Momenteel staat enkel een luchtmobiel bataljon klaar om die kant op te gaan, plus natuurlijk toegevoegde eenheden voor logistiek en medische zaken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:48 schreef Johnns het volgende:
Ik had al eerder iets gehoord dat tijdens de piek het om rond de 2000 man zou gaan.
Tot nu toe staat Korps Mariniers nog niet gepland voor Uruzgan toch?
Alleen panzerinfanterie en Luchtmobiel?
Daarom vind ik die 6 maanden termijn van uitzending ook zo raar. Als die termijn werd gerekt van 6 maanden naar bv 9 maanden of 1 jaar dan zou er veel meer speelruimte zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:54 schreef Furby het volgende:
Ze begonnen toch al te zeuren dat er niet veel bij kan aan uitzendingen? Waarom nu ineens wel een zooi extra? (zonder extra investeringen in het leger)
Wie zegt dat? In enkele maanden tijd kan er zeer veel veranderen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:01 schreef Monidique het volgende:
Jaja, toegenomen onveiligheid. Alsof ze dat een paar maanden geleden nog niet wisten. Oftewel: de Kamer is belazerd.
Nou, ik kon je in ieder geval wel vertellen dat het in Zuid-Afghanistan steeds onveiliger wordt. Of men wist het en de Kamer is belazerd, of Defensie, of wie er dan ook over ging, is behoorlijk incompetent.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:02 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wie zegt dat? In enkele maanden tijd kan er zeer veel veranderen.
Dat is een beetje de boel omdraaien. Als er meer uitgezonden moet gaan worden zorg je dat er meer troepen uitgezonden kunnen gaan worden. Niet die je al hebt gewoonweg 2 keer langer uitzenden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:00 schreef ErwinRommel het volgende:
Als die termijn werd gerekt van 6 maanden naar bv 9 maanden of 1 jaar dan zou er veel meer speelruimte zijn.
Wat jij zegt doet er niet toe, net zoals wat ik zeg er niet toe doet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, ik kon je in ieder geval wel vertellen dat het in Zuid-Afghanistan steeds onveiliger wordt. Of men wist het en de Kamer is belazerd, of Defensie, of wie er dan ook over ging, is behoorlijk incompetent.
Zal vast zijn, maar ipv een opsomming te geven kun je ook reageren op dit topic? Graagquote:Op dinsdag 25 april 2006 20:13 schreef NorthernStar het volgende:
Irak topics moeten ook altijd in het centrale dus,
nieuwe missie in Afghanistan
Afghanistan na de oorlog
Nederlandse leger moet naar Afghanistan
Plus dat sp3c er dan mooi zo'n [afbeelding] voor kan zetten zodat het onderaan de lijst komt (alwaar een van de langstlopende discussietopics in NWS momenteel een langzame dood sterft).
Dit is net waar we het hier over hebben. de reserve in amerika hebben zich opgegeven om het land te helpen en niet alleen in oorlog. maar omdat zelfs amerika niet genoeg kon uitzenden qua regulier leger hebben ze reservisten ingezet die eigenlijk nodig waren bij de oorkaan katarina bv.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:10 schreef Johnns het volgende:
OF! en dat lijkt me zeker een optie, mensen vanuit de reserve klaarmaken voor uitzendingen. gebeurd in de VS ook op grote schaal. vandaar al die studenten die in irak zitten.
1 bataljon luchtmobiel, 1 compagnie painf en nog wat toegevoegde eenhedenquote:Op dinsdag 25 april 2006 19:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Momenteel staat enkel een luchtmobiel bataljon klaar om die kant op te gaan, plus natuurlijk toegevoegde eenheden voor logistiek en medische zaken.
Hoe een en ander zal gaan verlopen hoor ik graag later, en met name welke eenheden die kant heen gaan.
Mariniers icm Luchtmobiel of pantserinfanterie lijkt me de enige optie omdat we enkel over deze eenheden beschikken. Cavalarie eenheden zou evt. ook nog kunnen.
Koffiedik kijken dus. De politiek bepaald wie gaat.
afaik is dit een bewuste keuze geweest ivm het Srebrenica drama ... als je eenheden langer dan 4 tot 6 maanden uitzend dan moeten ze roteren uvm verlofperiodes, dan loop je dus het risico dat ze niet meer terug naar hun eenheid kunnen (en deze onder de sterkte blijft hangen)quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daarom vind ik die 6 maanden termijn van uitzending ook zo raar. Als die termijn werd gerekt van 6 maanden naar bv 9 maanden of 1 jaar dan zou er veel meer speelruimte zijn.
En ergens denk ik ook wel dat we die kant op gaan.
de kamer is niet belazerd maar heeft gedaan alsof zijn neus bloeddequote:Op dinsdag 25 april 2006 20:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, ik kon je in ieder geval wel vertellen dat het in Zuid-Afghanistan steeds onveiliger wordt. Of men wist het en de Kamer is belazerd, of Defensie, of wie er dan ook over ging, is behoorlijk incompetent.
Er zal vast over zijn nagedacht over het rotatiesysteem wat we nu kennen.quote:Op woensdag 26 april 2006 01:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
afaik is dit een bewuste keuze geweest ivm het Srebrenica drama ... als je eenheden langer dan 4 tot 6 maanden uitzend dan moeten ze roteren uvm verlofperiodes, dan loop je dus het risico dat ze niet meer terug naar hun eenheid kunnen (en deze onder de sterkte blijft hangen)
imo een foute conclusie, dat roteren was het probleem niet, maar het feit dat logistieke konvooien niet alles op alles mochten (konden!) zetten om die routes open te houden
Ik denk dat een langere uitzendperiode er eerder voor zorgt dat we nog minder troepen over houden om uit te zenden, grote kans dat dan het percentage dat ontslag neemt in geval van uitzending nog verder toeneemt. Daarnaast zit de gemiddelde Nederlandse militair na 6 maand in Bosnië, in een relatief rustige periode zelfs, al redelijk aan z'n tax ben benieuwd wat een jaartje Afghanistan met continue dreiging van gevaar met onze jongens zou doenquote:Op woensdag 26 april 2006 17:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Er zal vast over zijn nagedacht over het rotatiesysteem wat we nu kennen.
Srebrenica zijn we alweer voorbij dus word het imo eens tijd om te denken aan een ander systeem.
Nederland heeft nu eenmaal niet zoveel troepen die op meerere plekken aanwezig kunnen zijn. Lijkt me dus logisch dat men iets gaat doen aan verlenging van de uitzendingsperiode. Zo heb je ook niet steeds weer dat probleem met rotaties etc etc. In feite los je dus een gebrek op door een langere termijn van zending.
Reservisten heb je mi. om je eigen land te beschermen (niet perse alleen militair maar ook om te helpen bij overstromingen oid.). Naar Afghanistan sturen is mi. dus niet acceptabel.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:10 schreef Johnns het volgende:
een mix van beide lijkt mij nog het meest reeel.
OF! en dat lijkt me zeker een optie, mensen vanuit de reserve klaarmaken voor uitzendingen. gebeurd in de VS ook op grote schaal. vandaar al die studenten die in irak zitten.
maar gezien laatst is bepaald dat de reserve ongelooflijk verminderd is...
natuurlijk zal deze reserve wel extra training moeten krijgen, maar het is in mijn ogen wel mogelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |