Ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met zwangerschapsyoga.
Ik was als eerste, toen ik net 18 weken zwanger was ofzo, naar zwangerschapsyoga in de buurt geweest. Heel goedkoop en je kunt er gewoon altijd naartoe. Omdat ik nog niet echt zichtbaar zwanger was voelde ik me daartoen nog niet zo op mijn plek, maar ik vond het wel heel leuk.
Ik kreeg heel veel info tussen de oefeningen door en de oefeningen waren voor mij als onsportieveling goed te doen en heel nuttig. Ik ging helemaal relaxed naar huis. Wat ik wel een beetje lastig vond was dat je elkaar moest masseren en er is een soort 'zwangere buik voel' oefening waarbij je de buik van de ander moet vasthouden.
Maar ik bedacht me dat het wellicht voor mij wel goed is omdat ik er niet erg van houdt om door vreemden aangeraakt te worden, maar wel merkte dat ik het wel heel bijzonder vond een zwangere buik van een 'verdere' zwangere vrouw te voelen toen ik me over mijn weerstand heen zette. En tijdens de bevalling zit volgens mij ook het halve ziekenhuis aan je.
Omdat ik een rare pijn in mijn linkerbil

kreeg ben ik naar de dokter gegaan en werd verwezen naar zwangerschapsmensendieck. Ik google-en en ik schrok ervan, het leek alsof er rond Amsterdam heel veel professioneler lijkende klasjes waren met gelikte sites etc. Ik heb in overleg met de zwangerschapsmensendieck-goeroe van Amsterdam gelukkig eerst gekozen voor een preventieles bij haar. Ik was er wel zenuwachtig over want haar wachtlijsten zijn enorm, maar ik wilde toch wachten met inschrijven voor de 'echte' cursus..
Ik ben van de week geweest en wat een teleurstelling. Het leek wel een one-womanshow. Heel vermakelijk en ik heb wel wat info gekregen, maar het ging voornamelijk om dingen verkopen had ik het idee. Verder werd er erg ingespeeld op: je wil toch het beste voor je baby. achtereenvolgens werd de heupdoek gedemonstreerd, een bepaald model voedingskussen en de therapiebal. Allemaal te koop bij haar of via haar. Ik had toevallig deze week een voedingskussen bij de Lidl gekocht voor 13 euro.
Deze was natuurlijk 'minder fijn' en 'geen goed plan om op dit soort zaken te bezuinigen". Die van haar was 90.
Ze gaf aan expres geen info over de bevalling te geven, dat kreeg je tijdens de cursus. Van 200 euro. Wat mij bij voorbaat al stoorde was dat de cursus alleen maar 's middags gegeven wordt. Eerst een heel bladiebla verhaal over zwangere vrouwen die teveel en te lang doorwerken, uiteindelijk afgesloten met deze zin:
En natuurlijk last but not least: Ik (en mijn collega's) werken ook graag overdag! Yeah, right. Eerst een schuldgevoel aanpraten. Kortom, ik sluit maar weer aan bij mijn buurtklasje en ik ben benieuwd of anderen ook ervaringen hebben. Ben ik de enige die moeite heeft met het 'aanraak'gedeelte van het klasje? en hebben al bevallen moeders baat gehad bij zo'n klasje?