Waarom zijn wij anders dan het dier? Verschillen wij niet net zo veel van dieren als dieren onderling verschillen? Ik denk zelfs dat wij meer overeenkomsten met sommige dieren hebben dan dat andere diersoorten met elkaar hebben. Zo staan wij dichter bij apen dan bijvoorbeeld een oester bij een papegaai.quote:1) Op micro schaal is de mens sterk anders zijn dan het dier, maar op macro schaal volgen we tot nog toe hetzelfde patroon van opkomst en ondergang, alleen een stuk heftiger.
Wiens cultuur precies? Is angst niet overal een drijfveer bij het maken van keuzes? Ik denk eigenlijk dat zelfs op onder- en onbewuste niveaus angst de drijfveer is bij alle levensvormen op aarde. Plant een plant zichzelf niet uiteindelijk voort uit een soort van angst voor uitsterven?quote:2) Onze cultuur van angst belemmert onze vrijheid om keuzes te maken.
Ja? Dus? Wat wil je hier precies mee zeggen?quote:3) “Small is beautiful”, Het overgrote deel van de mensheid kan alleen maar verantwoordelijkheid dragen over datgene wat hem of haar direct raakt, en dan met name in de portemonnee of in zijn primaire levensbehoeften.
Een duurzame manier van besteding van energie als je 't mij vraagt!quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:42 schreef LordVoldemort het volgende:
Hee, hier is er nog een. Wat ben je nou allemaal aan het doen?
In het andere topic heb ik op je gereageerd, maar omdat ik het nu toch opnieuw plaats formuleer ik het meteen even wat duidelijker.
Toevallig ben ik me de laatste tijd wat aan het verdiepen in zowel Griekse als oosterse filosofieën. Ik merk zelf dat ik het niet eens zo moeilijk vind om om me los te weken van mijn cultuur omdat er raar naar gekeken wordt door anderen, maar puur omdat het enorm veel energie kost om alles opnieuw te bekijken en beoordelen.
Ik zie de wetenschap zelf niet als een geloof maar meer als een blinde beweging. Blind in het zien van de realiteit. Is het niet op geestelijke niveau waar ik nu niet meer op in wil gaan vanwege 't onbegrip van de mod D.. dan is het wel vanwege het falen van het in kaart brengen van de fysieke werkelijkheid van energie en in het algemeen fossiele brandstoffen. De groei van de economie boven allesquote:Zoals in veel plaatsen op de wereld mensen opgevoed worden met religie worden wij in de Westerse wereld voornamelijk opgevoed met wetenschap. In mijn ogen is dit net zo veel een geloof als de grote godsdiensten, het is alleen ontzettend moeilijk om jezelf buiten je eigen cultuur te plaatsen en ernaar te kijken als een objectieve buitenstaander.
Het onderscheid tussen mens en dier ligt hem in een grijs gebied dat wij bewustzijn noemen. Alhoewel dieren een mate van bewustzijn hebben, sommige apensoorten kunnen zichzelf bijvoorbeeld leren herkennen in een spiegel, stelt dit hun niet in staat om velen malen complexere samenlevingen te vormen zoals de mens dat doet.quote:Altijd zal je merken dat je opvoeding en geestelijke vorming je blinde vlekken en kleuringen mee geeft waardoor het alleen al enorm veel moeite kost om voor jezelf de wereld op een andere manier te gaan bekijken. Dit staat nog los van hoe anderen hier naar kijken.
Verder vind ik je stellingen wat vaag.
[..]
Waarom zijn wij anders dan het dier? Verschillen wij niet net zo veel van dieren als dieren onderling verschillen? Ik denk zelfs dat wij meer overeenkomsten met sommige dieren hebben dan dat andere diersoorten met elkaar hebben. Zo staan wij dichter bij apen dan bijvoorbeeld een oester bij een papegaai.
Of beschrijf ik hier nu wat je met de 'macro schaal' bedoelt? Zo ja, wat is dan die micro schaal waarop we zoveel meer van dieren verschillen?
[..]
De cultuur van het westen, de Egoisten, de ontkenners van de realiteit. Angst heeft alleen bestaansrecht in het denken en niet daarbuiten.quote:Wiens cultuur precies? Is angst niet overal een drijfveer bij het maken van keuzes? Ik denk eigenlijk dat zelfs op onder- en onbewuste niveaus angst de drijfveer is bij alle levensvormen op aarde. Plant een plant zichzelf niet uiteindelijk voort uit een soort van angst voor uitsterven?
[..]
Dat mensen de realiteit niet in willen zien dat hen daden gevolgen heeft voor het menselijk collectief. Dat hen daden, consumeren van de energy voorraad grote gevolgen heeft voor de komende generaties om maar een voorbeeld te noemen.quote:Ja? Dus? Wat wil je hier precies mee zeggen?
Ik zou niet willen zeggen small = beautiful, dat doe ik dus ook niet. Wat ik wel wil zeggen is dat succes niet zo doodgeslagen moet worden als in nederland. Doe dat niet an iedereen draagt ineens verantwoording voor zaken waarvoor ze dat liever niet doen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:15 schreef bagelhole het volgende:
3) “Small is beautiful”, Het overgrote deel van de mensheid kan alleen maar verantwoordelijkheid dragen over datgene wat hem of haar direct raakt, en dan met name in de portemonnee of in zijn primaire levensbehoeften.
Degenen die dit beweren van de wetenschap weten doorgaans niet wat wetenschap inhoudt (nofi). In welke zin is de wetenschap volgens jou een geloof?quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:42 schreef LordVoldemort het volgende:
Zoals in veel plaatsen op de wereld mensen opgevoed worden met religie worden wij in de Westerse wereld voornamelijk opgevoed met wetenschap. In mijn ogen is dit net zo veel een geloof als de grote godsdiensten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |