.
en dan volgen hier de foto’s van de keuken als laatste.
Eerst wat tekst om toe te lichten…..
Een vrachtwagen vol.
De keukenmeneer is even bezig geweest om uit te kienen hoe het blok te plaatsen in een scheve ruimte.
Wij waren er even niet. Oh ja, omdat we door de hal renden op zoek naar een ander aanrechtblad.
En hij heeft niet de lijn van de scheve zijmuur of achtermuur aangehouden en wel de lijnen van de vloer.
Het verloop in cm´s wordt opgevangen bij inmeten van het aanrechtblad.
Het aanrechtblad is door de grafwerker ingemeten en geplaatst.
De plaat hadden we al in oktober uitgezocht en stond klaar op de werf.
Hij heeft de plaat zó gesneden, dat deze uit één stuk is tot aan de kookplaat.
Vóor en achter de kookplaat zitten 2 strips en links van de kookplaat is uit één stuk.
Aan de onderkant zijn de delen met speciale klemmen verbonden en er is met moeite een naad te ontdekken.
Ws bij de keukenboer - weten wij veel als kopers - waren het 2 platen geworden met de naad in de hoek.
Het –grote – proefstuk legden we aan het einde van de eerste dag op de kast en het stond van geen kanten : donker, somber in deze ruimte.
In overleg konden we een andere plaat gaan uitzoeken bij de groothandel. Opgelucht.
Wij wilden persé dat het blok zou “zweven”.
Met “zijn” meubelmaker heeft de keukenmeneer een frame gemaakt en bekleed met rvs.
Alle andere plinten zijn zover mogelijk naar achter geplaatst.
Bij de hoge kasten werd dit bepaald door de plint van de vaatwasser.
Door de flits valt de belijning van de kasten extra op. Irl is dit afwezig.
Apparatuur:
Miele inductie koken. Hullie hebben de niet-bestelde nieuwste versie geleverd.
Wij blij : bleek (fors) goedkoper en 70 cm breed. En is ook verrekend door de keukenmeneer.
Bij één zone bleek de ring verschoven en de Miele monteur kwam binnen 24 uur en stond te gapen, want deze zat nog niet in zijn gereedschapskoffertje met sofware.
Het heeft weken geduurd voordat ik alle knoppen doorhad. Ik heb lol van de timer, die is ook per kookzone in te stellen.
Het koken gaat gesmeerd na 6 maanden op gas en 3 pannen verknallen.
In de middelste hoge kast: Miele vaatwasser : nooit gehad en binnen 2 dagen ver/gewend in het huurhuis.
Overigens : energiezuinig gebruik duurt 2.46 minuten ! Dat is 2 x langer dan de wasmachine
???
Daarboven een Siemens combi-oven.
En daarboven een complete koffiemachine van Délonghi: lekker makkelijk van voren te bedienen en reservoirs verwisselen en water verversen.
Ietsjes – veel - goedkoper dan een inbouw van Miele bv.
Wij konden de koffie proeven voordat we hem aanschaften. Dat gaf de doorslag.
Wij hebben hard water blijkt – de site van het waterschap zegt van niet !!! – en gooien er gekookt water in. Moet toch schelen met kalk en zo.
We hebben overwogen om er een klepdeur voor te maken, die naar boven opengaat.
Die zou een kastplank afdekken, die dan onbruikbaar is.
En besloten om alle deuren te voorzien van scharnieren die 135
o opengaan.
Dat is makkelijk bij passeren.
Verder een Liebherr koelkast en vriezer dus ijsblokjes. Eindelijk een vriezer in huis ipv 35 meter naar de schuur lopen.
Er zat een 50 Herz brom in, alsof de boot van Sinterklaas aan kwam varen over de Lek.
Hiervan is de compressor vervangen en het storende geluid is weg.
Afzuig: alsmaar oppassen om je hoofd niét te stoten. Het lukt mij bij anderen gegarandeerd.
Lief is van de techniek en heeft hem goedgekeurd.
Hij zuigt goed op stand 2 van de 4 – weinig herrie en géen lichtjes en knopjes in het zicht, want … ab ! En schakelt zelf uit na 10 min.
@ Aritha: wat voor nadeel zie jij in de ab ?
Trouwens: over het algemeen kijk je naar vloeroppervlak en muren waar je kasten kwijt kunt.
En we hebben niet op het balkenplafond en de constructie rond de vide gelet, waar de afzuig moest hangen.
Met passen en meten heeft hij ook dat mooi voor elkaar gekregen !
Kraan: Tara Classic. “Als een biertap” zegt lief.
De achterwand is dus gehard glas.
Om te bevestigen is zijn laatste truc-je is erop toegepast: gaten in het glas zaten er al in.
Gaatje in de muur boren – plug – een soort draadeind – een afstandhouder – en een rvs dop erop.
Zo is het glas te verwijderen, omdat er iets als een dooie vlieg achter is beland.
In de hoek zitten géen strips; het sluit "koud" op elkaar aan en het glas staat op een plint.
Geen kit oid gebruikt.
Er is een foto, waarop ik het dopje eraf heb gedraaid om te laten zien.
Hierover waren vragen in een ander topic hoe dat te bevestigen.
Er is een fractie ruimte tussen het glas en de muur en wij hebben er een tekening achter laten
“vallen” van Ton, die werkt op het atelier voor verstandelijk gehandicapten.
Ook om wat kleur te krijgen in deze hoek.
In het keuken topic lees ik veel herkenbare verhalen, met name over onduidelijke prijzen.
Op app. geeft de keukenmeneer 25 % op de adviesprijs. Ja, hij zal er heus wel aan verdienen.
We hebben ook onderhandeld tot hij zei dat het zijn uiterste prijs was voor deze uitvoering.
In het hele besluitvormingsproces – 4 maanden - altijd aanspreekbaar en bereikbaar voor overleg en aanpassingen. Ook de zg aftersales was niets om op aan te merken.
Wij waren eerst ook in onderhandeling met een andere keukenboer. Die vond de opstelling niet volgens de regels. Een koelkast hoort in de hoek ! de vw links/rechts van de kraan - dus kon het blok niet omhoog - en nog meer van die zaken. En een deurtje sluiten op een snapper ! dan zou ik huilend over 4 weken bij hem staan. Plus zijn prijs. Dag meneer.
Enne … is het opgevallen : greeploos, behalve de vw omdat de deur té zwaar is.
Dat vind ik zó moooiii !
En de keukenklok kon niet terug op z’n ouwe stekkie en zonder te zoeken kwamen we deze tegen. Alleen even wennen om naar een andere muur te kijken.
Na een maand wennen aan nieuwe app. en geluiden en omgeving, zou moeders eens komen kijken.
Wat een timing: ze werd opgenomen met een cva = herseninfarkt.
De gezondheidszorg is een topic apart. Na 2 maanden kan ze zelfs weer naar huis terug volgende week en dan is er voor ons weer tijd om een kast te zoeken/maken en meer van die dingen.
Zoals accessoires in de badkamer als een handdoekenrek etc.
En de 'kunst" (om) uit zoeken om op te hangen.
En in ieder geval een burgerlijke bestekbak met vilt bekleed en bestekhouders voor het "zondagse" bestek.
Het was een heel verhaal en zo’n beetje de laatste foto’s die ik wilde plaatsen.
En het was leuk om op deze manier het een en ander te delen.
Als er vragen zijn, dan lees ik het wel…Heel veel succes allemaal : een klusdipje wordt altijd wel weer gevolgd door een klustrip.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()