abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37439815
Ik ben zeker tegen de play-offs, vooral in deze opzet. Maar het is een feit dat het in vele hele grote competities al heel lang een groot succes is. Daarom denk ik dat dit ooit nog wel in de meeste voetbalcompetities gaat slagen.

Wat vinden jullie trouwens van deze opzet, die ik zelf net even heb bedacht. Er wordt gezegd dat het niet eerlijk is, omdat je eerst 34 wedstrijden speelt en alles daarna in vier á zes wedstrijden wordt beslist. Dit is de grootste kritiek op de play-offs en daarom heb ik vooral daarop gelet.

Competitieronde
De eerste competitieronde is 15 speelrondes lang. De competitie moet hierdoor twee ploegen extra missen, wellicht kan er ook wat bedacht worden op competitiegroottes van 18 of 20 ploegen, maar om het even simpel te houden eerst dit. Iedereen speelt 1x tegen elkaar. Aan de hand van die vijftien wedstrijden komt er een ranglijst 1 tm 16.

Vervolg
Nu zijn er twee opties:

Optie 1
De nummer één speelt tegen de nummer achttien, etc. Dus:
1-18
2-17
9-10
Wedstrijden in het best-of-three principe, dus er moeten twee wedstrijden gewonnen worden of eentje gelijk en eentje winnen. Bij twee gelijke spelen of winst voor verschillende partijen volgt een derde partij bij de hoogst geeindigde.
Vervolgens:
Winnaar 1-18 tegen 9-10
Winnaar 2-17 tegen 8-11
Weer best-of-three

En daarna spreken de wedstrijden wel voor zich, met bijvoorbeeld in de halve finale best-of-five en finale best-of-seven. Ook moeten er natuurlijk wedstrijden komen om degradatie etc.
Door het best-of-three principe (of vijf of zeven) heb je minder kans om uitgeschakeld te worden dan bij een 'best-of-two' en bovendien spelen alle ploegen mee, waardoor je niet meer het argument hebt dat je bijvoorbeeld eerst 15 wedstrijden strijdt om het kampioenschap, terwijl je daarna met lege handen komt te staan.

Wellicht zou er ook een optie moeten komen voor een herkansing voor bijvoorbeeld de nujmmers één tot en met vijf, dat als die uitgeschakeld worden in de eerste ronde, nog een kans krijgen o.i.d. maar dat is allemaal voor latere zorg..

Een ander voorstel is ook dat de 'voorcompetitie' geen 15 wedstrijden duurt, maar minder en de tegenstanders worden bepaald n.a.v. de competitie van het jaar ervoor (om het enigzins eerlijk te houden).

Optie 2
Een andere optie is om na de voorcompetitie van bijv. 15 wedstrijden de competitie op te delen in een kampioenscompetitie en een degradatiecompetitie, zoals bijvoorbeeld in het ijshockey gebeurt (dacht ik). De nummers één tot en met acht strijden om het kampioenschap, de nummers negen tot en met zestien om lijfsbehoud en eventueel nog een optie voor de winnaar om UEFA Cup o.i.d. te halen.

Er zou in een competitievorm gespeeld kunnen worden, dus bijvoorbeeld zeven of veertien wedstrijden tussen de nummers een tot en met acht, er kan ook in play-off-systeem gespeeld worden (bijv. bo-3, bo-5 of bo-7).

Alles moet natuurlijk veel verder worden uitgewerkt, maar ik was wel gewoon even benieuwd naar jullie meningen (los van het feit of ik er voorstander van ben).
  zondag 30 april 2006 @ 22:52:53 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37440165
Paste niet in de lopende discussie De play-offs #2 - Zegen of gedrocht? ?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 april 2006 @ 23:33:31 #3
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_37441592
quote:
Op zondag 30 april 2006 22:52 schreef golfer het volgende:
Paste niet in de lopende discussie De play-offs #2 - Zegen of gedrocht? ?
Nee.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_37480007
Wat optie 1 betreft: persoonlijk vind ik het van de zotten dat de nummer laatst nog kans maakt om kampioen te worden en, naar ik aanneem, de nummer 1 nog kan degraderen.

Daarnaast lijkt het mij beter om het aantal competitiewedstrijden te beperken door de eredivisie te verkleinen (minder ploegen) dan door terug te gaan van een hele naar een halve competitie.

Nog wat: in jouw optie 1 wordt nu ALLES beslist met een knock-out-systeem, de play-offs. Dan ga je je toch afvragen:
1) Waarom zou je überhaupt nog competitie spelen als vervolgens toch alles in de play-offs wordt beslist?
2) Waarom zouden we het bekertoernooi niet gelijk afschaffen, als het enige belangrijke verschil met de play-offs het aantal wedstrijden per ronde is?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 2 mei 2006 @ 10:56:51 #5
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_37480910
dit kan best in het play offs topic, heb al een quote gepost daar.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')