abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37362340
Hallo Foto-liefhebbers op Fok!

Ik zit met een aantal vragen, wat ik heel graag beantwoord wil hebben. Ik zal eerst even de situatie proberen te schetsen.

Ik ben 'n scholier van 17 jaar, en schiet veel foto's (tijdens het uitgaan, vakanties, bijeenkomsten van vrienden ed). Dit is voor veel mensen bekend denk ik. Nu ben ik ook steeds vaker buiten foto's aan het maken, maar ik merk gewoon dat ik meer ga vragen van mijn camera.

Op het moment beschik ik over 'n Casio Exilim Z57, 5,0 megapixel smart-camera. Redelijk uitgebreid, heel klein, en dus ideaal voor mijn doeleinden.

Nu ik dus steeds vaker buiten ben met mijn camera, en dus steeds mooiere foto's wil gaan maken, zit er een andere camera aan te komen. Ik vraag me nu dus een aantal dingen af:

• Heeft het zin om een duurdere camera te kopen voor deze doeleinden, of moet het met veel instellen met deze kamera ook lukken?

• Ik zie de term Digitaal Spiegelreflex regelmatig voorbijkomen, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen 'gewoon digitaal' en 'digitaal spiegelreflex'?

• Wat voor een camera is hier het meest geschikt voor? Ik ben zoals ik al vertelde een scholier, met dus a weinig geld, en b niet héél veel ervaring.

Ik wil het dolgraag proberen, vind het enorm interessant, maar ben dus absoluut beginner. Wat raden jullie (volgens mij redelijk ervaren) fotografen mij aan?

Ik zou het graag van jullie horen.

Alvast bedankt!
  • pi_37363507
    quote:
    Heeft het zin om een duurdere camera te kopen voor deze doeleinden, of moet het met veel instellen met deze kamera ook lukken?
    Lastig om te zeggen aangezien je niet aangeeft wat je momenteel niet lukt met je camera, of wat je bijvoorbeeld mist.
    quote:
    Ik zie de term Digitaal Spiegelreflex regelmatig voorbijkomen, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen 'gewoon digitaal' en 'digitaal spiegelreflex'?
    Je kunt geen verschil noemen tussen een digitale camera en een digitale spiegelreflex camera, want dit is hetzelfde als vragen wat het verschil is tussen een auto en een rode auto bij wijze van spreken.

Je kunt bijvoorbeeld wel een digitale camera vergelijken met een analoge camera.
    Of een digitale compact camera met een digitale spiegelreflex camera.

Een digitale compact is klein, heeft een vast objectief en je gebruikt meestal het LCD-scherm als zoeker. Bij een spiegelreflex kijk je door de lens heen, waarbij het beeld wel door spiegels gespiegeld wordt zodat het beeld weer normaal is (als je normaal door een lens kijkt ziet alles er onderteboven en gespiegeld uit). Deze spiegel zit voor je sensor en klapt opzij op het moment dat je de foto maakt (als je dan door je camera kijkt zie je dus niks). Tevens kun je de lens vaak verwisselen voor andere lenzen, maar dat is niet een specifieke eigenschap die alleen een spiegelreflex heeft.
    quote:
    Wat voor een camera is hier het meest geschikt voor? Ik ben zoals ik al vertelde een scholier, met dus a weinig geld, en b niet héél veel ervaring.
    Dat is wederom lastig te zeggen omdat je niet laat weten tegen welke obstakels je aanloopt met je huidge camera.
    Wil je eens met een spiegelreflex fotograferen, koop dan voor een paar tientjes tijdens koninginnedag een oud analoog setje (spiegelreflexbody + lens) van iemand. Wil je het per sé digitaal, kijk dan eens naar een 2e hands Canon eos D30 of 300D.

Al lijkt het me handiger als je eerst eens een boek leest (bijvoorbeeld de national geographic fotogids) voordat je een andere camera gaat kopen, want je weet nu alleen wat een compactcameraatje is.
    pi_37363522
    Ik denk dat àls je naar een digitale camera wilt kijken, dat het belangrijk is om te weten wat je budget is. Camera's zijn nu niet bepaald goedkoop als je verder kijkt dan de "simpele" modellen. Dus wat is voor jou "weinig geld"?

Op zich is de camera die je nu hebt niet verkeerd wat ik zo even snel in een review lees. Goede beeldkwaliteit en reageert lekker snel. Nadeel wat ik zo even snel kan zien, is dat je 'm amper handmatig in kan stellen, dingen als aperture en shutter speed, maar het ligt er maar net aan waar je 'm voor wilt gebruiken. Dus dat lijkt me ook wel een goede vraag, wat voor foto's zou je willen maken wat op dit moment met jouw camera niet lukt?
    MisterTao.com - recommender: DutchJohan
    pi_37363586
    Ik zou t als ik jou was voor die doeleinden niet een te dure camera gebruiken (zeker bij uitgaan is een cam van 1000e niet verstandig).

Over de dSLR, dit zijn camera's met losse lensen (je kunt groothoek zo door tele vervangen) en een systeem waardoor je via een objectief ook echt zelf door die lens kijkt (met spiegels) en dus precies ziet wat je fotografeerd ipv naar een digitaal schermpje kijken als op een normale camera. Deze camera's zijn een stuk duurder maar leveren erg mooi foto's op. Verder heb je veel meer mogelijkheiden om dingen aan te passen in instellingen.

Ik heb zelf (net geen scholier meer) een dSLR (EOS 350d). Bevalt mij zeker en is ruim het geld waard (zeker met goede lenzen). Maar ik zou niet durven t ding te gebruiken bij uitgaan. En een dSLR is ook zeker geen compact cameratje dat je zo ff in je zak steekt.
    NWC: 3445 7628 8614 7793
      vrijdag 28 april 2006 @ 00:12:07 #5
    68154 blackbully
    olie doet wonderen op vuur
    pi_37364026
    als ik zo naar de OP kijk heb je het liefste de cam makkelijk bij je.
    ik kan ieder een DSLR aan bevelen die graag foto's maakt, maar als je graag je cam bij je hebt , neem dan een compact. die heb je je weet waar en wanneer je er mee uit de voeten kunt.
    bedenk voor jezelf in hoeverre hij tekort schiet.
    is het dan de uitgave waard om over te stappen op DSLR? of is er een andere compact waar je dan wel mee uit de voeten kunt.

het blijft namelijk redelijk een fijt dat je een DSLR niet elke dag mee gaat zeulen.
    zelf schiet ik alleen maar met een dslr. maar dat heeft er meer mee temaken dat ik graag met instellingen speel. maak je graag veel snapshots dan is het niet een ideale camera.
    [quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
    Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
    [/quote]
    pi_37364568
    Ik zou je aanraden lekker met je huidige camera verder te gaan en pas overstappen op dSLR als je de grenzen van je camera hebt bereikt voor de foto's die je wilt maken. Voor kiekjes van vrienden, feesten en partijen is een compact cameraatje net zo doeltreffend, veel goedkoper en veel handzamer.
    Daarbij komt: een spiegelreflexcamera is verslavend. Je gaat een fortuin uitgeven aan lenzen, filters, flitsers, gadgets, extra grip, gadgets en whatnots. En voor je het weet ben je 2000 euro lichter. Haske leuk, als je het hebt. Maar dure spullen maken nog geen goede fotograaf.

klenski,
    nikon d70, coolpix 3100, Fuji Finepix S602Z, Bronica ETRS, Yashica electro, Praktika Puinhoop, gadgets en een baan. En blut.
    "If I started murdering people, there'd be none of you left..."
    pi_37364705
    De wereld van de spiegelreflex is de wereld van de verwisselbare lenzen, extreme groothoeken en de kleine scherptediepten. Tevens is het de wereld van de relatief grote camera's, grotere budetten en "ingewikkelde" knoppen. Wil je investeren in je fotografie kwaliteiten en is kwaliteit belangrijker voor je dan compactheid dan zou ik overstappen op een digitale spiegelreflex. De lenzen die je nu koopt gebruik je, wanneer je interesse blijft, over 10 jaar nog. De pocketcamera die je nu koopt doet het niet meer over 10 jaar, dat geld is weg.

Mijn advies is net als Gizz om een 2ehands digitale spiegelreflex te kopen, een iets ouder model. Een D30 of een 300D is prima. De D30 is de betere van de 2, professioneler.

Ikzelf heb ervaring met de Olympus e-20 (te traag), de 350D (te klein voor mijn handen) en de 1D2.
      FOK!fotograaf vrijdag 28 april 2006 @ 08:52:53 #8
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_37367997
    quote:
    Op vrijdag 28 april 2006 00:33 schreef klenski het volgende:
    Ik zou je aanraden lekker met je huidige camera verder te gaan en pas overstappen op dSLR als je de grenzen van je camera hebt bereikt voor de foto's die je wilt maken. Voor kiekjes van vrienden, feesten en partijen is een compact cameraatje net zo doeltreffend, veel goedkoper en veel handzamer.
    Daarbij komt: een spiegelreflexcamera is verslavend. Je gaat een fortuin uitgeven aan lenzen, filters, flitsers, gadgets, extra grip, gadgets en whatnots. En voor je het weet ben je 2000 euro lichter. Haske leuk, als je het hebt. Maar dure spullen maken nog geen goede fotograaf.

klenski,
    nikon d70, coolpix 3100, Fuji Finepix S602Z, Bronica ETRS, Yashica electro, Praktika Puinhoop, gadgets en een baan. En blut.
    zou ik ook voorstellen

Vraag mij alleen af of een D30 nog een slimme investering is als je toch voor een D-SLR gaat. Ik weet wel dat ze gebouwd zijn als een tank (en net zo zwaar ), maar de kans op problemen begint toch wel redelijk te worden volgens mij (gevoelskwestie), terwijl een 2dehands 300D niet veel meer moet kosten.

Maar vergis je je niet over de lange termijn kosten. Het begint met een body+met een simpele lens. Tasje erbij, lensje erbij nog een groothoek erbij, flitser is ook handig, verrek, tas is te klein, dus grotere tas. je gaat eens naar een meeting, ziet waar anderen mee schieten, en het gaat weer jeuken, het soort jeuk dat grote gaten in je portemonee veroorzaakt.... (ik weet er alles van, meetings kunnen erg kostbaar zijn!). Daarna wil je betere lenzen hebben, tweede body erbij om minder te hoeven wisselen, een nog grotere tas om alles mee te kunnen nemen, en een verzekering omdat je voor een vermogen meesleept, en op een bepaald moment fysiotherapie omdat je je een breuk sleept.

Ja dit is sarcastisch bedoelt, maar het kan zo gaan, ik hoef alleen maar naar mijn fototas te kijken om dat te weten
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_37368620
    Opvallend dat veel mensen een spiegelreflex aanraden. Dat is het risico als je het aan fotografen vraagt: de SLR is hun referentiekader.

Als ik lees wat je nu voor foto's maakt en welke camera je nu hebt, raad ik je aan nog even te wachten met de aanschaf van een speigelreflexcamera. Heel bot gezegd, je maakt nu kiekjes en ontdekt dat dat leuk is. Dus wil je meer. Eigenlijk sta je op het punt om te gaan verkennen of fotografie een leuke hobby voor je is. Die speigelreflex kun je beter pas kopen als die verkenning een positief resultaat opgeleverd heeft. Wat je imho nu nodig hebt is een camera waarmee je spelenderwijs thuis kan raken in het fotograferen. Je huidige camera, prima geschikt om mooie plaatjes mee te schieten, is dat niet. Het probleem is dat die camera het denkwerk te veel van je overneemt.

Ik zou je aanraden eerst de overstap te maken naar een wat uitgebreidere compact, waarbij je vooral even op moet letten dat je zowel sluitertijd als diafragma zelf in kunt stellen (dit staat bekend als de M-functie). Daarnaast is het handig als je de ISO-waarde zelf in kunt stellen en als je het automatisch gebruik van de on-board flitser kunt overrulen. Deze dingen samen geven je veel mogelijkheden om zelf te spelen met instellingen en zo fotografie te ontdekken.

Een megapixel of 4 is in principe wel genoeg. Je zult zien dat er heel veel camera's zijn die aan deze eisen voldoen, en dat er ook betaalbare bij zitten. Tweedehands komt er ook steeds meer beschikbaar in dit segment.

De tip om op de vrijmarkt een analoge spiegelreflex op de kop te tikken vind ik niet zo'n sterke eigenlijk. Het mooie van digitale foitografie is dat je direct het resultaat ziet van wat je gedaan hebt. Die hele directe koppeling mis je met analoog. Juist als je wilt leren fotograferen en voor het eerst aan het experimenteren slaat met instellingen is dat een groot gemis.

Kijk ook eens in [Centraal] Wie helpt mij een nieuwe camera vinden?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      vrijdag 28 april 2006 @ 11:28:36 #10
    55396 Gose
    doelloos
    pi_37371346
    Denk dat het niet verstandig is om zo'n bedrag aan fotografie uit te geven als je nog niet weet wat een spiegelreflex is. Beetje overkill dus, mij lijkt het verstandiger om, net als wat vliegvrager zegt te kijken naar een zelf in te stellen compact. Canon powershots zijn erg goed weet ik uit eigen ervaring, je kan dan ook heel veel zelf instellen en een voorproefje krijgen van wat een dslr kan..
    pi_37407361
    Oké, ten eerste Bedankt voor alle reacties. Ik ben gisteren helaas niet in staat geweest even op Fok! te komen, maar ik zie dat het de mensen hier niet stil zitten. Bij wijze van spreken.

Het zou de bedoeling geweest zijn, dat als ik een andere camera erbij zou kopen, deze kleine camera zou blijven gebruiken voor het uitgaan. Gewoon omdat deze lekker snel is, en klein natuurlijk. De nieuwe camera zou er dan bij komen, en die voor de andere fotoschiet-momenten.

Wat ik mis aan deze camera? Ik schiet regelmatig foto's als ik bijvoorbeeld buiten loop. Deze foto's zijn in de hoeken v/d foto's vaak wat waziger dan in het midden. Dit is natuurlijk logisch want hij focust in het midden. Nu zou ik dit dan zo min mogelijk willen hebben.

De instelmogelijkheden bij deze camera zijn redelijk. Je hebt 'voorgeprogrammeerde programma's' die je gewoon kunt modifiën. Deze worden weer naar standaard gezegt als je naar 'n ander programma gaat. Iso kan ik van 50 tot 400 zetten, en de sluitertijd kan ik niet gewoon instellen. (wel weer wat programmas met verschillende sl.tijden.)

Ik wil dus spelen met de fotografie. Hier moet ik dus een andere camera voor kopen. Het hoeft niet gelijk, ik spaar gewoon rustig voor hetgeen wat ik wil. Nu zag ik eos300d voorbij komen, deze heeft een kennis, en maakt goede foto's. (correct me if I'm wrong) Is dit een goede camera voor mijn geval? Of kan ik beter eerst 'n powershot kopen, en daarna nog overwegen voor 'n dslr?
      maandag 1 mei 2006 @ 21:56:28 #12
    68154 blackbully
    pi_37468331
    als je echt je wil verdiepen in fotograferen en je behoud je compact dan zou ik voor een dslr gaan.
    kun je naar mijn mening veel beter mee "spelen"

de 300d is een leuke cam, maar kan daar niet veel zinnigs op zeggen. behalve: ga naar een winkel en pak een paar verschillende modellen vast. en kijk wat prettig vast houd.
    kies daar de 2 prettigste van en kijk dan welke de beste qualitijd geeft. de cannons die ik beet heb gehad in mijn prijsklasse waren voor mij teklein, vandaar dat ik een nikon heb genomen. maar er is ondertusse al veel meer keuze op de markt dus geen idee wat een leuke beginners cam is.
    [/quote]
    pi_37479112
    Oké bedankt. Ik moet wel erbij zeggen dat mijn handen niet zo heel groot zijn. Misschien heeft dat ook effect op mijn keuze. Ik ga gewoon eens rustig kijken. Tot die tijd, tips zijn altijd welkom!
    pi_37486396
    Blijf vooral ook specificaties bekijken. En kijk naar de beschikbare lenzen en andere accesoires voor een bepaald platform (Nikon, Canon etc.).

Het flitssysteem van Nikon is bijvoorbeeld heel anders (in mijn ogen beter) dan dat van Canon.

Dus niet alleen een camera kopen op prijs en hoe hij in de hand ligt. Vooral je in de materie verdiepen en blijven nadenken
      woensdag 3 mei 2006 @ 10:58:44 #15
    3744 Kleintje
    op en top!
    pi_37504965
    Compact flash geheugenkaartje(s) nodig.
    Wat is een goed merk en niet te overdreven duur????
      woensdag 3 mei 2006 @ 11:05:45 #16
    3744 Kleintje
    op en top!
    pi_37505147
    Heb ook een externe flitser nodig.
    Heb er 1 aangeraden gekregen maar die ligt nu even boven het budget. Wil dus een simpelere kopen en die na verloop van tijd verkopen als ik die andere heb.

Welke externe flitser is goed voor de Nikon D70s en nog goed te betalen?
    Wil hem graag op meerdere manieren kunnen richten.
    pi_37505274
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 10:58 schreef Kleintje het volgende:
    Compact flash geheugenkaartje(s) nodig.
    Wat is een goed merk en niet te overdreven duur????
    dr zal vast verschil zijn tussen de merken, maar ik heb dat nooit gemerkt.

Prijsverschillen tussen winkels zijn vaak groter dan tussen merken. De Blok had ze laatst nog liggen voor een redelijke prijs. Kijkshop en mediamarkt zijn meestal ook wel te doen, en de grote online winkels.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_37505309
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

dr zal vast verschil zijn tussen de merken, maar ik heb dat nooit gemerkt.

Prijsverschillen tussen winkels zijn vaak groter dan tussen merken. De Blok had ze laatst nog liggen voor een redelijke prijs. Kijkshop en mediamarkt zijn meestal ook wel te doen, en de grote online winkels.
    Mediamarkt is stervensduur Vergelijk de mediamarkt eens met de online-prijzen en kijk vooral bij Tweakers.net. Daar hebben ze een pricewatch.
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      woensdag 3 mei 2006 @ 11:18:21 #19
    3744 Kleintje
    op en top!
    pi_37505502
    Thanks, dan ga ik gewoon 1 kaartje nemen en dan via i-net nog een keer een grotere, pricewatch is dan mijn vriend!
    pi_37506238
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 11:11 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mediamarkt is stervensduur
    Ja, meestal. Soms hebben ze redelijke aanbiedingen. Had ik er even bij moeten zeggen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      woensdag 3 mei 2006 @ 20:53:47 #21
    3744 Kleintje
    op en top!
    pi_37522712
    Geen Nikon D70s mensjes die een goede flitser kunnen aanraden die niet te overdreven duur is???
      woensdag 3 mei 2006 @ 20:57:32 #22
    68154 blackbully
    pi_37522880
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 20:53 schreef Kleintje het volgende:
    Geen Nikon D70s mensjes die een goede flitser kunnen aanraden die niet te overdreven duur is???
    een sigma 500 supper (met nog wat letters er tussen maar die ken ik niet uit mijn hoofd)

zelfde mogelijkheden als de sb800 maar dan ruim 100 euro goedkoper

ps. dus nogsteeds een 240 euro. (niet echt goedkoop, maar wel voor wat je er voor krijgt
    [/quote]
      woensdag 3 mei 2006 @ 21:03:40 #23
    3744 Kleintje
    op en top!
    pi_37523170
    Ja, dat is die ik vandaag aangeraden heb gekregen, maar i.v.m. met een komende bevalling (die waarschijnlijk 's nachts gebeurt) wil ik graag gelijk een externe flitser en dan is 240 euries even te duur.
    Dus zoek er nog even eentje voor het begin die wat goedkoper is...

(de letters ertussen zijn EF)
    pi_37535776
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 11:41 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ja, meestal. Soms hebben ze redelijke aanbiedingen. Had ik er even bij moeten zeggen.
    Oh, en mijn tip van Kijkshop was trouwens ook bagger. Ik wilde gisteren de daad bij het woord voegen en bleek me in het type kaartje vergist te hebben. CF-jes zijn erg duur bij Kijkshop
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 4 mei 2006 @ 09:44:44 #25
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_37536070
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 09:29 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Oh, en mijn tip van Kijkshop was trouwens ook bagger. Ik wilde gisteren de daad bij het woord voegen en bleek me in het type kaartje vergist te hebben. CF-jes zijn erg duur bij Kijkshop
    in de zoom van deze maand staat een heel artikel over memkaartjes

merk, richtprijs 1 gb, schrijftest (mb/s), leestest (mb/s), hd tach schrijf (mb/s), Gem (mb/s)
    Dane-Elec standaard, ¤48, 3.6, 6.0, 4.2, 7.1, 5.2
    Dane-Elec Xs, ¤61, 5.1, 6.4, 6.5, 7.3, 6.3
    Lexar standaard,¤ 59, 6.2, 4.9, 7.3, 5.7, 6.0
    Lexar Professional 133x, ¤82, 11.9, 12.0, 15.7, 15.1, 13.7
    ScanDisk standaard, ¤63, 4.9, 10.6, 6.1, 12.5, 8.5
    ScanDisk Ultra II, ¤76, 9.2, 8.3, 10.8, 9.2, 9.4
    ScanDisk Extreme III, ¤90, 13.0, 13.7, 16.1, 17.4, 15.1
    Trancend 80x, ¤49, 7.0, 10.8, 8.5, 12.2, 9.6
    Trancend 120x, ¤56, 10.6, 13.5, 13.0, 17.5, 13.6

Traxdata standaard, ¤41, 1.5, 5.4, 2.4, 6.3, 3.9
    Traxdata Pro, ¤42, 4.0, 7.6, 5.7, 9.6, 6.7

Trancend is als beste uit de bus gekomen in prijs/kwaliteit verhoudingen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      donderdag 4 mei 2006 @ 12:11:17 #26
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_37540475
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 20:57 schreef blackbully het volgende:

[..]

een sigma 500 supper (met nog wat letters er tussen maar die ken ik niet uit mijn hoofd)

zelfde mogelijkheden als de sb800 maar dan ruim 100 euro goedkoper

ps. dus nogsteeds een 240 euro. (niet echt goedkoop, maar wel voor wat je er voor krijgt
    Die heb ik ook. Ben er wel tevreden mee. Alhoewel ik maar een paar keer per jaar flits. Volgens mij kan je hem ook als slave gebruiken.
    No one goes to Hooters for wings.
    Well polish my nuts and serve me a milkshake.
    A-one and a-two and a-chicka booma chick!
      donderdag 4 mei 2006 @ 12:14:28 #27
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_37540607
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 21:03 schreef Kleintje het volgende:
    Ja, dat is die ik vandaag aangeraden heb gekregen, maar i.v.m. met een komende bevalling (die waarschijnlijk 's nachts gebeurt) wil ik graag gelijk een externe flitser en dan is 240 euries even te duur.
    Dus zoek er nog even eentje voor het begin die wat goedkoper is...

(de letters ertussen zijn EF)
    Je kan er ook 1 huren Bijv. bij http://www.pixto-f.com/
    No one goes to Hooters for wings.
    Well polish my nuts and serve me a milkshake.
    A-one and a-two and a-chicka booma chick!
    pi_71801441
    hey

ik heb een website gevonden voor je waar ze uitlegen wat nou een digitale spiegelreflex camera inhoud.
    michien heb je hier wat aan.
    deze camera`s zijn een stuken beter dan een gewone digitale camera vooral als je aktief foto`s maakt. nou ja google doet een wonder
    pi_71804517
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 09:43 schreef Newb het volgende:
    Oké bedankt. Ik moet wel erbij zeggen dat mijn handen niet zo heel groot zijn. Misschien heeft dat ook effect op mijn keuze. Ik ga gewoon eens rustig kijken. Tot die tijd, tips zijn altijd welkom!
    Ik heb ooit voor de zelfde keuze gestaan. En toe besloten een dSLR te kopen. Heb er tot nog toe geen spijt van gehad. Je moet voor jezelf gewoon wat dingen weg strepen. Wat vind jij belangrijk.
    Compact vs. wat lomper
    Quick shots vs. een uitgekiend shot
    Minder kwaliteit vs. betere tot goede kwaliteit
    1 set mogelijk heden vs. 1001 mogelijkheden en uitbreidingen.

Kortom wil je jezelf van gemak voorzien, kies een compact met veel mogelijkheden. Wil je je hobby echt uitbreiden kies een dSLR (Digitale Spiegel Reflex).

Dat hoeft echt niet duur te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een 2e hand Nikon D40 voor om en nabij de 200 Euro op de kop tikken met een instap lens. Ga daar dan eens lekker mee pielen dan kun je dat altijd nog uitbreiden.
      FOK!fotograaf woensdag 12 augustus 2009 @ 12:44:28 #31
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_71815817
    Ik doe deze even op slot gezien dit topic van origine ruim 3 jaar oud is. Ik neem aan dat de TS ondertussen wel wat stappen genomen heeft.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')