abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37481706
Of zuurvlees.

Ik ben er gisteren al aan begonnen, en ik wil jullie het recept niet onthouden. (Mocht het mislukken, dan meld ik het hier wel even. )
quote:
1 kilo rundvlees
250 gram grof gesneden uien
3 kopjes azijn
3 kopjes water
4 kruidnagels
1 laurierblad
een halve eetlepel stroop
2 schijfjes peperkoek
1 theelepel suiker
10 peperbolletjes
een beetje boter
zout en peper.

Bereidingswijze:
Wrijf het vlees in met peper en zout en snij het vervolgens in stukken van ongeveer 3 bij 3 centimeter. Het vlees minstens 24 uur laten staan in een mengsel van azijn, water, zout, peperbolletjes, laurierblad en de kruidnagels. Daarna laat u in de braadpan de uien smoren tot ze goudgeel zijn. Haal ze uit de pan en leg ze even opzij. Haal het vlees uit de marinade, dep het droog en bak het in de boter bruin. Doe de uien bij het vlees en zoveel marinade tot het vlees net onder staat. Roer daarna de stroop, de schijfjes peperkoek en de suiker erdoor en laat het mengsel op een zacht vuurtje pruttelen tot het gaar is. Dat wil zeggen: tot het vlees bijna uit elkaar valt. Tenslotte zout en peper erbij. Lekker met frites en sla. Laot 't uuch smake!
Serveertips: Kan met frietjes gegeten worden maar ook met aardappelen en rode kool.
Ik heb trouwens wel veel meer specerijen gebruikt. Mijn ervaring met hachee leert, dat een kilo vlees wel meer dan 1 laurierblad nodig heeft bijvoorbeeld.

Hoe lang zou ik het vlees moeten laten pruttelen? Hachee doe ik meestal meer dan 2 uur. Maar dit heeft al een tijd in het zuur gelegen, waardoor het malser is geworden denk ik.

Zijn er verder nog toevoegingen of tips?

Alvast dank!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 11:46:39 #2
13022 Tomfan
wish i was happy
pi_37482501
Vroag ut toch geweun aan de mam !
Life is a bitch, then you marry one, then you die!
pi_37482591
Mijn mam komt uit de achterhoek. De mam van vriendlief komt wel uit limburg.
Maar vraag jij het anders even aan mam.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 11:53:26 #4
13022 Tomfan
wish i was happy
pi_37482708
Mien mam ken neet koake, ich ging ummer friete hoale ...

(Vraag maar aan je vriend als je het niet begrijpt.)

Trouwens ... wat ik wel weet is dat je echt zuurvlees niet van rundvlees maakt maar van paardenvlees ...

Ik hou trouwens niet van zuurvlees
Life is a bitch, then you marry one, then you die!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 12:01:51 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37483021
Het echte zuurvlees is paardenvlees. De historie van dit gerecht is arme mensen eten, de mijnwerkers in limburg (en net over de grens in Duitsland) aten de afgeschreven (oude en taaie) mijnpaarden. Dit was goedkoop vlees voor de werkers. Maar zo een oude knol uit de mijn is natuurlijk taai, dus wordt het vlees ingelegd in azijn om het te malsen. Bij een ouwe taaie kon dit wel een week duren, en dan nog urenlang stoven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37504904
Ik had even geen oud taai mijnpaard voorhanden, dus ik heb maar vette riblappen genomen.

Ik heb de hele prut uiteindelijk meer dan 2 uur in de pan laten sudderen, en er nog wat extra stroop en koek bij gedaan.

Het resultaat was heerlijk. Vriendlief proefde geen verschil met de Limburgse versie die hij kent.
  woensdag 3 mei 2006 @ 11:30:31 #7
45206 Pietverdriet
pi_37505908
Klinkt geweldig piepster, enne, hoe langer je het laat sudderen, hoe beter het wordt!
Dit komt omdat de eiwitten dan afbreken in smaakstoffen.
pi_37506325
Weet ik, maar het vlees was nu al bijna niet meer herkenbaar, zo zacht en kapot was het al. Vriendlief had er trouwens heerlijke patat bijgehaald. (kookt hij ook eens een keer!-)
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:09:53 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37508839
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 11:24 schreef piepster het volgende:
Ik heb trouwens wel veel meer specerijen gebruikt. Mijn ervaring met hachee leert, dat een kilo vlees wel meer dan 1 laurierblad nodig heeft bijvoorbeeld.
Hoeveel meer heb je ongeveer gebruikt?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37509312
Het hele recept a la piepster:

1 kilo rundvlees
2 grote grof gesneden uien
een halve fles azijn
2 kopjes water
12 kruidnagels
5 laurierblad
2 eetlepels stroop
3 plakken ontbijtkoek
1 eetlepel suiker
30 peperbolletjes
een beetje boter
zout en peper

Bereidingswijze:

Vlees in stukken snijden en inwrijven met peper en zout.
Het vlees minstens 24 uur laten staan in een mengsel van azijn, water, zout, peperbolletjes, laurierblad en de kruidnagels.
Uien smoren tot ze goudgeel zijn. Haal ze uit de pan en leg ze even opzij.
Haal het vlees uit de marinade, dep het droog en bak het in de boter bruin.
Doe de uien bij het vlees en zoveel marinade tot het vlees net onder staat.
Roer daarna de stroop, de schijfjes ontbijtkoek en de suiker erdoor
Laat het mengsel op een zacht vuurtje pruttelen tot het gaar is. Dat wil zeggen: tot het vlees bijna uit elkaar valt. Bij mij was dat ongeveer tweeëneenhalf uur.
Ondertussen vriend friet laten halen. (heeft 'ie ook wat te doen)
Zelf een bak sla maken met tomaat, ei, komkommer, lenteui en dressing van yoghurt, mosterd, geprakt ei, kerrie, peper en zout.
pi_37509331
Oh, en die fles azijn was een kleine fles witte wijn azijn, dus dat zal een kwart van een gewone fles zijn geweest denk ik.
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:38:44 #12
45206 Pietverdriet
pi_37509650
Oh piepster
Het stuk vlees niet aan stukken snijden is beter, gewoon aan één braadstuk houden, dan valt het minder uit elkaar bij het stoven. En voor de Azijn, neem de beste azijn die je hebt, een mooie rode wijn azijn is natuurlijk veel lekkerder dan een "natuurazijn" in zo´n plastic fles.
pi_37509881
Ik had lekkere witte wijn azijn genomen. En ik vond het juist wel lekker dat het vlees een beetje uit elkaar viel. Ik ben nog steeds aan het overwegen om zelf azijn te gaan maken, maar ik drink altijd keurig mijn flessen wijn leeg, dus er komt maar niet van.

Oh ja 2: het vlees was lekkere vette riblappen.
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:10:23 #14
45206 Pietverdriet
pi_37510625
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:47 schreef piepster het volgende:
Ik had lekkere witte wijn azijn genomen. En ik vond het juist wel lekker dat het vlees een beetje uit elkaar viel. Ik ben nog steeds aan het overwegen om zelf azijn te gaan maken, maar ik drink altijd keurig mijn flessen wijn leeg, dus er komt maar niet van.
Gewoon eens een paar flessen wijn voor offeren.
Het is echt de moeite waard. Kreeg maandag nog iemand op bezoek die me vertelde hoe te gek mijn Sherry azijn was.
quote:
Oh ja 2: het vlees was lekkere vette riblappen.
pi_37511134
Kan jij dat azijn maak topic nog ergens terugvinden? Ik niet.
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:28:24 #16
45206 Pietverdriet
pi_37511266
pi_37512091
Daar heb ik precies op gezocht.

Mijn dank is groot!
pi_37512244
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Het echte zuurvlees is paardenvlees. De historie van dit gerecht is arme mensen eten, de mijnwerkers in limburg (en net over de grens in Duitsland) aten de afgeschreven (oude en taaie) mijnpaarden. Dit was goedkoop vlees voor de werkers. Maar zo een oude knol uit de mijn is natuurlijk taai, dus wordt het vlees ingelegd in azijn om het te malsen. Bij een ouwe taaie kon dit wel een week duren, en dan nog urenlang stoven.
Waarom moet ik nu onmiddellijk aan het sprookje van Grote Klaas en Kleine Klaas denken? Ik had als kind een l.p. met sprookjes uit het jaar nul. Dit sprookje vond ik toch wel zo zielig, want er werden paarden in doodgeslagen.

Tot zover offtopic, mooi verhaal achter het recept, Piet!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_37522598
Vriendjelief zegt dat het echt aan stukken gesneden moet worden. Anders kan 'ie z'n friet er niet in dippen.

wat moet ik toch met iemand die niet kan koken, maar wel kan eten?
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:22:45 #20
45206 Pietverdriet
pi_37523963
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:51 schreef piepster het volgende:
Vriendjelief zegt dat het echt aan stukken gesneden moet worden. Anders kan 'ie z'n friet er niet in dippen.
Dat doe je dan na het stoven.
quote:
wat moet ik toch met iemand die niet kan koken, maar wel kan eten?
Heb er hier ook zo eentje...
pi_37524370
Ik maak het zelf en vind ook dat het in stukken moet hoor.
De gouden tip van mijn vader is dat het net een heel heel klein beetje moet aanbranden. Goed voor de kleur en smaak..

Ik doe het trouwens zonder peperbolletjes, met een stuk minder kruidnagels, geen stroop, meer peperkoek en altijd met paard.
Oh en ik bind het nog een beetje aan het eind. Zodat het wel écht aan de friet blijft hangen.
Liefst eten met rode kool en friet of aardappelpuree
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_42699695
JAAAAAA!!! Vandaag weer zoervleisch!
pi_42712819
t valt wel op dat t 'zoervleisch' in Limburg zuurder is als in Brabant, de mensen ook trouwens, maar dat is off topic,
hier maken ze t l van paard, mijn schoonmoeder iedere, iedere , iedere zondag, met boontjes en aardappelen,
wat hing me dat de nek uit, limburgse taal . 15 jaar niet gegeten, later weer wel, meestal rundvlees. paard ook als mijn schoondochter niet meeet. [zucht]
zonder peperkoek, dat was voor arme mensen om er meer uit te halen, en ik vind t veel te zoet, 2 appels wel.
dergelijke gerechten kook ik graag, creatief, zelf uitzoeken wat lekker is, en t voordeel is dat je er een paar uur over kunt doen, tot de smaak je aanstaat,
De Puta Madre
pi_42714795
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:42 schreef piepster het volgende:
JAAAAAA!!! Vandaag weer zoervleisch!
voor FOK! had ik er nog nooit van gehoord, tot ik met een FOK!ker uit Limburg zat te kleppen op MSN .

Klinkt in ieder geval erg lekker, en ik hou sowieso al van stoofvlees dus dit zal ik snel eens uit proberen.
Even 1 vraagje, ik wil graag paardenvlees ervoor gebruiken, maar wat voor stuk heb ik dan nodig? Mijn slager heeft zover ik weet alleen paardenbiefstuk.
pi_42714811
Da's er denk ik een beejte te duur voor. Heeft hij geen stoofvlees oid? Je kan het altijd even vragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')