Dat is inderdaad wel een nadeel...quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:42 schreef LuukBes het volgende:
Hij gaat Portugal flink wat punten bezorgen in zijn 2e jaar vrees ik. Snel weghalen daar voordat het de klauwen uitloopt.
ongeluk misschien?quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:46 schreef Zwansen het volgende:
Beiden ouders in een week tijd overleden?
Vrij ongewoon als je weet dat Cruijff indertijd tegen Adriaanse en van Gaal hun voetbalvisie was.quote:Wat dat betreft mogen we niet mopperen. Eerst het Nederlands elftal, dat zich als beste land voor het WK gekwalificeerd heeft, dan Barcelona-Benfica en AC Milan-Barcelona met veel Nederlanders, Co Adriaanse kampioen met FC Porto en natuurlijk Martin Jol, die met Tottenham Hotspur weer uitstekend presteerde tegen Arsenal. Bovendien betreffen het coaches die vrijwel allemaal de Nederlandse manier van voetballen uitdragen. Een goede zaak
© bron
Wat een misverstand dat ze zo aanvallend zouden spelen.... Maar goed.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:34 schreef numero_uno het volgende:
Trainer met een eigen wil, en dat pakt meestal goed uit. Hij toont ook ballen door het vedette gedrag aan te pakken en overal tegenin te gaan zoals aanvallen in Portugal.
Ik gun hem het kampioenschap van harte
quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:50 schreef methodmich het volgende:
[..]
Wat een misverstand dat ze zo aanvallend zouden spelen.... Maar goed.
Kan ik me voorstellen, met die vermakelijke onzin die BHFH steeds post. Het kost alleen zo veel tijd om dat recht te zetten.quote:
quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
porto heeft wat moeite de kansen te benutten omdat een echte spits van het kaliber Harry van der Laan, die ze er uit alle standen allemaal inknalt ontbreekt.
Ja maar geen Harry van der Laan.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:06 schreef methodmich het volgende:
Extra leuk als je bedenkt dat ze in Benni McCarthy een erkend schutter onder contract hebben staan.
quote:Co Adriaanse is in Portugal verkozen tot Trainer van het Jaar. De oud-coach van onder meer Willem II, Ajax en AZ werd dit seizoen met FC Porto kampioen. Zondag kan Porto de dubbel veroveren als het in de bekerfinale van Vitoria Setubal weet te winnen.
bron: www.vi.nlquote:Portugese beker ook een prooi Adriaanse
14/5/2006 20:15
De prijzenkast van Co Adriaanse is weer wat verder gevuld. Na de titel legde 'zijn' FC Porto beslag op de Portugese beker.
Hoewel de uitslag (1-0) anders doet vermoeden was Vitória Setúbal een maatje te klein voor FC Porto. Het enige doelpunt kwam op naam van Adriano, die zes minuten voor rust een voorzet van Quaresma op waarde schatte.
wat een klein kut bericht...quote:
Netjes Coquote:Adriaanse wint dubbel met FC Porto
Co Adriaanse heeft als trainer van FC Porto de tweede prijs van het seizoen binnen gehaald. Nadat eerst het kampioenschap gevierd kon worden door de Nederlander kwam er afgelopen weekend de Portugese beker bij.
In de finale was Porto met 1-0 te sterk voor Vitória Setúbal, de ploeg die vorig jaar aan de haal ging met de nationale beker. Adriano maakte het enige en beslissende doelpunt van de wedstrijd. Adriaanse heeft zo een fijne afsluiting op een goed seizoen, waarin hij ook nog is werd uitgeroepen tot Coach van het Jaar.
Nee hoor. Wel is Setúbal een wat mindere club, dus het was zeg maar PSV - Roda ofzo. Al zegt dat in de beker niks.quote:Op zondag 14 mei 2006 23:54 schreef tong80 het volgende:
Methodmich zal wel zeggen dat de tegenstander 2 geblesseerden misten en de scheidsrechter altijd tegen heeft.
Het nut van een ontslag zie ik niet zo in, Ajax is al bezet. Laat Co lekker zijn contract uitdienen en nog wat prijzen verzamelen. Wie gunt de beste man dat nou nietquote:Op maandag 15 mei 2006 19:47 schreef methodmich het volgende:
Ik denk dat hij nog steeds grote kans maakt om volgend seizoen gewoon ineens ontslagen te worden hoor. Of hij stapt zelf op. CL lijkt me niet haalbaar.
Ajax wint de CL hoor. Maar Co mag best de finale halenquote:Op maandag 15 mei 2006 20:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
volgend jaar pakt Co de triple. CL, Kampioensschap en de beker.
quote:VREUGDE EN VERDRIET
Co Adriaanse: „Voorop staat het verlies van mijn ouders’’
PORTO, dinsdag
Louis van Gaal stuurde een brief en feliciteerde hem met het kampioenschap. „Je bent een topcoach”, liet de AZ-coach aan zijn voorganger Co Adriaanse weten. De Nederlandse trainer, die zondagmiddag ook nog eens de Portugese beker won, doen alle complimenten geweldig goed. „Mister Co verdient dan ook alle respect door voor het eerst in zijn loopbaan twee grote prijzen te winnen.” Telesport sprak een dag na het winnen van de beker met de succescoach, die gisteravond ook nog eens door de sportpers op een groot voetbalgala tot Coach van het Jaar werd uitgeroepen.
Je pakt twee hoofdprijzen in je debuutjaar bij FC Porto. En net in een periode dat je kort na elkaar beide ouders verliest. Hoe kijk je zelf terug op dit in alle opzichten bizarre seizoen?
„Voorop staat het verlies van mijn ouders. Mensen die je opgevoed hebben en de mogelijkheid gaven om te studeren, je te vormen. Ze leefden alle twee met me mee. Helaas is m’n moeder dement geworden, maar mijn vader was nog erg vitaal. Hij keek altijd naar teletekstpagina 840. Hij wist precies wat Porto had gedaan. Een paar weken terug kreeg hij een longontsteking. Op een zondag overleed mijn moeder, donderdag mijn vader. Het was een mooie begrafenis en ik ben blij dat ik erbij ben geweest. Ook een mooi gebaar was de aanwezigheid van voorzitter Pinto da Costa. Toen ik weer terug was in Porto moest ik de ploeg voorbereiden op het thuisduel met Lieira. Dat werd een emotionele gebeurtenis, want na de 1-0 van Adriano kwamen alle spelers naar me toe.”
Je blijft in Porto. Maar hoe groot is werkelijk de belangstelling van PSV en Ajax geweest?
„Nooit, althans voor zover ik weet. Ook niet via een tussenpersoon. Er was geen belangstelling. Ik stond zelfs niet bij de acht kandidaten. Dat vind ik opmerkelijk. Ik bedoel: dat ik niet eens genoemd werd. Kennelijk dachten ze: die Co heeft nog een 2-jarig contract. Dan is de kans klein dat-ie daar weggaat.”
Had je niet veel eerder naar het buitenland moeten gaan?
„Vind ik niet. Mijn carrière is heel geleidelijk verlopen. Zilvermeeuwen, PEC Zwolle, Den Haag, Ajax als directeur opleidingen, Willem II, Ajax, AZ en nu Porto. Ik heb niet eerder een kans gehad om naar een topclub te gaan. Dan had ik langer bij Ajax moeten blijven. Maar ik heb altijd prettig in Nederland kunnen werken, met alle vrijheid van dien.”
Je hebt een kaart voor het leven bij AZ. Hoe heb je de club gevolgd?
„Heel intens. Ik heb nog regelmatig contact met spelers, Dirk (Scheringa) en Louis (van Gaal). Hij heeft het heel goed gedaan, meer punten gehaald en ze zijn tweede geworden. Door die gekke regel van de play-offs spelen ze nu geen Champions League. Ze hebben op één na meer goals gescoord en op één na de minste tegen gehad. In de UEFA Cup ontbeerden ze geluk. Het spel is anders, maar dat komt door de hand van Louis. AZ is nu echt een topploeg, met een toptrainer en een topstadion.”
Komend seizoen wil je ook ver komen in de Champions League. Zijn daar de middelen voor aanwezig?
„Er zijn geen middelen om ons te versterken. Er moet eerst verkocht worden en dan kunnen we ons misschien versterken. Ik zal het met dezelfde groep moeten doen, of zelfs met minder.”
Op vragen geef je altijd direct een eerlijk antwoord. Deze dan maar: wat verwacht je van Oranje op het WK?
,,Als ze net zo veel geluk hebben als nu, kunnen ze ver komen. Maar ik denk dat ze tekort komen. Dat is geen schande, want Brazilië 3 kan ook nog van Nederland winnen.”
En wie wordt er wereldkampioen?
„Brazilië! Dat kan drie teams opstellen om kampioen te worden. Nu hebben ze zelfs ook goede keepers. Ach, ze hebben zo veel talent en spelvreugde. Ik ben geïmponeerd geraakt door die Brazilianen bij Porto. Ze hebben kracht en geestdrift, kortom het zijn nog winnaars ook. Winnaars met een lach.”
Je wordt deze zomer 59 jaar. Hoe lang ga je nog door als coach?
„Ja… Ik voel me nog fit en vind het leuk en kan met deze generatie spelers ook opschieten. Plus het succes uiteraard. Ik weet het niet, plan dan ook niks.”
Zien wij je nog terug in Nederland?
„Ik kom zeker terug en blijf in het voetbal. Maar dan in een andere rol, een beleidsfunctie of zo.”
Heb je tot slot nog een boodschap, een visie in het algemeen?
„Geniet van je ouders, als je die nog hebt tenminste. Geef ze aandacht, elke dag. Want het kan de laatste zijn. Het is jammer dat in deze tijd de familieband niet meer zo hecht is als vroeger.”
Aardig lijstje materiaal trouwens.quote:Autocarro já partiu para a Holanda
O autocarro do F.C. Porto partiu hoje, bem cedo pela manhã, rumo a De Lutte, localidade holandesa onde a partir da próxima segunda-feira os «dragões» iniciam o estágio de pré-temporada, que durará até dia 28.
O autocarro oficial do clube azul e branco saiu com alguns dias de antecedência, para que todo o material necessário à preparação da equipa esteja à disposição assim que a comitiva chegue ao local de estágio.
Lista de material:
150 camisolas de jogo; 120 calções de jogo; 300 pares de meias de jogo; 20 camisolas de guarda-redes; 70 camisolas caviadas; 80 toalhas; 40 calções de licra; 200 blusões de treino; 300 pares de peúgas; 250 slips; 100 calções de treino; 80 impermeáveis; 70 bermudas; 40 calças pretas; 300 pares de meias; 90 calças de treino; 280 camisolas de treino; 124 pares de botas; 9 pares de luvas; 150 coletes; 60 bolas; 12 kgs de café; Duas caixas de marmelada; duas caixas de bolachas; Duas máquinas de café; 30 caixas de água; 30 caixas de bebidas energéticas.
quote:Calendário de jogos do F.C. Porto na Holanda
O F.C. Porto parte na próxima segunda-feira para a Holanda onde cumprirá o estágio de pré-temporada, na localidade de De Lutte. Durante esta importante fase da preparação os campeões nacionais vão disputar cinco partidas amigáveis.
Calendário de jogos
- Rohda Raalte – F.C. Porto: 18 de Julho, 19h00, Sportpark Tijenraan, em Raalte
- RKVV Stevo – F.C. Porto: 20 de Julho, 19h00, Sportpark Peuverweide, em Geesteren
- Groningen – F.C. Porto: 22 de Julho, 17h00, Euroborg Stadium, em Groningen
- VV Rigtersbleek – F.C. Porto: 25 de Julho, 19h00, Sportpark De Bleek, em Enschede
- Heracles Almelo – F.C. Porto: 27 de Julho, 19h00, Stadium Quick’20, em Oldenzaal
Finale tegen Co zou leuk zijnquote:Op maandag 15 mei 2006 20:12 schreef marsu het volgende:
[..]
Ajax wint de CL hoor. Maar Co mag best de finale halen![]()
quote:‘Sinds mei ben ik een toptrainer’
AMSTERDAM - Co Adriaanse keerde gisteravond ijdens het Amsterdam Tournament terug in de Arena. Niet voor het eerst na zijn gedwongen vertrek bij Ajax, maar wél als een heel andere trainer.
De coach van FC Porto mag zichzelf - volgens zijn eigen definitie - sinds een aantal maanden namelijk toptrainer noemen.
Hij drukt de borst strak vooruit, het gebruinde hoofd verraadt waar Co Adriaanse tegenwoordig werkt. Hij ziet er fier uit, de Portugese zon doet hem goed. Aan weinig merk je dat de geboren Amsterdammer kortgeleden zijn 59ste verjaardag vierde, hij oogt jaren jonger.
Op zijn strakblauwe shirt pronkt het clubembleem van FC Porto. De ex-trainer van Ajax en AZ heeft de Portugese grootmacht teruggebracht naar de nationale top: kampioen en bekerwinnaar. Eindelijk is gelukt waar hij sinds jaar en dag zo naar hunkerde: Co Adriaanse won een hoofdprijs.
Ruim een jaar geleden kreeg hij tijdens een persconferentie de vraag of hij een toptrainer was. Adriaanse schudde daadkrachtig nee. ,,Een toptrainer wint prijzen, dat is mij nog nooit gelukt,’’ sprak de oefenmeester toen.
Inmiddels is alles anders. Het veroveren van de titel en beker hebben in zekere zin een andere trainer van Co gemaakt. Ook híj is nu een toptrainer: ,,Het ligt er aan welke definitie je aan het begrip ‘topcoach’ geeft. Als je afgaat op het winnen van prijzen? Ja, dan ben ik sinds mei een toptrainer.’’ Hij lacht er hartelijk bij.
Adriaanse heeft zijn draai gevonden bij Porto. Het publiek, de spelers én de pers lopen met hem weg. En dat terwijl er in het begin nog de nodige scepsis was. Een jaar geleden zette de Nederlander een proces in dat de Portugezen buitengewoon verbaasde. Adriaanse propageerde aanvallend voetbal, niet meer op zijn Portugees loerend op die ene kans,
,Na mijn aantreden ben ik snel op het 4-3-3-systeem overgestapt,’’ kijkt Adriaanse terug. ,,Die voetbalcultuuromslag werd niet door iedereen direct begrepen. De media vonden het niet slim zo aanvallend te voetballen. In hun ogen was dat veel te riskant. Maar de spelers pakten mijn ideeën goed op, al waren er heel wat trainingssessies nodig om exact uit te leggen wat ik van hen verlangde. Daar zijn flink wat videootjes aan te pas gekomen.
,,Maar ze gingen me op den duur steeds beter begrijpen. Ook omdat ik bepaalde oefenvormen gaf waarin ze vaak onbewust leerden wat ze in mijn systeem moesten doen. Ik werk met zeer gedisciplineerde profs, die helemaal openstonden voor een nieuwe aanpak. Zo wilde ik dat de aanvallers bij balverlies niet meer bleven staan, maar direct pressie zetten op de bal en de defensie. Onze tegenstanders schrokken daar zo van, dat ze fouten gingen maken. Ze gaven corners weg en kregen kansen tegen. Helaas hebben we er te weinig van weten van geprofiteerd, scoren deden we niet genoeg.’’
Niet voor niets wil hij graag een spits aan zijn selectie toevoegen. Jan Vennegoor of Hesselink (PSV) was een serieuze optie, maar die bleek te duur. ,,Een Portugese of Braziliaanse spits denkt alleen maar aan het scoren van doelpunten. Terwijl ik voor een drie-spitsensysteem juist iemand zoek die zich aanbiedt en voorin de bal vast kan houden, waardoor de rest bij kan sluiten. Vennegoor was daarvoor ideaal geweest. Helaas gaat het niet door. Of er nog geld voor versterking is, kan ik niet zeggen. Ik kijk niet in de portemonnee van de club.
,,Dirk Kuyt? Ja, die had ik er nóg liever bij gehad dan Vennegoor. Maar Dirk is helemaal onbetaalbaar voor ons.’’
Co zou Co niet zijn wanneer hij geen oplossing vond voor het gemis van de kaatsende aanvaller. Gisteravond, in de eerste wedstrijd van het Amsterdam Tournament tegen Manchester United, kwam hij met zijn nieuwste variant. ,,Voor het eerst heb ik geëxperimenteerd met een elftal zonder spits. Tja, als je hem niet hebt, kan je hem ook niet opstellen. In plaats daarvan kies ik nu voor drie spelers voorin die telkens van positie wisselen. Dan weer staat die in de punt, even later is het iemand anders. Niets nieuws hoor, bij AZ heb ik dit ook wel eens gedaan. Je moet er alleen voor waken dat ze niet plots alle drie rechtsbuiten staan.’’
Adriaanse gaat verder met het perfectioneren van zijn ploeg. Zonder daarbij het resultaat uit het oog te verliezen. ,, Het belangrijkste is weer kampioen worden. Dat is meer van belang dan goed presteren in de Champions League. Mijn persoonlijke doel is het verder structureren van het elftal. Vergelijk het Porto van een jaar terug met dat van nu en de kenner ziet een beter elftal.
,,Maar ik wil meer. In mijn visie win je wanneer je goed en verzorgd voetbal speelt. En win je, dan komen de mensen naar je kijken. In ons stadion zijn elke wedstrijd nog zo’n 17.000 plaatsen leeg. Ik wil ook die stoeltjes gevuld krijgen.’’
Tja....quote:De ex-trainer van Ajax en AZ heeft de Portugese grootmacht teruggebracht naar de nationale top: kampioen en bekerwinnaar.
Coquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:01 schreef venomsnake het volgende:
Co wil niets meer met Nederland te maken hebben..![]()
Arme Co [afbeelding]
In Groningen was hij anders zeer goed te spreken, ook op de persconferentie.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:01 schreef venomsnake het volgende:
Co wil niets meer met Nederland te maken hebben..![]()
Arme Co [afbeelding]
Het is meer 2x kansloos verliezen, misschien wat dingen vanaf de tribune. Voor de wedstrijd had hij juist heel open en normaal gesproken met Kraaij, althans dat zei Kraaij zelf.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:13 schreef Noca het volgende:
[..]
In Groningen was hij anders zeer goed te spreken, ook op de persconferentie.
Het is meer zijn wrok naar Ajax lijkt me.
Ah dat zou ook goed kunnen idd. Niet altijd een even goede verliezer.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Het is meer 2x kansloos verliezen, misschien wat dingen vanaf de tribune. Voor de wedstrijd had hij juist heel open en normaal gesproken met Kraaij, althans dat zei Kraaij zelf.
Ach, het zal wel emotie zijn.
Waarschijnlijk wel ja, maar toch opmerkelijke uitspraken dan..quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ach, het zal wel emotie zijn.
Lijkt mij ookquote:Op zondag 6 augustus 2006 03:12 schreef Trancelocator het volgende:
Wat Hans Kraaij Jr. zegt geloof ik nooit. Bij Co zullen emoties inderdaad wel weer gespeeld hebben, maar ik vermoed dat Kraaij alles weer lekker aan het overdrijven was.
Nou, dat dus.quote:Op maandag 15 mei 2006 19:47 schreef methodmich het volgende:
Ik denk dat hij nog steeds grote kans maakt om volgend seizoen gewoon ineens ontslagen te worden hoor. Of hij stapt zelf op. CL lijkt me niet haalbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |