Wat een avond. Wat een nacht. En wat heb ik goed geslapen. Kon de eerste indrukken niet al te best verwoorden maar doe reeds een poging.
Ik moest erg lachen om het eerste filmpje aangezien Zanderr dit al een beetje voorspelt had. Ik riep nog naar Dweezil: RELEASE IT! Nu maar hopen dat ie daar iets van aantrekt. Echter, ik denk dat het filmpje voor het gemiddelde publiek wel iets te lang duurde...mensen begonnen ongeduldig te raken.
Prachtig om te zien dat Dweezil zijn gitaar aan het stemmen was met pa Frank. De show had over het algemeen wel een melancholieke lading. Maar waarom beginnen met Help i'm a rock? Uit historisch perspectief snap ik het wel, maar een knallend begin had het misschien beter gedaan. Dat werd meteen goed gemaakt door Hungry Freaks maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het vooral Napoleon was die deze versie kleur gaf. Ik heb betere uitvoeringen gehoord. Gelukkig werd het geheel goed gemaakt door daarna een ferme greep te doen uit midden jaren 70. Roxy, One size en Apostrophe. Prima platen voor een beginnende fan ook en dus lekker meebrullen en dansen. Inca Roads vond ik erg aardig maar de Zappa improvisaties waren over het algemeen iets verwarrender en spannender naar mijn mening. Jammer dat ze Filthy Habits niet hadden doorgezet, waanzinnig gitaarstuk. Inca Roads was een hoogtepunt. Het viel me op dat Dweezil zijn manier van gitaarspelen enorm heeft aangepast en dat deed me goed! Hij gebruikte ook de geluidseffecten die Zappa gebruikte in 1975. Dat deed hij bij elk nummer overigens! Zijn gitaarspel was precies daarop afgesteld.
Na de pauze begon het heavy met I'm so cute. Het viel me op dat het publiek ook vooral kwam voor Terry en Vai want het werd voor bij het podium opeens een stuk drukker! De zang van Terry was wel wat zacht en van zijn stem moet hij het toch niet meer zo hebben. Echter, zijn geweld op de drums maakte een hele hoop goed. De versie van Peaches was het beste wat ik die avond gehoord heb. Fantastische versie met waanzinnig goed gitaarwerk van Dweezil. Echidna's arf...ook een juweeltje. Maar die heb ik de afgelopen tijd in zoveel goede versies gehoord dat ik het moeilijk kan vergelijken. Sofa was een waardige afsluiter en tevens in mijn favoriete versie, de New York one
![]()
Ik mis jaren 80 tracks van Zappa! Waar was Easy meat? Any kind of pain? Alien Orifice? Ze hebben toch wel een veilige setlist gekozen.
Ik lijk nu op een verzuurde fan maar dat is niet zo. Ik heb me ontzettend goed vermaakt en het is één van de beste concerten die ik ooit gezien heb. Maar de ZFT wilde met deze show alle coverbands overbodig maken. Dat is ze niet gelukt aangezien ik warme herinneringen heb aan de laaste GrandMothers tour waarin humor en spontaniteit vooral belangrijk was. Ik zou nog naar Dusseldorf willen gaan maar helaas laat dat mijn budget niet toe. Op naar het volgende Zappa feest! Laat zijn muziek weer leven!
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)