt. Veels te complex is het gemaakt. Ook de maatschappij is veel te complex. Overal lopen dingen door elkaar. Maar ik kan de spijker fout slaan. De wereld is complex gemaakt.

Hoe zou het zijn als je mensen gewoon wild laat??? Mijn opa zei dat vroeger wel eens. "Hadden ze ons maar wild gelaten". Hoe zou het zijn als we wild gelaten zouden zijn

Ik heb me nog niet zo verdiept in cultuur en historie. Ik zou me moeten verdiepen in duizend jaar geleden. Mensen zijn veranderd dat zeker. Maar hoe is het veranderd. Lijkt me leuk om een studie te volgen daarover.

Van het jaar 3000 voor Christus tot nu te gaan. Of nog verder voor Christus. En dan steeds te kijken wanneer bepaalde veranderingen optreden. Hoe een wereld zich ontwikkeld ook.

Vroeger sloegen ze elkaar vast en zeker ook al de kop in. Maar toen ging het om een varkens-boutje

Waar draait het tegenwoordig allemaal om??? Goed voor de dag komen, sterke eigen mening??? Jezelf profileren binnen een groep??? Sterk in de schoenen staan en niet afwijken van een mening?

Ik probeer wat in de groep te gooien nu. Wat is op dit moment belangrijk voor mensen?

Waar draait het om?

Eigen mening merk ik vaak op. Mensen hebben graag gelijk. Is dat wel zo belangrijk?? Ik bedoel dus ook, wat heb je eraan als je gelijk hebt?

Kan vreemd klinken als ik die vraag stel. Maar ik zie het hier dus op het forum ook vaak. En tevens in het echt. Mensen willen continu gelijk halen of krijgen. En als kleine toevoeging nog. Mensen willen misschien dat hun waarheids-besef wordt geaccepteerd als enige echte.

En om even terug te komen om thruth. Zijn mensen in een wereld vol "normale" dingen, dan willen ze misschien ook zien dat die "normale" wereld geaccepteerd wordt. Zien ze hier berichten die niet passen in hun normale wereld, dan gaan ze hun best doen om alsnog gelijk te halen

Ga ik nu te ver door?

Gelijk halen. Andermans "gelijk" afbreken. Proberen om andermans visies naar beneden te halen zodat je zelf meer gelijk krijgt in je eigen gedachten-wereld?

En dan draaf ik even door. Ben weer eens aan het analyseren.

Tijd voor sigaretje

[ Bericht 10% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 04-05-2006 15:08:31 ]
  donderdag 4 mei 2006 @ 15:24:55 #14
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37546387
Sprakeloos even.

Wat is het? Wat is het doel?

Is er een doel? Ik bedoel. Waar zijn we mee bezig?

Wat bezielt onderdrukkers en vrouwenhandelaren? Kinder-misbruikers. Allemaal vormen van machts-misbruik.

Is macht niet sowieso het tegenovergestelde van vrijheid??? Zodra ik macht hoor of lees, denk ik van.....er wordt iets weggehaald. Gebruik je macht, dan haal je wat weg van iemand. Of kun je macht ook goed gebruiken??? Macht gebruiken om te geven inplaats van te nemen Maar als je geeft, neem je dan niet vanzelf wat anders weg? Debit en credit.

Macht staat toch voor afname van vrijheid? Is dat bij iedere vorm van macht zo?

Om het onderwerp nog breder te maken. In de bijbel was al sprake van totale afname van vrijheid. Men moest in dat boek hoog en laag springen om God gerust te stellen. Is dat dan onze erfenis? Komt ook veel ellende uit die hoek kijken? Of gaat dat te ver?

Macht... zodra iemand boven je wilt staan, is er sprake van minder vrijheid. Individuen of instellingen of landen. Door al die regels en wetten, is het vanzelf zo dat mensen amper plek hebben om zich te bewegen. Dat bedoel ik tevens met complexheid in de maatschappij.

Overheden die van alles denken te mogen regelen en vaak niet eens weten wat ze zelf doorvoeren. En ondertussen zijn wij allemaal gebonden aan een mengsel van onderdrukking. We leven in een soort van spinne-web volgens mij. Haal je dat web weg, dan is het meteen vrijer adem halen.

Ik ga dan graag door. Hoeveel vrijheid hebben wij in Nederland??? Mogen wij wel alles doen wat we willen??? En wat willen wij???

Hoe ziet een wereld eruit waar er alleen maar vrijheid heerst??? Hoe gedragen mensen zich in complete vrijheid???

Gaan ze naakt de straat op

Is maar een voorbeeld dus. Een wereld zonder regels en wetten. Hoe loopt dat in of uit de hand

Een wereld zonder wetten en regels is toch de ultieme wereld vol vrijheid????

Bestaat zo'n wereld??? Is dat mogelijk?

Waarom moeten mensen in de hand gehouden worden??? Hoeveel mensen zijn nu echt zo van nature dat ze vrijheid misbruiken?? Is het nodig dat we van bovenaf opgevoedt worden?? Zoals met die rook-campagne's en alcohol campagnes en nog meer campagne's.

En dan is het in de VS nog erger.
pi_37546434
Ik denk op 4 mei ook altijd aan mijn dienstweigerperiode.
  donderdag 4 mei 2006 @ 15:28:10 #16
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_37546469
Zullen we ook even stil staan bij de Romeinen? Dat zij beschaving gebracht hebben naar Nederland?
En hoe voelt u zich nu?
  donderdag 4 mei 2006 @ 15:32:38 #17
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37546589
Ik hoefde niet in dienst. Net viel ik buiten de boot gelukkig. 2 jaar te laat geboren gelukkig. Zou nu best in dienst kunnen, maar ik zie het nut niet ervan in. Toen ik 18 was, was ik niet geschikt voor dienst. Toen wilde ik feesten.

Is ook een vorm van vrij mogen kiezen. Dat je gedwongen wordt om in dienst te gaan. Je wordt niet eens vrij geboren in principe. Ook met scholing volgen op vroege leeftijd. De school-plicht.

School-plicht en dienst-plicht. School-plicht zag ik ook als een vorm van militaire dienst. Ik bedoel, je werd ook gedrilled om deel te nemen aan een maatschappij die ze van te voren hebben liggen vormen.

Ze vormen iets, en dan gaan ze ervan uit dat alle mensen tevreden zijn met het vormsel.

Dan heb je nog de vrijheid van Godsdienst. Dat ze je op vroege leeftijd doen dopen. Je komt amper kijken en wordt al een instelling ingesodemieterd. Ook weer een vorm van afname van vrijheid. Een kind wordt gepushed van alle kanten.

Maar dan zeggen ze dat het goed is voor de toekomst. Het is goed voor de maatschappij zul je bedoelen. Hoe harder mensen werken, des te beter het is voor de maatschappij. Dat is denk ik ook de hele gedachte ervan.

Soms lijkt deze maatschappij een machine te zijn. We zijn wat dat betreft ook allemaal een beetje slachtoffer.

Mocht ik kiezen dan zat ik nu op hawaii in een hangmat van een coctail te genieten. Zonder dat ik tot mijn 70ste moet werken om het geld te verzamelen.

Economische slaven zijn we nog. We hebben gewoon een systeem opgezet dat van ons slaven heeft gemaakt.

We=hen. Het speelt vaak op hoog niveau af allemaal. De burger moet boeten altijd.
  donderdag 4 mei 2006 @ 15:37:11 #18
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37546710
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 15:28 schreef evil_cupido het volgende:
Zullen we ook even stil staan bij de Romeinen? Dat zij beschaving gebracht hebben naar Nederland?
Wil best stil staan daarbij

Hulde aan de Romeinen. Maar geef mij maar lekker een huisje in het buitenland, nooit werken, lekker een wijn-gaard hebben, terras met zon en parasol. En weg, ver weg. Ik zie me trouwens liever als Galliër die tegen de Romeinen aan het vechten was. Een leger dat heel Europa in bezit wilt hebben, waarom willen ze altijd meer??? De hele geschiedenis weet ik niet, ik heb de kennis van Asterix & Obelix dus

Hoef het allemaal niet zo hard mee te maken.

Zo erg is het allemaal niet. Maar ik kan me voorstellen dat het wel erg kan zijn als je niet goed weet te relativeren hier. Je moet het allemaal toch wel als grootste grap zien soms. Hoewel het serieus kan zijn.

Binnen de hekken blijven. Buiten de hekken willen.

Beschaving.....zijn we wel beschaafd?

Dan heb je nog dat verhaal van Verdonk tegen dat meisje van het VWO en Kalou die voetballer.

Open grenzen Waarom mogen die 2 mensen niet in Nederland wonen???? Ik snap het soms niet. Hoe sommigen ook zo zwaar tillen aan het land-bezit. Het land als bezit zien ook. Als je het mij vraagt is de wereld van en voor iedereen. De wereld is niet van een leider of koningin. In principe zijn we wereld-burgers allemaal. We zijn geboren op de wereld. Of zijn we geboren in een land??? Wordt je als kind geboren in een land of op de wereld of zelfs in het universum?

Dat je een paspoort moet hebben of ID-kaart vind ik in principe van de zotte nu al

Dat je je moet legitimeren als je ergens naartoe wilt.

Film van Tom Hanks op dat vliegveld is ook een goede film Die zat opgesloten op een vliegveld. Wegens regeltjes die ze hebben ingevoerd. Door regels vrijheid wegnemen nogmaals.

[ Bericht 12% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 04-05-2006 15:42:52 ]
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:00:52 #19
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_37547534
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 15:37 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Wil best stil staan daarbij

Hulde aan de Romeinen. Maar geef mij maar lekker een huisje in het buitenland, nooit werken, lekker een wijn-gaard hebben, terras met zon en parasol. En weg, ver weg. Ik zie me trouwens liever als Galliër die tegen de Romeinen aan het vechten was. Een leger dat heel Europa in bezit wilt hebben, waarom willen ze altijd meer??? De hele geschiedenis weet ik niet, ik heb de kennis van Asterix & Obelix dus

Hoef het allemaal niet zo hard mee te maken.

Zo erg is het allemaal niet. Maar ik kan me voorstellen dat het wel erg kan zijn als je niet goed weet te relativeren hier. Je moet het allemaal toch wel als grootste grap zien soms. Hoewel het serieus kan zijn.

Binnen de hekken blijven. Buiten de hekken willen.

Beschaving.....zijn we wel beschaafd?

Dan heb je nog dat verhaal van Verdonk tegen dat meisje van het VWO en Kalou die voetballer.

Open grenzen Waarom mogen die 2 mensen niet in Nederland wonen???? Ik snap het soms niet. Hoe sommigen ook zo zwaar tillen aan het land-bezit. Het land als bezit zien ook. Als je het mij vraagt is de wereld van en voor iedereen. De wereld is niet van een leider of koningin. In principe zijn we wereld-burgers allemaal. We zijn geboren op de wereld. Of zijn we geboren in een land??? Wordt je als kind geboren in een land of op de wereld of zelfs in het universum?

Dat je een paspoort moet hebben of ID-kaart vind ik in principe van de zotte nu al

Dat je je moet legitimeren als je ergens naartoe wilt.

Film van Tom Hanks op dat vliegveld is ook een goede film Die zat opgesloten op een vliegveld. Wegens regeltjes die ze hebben ingevoerd. Door regels vrijheid wegnemen nogmaals.
Tja 100% vrijheid kan niet he... dat is anarchy.. en dat leidt dat het recht van de sterkte, wat ook weer vrijheid wegneemt..
En hoe voelt u zich nu?
pi_37547782
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:00 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Tja 100% vrijheid kan niet he... dat is anarchy.. en dat leidt dat het recht van de sterkte, wat ook weer vrijheid wegneemt..
Gereguleerde vrijheid als beschreven in "de Politeia"van Plato is imo nog steeds een goede optie.
Is welliswaar ook een utopie maar wel een leuke om over na te denken.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:13:07 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37547990
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:00 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Zonder politie-toezicht kan het inderdaad uit de hand lopen helemaal. Maar er zijn zoveel burgers die zich wel aan de wet houden, voor wie niet eens een wet geschreven hoeft te worden.

Waarom kun je die andere kant van de mensheid niet aanpakken en vervolgens alle wetten schrappen?

Over cocaine handel kun je nog praten en nog meer.

Waarschijnlijk is toezicht nodig

Ook inbrekers zouden hun vrije weg gaan. Inbrekers die zich groeperen tot bendes en overal huizen doen leegplunderen.

Dus afname van vrijheid leidt tot veiligheid? Maar het is niet eens afname van vrijheid. De mensen die zich niet weten te gedragen worden aangepakt. En dat zal zeker terecht zijn, ik bedoel, er gelden toch omgangsvormen. Zijn bepaalde omgangsvormen zo normaal dat ze zijn aangeboren?

Ik voel me overigens zelden beperkt in vrijheid. Maar ik dacht gewoon even na over het hele systeem dat schijnbaar nodig is. Recht van de sterkste inderdaad. Dan is het maar goed dat het nu de wet is die als sterkste geldig is.

Wilde nog verder gaan met denken over vrijheid, maar ik heb nergens over te denken. Ik ben vrij in Nederland. Vraag me alleen af hoe het voelt als je totaal geen vrijheid kent. Opsluiting. Ben ook benieuwd hoe erg mensen het hebben in andere landen. En hoe mensen onderdrukt worden systematisch. En waarom. Omdat mensen een bedreiging kunnen vormen als ze openlijk hun mening verspreiden? Is dat in China het geval? China weet ik niet alles van.

Weet alleen dat ze daar een aparte Google hebben zodat Chinezen niet vrij informatie kunnen opvragen.

Klein vraagje tussendoor even. Hoe denken jullie dat een kind zich ontwikkeld zonder opvoeding en scholing? Als je een kind echt wild laat Hoe ontplooit een kind zich? En hoe zou een maatschappij eruit zien waar kinderen niet gevormd worden? Zouden kinderen voor galg en rat opgroeien?

Als je dus eens de hele huidige maatschappij overhoop gooit. Hoe zou het zijn?

Dat kinderen dus wel door ouders gevormd worden, maar zo begint het al. Ouders vormen het kind. Is er dan sprake van afname van vrijheid als je een kind gaat vormen als ouder? Maar dat gaat toch ook niet anders??? Hoe moet je het anders aanpakken? Ik denk dus even verder na erover. Hoe kinderen zich ontwikkelen zonder enige vorming. Of ze anders denken en doen ook.
pi_37548350
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:13 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Klein vraagje tussendoor even. Hoe denken jullie dat een kind zich ontwikkeld zonder opvoeding en scholing? Als je een kind echt wild laat Hoe ontplooit een kind zich? En hoe zou een maatschappij eruit zien waar kinderen niet gevormd worden? Zouden kinderen voor galg en rat opgroeien?
Hey DV,

Ik kwam laatst iets tegen over de zgn "wolfskinderen".
FF googlen, is wel interessant.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:34:13 #23
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37548767
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:22 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Hey DV,

Ik kwam laatst iets tegen over de zgn "wolfskinderen".
FF googlen, is wel interessant.
Al gelezen erover Thanks for the tip

Sociaal inderdaad helemaal achterstallig te noemen. Dus een kind heeft gewoon sturing en begeleiding nodig. Ik vraag dat me af omdat ik gewoon nieuwsgierig ben hoe het anders kan.

Maar toch ook, door de juiste sturing en begeleiding kun je jonge kinderen alsnog laten vliegen, en bepaalde invloeden hoeven niet schadelijk te blijven ook, ook niet op scholings-gebied. Sommige zaken kun je overheen groeien ook. Heb nog geen kinderen maar straks als ik kinderen heb wil ik het goed gaan doen. Dus dan is zeker begeleiding nodig ook. En af en toe vrijheid wegnemen, als kinderen te sterk hun eigen wil willen doordrijven. Ik bedoel, iemand alle vrijheid bieden, is dat niet bij voorbaadt een uitlokking tot misbruik??? Welk mens kent de grens precies goed aan te geven?? Vooral in het begin.

Mensen hebben denk ik gewoon een sterke eigen wil. En als zo'n sterke eigen wil, te sterk is. Dan is het......

Ieder mens wilt het beste toch??? Voor zichzelf en voor anderen. Maar dan is het ook een zaak, wat is het beste en wat is goed??? Dat is dan in de politiek ook zo. Hoewel ze in de politiek vaak alleen aan zichzelf denken als je het mij vraagt.

Mensen in de politiek, ik zou wel eens in ieder hoofd willen kijken van die mensen Dat gedrag bestuderen ook. Wat zet een politicus aan tot bepaalde zetten en beslissingen. In hoeverre speelt eigenbelang mee en ga zo door.

Toch, deze wereld Als ik nu stil sta, dan voelt het prettig om stil te staan. Vrijheid door stilstand.

Toen ik las over wolfskinderen dacht ik eerst aan een weerwolf
pi_37549039
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 15:28 schreef evil_cupido het volgende:
Overigens op dezelfde aloude wijze via verovering. Vaak genoeg met geweld.
We zijn die "beschaving" toch maar mooi als vrijheid gaan zien.

Maar hey......ook diegene waarvan we nu zeggen dat "zij" "ons" van de vrijheid wilden beroven waren het product van diezelfde romeinen. Het hele idee van het derde rijk was o.a. daarop gebaseerd.

Beschaving..... wat een subjectief woord
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:55:36 #25
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_37549383
Inderdaad. En steeds ontstaat een nieuwe beschaving.

Wie weet is er straks zoveel beschaving, dat er geen beschaving meer is

Of er ontstaat een compleet nieuwe beschaving, die niet te vergelijken is met de huidige beschaving. Iedere dag veranderd de wereld. Niet drastisch maar het is iedere dag aan verandering onderhevig.

Wie weet zit er wel een soort van tendens in het hele gebeuren. Dat je het in kaart kunt brengen. Dat al het gedrag in kaart gebracht kan worden ook.

Maar dan sla ik misschien weer door. Menselijk handelen, is dat voorspelbaar?

In ieder geval is het weer van invloed op mensen En het weer is niet voorspelbaar dus waarschijnlijk het menselijk handelen ook niet

[ Bericht 27% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 04-05-2006 17:11:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')