quote:
Op zaterdag 29 april 2006 14:01 schreef PsychoDude_666 het volgende:Volgende keer duw je iemand van een flat kan je de zwaartekracht als verdediging opvoeren
![]()
Ik onderschrijf dat in een rechtstaat onderscheid gemaakt moet worden tussen diverse misdaden. Dood door schuld, doodslag, moord. Allemaal andere benamingen voor precies hetzelfde gegeven: iemand is overleden door de actie van iemand anders.
Natuurlijk moeten mensen beschermt worden in gevallen waarin zij volledig per ongeluk iemands dood veroorzaken. Maar er moet dan wel door rechters kritisch een afweging gemaakt worden.
De definitie van doodslag: 'Doodslag is het
opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander. Er is sprake van
opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was.'
In principe is hier sprake van doodslag als men kan bewijzen dat de dader wist dat zijn handelingen iemands dood
zou kunnen veroorzaken. Zeg het maar. Wist die aap dat ie met zijn klap iemand dood zou kunnen slaan, of kon hij weten dat zijn slachtoffer neer zou vallen en daarbij de stoep zou raken? Ik zou zeggen zeker. Je weet dat als je iemand gaat slaan [wat opzich al een teken is dat je niet helemaal meer alles op een rijtje hebt] dat die persoon verwondingen gaat oplopen. Kunnen die verwondingen fataal zijn: Ja. Met name als je iemand op zijn hoofd probeert te raken, dan ben je gewoon bewust bezig om iemand hard te beschadigen.
Het 'weten dat jou handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken' is echter zo schimmig dat een dader zich hier volgens mij altijd onderuit kan lullen.
Wat mij betreft had deze gast gewoon de maximale straf voor doodslag mogen ontvangen. Vijftien jaar lijkt mij voor dergelijke veelplegers zeker niet te weinig. Ze hebben hem nu de afgelopen maanden drie keer gepakt, terwijl hij misschien wel twintig keer iemand heeft mishandelt en er steeds mee weggekomen is. Dit soort figuren tonen toch wel aan dat ze geen toegevoegde waarde hebben voor de maatschappij. Snel verwijderen.
Stewie Griffin: Jo-LENE! I have an army to raise and I must get to Managua at once! I require a window seat and an in-flight Happy Meal. BUT NO PICKLES! OH, GOD HELP YOU IF I FIND PICKLES!