quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 00:03 schreef bixister het volgende:ik doelde met dat 'ieder z'n grenzen' niet op jouw vraag hoor leah, ik vind 't ook interessant hoe anderen daarmee omgaan.
oh en naar de wc mogen ze bij mij ook wel mee, maar bij G dus weer absoluut niet. en dat weten ze inmiddels en is geen probleem. dus ook in huis geldt hier 'ieder z'n eigen grenzen'.
ben trouwens ook wel benieuwd naar de benaming die jullie gebruiken t.o. je kind voor het vrouwelijk geslachtsdeel. ik vind piemel zo'n lekker makkelijk geschikt woord voor de mannelijke versie maar kut te vulgair, vagina te formeel/wetenschappelijk, en andere woorden weer te stom/fout/kinds/onzinnig. coolbabe had 't al over een babygaatje, die kende ik nog niet.
![]()
ik geloof dat we er hier zelfs al eens een topic over gehad hebben maar nu ff geen zin om te zoeken.
Isabel was een paar dagen oud en toen ineens was ik aan het stressen... "HOE MOET IK HET NOU NOEMEN
![]()
.?!"
![]()
.
Hier is het 'tut' geworden. Geen idee hoe dat zo gekomen is, maar tut en piemel it is. Ze is al tijden zeer geinteresseerd in hoe een baby nou in je buik komt en geboren wordt en toen merkte ik dat alles beneden voor haar 'tut' is en dat was nogal moeilijk met uitleggen.
![]()
. Tja, ook het hoofdstukje 'menstruatie' werd besproken en nee, dat komt niet met het plassen mee...
Na een zoektocht heb ik een boek gevonden waarin alles normaal beschreven wordt en waar duidelijke tekeningen bij staan. Plasgaatje, babygaatje etc.
Want neen, ik ga niet met de benen wijd om dat even aan te wijzen.
![]()
. Da's nou net even een stap te ver. Als ze bij haarzelf wil kijken, mag ze dat even op haar kamer gaan doen.
Bloot zijn vind ik heel normaal, maar alleen hier in huis. Samen douchen, samen in bad, ik slaap met alleen een onderbroek aan en van de badkamer naar de slaapkamer lopen doe ik ook altijd naakt. Zij heeft er totaal (nog) geen problemen mee. Kijken mag, vragen en vertellen erover mag, maar aanraken mag niet en dat doet ze ook niet. Ze ziet geen andere mensen bloot en ze loopt niet bloot bij anderen in huis. Nu wil ze dat ook niet meer, dus dat scheelt. Vaak is ondergoed al te 'genant'.
![]()
. Ze sliep vorig weekend bij mijn ouders en toen ze daar onder de douche stond, riep ze tig keer mijn moeder om vanalles en nog wat. Niks aan de hand, maar toen ze aan het afdrogen was en mijn moeder kwam binnen, zei ze heel boos: "Ik ben me aan het afdrogen, hoor!
![]()
!"
Ergens begint al die behoefte aan privacy, maar ze weet het nog niet zo goed vorm te geven.
![]()
.
Ze begint nu te snappen dat anderen het niet zo prettig vinden om bloot te zijn waar zij bij is (naast dat ik dat niet okay vind.)
Altijd vroeg ze aan mijn ouders of ze mee gingen douchen en mijn ouders bleven bij het idee alleen al haast dood.
![]()
. Ook aan vriendinnen van mij vroeg ze of ze mee gingen douchen voordat ze naar bed moest, gewoon omdat ze douchen zo gezellig en leuk vindt.
Hoe dan ook, krampachtig doen is nooit goed. Of dat nou krampachtig verstoppen is of juist krampachtig oh-wat-is-bloot-zijn-geweldig. Hoe meer gedoe er omheen, hoe vreemder het wordt.
Het kind geeft zelf aan waar het aan toe is en wanneer iets genoeg is of niet. Ze vragen bv. vanzelf naar een baby in de buik en ze geven zelf aan dat ze privacy willen. Als je daar goed op let, komt het wel goed, hoor.
Alleen als ik op de wc zit he.... normaal had ik altijd de deur open, maar tegenwoordig doe ik hem dicht en moet ik haar nóg wegjagen. Ze. Blijft. Maar. Praten.
![]()
! Zit je op de wc, komt ze binnen: "Weet je wat Lucas vandaag zei?" En dan gezellig er bij komen staan he.
![]()
.
"Ja hallo, nu wil mama even twee tellen alleen zijn. In stilte. Dahag, tot zo, ik kom zo bij u."
![]()
.
Maar goed, ik heb een bijna-kleuter-af, dus ik mag eigenlijk niet meepraten.
![]()
.
Oi!Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet