abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37268825
De vrijheid die wij onzelf willen geven in onze eigen vorming, bepaald in welke mate, we als persoon en mensheid:

1. Geestelijk kunnen groeien
2. De wereld en de mensen om ons heen beter kunnen begrijpen
3. De mogelijkheid hebben grotere verantwoordelijkheid voor onze omgeving te nemen
4. Het kunnen overzien en werken aan oplossingen/aanpassingen aan veranderende omstandigheden

Concreet bedoel ik hiermee dat, indien we onzelf los kunnen weken van de gevestigde cultuur door het vormen van een eigen visie op de werkelijkheid wij veel meer kunnen bijdragen aan onze eigen vorming en de maatschappij op zich. Helaas is dit nog steeds een zeer moeilijk proces, al sinds het begin der tijden worden afwijkende meningen niet gewaardeerd(niet waar Doffy?). In de middeleeuwen was je een ketter en kwam je op de brandstapel terecht, tegenwoordig mag je gelukkig tot op zekere hoogte je mening spuien. Maar echt open staan voor de visie op de werkelijkheid van een ander is bijna altijd nog teveel gevraagd. Zo geldt ook hier binnen dit WFL forum doch ik zal niet miauwen om de controversie omtrent mijn visie.

Hierom een paar leuke en wat mij betreft belangrijke stellingen:

1) Op micro schaal is de mens sterk anders zijn dan het dier, maar op macro schaal volgen we tot nog toe hetzelfde patroon van opkomst en ondergang, alleen een stuk heftiger.
2) Onze cultuur van angst belemmert onze vrijheid om keuzes te maken.
3) “Small is beautiful”, Het overgrote deel van de mensheid kan alleen maar verantwoordelijkheid dragen over datgene wat hem of haar direct raakt, en dan met name in de portemonnee of in zijn primaire levensbehoeften.
Share your knowledge about low-tech and sustainability on the http://www.bagelhole.org/forum
pi_37268955
Hee, hier is er nog een. Wat ben je nou allemaal aan het doen?
In het andere topic heb ik op je gereageerd, maar omdat ik het nu toch opnieuw plaats formuleer ik het meteen even wat duidelijker.

Toevallig ben ik me de laatste tijd wat aan het verdiepen in zowel Griekse als oosterse filosofieën. Ik merk zelf dat ik het niet eens zo moeilijk vind om om me los te weken van mijn cultuur omdat er raar naar gekeken wordt door anderen, maar puur omdat het enorm veel energie kost om alles opnieuw te bekijken en beoordelen.
Zoals in veel plaatsen op de wereld mensen opgevoed worden met religie worden wij in de Westerse wereld voornamelijk opgevoed met wetenschap. In mijn ogen is dit net zo veel een geloof als de grote godsdiensten, het is alleen ontzettend moeilijk om jezelf buiten je eigen cultuur te plaatsen en ernaar te kijken als een objectieve buitenstaander. Altijd zal je merken dat je opvoeding en geestelijke vorming je blinde vlekken en kleuringen mee geeft waardoor het alleen al enorm veel moeite kost om voor jezelf de wereld op een andere manier te gaan bekijken. Dit staat nog los van hoe anderen hier naar kijken.

Verder vind ik je stellingen wat vaag.
quote:
1) Op micro schaal is de mens sterk anders zijn dan het dier, maar op macro schaal volgen we tot nog toe hetzelfde patroon van opkomst en ondergang, alleen een stuk heftiger.
Waarom zijn wij anders dan het dier? Verschillen wij niet net zo veel van dieren als dieren onderling verschillen? Ik denk zelfs dat wij meer overeenkomsten met sommige dieren hebben dan dat andere diersoorten met elkaar hebben. Zo staan wij dichter bij apen dan bijvoorbeeld een oester bij een papegaai.
Of beschrijf ik hier nu wat je met de 'macro schaal' bedoelt? Zo ja, wat is dan die micro schaal waarop we zoveel meer van dieren verschillen?
quote:
2) Onze cultuur van angst belemmert onze vrijheid om keuzes te maken.
Wiens cultuur precies? Is angst niet overal een drijfveer bij het maken van keuzes? Ik denk eigenlijk dat zelfs op onder- en onbewuste niveaus angst de drijfveer is bij alle levensvormen op aarde. Plant een plant zichzelf niet uiteindelijk voort uit een soort van angst voor uitsterven?
quote:
3) “Small is beautiful”, Het overgrote deel van de mensheid kan alleen maar verantwoordelijkheid dragen over datgene wat hem of haar direct raakt, en dan met name in de portemonnee of in zijn primaire levensbehoeften.
Ja? Dus? Wat wil je hier precies mee zeggen?
Fear of a name only increases fear of the thing itself
pi_37269038
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 03:42 schreef LordVoldemort het volgende:
Hee, hier is er nog een. Wat ben je nou allemaal aan het doen?
In het andere topic heb ik op je gereageerd, maar omdat ik het nu toch opnieuw plaats formuleer ik het meteen even wat duidelijker.

Toevallig ben ik me de laatste tijd wat aan het verdiepen in zowel Griekse als oosterse filosofieën. Ik merk zelf dat ik het niet eens zo moeilijk vind om om me los te weken van mijn cultuur omdat er raar naar gekeken wordt door anderen, maar puur omdat het enorm veel energie kost om alles opnieuw te bekijken en beoordelen.
Een duurzame manier van besteding van energie als je 't mij vraagt!
quote:
Zoals in veel plaatsen op de wereld mensen opgevoed worden met religie worden wij in de Westerse wereld voornamelijk opgevoed met wetenschap. In mijn ogen is dit net zo veel een geloof als de grote godsdiensten, het is alleen ontzettend moeilijk om jezelf buiten je eigen cultuur te plaatsen en ernaar te kijken als een objectieve buitenstaander.
Ik zie de wetenschap zelf niet als een geloof maar meer als een blinde beweging. Blind in het zien van de realiteit. Is het niet op geestelijke niveau waar ik nu niet meer op in wil gaan vanwege 't onbegrip van de mod D.. dan is het wel vanwege het falen van het in kaart brengen van de fysieke werkelijkheid van energie en in het algemeen fossiele brandstoffen. De groei van de economie boven alles
quote:
Altijd zal je merken dat je opvoeding en geestelijke vorming je blinde vlekken en kleuringen mee geeft waardoor het alleen al enorm veel moeite kost om voor jezelf de wereld op een andere manier te gaan bekijken. Dit staat nog los van hoe anderen hier naar kijken.

Verder vind ik je stellingen wat vaag.
[..]
Waarom zijn wij anders dan het dier? Verschillen wij niet net zo veel van dieren als dieren onderling verschillen? Ik denk zelfs dat wij meer overeenkomsten met sommige dieren hebben dan dat andere diersoorten met elkaar hebben. Zo staan wij dichter bij apen dan bijvoorbeeld een oester bij een papegaai.
Of beschrijf ik hier nu wat je met de 'macro schaal' bedoelt? Zo ja, wat is dan die micro schaal waarop we zoveel meer van dieren verschillen?
[..]
Het onderscheid tussen mens en dier ligt hem in een grijs gebied dat wij bewustzijn noemen. Alhoewel dieren een mate van bewustzijn hebben, sommige apensoorten kunnen zichzelf bijvoorbeeld leren herkennen in een spiegel, stelt dit hun niet in staat om velen malen complexere samenlevingen te vormen zoals de mens dat doet.
quote:
Wiens cultuur precies? Is angst niet overal een drijfveer bij het maken van keuzes? Ik denk eigenlijk dat zelfs op onder- en onbewuste niveaus angst de drijfveer is bij alle levensvormen op aarde. Plant een plant zichzelf niet uiteindelijk voort uit een soort van angst voor uitsterven?
[..]
De cultuur van het westen, de Egoisten, de ontkenners van de realiteit. Angst heeft alleen bestaansrecht in het denken en niet daarbuiten.
quote:
Ja? Dus? Wat wil je hier precies mee zeggen?
Dat mensen de realiteit niet in willen zien dat hen daden gevolgen heeft voor het menselijk collectief. Dat hen daden, consumeren van de energy voorraad grote gevolgen heeft voor de komende generaties om maar een voorbeeld te noemen.
Share your knowledge about low-tech and sustainability on the http://www.bagelhole.org/forum
  dinsdag 25 april 2006 @ 04:59:40 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_37269087
Ik wil niet pretentieus bijdragen aan dit topic, afgezien van 1 ding:
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 03:15 schreef bagelhole het volgende:
Ik zou niet willen zeggen small = beautiful, dat doe ik dus ook niet. Wat ik wel wil zeggen is dat succes niet zo doodgeslagen moet worden als in nederland. Doe dat niet an iedereen draagt ineens verantwoording voor zaken waarvoor ze dat liever niet doen.
pi_37297219
-Spam-

[ Bericht 97% gewijzigd door Alicey op 26-04-2006 10:41:08 ]
  woensdag 26 april 2006 @ 10:55:23 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37305517
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 03:42 schreef LordVoldemort het volgende:

Zoals in veel plaatsen op de wereld mensen opgevoed worden met religie worden wij in de Westerse wereld voornamelijk opgevoed met wetenschap. In mijn ogen is dit net zo veel een geloof als de grote godsdiensten
Degenen die dit beweren van de wetenschap weten doorgaans niet wat wetenschap inhoudt (nofi). In welke zin is de wetenschap volgens jou een geloof?
pi_37312349
Misschien bedoeld LordVoldemort dat de wetenschap net zo amoreel is als het geloof. In de zin dat zowel het geloof als de wetenschap geen bijdragen meer leveren aan de mensheid. Wetenschap draagt bij aan de industrialisatie en we kennen de gevolgen daarvan(peak olie om maar wat te noemen) en het geloof draagt bij aan het instituut de kerk(uitzonderingen daar gelaten).

Hetzelfde geldt voor een discussie(bijvoorbeeld hier op het forum) dat men soms vergeet dat het doel van een discussie is; bijdrage aan het collectief en niet een genoegdoening van de idividu(ook ik laat me wel eens meeslepen heb ik bemerkt).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')