Mooi gebaar en initiatiefquote:Het landelijke thema van de Dodenherdenking, een samenleving zonder verscheidenheid is een vrijheid, is de reden dat een Hengelose werkgroep de Turkse gemeenschap wil betrekken bij de herdenking op 4 mei. Eén van de sprekers op de herdenkingsbijeenkomst in de Lambertusbasiliek in de Overijsselse stad zal de Turkse imam E. Oztürk van de plaatselijke Ayasofia moskee zijn. Het is de bedoeling de angst voor wie anders is weg te nemen. "Vrijheid maak je met elkaar, we willen als bevolking van Hengelo, met respect voor allen, herdenken wat er is gebeurd", aldus K. van der Kooi van de werkgroep 4 Mei Herdenkingsbijeenkomst
De bijeenkomst wordt in een kerkgebouw gehouden, maar het is niet de bedoeling dat er een religieus tintje aan deze bijeenkomst wordt gegeven ("wat we herdenken staat boven religies"). Het is de eerste keer voor imam Oztürk dat hij aanwezig bij de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei in Hengelo. In vergelijking met andere landen, heeft Turkije overigens nauwelijks geleden onder de Tweede Wereldoorlog.
"Het belangrijk is om te herdenken, en ook in de koran staat dat oorlog niet goed is, want we zijn tenslotte allemaal mensen, wat voor geloof we ook hebben", aldus de imam, "hoe moeilijk de geschiedenis soms ligt, laten we vooruit kijken, en wat kunnen we doen?" Imam Ozturk verwijst naar woorden van de dichter Y. Emre, die een paar honderd jaar geleden stierf. "Laten we liefhebben en onszelf geliefd maken. De aarde is tenslotte niemands erfenis", aldus Oztürk. Ook kondigde de imam aan dat hij dit onderwerp ook in zijn preken in de moskee zal aansnijden. De avond wordt omlijst met muziek en gedichten. Ook zijn er toespraken van burgemeester F. Kerckheart van Hengelo en van de imam.
Zolang het blijft gaan over wat de tweede wereldoorlog was, de misdaden tegen de Joden en respekt hebben alle kanten op...iddquote:
Plaatje eens eter bekeken, en het valt me op dat ze rondmarcheren met het geweer in de linker hand. iemand een idee waarom?quote:
De Nederlandse regering heeft ook geen schone handen hoor...quote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Is het niet een "geforceerd" gebaar? Om in dit licht de islam wat milder te laten overkomen?
Ik heb er mijn bedenkingen bij.
Laten de Turken eerst eens zichzelf buigen over de Armeense genocide voordat ze hier in notabene een kerk hun "vredespraatje" komen vertellen.
Initiatief is goed, maar niet over de rug van de 4 mei herdenkingen.
Niemand heeft schone handen. Wat is er mooier dan dat mensen toenadering zoeken tot elkaar en hun fouten toegeven.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:45 schreef Appelperenstroop het volgende:
[..]
De Nederlandse regering heeft ook geen schone handen hoor...
( Denk maar aan Indonesie, Srebrenica etc. etc. )
Misschien is de foto simpelweg gespiegeld ?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Plaatje eens eter bekeken, en het valt me op dat ze rondmarcheren met het geweer in de linker hand. iemand een idee waarom?
Dacht ik ook, of negatief ondersteboven, maar nee,quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Misschien is de foto simpelweg gespiegeld ?
Alle koeien zijn dieren, alle dieren zijn koeien.quote:
Pardon? Volgens mij verwar jij Turken met je eigen collaborerende ouders?quote:Van de macherende turken
de Servische regering heeft geen schone handen ivm Srebrenica de Nederlandse welquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:45 schreef Appelperenstroop het volgende:
[..]
De Nederlandse regering heeft ook geen schone handen hoor...
( Denk maar aan Indonesie, Srebrenica etc. etc. )
Is het ook.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:18 schreef sp3c het volgende:
anyways ik vind het jammer dat het een politiek evenemt begint te worden.
Goed om te weten.quote:Nederland heeft iig haar excuses aangeboden.
Mooi gesprokenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Is het niet een "geforceerd" gebaar? Om in dit licht de islam wat milder te laten overkomen?
Laten de Turken eerst eens zichzelf buigen over de Armeense genocide voordat ze hier in notabene een kerk hun "vredespraatje" komen vertellen.
Jij doelt waarschijnlijk op het Voormalige Nederlands Indië?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:32 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Ikzelf ben van plan om een knokploeg te verzamelen, vervolgens een aantal krottenwijken in arme landen te bezoeken, de bewoners ervan te terorriseren, hun geld en eigendommen op gewelddadige wijze afhandig te maken (zonder doden te schuwen), met het geld de meest luxieuze villa te bouwen op een prachtig eiland, om vervolgens mijn excuses aan te bieden aan de slachtoffers die ik gemaakt heb, terwijl ik in mijn stoeltje op mijn grote jacht aan mijn eigen privé-strand zit te genieten van een heerlijke cocktail. Arme sukkelaars die om geld komen schooien, geef ik een trap op de kont: ik heb mijn excuses immers toch al aangeboden?
daar ontkom je niet aan met dergelijke dingen,quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:18 schreef sp3c het volgende:
anyways ik vind het jammer dat het een politiek evenemt begint te worden.
eensquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Als je mij zou kunnen leren hoe ik met geld en eigendommen van krottenwijkbewoners luxueuze villa's en grote jachten kan verkrijgen, zou ik je zeer erkentelijk zijn.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:32 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Ikzelf ben van plan om een knokploeg te verzamelen, vervolgens een aantal krottenwijken in arme landen te bezoeken, de bewoners ervan te terorriseren, hun geld en eigendommen op gewelddadige wijze afhandig te maken (zonder doden te schuwen), met het geld de meest luxieuze villa te bouwen op een prachtig eiland, om vervolgens mijn excuses aan te bieden aan de slachtoffers die ik gemaakt heb, terwijl ik in mijn stoeltje op mijn grote jacht aan mijn eigen privé-strand zit te genieten van een heerlijke cocktail. Arme sukkelaars die om geld komen schooien, geef ik een trap op de kont: ik heb mijn excuses immers toch al aangeboden?
Erwin, ik vind je een beste jongen, maar dit slaat natuurlijk de plank mis. Wat heeft die imam daarmee te maken?quote:
Dat zijn Bosniers, geloof ik, maar geen Turken.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:11 schreef scubaboy het volgende:
Van de macherende turken, eerste foto, staat de insigne ook op de linker boord ----> Foto is niet gespiegeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |