Ik ben tijdens de colleges antieke filosofie weinig goden tegengekomenquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:08 schreef Triggershot het volgende:
Griekse filosofen hebben een grote invloed gehad op onze beschaving, zowel wetenschappelijk, spiritueel en als sociaal beschaving, maar maak hebben ze het over een God waarover ze dan filosoferen. Zoals ik het had geleerd hadden de Grieken meer dan een dozijn met Goden. Zowel mannelijk als vrouwelijke, ieder had zn taak en verantwoordelijkheden, met de oppergod Zeus als koning over hen.
Kan je een bepaalde periode aangeven?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben tijdens de colleges antieke filosofie weinig goden tegengekomen
De gehele antiekequote:Op dinsdag 25 april 2006 09:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan je een bepaalde periode aangeven?
Ja die ook, enne, Aristoteles heet die man.quote:
Ja dat vind ik dus vreemd, Zeus en Olympus was toch overheersende religie/systeem/cultuur/wet?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja die ook, enne, Aristoteles heet die man.
Plato heeft het bv wel over het goddelijke, maar heeft het over heel iets anders dan de griekse goden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plato
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aristoteles
Tja, waarom denk je dat Socrates. de leermeester van Plato (die trouwens zelf de leermeester van Aristoteles was) ter dood werd veroordeeld?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja dat vind ik dus vreemd, Zeus en Olympus was toch overheersende religie/systeem/cultuur/wet?
Mensen opzetten tegen Zeus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, waarom denk je dat Socrates. de leermeester van Plato (die trouwens zelf de leermeester van Aristoteles was) ter dood werd veroordeeld?
Leest lekker maar is eigenlijk niet een goed boek, Russell schreef dat toen ie hard geld nodig had en nam er later ook afstand van.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:48 schreef Doffy het volgende:
Bertrand Russell's History of Western Philosophy is, wat mij betreft
't Zal wel, maar ik vond het wel een goed boek. Zeker als introductie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leest lekker maar is eigenlijk niet een goed boek, Russell schreef dat toen ie hard geld nodig had en nam er later ook afstand van.
Maar ook Athene had toch een belangrijk rol en was volgens sommige voorspellingen machtiger dan Zeus? Haar naam als hoofdstad niet te vergeten natuurlijkquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:39 schreef Doffy het volgende:
Apollo werd ook regelmatig gezien als "de" god, mede onder invloed van externe religieuze invloeden. Zo werden in grieks-egyptische gebieden Apollo en de zonnegod Ra nog wel eens op één hoop gegooid.
Hoe bedoel je dat laatste, opgenomen worden in Olympus?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:36 schreef speknek het volgende:
Ja, meestal hebben ze het over Zeus, maar je ziet (bij Heraclitus zeker, maar het komt ook bij wat andere filosofen terug) dat ze er een wat meer pantheistisch godsbeeld op nahouden. Afgezien van de Griekse goden geloven ze dan dat alles (of in ieder geval het hogere) terugkomt in een god.
http://www.flwi.ugent.be/cie/1ba/index.htmquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:55 schreef Invictus_ het volgende:
@pietverdriet: weet je geen mooie (inhoudelijk correcte) website te vinden?
Eventueel een titel?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Na, niet helemaal, maar zijn leerlingen van de goden wegbrengen was 1 van de punten van de aanklacht.
Weet je, triggershot, ik denk dat je gewoon eens een boek moet lezen over de griekse filosofie.
1 post boven je vraag, een heel boek online!quote:
Alleen de griekse goden, of godheid in het algemeen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Triggershot, ik denk dat je de Griekse filosofie en de de giekse goden moet scheiden.
Ja zag het.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1 post boven je vraag, een heel boek online!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |