abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37379211
Ik ga binnenkort een nieuwe radiator ophangen in de hal.
De oude radiator hing in het midden van de muur, de nieuwe komt rechts bij de voordeur.
Aangezien er nu van boven naar onder CV leidingen lopen naar de onderkant van de huidige radiator, wil ik die eigenlijk wegwerken.
Ik heb daarvoor twee mogelijkheden:
1. CV leidingen in de muur frezen en wegwerken.
2. CV leidingen verplaatsen naar de hoek bij de voordeur, waar er een gordijn voor komt te hangen.
Eigenlijk is 1. het mooiste, maar kleven er ook nadelen in het wegwerken van CV leidingen in een muur? Moet ik rekening houden met de temperatuur van de buizen? Zou ik er isolatie buizen bij in moeten doen?
pi_37379477
Naar mijn mening (maar ik kan er naast zitten) is er speciale CV buis te verkrijgen die is voorzien van een mantelbuis. Deze mantelbuis zorgt voor voldoende ruimte om het werken van de CV buis op te vangen. De mantelbuis zorgt er dus voor dat de CV buis je muur niet uit knalt.
En...raak jij al gefrustreerd van al die typ fouten?
pi_37380039
Voor leidingen in de muur kun je WICU gebruiken. Dat is een koperen buis met mantel, en redelijk flexibel zodat het makkelijk in de muur te krijgen is.
Het nadeel is wel dat het ietsje duurder is.
pi_37424631
Het lijkt erop dat we de leidingen op de muur gaan monteren en wit verven. Dan hoeven we de muur alleen te sausen.
Nu rijst de vraag: Hoever moeten leidingen van de muur? Er is namelijk maar 4 cm tussen de muur en de voordeur als die open staat. De oude leidingen zitten met beugels iets verder van de muur af.
Kunnen ze ook met die plastic beugeltjes ong. 1cm van de muur af? Of geeft dat problemen met de warmte van de buizen naar de muur toe (Het zijn van die celbeton blokken met stuurcwerk en latex erover).
  dinsdag 2 mei 2006 @ 22:51:19 #5
80310 rouletteking
kom op met die elf!!!
pi_37497837
Waarom gebruik je in plaats van WICU geen kunstof buis met mantel, dit kun je ook goed wegwerken en is een stuk goedkoper....
wie vloekt verliest, wie verliest vloekt nog meer...
  woensdag 3 mei 2006 @ 09:40:10 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_37503187
quote:
Op zondag 30 april 2006 13:27 schreef dik_voormekaar het volgende:
Het lijkt erop dat we de leidingen op de muur gaan monteren en wit verven. Dan hoeven we de muur alleen te sausen.
Nu rijst de vraag: Hoever moeten leidingen van de muur? Er is namelijk maar 4 cm tussen de muur en de voordeur als die open staat. De oude leidingen zitten met beugels iets verder van de muur af.
Kunnen ze ook met die plastic beugeltjes ong. 1cm van de muur af? Of geeft dat problemen met de warmte van de buizen naar de muur toe (Het zijn van die celbeton blokken met stuurcwerk en latex erover).
Dat zal niet echt veel problemen geven denk ik. Let er wel op dat de hoh afstand tussen de buizen minimaal 15 cm moet zijn ivm legionella e.d.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_37503623
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 09:40 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat zal niet echt veel problemen geven denk ik. Let er wel op dat de hoh afstand tussen de buizen minimaal 15 cm moet zijn ivm legionella e.d.
15cm? Normaal zitten ze toch iets van 5cm van elkaar?
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:06:16 #8
65960 sanger
pi_37503683
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:02 schreef dik_voormekaar het volgende:

[..]

15cm? Normaal zitten ze toch iets van 5cm van elkaar?
Maar dan zijn ze ook geisoleerd (mag ik hopen).
pi_37503736
Ik vergelijk het dan even met "normaal" gemonteerde CV-buizen op de muur.
Die zitten 5cm van elkaar.

Dus als ik het goed begrijp: Indien ik de buizen in de muur zou willen wegwerken moeten ze "ineens" 15cm van elkaar af?
pi_37504033
Ehhh, sanger .... die 15 centimeter (ik dacht 6 x diameter) is bij waterleiding, niet bij CV leiding. Dat is immers een afgesloten circuit.
pi_37504048
Het risico van de plastic beugeltjes kan het tikken zijn als gevolg van uitzetten en krimpen van de leidingen.
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:25:40 #12
65960 sanger
pi_37504112
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:22 schreef Marsepein het volgende:
Ehhh, sanger .... die 15 centimeter (ik dacht 6 x diameter) is bij waterleiding, niet bij CV leiding. Dat is immers een afgesloten circuit.
Excuseer me, je hebt helemaal gelijk.

* begrijpend lezen is ook niet meer helemaal wat het geweest is
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:26:31 #13
65960 sanger
pi_37504136
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:22 schreef Marsepein het volgende:
Het risico van de plastic beugeltjes kan het tikken zijn als gevolg van uitzetten en krimpen van de leidingen.
Daar heb je toch van die drukzadeltjes voor?
pi_37504321
Ah, dus CV mag gewoon 5cm zijn (hoewel ik ruimte heb voor 15), maar de waterleiding die ik vorig jaar in de badkamer weggewerkt heb moet overnieuw ?
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:35:58 #15
65960 sanger
pi_37504341
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:34 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ah, dus CV mag gewoon 5cm zijn (hoewel ik ruimte heb voor 15), maar de waterleiding die ik vorig jaar in de badkamer weggewerkt heb moet overnieuw ?
Of isoleren
pi_37504757
De afstand tussen koud en warm is zo groot om warmte overdracht te beperken/onmogelijk te maken. Maar, indien het erg dicht bij het tappunt is, dan is het toegestaan. Dit omdat je er van uit kunt gaan dat er regelmatig gebruik gemaakt wordt van deze tapplek.

Kijk anders eens op Vrom en zoek op legionella.

Het is bijvoorbeeld verstandig na een vakantie goed te spoelen met de ramen open en dan zelf niet in de damp te staan. Iets wat heel veel mensen vergeten. (En dus niet alleen de warmwaterleiding spoelen!)
pi_37505234
Ik zag trouwens onder het keukenblok de leidingen van het warm en koud water nog lopen. Die zijn geisoleerd met zo'n zwarte ribbellige mantel. Is dat ook geschikt om CV leiding te isoleren en in de muur weg te werken, of zijn er betere argumenten om toch WICU of kunstof buis met mantel?
  woensdag 3 mei 2006 @ 11:53:04 #18
65960 sanger
pi_37506627
Toch maar wel wegwerken?

Loop eens langs bij een installateur, die kan je de materialen laten zien. Dan kun je zelf veel beter beoordelen of je het wilt infrezen of langs de muur wilt laten lopen.
pi_37506859
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 11:09 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik zag trouwens onder het keukenblok de leidingen van het warm en koud water nog lopen. Die zijn geisoleerd met zo'n zwarte ribbellige mantel. Is dat ook geschikt om CV leiding te isoleren en in de muur weg te werken, of zijn er betere argumenten om toch WICU of kunstof buis met mantel?
Wat je op de koud en warm water leiding hebt gezien is geen isolatie maar een beschermmantel.
pi_37507022
Ok, toch maar eens naar de installateur.

Dan toch nog eens een andere vraag, die er mee te maken heeft:
Als ik leidingen in de muur frees, kun je de muur dan zodanig opnieuw pleisteren en latexen dat je er niks meer van ziet, of wordt het dan de hele muur opnieuw doen?
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:29:37 #21
65960 sanger
pi_37507678
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:07 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ok, toch maar eens naar de installateur.

Dan toch nog eens een andere vraag, die er mee te maken heeft:
Als ik leidingen in de muur frees, kun je de muur dan zodanig opnieuw pleisteren en latexen dat je er niks meer van ziet, of wordt het dan de hele muur opnieuw doen?
Dit hangt een beetje van je eigen kunde af. In principe moet je het met een beetje moeite ontzichtbaar kunnen aansmeren met goudband (al dan niet toplaagje Fix & Finish). Het latexen/pleisteren zal opnieuw moeten denk ik.
pi_37608317
De cv leidingen kunnen gewoon naast mekaar gemonteerd worden, en of hier nu 1 of 5 of meer centimeter tussen zit maakt helemaal niks uit.
Ook de afstand van de muur maakt in het geheel niets uit.
In de bouwmarkt verkopen ze troewens ook muurpennen die je net zo diep kunt draaien als je zelf wilt en daarbovenop zit dan de beugel voor de leiding ( de meeste cv bedrijven werken hier ook mee.
Je kunt op deze beugel 1 leiding vastzetten dus voor 2 leidingen naast mekaar op welke afstand dan ook moet je gewoon 2 beugels plaatsen.
De stalen leiding kun je trouwens niet in de muur frezen hierover moet altijd een mantelbuis.
Ook het feit van legionella kun je naast je neer leggen want dat is de grootste onzin die je momenteel hoort.
Legionella komt namelijk voornamelijk voor in boilers die niet goed op temperatuur gehouden worden en dus lager zijn dan 65 graden ook de circulatieleiding komt hier vaak niet boven de 55 graden uit.
In een normale gezinswoning is de kans op stilstaand water in een leiding nihil.
Wel wordt geadviseerd om na de vakantie de leidingen gedurende een half uurtje even te spoelen.
Als je dan gelijk de tuin doet is het water niet verspild ook.
Legionella komt dus voor in stilstaand water of in water met een temperatuur tussen de 37 en 55 graden.
Dat wil niet zeggen dat er in kouder of warmer water geen legionella zit want dat zit er nu eenmaal altijd in alleen gaat het om de hoeveelheid per liter en die breid zich dus sterk uit in bovengenoemde situatie.
pi_37621536
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 18:35 schreef klipper het volgende:
De cv leidingen kunnen gewoon naast mekaar gemonteerd worden, en of hier nu 1 of 5 of meer centimeter tussen zit maakt helemaal niks uit.
Ook de afstand van de muur maakt in het geheel niets uit.
In de bouwmarkt verkopen ze troewens ook muurpennen die je net zo diep kunt draaien als je zelf wilt en daarbovenop zit dan de beugel voor de leiding ( de meeste cv bedrijven werken hier ook mee.
Je kunt op deze beugel 1 leiding vastzetten dus voor 2 leidingen naast mekaar op welke afstand dan ook moet je gewoon 2 beugels plaatsen.
De stalen leiding kun je trouwens niet in de muur frezen hierover moet altijd een mantelbuis.
Ook het feit van legionella kun je naast je neer leggen want dat is de grootste onzin die je momenteel hoort.
Legionella komt namelijk voornamelijk voor in boilers die niet goed op temperatuur gehouden worden en dus lager zijn dan 65 graden ook de circulatieleiding komt hier vaak niet boven de 55 graden uit.
In een normale gezinswoning is de kans op stilstaand water in een leiding nihil.
Wel wordt geadviseerd om na de vakantie de leidingen gedurende een half uurtje even te spoelen.
Als je dan gelijk de tuin doet is het water niet verspild ook.
Legionella komt dus voor in stilstaand water of in water met een temperatuur tussen de 37 en 55 graden.
Dat wil niet zeggen dat er in kouder of warmer water geen legionella zit want dat zit er nu eenmaal altijd in alleen gaat het om de hoeveelheid per liter en die breid zich dus sterk uit in bovengenoemde situatie.
Ik ben het helemaal eens met je verhaal, uitgezonderd he dik gedrukte stuk. Ik zou juist NIET de tuin besproeien, kans op legionellabesmetting vergroot je juist daarmee en met een tuinslang naar elk tappunt in je huis is ook niet handig.
pi_37622370
Als er al een legionella besmetting is dan is alleen de damp schadelijk en niet het drinken ervan.
Het gaat erom dat je de waterdamp niet inademt.
Je kan natuurlijk ook altijd even vragen aan de mensen die toch je planten bijhouden om gelijk even alle toiletten door te spoelen en alle wastafels even te gebruiken.
In het bouwbesluit is echter ook opgenomen dat bij nieuwbouwwoningen geen dode punten mogen ontstaan, hiermee wordt bedoeld dat een eventueel tappunt in de tuin doorverbonden dient te worden naar een tappunt wat vaak gebruikt wordt zoals een toilet.
Ofwel waar je vroeger maar 1 leiding had, heb je er tegenwoordig 2.
pi_37634967
Legionella in je cv installatie maakt niks uit hoor,het is een dmv een warmtewisselaar een gescheiden circuit van je tapwaterinstallatie.

Voor de rest zou ik idd kunstof buis gebruiken,en dan 14x2 ,zit oa in de handel onder de naam 'pex' (comap) en gabotherm.

Met er zijn ook zgn 'adapter setjes verkrijgbaar,zodat je van van slang 14x2 naar een knelkoppeling 15 kan,hoef je ook geen verdeler te kopen.

Succes,en als je vragen heb hoor ik het wel.

(Werk zelf bij een groothandel )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_37650662
Het wordt uiteindelijk WICU buis. De muur is inmiddels uitgefreesd. Probleempje was uiteraard weer het stof. Het afplak plastic liet iets los zodra de voordeur open moest. Ik zag uiteindelijk het stof door het dakraam op zolder naar buiten komen. Iets voor het klusblunder topic denk ik.

De bouwmarkt zei overigens dat je die gewoon met normale klem koppelingen kunt monteren, maar iemand anders zei weer dat je dan de WICU buis kapot drukt (zachter koper), en er iets tussen moet doen. Een rozetje ofzo? Weet iemand daar iets van af?
pi_37651539
Je mag wicu eigenlijk niet knellen, maar er zijn 'tonnetjes' in de handel die je daarvoor kunt gebruiken. Vraag maar eens bij een ijzerwarenhandel.
  Moderator maandag 8 mei 2006 @ 17:14:01 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_37662372
Eens is met marspein; wicu mag je niet knellen omdat het idd zacht koper is en je de binnenmantel dan lek drukt.

Er is wel een soort knelkoppeling in de handel die speciaal voor wicu ontwikkeld is
Informeer eens bij de lokale ijzerwarenhandel of loodgietersbedrijf
pi_37663930
Die tonnetjes heten 'steunhulzen' ,die doe je dan in de buis en dan kun je het prima knellen.

Succes .
pi_37667506
Juist, ik heb die steunhulzen zojuist gevonden bij de Karwei. Dank je junkiexp.
Erg om te horen was hoever allerlei adviezen uit elkaar lagen.
De een zegt dat je WICU gewoon kunt knellen, de ander adviseerde een ring om de mantel heen te doen (???). De derde zei dat je WICU alleen kon solderen.
Alle drie waren mannetjes van de Gamma.
Bij de Karwei vond ik uiteindelijk die steunhulzen.
Van de week maar eens aan de slag.
pi_37670323
Wicu kun je wel solderen,alleen dan heb je uitgegloeid wicu nodig.

Normaal wicu is voor het mooie te zacht om te solderen.
  Moderator maandag 8 mei 2006 @ 22:20:56 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_37673656
quote:
Op maandag 8 mei 2006 19:52 schreef dik_voormekaar het volgende:
Juist, ik heb die steunhulzen zojuist gevonden bij de Karwei. Dank je junkiexp.
Erg om te horen was hoever allerlei adviezen uit elkaar lagen.
De een zegt dat je WICU gewoon kunt knellen, de ander adviseerde een ring om de mantel heen te doen (???). De derde zei dat je WICU alleen kon solderen.
Alle drie waren mannetjes van de Gamma.
Bij de Karwei vond ik uiteindelijk die steunhulzen.
Van de week maar eens aan de slag.
Het is niks voor niks een doe het zelf zaak; het personeel daar zijn echt van die dozenschuivers en weten nog net wat er op de verpakking staat
pi_37675525
quote:
Op maandag 8 mei 2006 22:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het is niks voor niks een doe het zelf zaak; het personeel daar zijn echt van die dozenschuivers en weten nog net wat er op de verpakking staat
Dat is niet mijn ervaring van de plaatselijke gamma... daar lopen een paar goede jongens en meiden die kennis van zaken hebben. Soms nog beter dan de ijzerwarenzaak oid.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 08:47:36 #34
65960 sanger
pi_37681782
quote:
Op maandag 8 mei 2006 23:07 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat is niet mijn ervaring van de plaatselijke gamma... daar lopen een paar goede jongens en meiden die kennis van zaken hebben. Soms nog beter dan de ijzerwarenzaak oid.
Dat is ook mijn ervaring met de Gamma. De Praxis die ertegenover zit daarentegen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')