Oneens. Die marges kan je zelf ook wel kleiner maken, maar het gaat bij dit soort opmaak dingen juist om het onbewuste. Het ziet er erg verzorgd uit wanneer je het leest, dat gaat onbewust en heeft invloed op je cijfer.quote:Op maandag 1 mei 2006 23:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bovendien zal je docent het waarschijnlijk nieteens opvallen dat hij een zeer verzorgd stukje typografie voor z’n neus heeft en hooguit zeuren dat ‘die marges toch wel wat kleiner mogen want nu kom je wel heel snel aan je pagina’s.’ Paarlen voor de zwijnen is het dan.
Ik gebruik ook winedt en miktex. Voor tabellen gebruik ik echter excel in combinatie met de Excel2LaTeX.xla plugin. Deze is te vinden op http://www.win.tue.nl/~marko/cursusLaTeX/Excel2LaTeX.xla. je selecteert dan de tabel die je in excel maakt, en de plugin poept de LaTeX code uitquote:Op donderdag 4 mei 2006 10:14 schreef snabbi het volgende:
%knipmode
Nadeel vind ik tabellen. Vaak een geklooi om dat precies zo te krijgen als je wil. (Winedt + miktex gebruiker)
De marges kan je inderdaad zelf instellen. LaTeX gebruikt een standaard marge omdat er een soort van optimale verhouding tussen tekst en papier schijnt te zijn (sectio divina).quote:Op donderdag 4 mei 2006 10:17 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oneens. Die marges kan je zelf ook wel kleiner maken, maar het gaat bij dit soort opmaak dingen juist om het onbewuste. Het ziet er erg verzorgd uit wanneer je het leest, dat gaat onbewust en heeft invloed op je cijfer.
Naih gewoon netjes de kruisverwijzingen gebruikenquote:Op zondag 7 mei 2006 16:27 schreef Radagast2005 het volgende:
Je kan ze inderdaad ook in volgorde van voorkomen doen. Maar dan nog, als je ergens een referentie maakt naar een bron die je al eerder gebruikt hebt, moet je kijken welk nummer deze had. Zeker voor grote stukken kan dit lastig worden.
Truequote:Op donderdag 4 mei 2006 10:17 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oneens. Die marges kan je zelf ook wel kleiner maken, maar het gaat bij dit soort opmaak dingen juist om het onbewuste. Het ziet er erg verzorgd uit wanneer je het leest, dat gaat onbewust en heeft invloed op je cijfer.
latex/pdflatex gebruikt die info alleen om te typesetten.quote:Op maandag 22 mei 2006 00:56 schreef the_disheaver het volgende:
vraagje:
ik wil iets op a5 paper drukken. Leek me simpel.
\documentclass[10pt,a5paper,titlepage, ]{book}
1 |
1 |
Dank!quote:Op dinsdag 23 mei 2006 05:43 schreef devzero het volgende:
[..]
latex/pdflatex gebruikt die info alleen om te typesetten.
Als je dvips gebruikt kun je de -t optie gebruiken
[ code verwijderd ]
en met pdflatex kun je de geometry package gebruiken met de optie paper=a5paper, bv
[ code verwijderd ]
\begin{small}quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:28 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb een vraagje over een tabel. Ik wil namelijk standaard al mijn tables (tabulars) in een kleiner lettertype weergeven dan de tekst, maar ik zie niet hoe ik dat kan instellen. Ik heb natuurlijk geen zin om elke cel individueel van een \small tagje te gaan voorzien.. Iemand een idee?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \pagenumbering{roman} \include{cover} ##KNIP## \tableofcontents \listoffigures \pagenumbering{arabic} \include{introduction} ##KNIP## |
Dat kan met elke zichzelf al dan niet respecterende tekstverwerkerquote:Op woensdag 26 april 2006 21:21 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Het is juist minder werk omdat je maar eenmalig je stijl instelt en dan regelt de compiler het zelf. Het is dus gewoon typen zonder al te veel zorgen hoe alles eruit moet zien.
Niet tevreden met je stijl? Even aanpassen en hercompileren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |