abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 april 2006 @ 11:34:43 #26
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_37306667
En hou ook ons vooral op de hoogte....
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_37307311
quote:
Op woensdag 26 april 2006 01:19 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

[..]

Nee. Maar de (hypotheek) rente is ook niet met een procent gestegen.
Veel scheelt het niet...... (in die twee maanden lopen we toch echt gemiddeld tegen een stijging van 0,8% aan....), dus je opmerking raakt kant noch wal...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_37307990
Ok, of de rente of de huizenprijzen gestegen zijn of niet is offtopic.
Of WhoopsieDaisy het huis duurder had moeten verkopen ook, want het is verkocht.

Whoopsy zou moeten beginnen met haar vermoeden dat ze niet bij NHG is aangemeld te controleren.
Ben je nog on speaking terms met je ex? Dat helpt natuurlijk wel.

Wat betreft de NHG:
Ik ben bang dat je eea een beetje naar jezelf toe leest.

Er staat idd echtscheiding als reden voor kwijtschelding, maar er staat NIET dat bij echtscheiding de restschuld gewoon wordt kwijtgescholden.

Ik lees drie dingen meer in de voorwaarden:
1) De NHG is een garantie aan de geldverstrekker. Dat betekent dus dat de Rabo zeker weet dat zij altijd haar geld terugkrijgt, ook als jij het niet kunt betalen.

2) Je schuld wordt overgenomen door het waarborgfonds. Als de NHG de restschuld betaalt heb je dus geen schuld meer bij de rabo, maar wel bij het waarborgfonds.
Je schuld verdwijnt dus NIET als het waarborgfonds de schuld aan de Rabo afbetaalt!!

3) Je schuld kan worden kwijtgescholden als de gedwongen verkoop buiten jouw schuld
is gebeurd, en als je er alles aan hebt gedaan om de restschuld te verkleinen.
Wat betreft de eerste voorwaarde; zou kunnen zijn dat je daar met je echtscheiding aan voldoet.
Echter: De tweede voorwaarde lees ik als:
De schuld kan worden kwijtgescholden als je het ècht niet kunt betalen. Als je een alleenstaande bijstandsmoeder bent bijvoorbeeld.
Dus niet als je wel een inkomen hebt maar 'liever geen lening van 12500 euro afsluit' - dat is een kwestie van willen, niet van kunnen.

Samengevat: De NHG is een garantie voor de Rabo, niet voor jullie.
Je schuld aan de Rabo verhuist naar het waarborgfonds maar blijft bestaan.
Kwijtschelding gebeurt niet zomaar.
  woensdag 26 april 2006 @ 14:28:14 #29
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37311342
Ik vind 't trouwens wel tekenend dat je al na een half jaar samenwonen uitelkaargaat.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_37311478
quote:
Op woensdag 26 april 2006 14:28 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't trouwens wel tekenend dat je al na een half jaar samenwonen uitelkaargaat.
Tsja, viel mij ook op...
pi_37312504
quote:
Op woensdag 26 april 2006 14:28 schreef gronk het volgende:
We woonden op het moment van verhuizen al 4 jaar samen. Helaas heeft de verhuizing teveel druk met zich meegebracht. In combinatie met zijn opleiding zijn we in het half jaar ervoor en het halfjaar na de verhuizing teveel uit elkaar gegroeit. De aankoop van de woning was een weloverwogen beslissing die genomen is op het vertrouwen dat we samen oud zouden worden. Evengoed is het niet relevant hier.

Sinds gisteren zijn mijn lieftallige ex en ik weer on speaking terms. Dat heeft zeker geholpen. Vanmorgen heb ik geverifieert of we aangemeld waren bij NHG. Dit bleek wel het geval te zijn. Vervolgens zijn mijn adviseur (lekkere gladde jongen die uiteindelijk alleen het woord gevoert heeft zoals ik dat ook zou doen, maar goed, schijnbaar heeft zijn aanwezigheid indruk gemaakt) en ik op goed geluk naar de Rabo gegaan. Daar hebben we aardig wat opschudding veroorzaakt (onze hypotheekadviseur moest halsoverkop terugkomen van vakantie en noem maar op). De manager van de afdeling 'Huis en Hypotheek' kwam bij ons zitten en heeft het volgende met ons afgesproken:

-De Rabobank geeft bij de notaris aan dat ze akkoord gaan met de restantschuld (duur gezegt word er dus royement verleend op de hypotheek). De notaris heeft hier dus verder niets meer mee te maken.
-We hadden al bijna 4000 euro bij elkaar gespaart vanwege de spaarhypotheek. Dat word er vanaf getrokken
-Om toegang te krijgen tot die 4000 euro hebben we een overeenkomst ondertekent waardoor het versnelt vrijkomt.
-Uiteindelijke restantschuld: 21.000

We hebben wel moeten dreigen Rabo aansprakelijk te stellen. Ze hebben hun excuses aangeboden en uitgelegt dat dit komt omdat het een vrij uitzonderlijke situatie is waarmee niemand binnen deze vestiging van Rabo ervaring mee had. Als de verkoop niet doorgegaan was, had ons dit 19.000 euro gekost. Zijn dure geintjes.

Ik ben ook zeer blij dat het huis nu nog verkocht is, anders hadden we er veel minder voor gekregen in verband met de rentestijging. En eerstehands informatie: Rabo wil niet weer de eerste zijn die een rentestijging aankondigt maar het zit er dus zeker weer aan te komen.

En of NHG kwijt gaat schelden: het zou binnen 3 maanden bekend moeten worden dus jullie horen nog van me. We hebben ons in ieder geval aan alle regels gehouden en we komen er dus wel voor in aanmerking. Bovendien ga ik in september fulltime naar school, dus ik kom zeker in aanmerking als ik alleen studiefinanciering heb. Alleen dit topic ging dus over of het normaal is dat een restantschuld door mij gefinanciert zou moeten worden. Maar interessante materie is het zeker. Het is tot 5 keer gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk kwijtgescholden zou worden dus ik hou jullie op de hoogte.

[ Bericht 2% gewijzigd door Whoopsydaisy op 26-04-2006 15:13:50 ]
pi_37312611
Oh ja: het huis is inderdaad voor een goede prijs verkocht. Maar het heeft niet de hele hypotheek opgebracht, maar de prijs die we ervoor gekregen hebben is zeer redelijk en meer is het huis ook niet waard.
  woensdag 26 april 2006 @ 15:12:12 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37312724
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:08 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Oh ja: het huis is inderdaad voor een goede prijs verkocht. Maar het heeft niet de hele hypotheek opgebracht, maar de prijs die we ervoor gekregen hebben is zeer redelijk en meer is het huis ook niet waard.
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat je toen je 't huis kocht teveel hebt betaald?

Afgezien daarvan vind ik 't vreemd dat de NHG zo makkelijk doet over kwijtschelden. Of je hebt bijzondere omstandigheden die je hier niet vermeld, of de rabo/NHG heeft geld teveel. Wat uiteindelijk door hun klanten moet worden opgebracht.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 26 april 2006 @ 15:17:01 #34
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_37312879
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:12 schreef gronk het volgende:

[..]

Dus je wilt eigenlijk zeggen dat je toen je 't huis kocht teveel hebt betaald?
Tuurlijk niet.. je zit met een % of 9 aan kosten koper.. dat haal je er niet uit op een half jaar.. (termijn haal ik even uit vorige posts)
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 26 april 2006 @ 15:25:02 #35
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37313148
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:17 schreef avotar het volgende:

Tuurlijk niet.. je zit met een % of 9 aan kosten koper.. dat haal je er niet uit op een half jaar.. (termijn haal ik even uit vorige posts)
Die zijn toch voor rekening van de koper; daar heeft TS toch niets mee te maken? De v.o.n. prijs zou volgens mij gelijk moeten zijn aan de vraagprijs zoals je die op funda ziet.
pi_37313178
NHG heeft geld teveel.

Nee, ik heb niet teveel betaalt voor het huis indertijd. Ik kocht het voor 170.000, dan nog allerlei kosten erbij en dan hebben we het ook nog over verbouwingskosten (keuken 10.000, badkamer 5.000, tuin 5.000), dan kom je vrij snel aan 210.000.
  woensdag 26 april 2006 @ 15:35:25 #37
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37313451
Hoezo tophypotheek... Meer een kilometer-over-the-top-hypotheek
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_37313775
Ja, hoezo tophypotheek? Ben ik wel benieuwd naar. Als je hebt over het maximale wat wij konden lenen: inderdaad, tophypotheek. Als je het hebt over verbouwingskosten: voor een kaal huis (zonder keuken en badkamer en ander meerwerk door de aannemer) valt 25.000 of 30.000 best mee.
  woensdag 26 april 2006 @ 15:51:58 #39
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37314023
Een tophypotheek is een hypotheek die de executiewaarde overschrijdt. Maar ik had de openingspost niet goed meer in gedachten en las jouw reactie als in zoveel geld besteedt om een bestaand huis (met bestaande keuken, tuin, badkamer) op te knappen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_37314143
Je snapt natuurlijk wel dat ik nooit meer voor een tophypotheek ga

Maar ik kan er nu wel weer om lachen gelukkig!
  woensdag 26 april 2006 @ 15:59:45 #41
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37314245
Gelukkig.. Het lijkt me toch een erg nare situatie. Heb je een mooi droomhuisje voor elkaar en dan knalt de droom uit elkaar. Waren de lasten te hoog om 1 van jullie er in te laten blijven wonen?

(Vriendin en ik hebben ook een huisje gekocht vorig jaar.)
  woensdag 26 april 2006 @ 16:04:36 #42
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_37314389
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:25 schreef gronk het volgende:

[..]

Die zijn toch voor rekening van de koper; daar heeft TS toch niets mee te maken? De v.o.n. prijs zou volgens mij gelijk moeten zijn aan de vraagprijs zoals je die op funda ziet.
tuurlijk zijn die voor de rekening van de verkoper.
maar misschien een rekensommetje om het even duidelijk te maken....

Kees koopt een huis voor 152.000 euro. Samen met KK heeft hij een huis nodig van 164.000. Hij heeft nog wat andere dingen die hij wil financieren oid, dus besluit iets hoger te gaan.. 170.000 euro.

Na een half jaar krijgt Kees ruzie met z'n meisje. Ze gaan uit elkaar en gaan het huis verkopen.

Omdat ze er nog niet veel aan gedaan hebben, kunnen ze het huis verkopen voor 155.000.. toch nog een winst van 3.000 ... maar oh kut... onze hypotheek was 170.000 .. dus toch nog 15.000 euro restschuld...

een dergelijke situatie bedoelde ik....

oveirgens, gebruikte namen, bedragen en verhouden zijn op niets gebaseerd.
  woensdag 26 april 2006 @ 16:09:41 #43
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37314555
quote:
Op woensdag 26 april 2006 16:04 schreef avotar het volgende:

blablabla
Je had dat allemaal niet op hoeven pennen, want ik begrijp 't prima.

TS heeft aangegeven dat de totale hypotheek 210 was, en dat de koopprijs 170 was. Da's meer info als wat in de OP stond. Oftewel, 40 k euro voor verbouwing, verhuizing en inrichting. Dan vind ik een verkoopprijs van 190 (k.k.) nog best netjes.
pi_37314690
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:59 schreef _Flash_ het volgende:
Gelukkig.. Het lijkt me toch een erg nare situatie. Heb je een mooi droomhuisje voor elkaar en dan knalt de droom uit elkaar. Waren de lasten te hoog om 1 van jullie er in te laten blijven wonen?

(Vriendin en ik hebben ook een huisje gekocht vorig jaar.)
Ja, kon helaas niet. Maar echt een droomhuisje werd het nooit omdat we teveel ruzie gemaakt hebben over inrichting enzo. Het was er behoorlijk kil (en dan maakt het niet uit of je alleen warme kleuren gebruikt) en ik ga ook nooit meer voor nieuwbouw.
pi_37314726
quote:
Op woensdag 26 april 2006 16:09 schreef gronk het volgende:

[..]

Je had dat allemaal niet op hoeven pennen, want ik begrijp 't prima.

TS heeft aangegeven dat de totale hypotheek 210 was, en dat de koopprijs 170 was. Da's meer info als wat in de OP stond. Oftewel, 40 k euro voor verbouwing, verhuizing en inrichting. Dan vind ik een verkoopprijs van 190 (k.k.) nog best netjes.
Het is ook een nette prijs. Eigenlijk bijna quitte gespeelt, maar het zijn inderdaad de rest van de kosten die ons de das om doen.
  woensdag 26 april 2006 @ 17:11:50 #46
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_37316507
interessant topic ik hoop niet dat ik hier ook nog es mee te maken krijg
reach out and touch faith
pi_37320177
wellicht wel goed om je te realiseren dat je bij kwijtschelding van de restantschuld door NHG WEL een codering bij het BKR krijgt, een zgn A-3 code.
Dat betekent dat je de komende 5 jaar niet in aanmerking komt voor een nieuwe hypotheek!
Misschien toch maar gewoon aflossen met zonder de NHG in te roepen....

pault
  woensdag 26 april 2006 @ 20:43:11 #48
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37323315
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Veel scheelt het niet...... (in die twee maanden lopen we toch echt gemiddeld tegen een stijging van 0,8% aan....), dus je opmerking raakt kant noch wal...
Nee, dat is niet zo. Het gaat om de HYPOTHEEKRENTE!!! Bovendien zal de huizenprijs altijd na-ijlen tov de rente. Dat wil zeggen dat de daling pas enige tijd nadat de rente stijgt inzet. (Typisch drie maanden tot een half jaar).
Het is natuurlijk wel zo dat de huizenprijzen van meer factoren afhankelijk zijn dan de rente. Maar uiteindelijk geeft deze de doorslag.
Hier een interessant, speciaal voor jou gezocht, wetenschappelijk artikel over de ontwikkeling van huizenprijzen en de invloed van o.a. de rente hierop:http://www.dnb.nl/dnb/bin/doc/DNBRMWOE583_tcm12-55165.pdf
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  woensdag 26 april 2006 @ 22:11:01 #49
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_37326933
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_37335010
Bloodhound, volgens mij zie je dat wat te makkelijk
Als het huis (op papier) eenmaal verkocht is, dan moet je een flinke boete betalen als je je toezeggingen aan de nieuwe eigenaar niet nakomt. In de meeste gevallen 10%.
Bijna vergelijkbaar dus met wat er nu aan schuld zou ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')