abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37536875
quote:
Op maandag 1 mei 2006 23:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bovendien zal je docent het waarschijnlijk nieteens opvallen dat hij een zeer verzorgd stukje typografie voor z’n neus heeft en hooguit zeuren dat ‘die marges toch wel wat kleiner mogen want nu kom je wel heel snel aan je pagina’s.’ Paarlen voor de zwijnen is het dan.
Oneens. Die marges kan je zelf ook wel kleiner maken, maar het gaat bij dit soort opmaak dingen juist om het onbewuste. Het ziet er erg verzorgd uit wanneer je het leest, dat gaat onbewust en heeft invloed op je cijfer.
  donderdag 4 mei 2006 @ 12:12:49 #52
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_37540539
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 10:14 schreef snabbi het volgende:
%knipmode

Nadeel vind ik tabellen. Vaak een geklooi om dat precies zo te krijgen als je wil. (Winedt + miktex gebruiker)
Ik gebruik ook winedt en miktex. Voor tabellen gebruik ik echter excel in combinatie met de Excel2LaTeX.xla plugin. Deze is te vinden op http://www.win.tue.nl/~marko/cursusLaTeX/Excel2LaTeX.xla. je selecteert dan de tabel die je in excel maakt, en de plugin poept de LaTeX code uit
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_37544414
thnx die is echt handig!
  vrijdag 5 mei 2006 @ 22:49:46 #54
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_37590106
Het grote nadeel van Word is dat het niet geschikt is voor grote of complexe documenten. Voor elke sectie moet je dan een header maken. Als je dan een keer teveel op delete drukt denkt Word dat de hele voorgaande alinea ook een Header1 stijl is. Andersom, haalt ie net zo makkelijk weer headers weg. Echt daar wordt je moe van.

Bij LaTeX is het gewoon \chapter{titel vam hoofdstuk} en je hebt zo'n header. Daarnaast zoals snabbi al aangeeft, is Bibtex ook een geniale uitvinding. Je houdt in een apart bestandje gewoon bij naar welke stukken je refereert. LaTeX zoekt dan referenties uit je tekst op in dat bestandje en maakt automatisch een op alfabet (want zo hoort het) gesorteerde referentielijst.

Nadeel vind ik wel dat het veel tijd kost om van de standaard dingen af te gaan en dat er niet zoveel styles gratis beschikbaar zijn.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
  vrijdag 5 mei 2006 @ 22:55:17 #55
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_37590255
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 10:17 schreef snabbi het volgende:

[..]

Oneens. Die marges kan je zelf ook wel kleiner maken, maar het gaat bij dit soort opmaak dingen juist om het onbewuste. Het ziet er erg verzorgd uit wanneer je het leest, dat gaat onbewust en heeft invloed op je cijfer.
De marges kan je inderdaad zelf instellen. LaTeX gebruikt een standaard marge omdat er een soort van optimale verhouding tussen tekst en papier schijnt te zijn (sectio divina).
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
  zaterdag 6 mei 2006 @ 13:09:32 #56
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_37600629
Ik begreep dat dat BibTeX dus alleen handig is als je meerdere dingen schrijft over 1 onderwerp, zodat je de referenties kunt hergebruiken. Ik heb dat op het moment niet, dus ik programmeer ze eigenlijk hard in mijn document in de bibliografie (mede omdat ik LaTeX nog aan het leren ben ga ik niet ook BibTeX erbij nemen). Doordat ik geen label opgeef, krijg ik voor elke referentie een nummer, maar nu wil ik graag de referenties in de bibliografie op volgorde van citeren, kan dat ook? Of moet je dan sowieso BibTeX gebruiken?
  zaterdag 6 mei 2006 @ 16:05:59 #57
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_37604245
Het handigste is om BibTeX te gebruiken. Ik heb laatst bijvoorbeeld een paper geschreven die verwijzingen als [1] [2] etc. had. Normaal weet je pas helemaal aan het einde welke referenties je hebt gebruikt en kan je dan pas die cijfers aanpassen. Referentie 1 is namelijk degene die als eerste in het alfabet voorkomt. Met BibteX gebeurt dit automatisch.
Referenties zou ik daarom nooit hardcoded erin zetten, tenzij het er maar een paar zijn en je geen cijfer referenties gebruikt, maar referenties als Visitor.Q & Radagast (2006).

[ Bericht 0% gewijzigd door Radagast2005 op 08-05-2006 15:23:15 (tiepvout) ]
  zondag 7 mei 2006 @ 12:15:34 #58
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_37624527
Da zijn er 2 manieren van refereren. Ik zie eigenlijk alleen artikelen die de eerste referentie een 1 geven, ongeacht of dit nu ook zo in het alfabet voorkomt. Je citeert bijvoorbeeld in je inleiding artikelen 1-5 en verderop 2, 6-9, etc... Hardcoden is inderdaad niet erg netjes, maar ik schrijf alleen dit verslag over dit onderwerp dus ik heb de literatuurlijst ook niet meer nodig .
  zondag 7 mei 2006 @ 16:27:55 #59
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_37630711
Je kan ze inderdaad ook in volgorde van voorkomen doen. Maar dan nog, als je ergens een referentie maakt naar een bron die je al eerder gebruikt hebt, moet je kijken welk nummer deze had. Zeker voor grote stukken kan dit lastig worden.
pi_37649673
quote:
Op zondag 7 mei 2006 16:27 schreef Radagast2005 het volgende:
Je kan ze inderdaad ook in volgorde van voorkomen doen. Maar dan nog, als je ergens een referentie maakt naar een bron die je al eerder gebruikt hebt, moet je kijken welk nummer deze had. Zeker voor grote stukken kan dit lastig worden.
Naih gewoon netjes de kruisverwijzingen gebruiken

Wat wel handig is dat veel van de referentie sites al bibtex formaat aanbiedt, waardoor je zelf niet meer hoeft na te denken hoe je het moet opschrijven.
pi_37786736
Ik gebruik MiKTeX met TeXnicCenter - ziet erg mooi uit, ook al zijn het eerstejaars verslagen en nog geen moeilijk scripties

TeXnicCenter is gewoon gemaakt voor het schrijven in TeX dus allerlei tools bij de hand
pi_37786781
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 10:17 schreef snabbi het volgende:

[..]

True
  zaterdag 20 mei 2006 @ 17:23:50 #63
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38021139
Zijn er hier ook mensen die Context gebruiken (ipv LaTeX) voor de meer 'glossy' zaken?

http://www.pragma-ade.com/general/manuals/mp-cb-nl.pdf
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_38072014
vraagje:

ik wil iets op a5 paper drukken. Leek me simpel.

\documentclass[10pt,a5paper,titlepage, ]{book}

Maar (zovel in .dvi als .pdf) komt de tekst in een a5 formaat, maar de pagina is nogaltijd a4. Ofwel, slechts op het a5 deel van een a4 pagina staat tekst, de rest is wit.

Hoe krijg ik ook de papier a5?
  maandag 22 mei 2006 @ 22:54:33 #65
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_38104731
Misschien bij printereigenschappen dat ie moet afdrukken naar A5?
pi_38111096
quote:
Op maandag 22 mei 2006 00:56 schreef the_disheaver het volgende:
vraagje:

ik wil iets op a5 paper drukken. Leek me simpel.

\documentclass[10pt,a5paper,titlepage, ]{book}
latex/pdflatex gebruikt die info alleen om te typesetten.

Als je dvips gebruikt kun je de -t optie gebruiken
1dvips -t a5 -o file.ps file.dvi

en met pdflatex kun je de geometry package gebruiken met de optie paper=a5paper, bv
1\usepackage[paper=a5paper]{geometry}
pi_38120726
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 05:43 schreef devzero het volgende:

[..]

latex/pdflatex gebruikt die info alleen om te typesetten.

Als je dvips gebruikt kun je de -t optie gebruiken
[ code verwijderd ]

en met pdflatex kun je de geometry package gebruiken met de optie paper=a5paper, bv
[ code verwijderd ]
Dank!
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:28:20 #68
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_38499230
Ik heb een vraagje over een tabel. Ik wil namelijk standaard al mijn tables (tabulars) in een kleiner lettertype weergeven dan de tekst, maar ik zie niet hoe ik dat kan instellen. Ik heb natuurlijk geen zin om elke cel individueel van een \small tagje te gaan voorzien.. Iemand een idee?
  zondag 4 juni 2006 @ 16:07:50 #69
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38531405
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  zondag 4 juni 2006 @ 16:11:32 #70
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38531517
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 11:28 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb een vraagje over een tabel. Ik wil namelijk standaard al mijn tables (tabulars) in een kleiner lettertype weergeven dan de tekst, maar ik zie niet hoe ik dat kan instellen. Ik heb natuurlijk geen zin om elke cel individueel van een \small tagje te gaan voorzien.. Iemand een idee?
\begin{small}
\begin{tabular}{ ....

..

\end{tabular}

\end{small}
  donderdag 8 juni 2006 @ 16:44:35 #71
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_38661758
Tnx! Dat zie ik nu pas Maar evengoed komt het alsnog van pas.
Zit nu met het volgende probleem. Ik wil tot en met de lijst met figuren de pagina's nummeren met i, ii, iii etc... Dus dat doe je met \pagenumbering{roman}... Alleen daarna wil ik doorgaan met pagina 1 als introductie. Dan voeg je dus \pagenumbering{arabic} in. Alleen kan ik het niet precies goed krijgen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{document}
\pagenumbering{roman}
\include{cover}
##KNIP##
\tableofcontents
\listoffigures
\pagenumbering{arabic}
\include{introduction}
##KNIP##

Op deze manier zet ie de 1 op de pagina van \listoffigures terwijl als ik \pagenumbering{arabic} onder introduction zet dan begint ie pas bij hoofdstuk 2 de arabische cijfers in...
  donderdag 8 juni 2006 @ 16:47:43 #72
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_38661871
Oplossing gevonden

Tis niet erg charmant, maar als ik \listoffigures in een apart bestand zet en ik include hem, dan kan ik daarna gewoon pagenumbers commando gebruiken
  donderdag 8 juni 2006 @ 16:49:37 #73
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_38661957
Owja, kut, wat ik eigenlijk aan het zoeken was tot ik hiermee bezig ging was hoe ik kan voorkomen dat de table of contents middenin een chapter afbreekt en naar de volgende pagina gaat... Nu staat chapter 7 onderaan mijn eerste TOC pagina en sections 7.1-7.4 op de volgende... dan heb ik liever dat chapter 7 ook meeverhuist.

\sub{lekker postopkrikken dit }
  donderdag 8 juni 2006 @ 17:06:49 #74
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_38662658
quote:
Op woensdag 26 april 2006 21:21 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Het is juist minder werk omdat je maar eenmalig je stijl instelt en dan regelt de compiler het zelf. Het is dus gewoon typen zonder al te veel zorgen hoe alles eruit moet zien.

Niet tevreden met je stijl? Even aanpassen en hercompileren.
Dat kan met elke zichzelf al dan niet respecterende tekstverwerker

Alleen mag het bij MS Word wel eens wat makkelijker te bedienen zijn....

In OpenOffice heb ik iig altijd links de navigator en rechts de stylist staan (breedbeeld scherm). Alles wat ik typ krijgt een stijl mee, en vooraf of naderhand bepaal ik de uiteindelijke stijl van het document.
  donderdag 8 juni 2006 @ 17:11:35 #75
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_38662835
Het probleem is dat WYSIWYG niet uitnodigt tot het gebruiken van die styles. En zelfs als je je er bewust van bent dat je ze maar beter kunt gebruiken ipv alles 'hard' te stylen, gaat het nog weleens fout...
Ik probeerde dat ook wel in Word, maar dan is er altijd een stiekeme paragraaf die toch het signalement 'kop 1' heeft en dus plakt Word een hele paragraaf in je inhoudsopgave.

Mja ik gebruik Word nog steeds wel om effe snel iets te maken, alleen als het iets 'formeel' moet zijn dan gebruik ik liever LaTeX
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')