Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig isquote:Op zondag 30 april 2006 22:46 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Klopt; maar we leven in een tijd waarin de wetenschap en al haar bevindingen hoog worden aangeslagen, omdat ze volgens de huidige maatstaven en denkkaders betrouwbaarder wordt geacht dan het geloof in een hogere macht. Aangezien geloof en wetenschap elkaar (niet per se overigens) vaak bijten is het de 'zwaktste' die zich het meest dient te verantwoorden.
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!quote:Op zondag 30 april 2006 22:42 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Occam's Razor en logica. De propositie "God is dat essentie van wat alles men kan verklaren" is niet te falcifiseren en daarom cognitief zinloos. De propositie "De essentie van de realiteit is een onzichtbare baviaan" is cognitief net zo onzinnig als de eerste. Het hanteren van deze logische principes zijn noodzakelijke tools om geldige uitspraken over de realiteit te doen. Hanteer je dit principe niet, dan verval je in allerlei metafysische onzin.
quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is. Ik vind dat spirituele denkers zich helemaal niet hoeven verantwoorden tegenover de wetenschap.
Yep; nog geen 50 jaar geleden dacht men bijvoorbeeld in de geschiedwetenschap dat men empyrische wetmatigheden kon vinden...quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is.
Precies, dit is ook wat ik bedoelquote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!
Maar ik ben ook in het geheel geen tegenstander van de wetenschap hoor! Laat dat even duidelijk zijn. Ik realiseer me echter daarbij wel heel goed dat de wetenschap een beschrijving geeft van de perceptie van de werkelijkheid zoals die onder de mensen leeft. Als we observeren dat er evolutie plaatsvindt kunnen we dan concluderen dat er in werkelijkheid evolutie plaatsvindt? Nee, dat kunnen we niet. We kunnen enkel concluderen dat evolutie plaatsvindt in onze perceptie.quote:Op zondag 30 april 2006 22:50 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Yep; nog geen 50 jaar geleden dacht men bijvoorbeeld in de geschiedwetenschap dat men empyrische wetmatigheden kon vinden...![]()
Wat wel van wetenschap gezegd kan worden is dat het zich op een bepaalde manier ontwikkelt; men komt steeds weer tot andere inzichten. Het geloof verandert in principe niet (of minder), omdat de basis ervan (de bijbel) niet aan verandering onderhevig is, hooguit aan veranderende interpretaties ervan. toch?![]()
Ik snap niet hoe je erbij komt dat de realiteit niet te falcifiseren valt. Als iemand stelt dat een tafel 50 cm lang is en het blijkt 60 cm te zijn, dan is zijn uitspraak gefalcifiseerd. Of die tafel onafhankelijk van onze waarneming bestaat is een compleet zinloze discussie en doet er ook niet toe.quote:Op zondag 30 april 2006 22:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is jouw mening en daarmee houdt het op. Zelfs die gepercipieerde realiteit is niet te falcifiseren. Het is naief te denken dat onze logische constructies universele hulpmiddelen zijn om tot de enige juiste voorstelling van de werkelijkheid te komen. Ik denk dat je de menselijke ratio iets te veel overschat.
mee eens, zonder levensbeschouwing is wetenschap niets dan losse deelwaarheden. het mist een kader om in geplaatst te worden.quote:Op zondag 30 april 2006 22:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar ik ben ook in het geheel geen tegenstander van de wetenschap hoor! Laat dat even duidelijk zijn. Ik realiseer me echter daarbij wel heel goed dat de wetenschap een beschrijving geeft van de perceptie van de werkelijkheid zoals die onder de mensen leeft. Als we observeren dat er evolutie plaatsvindt kunnen we dan concluderen dat er in werkelijkheid evolutie plaatsvindt? Nee, dat kunnen we niet. We kunnen enkel concluderen dat evolutie plaatsvindt in onze perceptie.
En zoals ik al zei: Logica en de wetenschappelijke methode zijn de meest betrouwbare instrumenten die we hebben. Jij negeert kennelijk dezelfde vraag die je ik al eerder voorlegde: als logica en wetenschap subjectief zijn, vanwaar hun grote voorspellings- en verklaringskracht? Waarom zijn ze succesvoller dan pseudowetenschap, bijgeloof van de boeman e.d.? Heeft toch iets met betrouwbaarheid en objectiviteit te maken dunkt me.quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!
Juist de reden waarom ik wetenschap zo belangrijk acht. Erkennen dat we over 100 jaar meer weten dan nu. Een prachtig sterven in tegenstelling tot religies die denken al De Waarheid te hebben.quote:Op zondag 30 april 2006 23:06 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
overigens ben ik ook niet tegen wetenschap. het is alleen zo dat wetenschap in mijn levensbeschouwing een bescheiden plek krijgt, een plek die het verdient. niet meer en zeker ook niet minder. er zijn ook mensen die wetenschap heilig verklaren... (wat ik nooit begrijp omdat de wetenschap constant veranderd, dus wat je vandaag 'gelooft' is morgen gefalcificeerd...)
dat iets voorspellingskracht heeft maakt het nog niet objectief, maar ik begrijp je punt en onderschrijf het ook. maar de conclusies die jij er daarna aan verbind zijn belachelijk, namelijk dat alles buiten dit zelfverzonnen kader onzinnig is om uitspraken over te doen omdat kennis hierin niet mogelijk is. Ik denk dat kennis weldegelijk mogelijk is, alleen kun je het niet meer bewijzen zoals we dat kennen uit de wetenschap. Het bewijzen gebeurd door rede en inzicht. ja, dat is subjectief. nee, dat is niet erg want de gehele waarheid is dusdanig normatief van aard dat je jezelf te erg beperkt om je niet buiten het 'objectieve' te begeven.quote:Op zondag 30 april 2006 23:11 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
En zoals ik al zei: Logica en de wetenschappelijke methode zijn de meest betrouwbare instrumenten die we hebben. Jij negeert kennelijk dezelfde vraag die je ik al eerder voorlegde: als logica en wetenschap subjectief zijn, vanwaar hun grote voorspellings- en verklaringskracht? Waarom zijn ze succesvoller dan pseudowetenschap, bijgeloof van de boeman e.d.? Heeft toch iets met betrouwbaarheid en objectiviteit te maken dunkt me.
Wat een klinkare onzin. Weet je hoeveel filosofen erover heen zijn gegaan voordat we tot onze huidige denkkaders zijn gekomen? Het wetenschappelijk denken is consistent.quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is. Ik vind dat spirituele denkers zich helemaal niet hoeven verantwoorden tegenover de wetenschap.
Werkelijk? Als dit waar is, hoe verklaar je dan zgn wetenschappelijke revoluties?quote:Op zondag 30 april 2006 23:18 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Wat een klinkare onzin. Weet je hoeveel filosofen erover heen zijn gegaan voordat we tot onze huidige denkkaders zijn gekomen? Het wetenschappelijk denken is consistent.
We hebben het hier toch over wetenschappelijke kaders en niet over de inhoud?quote:Op zondag 30 april 2006 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Als dit waar is, hoe verklaar je dan zgn wetenschappelijke revoluties?
Dus je kan kennis van God krijgen met de rede en inzicht? Daar ben ik het dus niet met je eens. Je kan het concept God op een rationele manier beredeneren, maar de premissen waarmee redeneert zijn gebaseerd op speculatie. Alle uitspraken over God behoren immers tot de metafysica (filosofie en theologie), want anders had de wetenschap God reeds geobserveerd. En metafysica is gewoon speculatie in een deftig, filosofisch jasje. Dat is dus geen kennis. Ik kan me ook niets voorstellen van een methode om God te kunnen bewijzen met rede en inzicht en dusdanig tot kennis komen. Dan zou je moeten uitleggen hoe zo'n methode te werk gaat...quote:Op zondag 30 april 2006 23:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat iets voorspellingskracht heeft maakt het nog niet objectief, maar ik begrijp je punt en onderschrijf het ook. maar de conclusies die jij er daarna aan verbind zijn belachelijk, namelijk dat alles buiten dit zelfverzonnen kader onzinnig is om uitspraken over te doen omdat kennis hierin niet mogelijk is. Ik denk dat kennis weldegelijk mogelijk is, alleen kun je het niet meer bewijzen zoals we dat kennen uit de wetenschap. Het bewijzen gebeurd door rede en inzicht. ja, dat is subjectief. nee, dat is niet erg want de gehele waarheid is dusdanig normatief van aard dat je jezelf te erg beperkt om je niet buiten het 'objectieve' te begeven.
Jij hebt het over consistentie in het wetenschappelijk denken. Ik draag een argument aan waarom dat niet zo is.quote:Op zondag 30 april 2006 23:29 schreef Zyggie het volgende:
[..]
We hebben het hier toch over wetenschappelijke kaders en niet over de inhoud?
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.quote:Op zondag 30 april 2006 23:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij hebt het over consistentie in het wetenschappelijk denken. Ik draag een argument aan waarom dat niet zo is.
Inderdaad. Deze systematiek zorgt ervoor dat de verkregen feiten zo objectief mogelijk zijn en wederom bewezen kunnen worden.quote:Op zondag 30 april 2006 23:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.quote:Op zondag 30 april 2006 23:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.
Je moet het echt van bovenaf bekijken. Het gaat niet om de theorieën maar hoe ze gemaakt worden. Dit laatste is al tijden hetzelfde.quote:Op zondag 30 april 2006 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.
Ik zou de wetenschappelijke methode toch tamelijk consistent willen noemen. Of heb je voorbeelden van het tegendeel?quote:Op zondag 30 april 2006 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.
Met andere woorden, moordenaars en verkrachters gaan vrijuit omdat god gedacht had dat de moordenaars moorden en verkrachters verkrachten.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef FuifDuif het volgende:
Beste lieden,
Bij deze poneer ik de stelling dat wij (of beter gezegd: alles) bestaan omdat God aan ons denkt. De creatie komt voort en is voortgekomen uit Zijn Wil en Zijn Projectontwerp. Het is dus een voortdurend proces, waarbij het wellicht lijkt dat wij onze eigen keuzen maken, wegen inslaan en dus, inderdaad, een vrij individu zijn, maar dat in werkelijkheid deze vrije wil en deze afgescheidenheid voortkomen uit een bewust geschapen illusie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |