'Mijn bankrekening groeit de laatste tijd wel heel hard'
Het product Yfke
AMSTERDAM - TIEN JAAR geleden werd Yfke Sturm op haar 14e in de Hema ontdekt door een scout van Elite, inmiddels bezit ze een fantastisch appartement in New York en heeft ze met iedereen van betekenis in de business gewerkt. Shows loopt ze niet meer, daarvoor is haar status te groot. En editorials heeft ze ook niet meer nodig. Met campagnes voor prestigieuze modehuizen haalt Yfke het grote geld binnen. De eigen sjaalcollectie is er al, een juwelenlijn staat op stapel en een tv-carrière lonkt. " De laatste tijd groeit mijn bankrekening wel heel erg hard."De laatste keer dat ik haar zag, was op een feestje in Singapore, drie jaar geleden, nu is ze wat dichter bij huis. In de studio van fotograaf Hans de Vries in het Amsterdamse Zeeburg. Eenvoudig wit broderietopje van l'Altra Moda aan op een zwart kniebroekje, haar blonde haren dankzij hulpmiddelen vandaag voor de fotoshoot van Samsung langer dan normaal én - het was niet voor mogelijk te houden - mooier dan ooit. Yfke Sturm: volwassen geworden en met haar 24 jaar op de top van haar carrière, die in tien jaar tijd nooit een dipje heeft gekend.
![]()
Ontdekt in de Hema door een scout van modellenbureau Elite Amsterdam die een gat in de lucht moet zijn gesprongen met zo'n cadeautje. Met haar 1.80 m, prachtige huid, bijna witte haren, grote blauwe ogen en to-die-for jukbeenderen schreeuwde Yfke er haast om het gezicht te worden van een groot cosmeticamerk. Kort na haar ontdekking won ze de nationale finale van de Samsung Elite Model Look, die deze krant inmiddels alweer zestien jaar organiseert in samenwerking met Elite. Toen ze daarna ook nog de internationale finale won in Nice, was het hek van de dam. Er volgden meteen negentien pagina's Franse Vogue.
Editorials doet ze inmiddels nauwelijks nog, "niet meer nodig", alleen een cover mét interview is interessant, want goed voor de naamsbekendheid. "En gelukkig hoef ik geen Dior-shows meer te lopen, waarvoor je flinterdun moet zijn."
"Op een gegeven moment heb je het wel gehad met die shows en ga je voor de geldklanten. Na zo'n vier jaar werken als model heb je genoeg exposure gehad en wordt het tijd te gaan cashen. De eerste drie jaar ben je je reputatie aan het opbouwen, dan komt er een jaartje van bezinning; wat gaat de volgende stap worden? Veel mensen zeggen tegen me dat ik moet gaan acteren, wie weet ooit, maar ik heb het nu nog veel te druk met modellenwerk en wil dingen alleen maar voor de volle honderd procent doen. Acteren kan altijd nog. Weet je, als je mooi bent in deze business dan gaat de hele wereld voor je open, dan komt er op een gegeven moment van alles op je pad. Ik had toch ook nooit kunnen bedenken dat ik op mijn 24e ambassadeur van het Rode Kruis zou worden."
Ze komt net terug uit Barcelona, waar ze twee dagen doorbracht met haar Marokkaanse vriend Imad Izemrane die daar momenteel bezig is met onroerend goed. Volgende week schiet ze een commercial voor Wella in Duitsland en in juli komt ze op de cover van de Amerikaanse Marie Claire én van de Amerikaanse Cosmopolitan. "Die plek is tegenwoordig alleen gereserveerd voor actrices, maar één keer per jaar mag er een model op." Verder heeft ze net weer haar handtekening gezet onder een nieuw contract als het gezicht van het parfum van Carolina Herrera, heeft ze in Milaan de campagne geschoten van La Perla en oh ja, ook die van J-Lo in New York. " De laatste tijd groeit mijn bankrekening wel heel erg hard."
En nu is Yfke een paar dagen in Amsterdam om de nieuwste reclamecampagne van Samsung te schieten, waarin diverse werksituaties worden nagebootst. Gisteren werd ze door stilist Pedro Diaz in avondjurken van Percy Irausquin gehesen, terwijl ze uiteraard stond te bellen. Vandaag zit ze voor een kaptafel eveneens te bellen, terwijl kapper Glenn van Dijke en visagist Dominique Samuel van B-creatives aan haar frunniken. Morgen heeft ze een bespreking met RTL Nederland over de eventuele presentatie van de Nederlandse versie van het populaire programma 'America's Next Top Model', waarin ze de rol van Tyra Banks zou moeten overnemen.
Ze bekijkt de zojuist genomen foto's kritisch op de laptop van de fotograaf. "Ik speel met mijn haar, hou tegelijkertijd de lipgloss voor mijn mond en zit ook nog aan de telefoon, dat is teveel. Ik kan me beter op de telefoon concentreren, want díe moeten we verkopen. Ik treed altijd even uit mezelf, bekijk de situatie van een afstandje en bedenk wat mijn rol is in het geheel."
Yfke geldt volgens insiders als een van de meest professionele dames in de business. "Je moet als het ware binnen komen lopen en een ontwerper direct kunnen inspireren, dat hij meteen ziet welke jurk hij op jou gaat maken." Ralph Lauren was járen geleden bij de eerste confrontatie met Yfke meteen verkocht. "Hij was geobsedeerd door me, ik deed altijd drie dagen lang de doorpas voor zijn show, er kwam nooit een outfit op het podium als ik deze niet had goedgekeurd."
De enige show waarvoor Yfke een uitzondering maakt, is die van Victoria's Secret. Want naast het prestigeaspect - slechts 25 meiden, de absolute top, zijn uitverkoren - is die show "zó leuk" om te doen. " Het is de hele hype die eromheen hangt; de show trekt miljoenen tv-kijkers en íe-de-reen wil een kaartje."
Inmiddels is 'het merk' Yfke goed op gang gekomen. Ze heeft een eigen sjaalcollectie die wordt verkocht in een winkeltje in Soho en middels haar website
www.yfke.tv . De sjaals zijn slechts het begin. "Eind van het jaar moet er een juwelenlijn komen in samenwerking met mijn vriendin Teresa Lorenço, het Wolford-meisje zeg maar. Ze is mijn beste vriendin, tenminste in New York dan. Ik heb in elke stad wel een beste vriendin."Om het contact met vrienden te onderhouden, wordt er uiteraard veel ge-smst. "En één keer per maand geven we in ons appartement in New York een feest voor zo'n 25 man, bestellen we eten en gaan we lekker poolen of tafelvoetballen. Heel gezellig. We wonen er nog niet zo lang, hadden eerst ook een leuk appartement, maar dit is nog véél vetter: een loft van 250 vierkante meter met heel hoge plafonds. Alle furniture hebben we in het oude huis achtergelaten en alles nieuw gekocht bij ABC Carpet & Home, een hippe winkel in New York waar ze Indiase en Marokkaanse meubels verkopen."
Haar verlovingsring van 1.6 karaat hangt tijdens de Samsung-shoot aan de Gucci-ketting van de stilist. Een maand geleden vroeg Imad haar ten huwelijk op Radja, een eilandje op een half uur afstand van het Thaise Phuket. " Bij American Express Blackcard hadden ze ons verteld dat ze daar de beste service geven. Imad had het mooiste huisje van het resort geboekt en terwijl ik aan het werk was, volgde hij twee dagen een spoedcursus duiken. Toen we daarna samen gingen duiken, vond ik op tien meter onder water een doosje. We namen het mee naar ons huisje en daar bleek er een prachtige ring in te zitten. Imad had drie kilo rozen en drie kilo jasmijn over het huisje verspreid, overal stonden fakkels en kaarsen, we hadden een privé-kok en zelfs een privé-bandje. Echt superromantisch."
Volgend jaar willen ze trouwen op Ibiza. "Dan huren we daarna een boot in Zuid-Frankrijk met 25 slaapkamers en kunnen al onze vrienden erheen komen." Kinderen moeten er uiteindelijk ook komen, maar nu nog niet. " We zijn in de bloei van ons leven. Nu is het tijd om carrière te maken."