Ik heb trouwens wel veel meer specerijen gebruikt. Mijn ervaring met hachee leert, dat een kilo vlees wel meer dan 1 laurierblad nodig heeft bijvoorbeeld.quote:1 kilo rundvlees
250 gram grof gesneden uien
3 kopjes azijn
3 kopjes water
4 kruidnagels
1 laurierblad
een halve eetlepel stroop
2 schijfjes peperkoek
1 theelepel suiker
10 peperbolletjes
een beetje boter
zout en peper.
Bereidingswijze:
Wrijf het vlees in met peper en zout en snij het vervolgens in stukken van ongeveer 3 bij 3 centimeter. Het vlees minstens 24 uur laten staan in een mengsel van azijn, water, zout, peperbolletjes, laurierblad en de kruidnagels. Daarna laat u in de braadpan de uien smoren tot ze goudgeel zijn. Haal ze uit de pan en leg ze even opzij. Haal het vlees uit de marinade, dep het droog en bak het in de boter bruin. Doe de uien bij het vlees en zoveel marinade tot het vlees net onder staat. Roer daarna de stroop, de schijfjes peperkoek en de suiker erdoor en laat het mengsel op een zacht vuurtje pruttelen tot het gaar is. Dat wil zeggen: tot het vlees bijna uit elkaar valt. Tenslotte zout en peper erbij. Lekker met frites en sla. Laot 't uuch smake!
Serveertips: Kan met frietjes gegeten worden maar ook met aardappelen en rode kool.
Hoeveel meer heb je ongeveer gebruikt?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 11:24 schreef piepster het volgende:
Ik heb trouwens wel veel meer specerijen gebruikt. Mijn ervaring met hachee leert, dat een kilo vlees wel meer dan 1 laurierblad nodig heeft bijvoorbeeld.
Gewoon eens een paar flessen wijn voor offeren.quote:Op woensdag 3 mei 2006 13:47 schreef piepster het volgende:
Ik had lekkere witte wijn azijn genomen. En ik vond het juist wel lekker dat het vlees een beetje uit elkaar viel. Ik ben nog steeds aan het overwegen om zelf azijn te gaan maken, maar ik drink altijd keurig mijn flessen wijn leeg, dus er komt maar niet van.
quote:Oh ja 2: het vlees was lekkere vette riblappen.
Waarom moet ik nu onmiddellijk aan het sprookje van Grote Klaas en Kleine Klaas denken? Ik had als kind een l.p. met sprookjes uit het jaar nul. Dit sprookje vond ik toch wel zo zielig, want er werden paarden in doodgeslagen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Het echte zuurvlees is paardenvlees. De historie van dit gerecht is arme mensen eten, de mijnwerkers in limburg (en net over de grens in Duitsland) aten de afgeschreven (oude en taaie) mijnpaarden. Dit was goedkoop vlees voor de werkers. Maar zo een oude knol uit de mijn is natuurlijk taai, dus wordt het vlees ingelegd in azijn om het te malsen. Bij een ouwe taaie kon dit wel een week duren, en dan nog urenlang stoven.
Dat doe je dan na het stoven.quote:Op woensdag 3 mei 2006 20:51 schreef piepster het volgende:
Vriendjelief zegt dat het echt aan stukken gesneden moet worden. Anders kan 'ie z'n friet er niet in dippen.
Heb er hier ook zo eentje...quote:wat moet ik toch met iemand die niet kan koken, maar wel kan eten?
voor FOK! had ik er nog nooit van gehoord, tot ik met een FOK!ker uit Limburg zat te kleppen op MSNquote:Op zondag 15 oktober 2006 16:42 schreef piepster het volgende:
JAAAAAA!!! Vandaag weer zoervleisch!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |