maar hoe zit het nu echt? ik vind het raar dat als je kleding in een oplossing van koud water en azijn legt dat het minder hard krimpt en de kleur beter bewaard blijft.quote:nieuwe kleding gekocht? zet het VOOR DE 1e KEER WASSEN een hele nacht in koud water. Zo voorkomt u krimpen en kleur afgeven!
- Remas
Voor de eerste keer nieuwe donkere kleding wassen? Leg het eerst een nachtje in koud water MET AZIJN (houdt de kleur beter vast in het textiel). Daarna ook nog regelmatig wassen met azijn en het blijft donker!
Bij de wasverzachter?quote:Op maandag 24 april 2006 22:39 schreef longinus het volgende:
Azijn is een kleurfixator, vooral bij roodachtige kleuren.
en je moet niet wassen in Azijn, maar een scheutje azijn erbij doen.
Valt wel mee, omdat je wasmachine heel erg naspoelt, ruikt het gewoon heel frisquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:09 schreef IrisVrede het volgende:
hoe zit het met de geur van azijn??
ik heb niet echt veel zin om mijn kleren in azijn te wassen zodat het daarna weer naar azijn ruikt
Ik zou het voor de zekerheid gewoon niet doenquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:30 schreef 1ofthefew het volgende:
ik heb een roze overhemd vannacht laten weken.
ik vraag me af of ik meerdere nieuwe kledingstukken in een emmer kan weken of dat de kleuren dan overlopen?
Ik zou het niet doen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:30 schreef 1ofthefew het volgende:
ik heb een roze overhemd vannacht laten weken.
ik vraag me af of ik meerdere nieuwe kledingstukken in een emmer kan weken of dat de kleuren dan overlopen?
Vrijwel alle stoffenquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:46 schreef Nugget het volgende:
Maar met welke stoffen kan dit dan?
Oké dankje! Zal het ook eens gaan proberen dan.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:47 schreef freecell het volgende:
[..]
Vrijwel alle stoffen
Azijn is niet zo agressief en zout ook niet
Ik deed het zelf met katoen en linnen, maar ook met zijde.
Welke azijn gebruik je precies, schoonmaakazijn of natuurazijn?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:51 schreef babsjuh het volgende:
Ik gebruik al jaren azijn als wasverzachter. Niet alleen voor het behoud van de kleuren maar ook omdat het eventuele zeepresten wegspoelt/neutraliseert.
Ik krijg namelijk gruwelijke jeuk als er wat wasmiddel in de kleding achterblijft, ongeacht het merk wasmiddel.
Vanwege het neutraliseren van de zeepresten gebruikte ik het ook altijd als naspoelmiddel na het wassen van de hond of de staart van m'n paarden. En azijn die goed is uitgespoeld ruik je naderhand echt niet meer.
jaquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:54 schreef Baleog het volgende:
werkt die azijntruuc ook bij zwarte kleding e.d. ?
mijn zwarte kleren hebben namelijk de nare eigenschap erg vaal te worden na een x aantal keer wassen..
Ik natuurazijn, maar ik weet niet of het uitmaakt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Welke azijn gebruik je precies, schoonmaakazijn of natuurazijn?
Ik geloof dat schoonmaakazijn geconcentreerder is.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:59 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik natuurazijn, maar ik weet niet of het uitmaakt.
Kan allemaalquote:Op dinsdag 25 april 2006 13:08 schreef Koningin het volgende:
Maar hoe doe ik het in de wasmachine? Gemengd met mijn wasmiddel? Of wasverzachter? Of apart ergens? Of alleen azijn?
Jij wil dat de vlekken blijven?quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:19 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Ik raad je schoonmaakazijn af, dat heeft een nare geur, daarnaast gaan de vlekken juist eraf bij schoonmaakazijn.
Gewone azijn, zal wel natuurazijn zijn. Geen schoonmaakazijn in ieder geval. Ik ben ook niet merkvast ofzo, ik kijk altijd op het schap in de supermarkt naar welke de goedkoopste per liter is.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Welke azijn gebruik je precies, schoonmaakazijn of natuurazijn?
Dat helpt niet, laatst nog op kassa geweest.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:10 schreef Dr_Crouton het volgende:
Je hebt natuurlijk ook van die wasmiddelen voor donkere was, dat helpt ook wel.
Maar nieuwe spijkerbroeken laat ik altijd een uurtje of 2 in een lauwe bad met een scheutje azijn staan
Dat van die wasmiddelen voor zwart was op Radar. De goedkoopste kwam er als beste uit.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:12 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Dat helpt niet, laatst nog op kassa geweest.
Ook mogelijk als er een print op je shirt staat? Niet dat die print straks helemaal weg is als ik mijn nieuwe shirtjes uit het water en azijn haal.quote:Op maandag 24 april 2006 21:51 schreef 1ofthefew het volgende:
Van mijn mama heb ik geleerd dat je nieuwe kleding in azijn moet laten staan.
aangezien ik de laatste tijd weer bonte nieuwe kleding heb gekocht ben ik dit weer van plan.
op internet vond ik ook deze informatie:
[..]
maar hoe zit het nu echt? ik vind het raar dat als je kleding in een oplossing van koud water en azijn legt dat het minder hard krimpt en de kleur beter bewaard blijft.
is dit wetenschappelijk ook te verklaren?
en hoe moet je azijn en water mengen, welke verhouding?
Dus die wasmiddelen is onzin?quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat van die wasmiddelen voor zwart was op Radar. De goedkoopste kwam er als beste uit.
Nou, onzin...quote:Op woensdag 26 april 2006 10:45 schreef Koningin het volgende:
[..]
Dus die wasmiddelen is onzin?
Ik vind die ook altijd stinken trouwens.
Ik gebruik altijd die van de Lidl, ben er niet ontevreden over. Heb geen idee hoe goed een ander middel is, maar 't is volgens mij prima spul, de was is schoon, ruikt lekker, blijft redelijk op kleur...quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat van die wasmiddelen voor zwart was op Radar. De goedkoopste kwam er als beste uit.
Nee, azijn bijt nietquote:Op woensdag 26 april 2006 10:17 schreef Kvaky het volgende:
[..]
Ook mogelijk als er een print op je shirt staat? Niet dat die print straks helemaal weg is als ik mijn nieuwe shirtjes uit het water en azijn haal.
Heb jij eigenlijk aandelen in azijn?quote:Op woensdag 26 april 2006 11:18 schreef freecell het volgende:
[..]
Nee, azijn bijt niet(niet in je ogen doen, dan bijt het wel
)
Maar je print blijft gewoon staan.
Je zou het bijna denkenquote:Op woensdag 26 april 2006 11:26 schreef Nugget het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk aandelen in azijn?![]()
Polyester zou niet af moeten geven omdat de vezels zelf de kleur bevatten, poly wordt niet geverfd maar gefabriceerd in de juiste kleur, als je een poly-katoen mix hebt dan kan het wel afgeven, meestal laat ik de kleding in witte inmaakazijn staan, een half kopje op een grote emmer en dan een hele nacht, als je dan de kleding wast op het normale programma met wasmiddel en wasverzachter dan ruik je niets en de kleur blijft goed.quote:Op zondag 1 oktober 2006 12:07 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Kan het ook met polyester of andere stoffen? En hoelang moet je het laten staan; een hele nacht of een paar uurtjes zoals verschillende mensen zeiden?
ok thanks. Ik was eigenlijk altijd al mijn kleding al binnenste buiten maar wel handig om te weten dat ik polyester niet in azijn hoef te doen (eigenlijk ook wel logisch ook)...quote:Op zondag 1 oktober 2006 12:17 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Polyester zou niet af moeten geven omdat de vezels zelf de kleur bevatten, poly wordt niet geverfd maar gefabriceerd in de juiste kleur, als je een poly-katoen mix hebt dan kan het wel afgeven, meestal laat ik de kleding in witte inmaakazijn staan, een half kopje op een grote emmer en dan een hele nacht, als je dan de kleding wast op het normale programma met wasmiddel en wasverzachter dan ruik je niets en de kleur blijft goed.
Donkere spijkerbroeken geven af en worden vaal door slijten/wrijving in de wasmachine, als je die binnenstebuiten wast dan blijft de kleur langer mooi en als je waspoeder gebruikt dan komen de lichte plekken die je soms krijgt doordat het poeder niet helemaal goed wordt weggespoeld aan de binnenkant en zie je er aan de buitenkant niets van.
Denim is katoen, alle niet kleurechte kleding (kleding die afgeeft dus, wol, katoen, zijde en linnen worden geverfd en kunnen dus afgeven.) kun je op die manier beschermen en langer mooi houden.quote:Op zondag 1 oktober 2006 23:01 schreef Dsquared2 het volgende:
Azijn zorgt voor kleurbehoud. Zover ik weet heeft het alleen zin bij denim. En dan voornamelijk bij ongewassen "raw denim", ik was mijn raw denim altijd met azijn en zout, dit zorgt voor het kleurbehoud. Check--> www.atelierladurance.com hier staat ook het was recept op, waar zout en azijn word aangeraden..
quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:11 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
ok thanks. Ik was eigenlijk altijd al mijn kleding al binnenste buiten maar wel handig om te weten dat ik polyester niet in azijn hoef te doen (eigenlijk ook wel logisch ook)...
Interessante topickickquote:Op zaterdag 16 december 2006 20:42 schreef janimie het volgende:
maar wol in azijn kun je maar beter laten, heb ik me ooit laten vertellen
Hihi, idd, lang geleden!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |