Hoe de Katholieke kerk of een christelijke school of wie dan ook tot een mening komt, doet niet terzake. Er staat nergens dat een mening gefundeerd moet zijn om hem te mogen verkondigen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:40 schreef Invictus_ het volgende:
Het gaat niet om het simpele boycotten, het gaat om de achterliggende gedachte die ze daarme proberen te promoten. Hoe kom je erbij om een gewoon simpel kinderboek als Potter te koppelen aan een duivelse en occulte levensvisie? Hoe kom je erbij om domweg over het voorwoord van Brown (het is fictie) heen te schreeuwen om te kunnen zeggen dat er een diepe duivelse boodschap in zijn boek/film zit?
Jij bent een hufter en je zou per direct moeten worden neer geschoten.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:50 schreef Beauvoir het volgende:
[..]
Hoe de Katholieke kerk of een christelijke school of wie dan ook tot een mening komt, doet niet terzake. Er staat nergens dat een mening gefundeerd moet zijn om hem te mogen verkondigen.
quote:
http://www.documentatiegroep40-45.nl/modules.php?name=News&file=print&sid=466quote:Zij onderschrijven dat gereformeerden opvallend vaak betrokken zijn geweest bij georganiseerd verzet tegen de Duitsers.
http://www.kistemaker.nl/(...)0422_verzet1940-1945quote:Gereformeerden en, meer in het algemeen, aanhangers van de Antirevolutionaire Partij en CPN-ers zijn (het is algemeen bekend) oververtegenwoordigd geweest in het Nederlandse verzet, als gelet wordt op hun getalsterkte binnen de Nederlandse bevolking.
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=23174quote:Gereformeerden en communisten keken elkaar amper aan en verketterden elkaar zelfs. In de oorlog vonden ze elkaar vanwege hun gezamenlijke afkeer van de Duitsers.
En die 'mening' is gewoon onbeschoft en beledigend voor degene waar je dit tegen richt ..quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:51 schreef Invictus_ het volgende:
[.. een flame (naar ik aanneem als satirisch voorbeeld ) ....]
dus je zegt als het ware: 'Religieuzen zijn slecht'quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:47 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Een gedachte als 'Joden zijn slecht' of 'Negers zijn minderwaardig' moet bij de wortel worden aangepakt. Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat de vrijheid in 'verdraagzaamheid' moeten worden gedefinieerd als de beperking die het eventueel op andere kan voortbrengen. Veel van de stromingen die roepen om de 'vrijheid van meningsuiting' en daarmee 'geloofsuiting' snappen niet dat je moet beperken om een ieder in zijn/haar waarde te laten. Het is dus van groot maatschappelijk belang dat religieuzen (en dus Christenen) af en toe tegen een stelling lopen zodat er weer eens word nagedacht.
Schoon-opa. De Katholiek van Urk.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik ben ook benieuwd naar jouw bron trouwens
Dergelijke meningen op zich zijn niet schadelijk, meningen zijn nooit schadelijk. Wat schadelijk kan zijn, zijn de acties die uit meningen voortkomen. En díe moeten/kunnen aangepakt worden. Als we vrijheid van meningsuiting gaan beknotten, waar moet de grens dan gelegd worden?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:47 schreef Invictus_ het volgende:
Een gedachte als 'Joden zijn slecht' of 'Negers zijn minderwaardig' moet bij de wortel worden aangepakt. Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat de vrijheid in 'verdraagzaamheid' moeten worden gedefinieerd als de beperking die het eventueel op andere kan voortbrengen. Veel van de stromingen die roepen om de 'vrijheid van meningsuiting' en daarmee 'geloofsuiting' snappen niet dat je moet beperken om een ieder in zijn/haar waarde te laten. Het is dus van groot maatschappelijk belang dat religieuzen (en dus Christenen) af en toe tegen een stelling lopen zodat er weer eens word nagedacht.
Als onderbouwing niet nodig is, nuff said.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en die 'mening' is gewoon onbeschoft en beledigend voor degene waar je dit tegen richt ..
of je dat nu zegt vanuit je geloof, vanuit een religie, of je dat nu doet omdat je wat hebt tegen het 'ras' van die persoon, of als atheist ...
waar je zo'n mening vandaan haalt maakt hem niet goed , maar ook niet slecht, het zijn de woorden zelf die tellen ....:
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik vind het alleen vreemd dat op het moment je een idee of gedraging vanuit de christelijke wereld als fout bestempelt je ook de gematigs christenen over je heen krijgt. Er zitten nou eenmaal rotte appels in de christelijke wereld, niet alles dat van god komt is goed, de bijbel predikt ook haar: leer er mee leven.quote:Een atheist kan net zo goed een klootzak zijn als een religieus persoon.
waar begrijp je dat niet, en doet hier alsof mensen fout zouden zijn, enkel _omdat_ ze een bepaalde religie zouden aanhangen?
dus wat je schoonopa beweerde over gereformeerden die allemaal NSB'ers waren, hij die zelf een katholiek op Urk was, neem je vervolgens twijfelloos als waar aan..quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:57 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Schoon-opa. De Katholiek van Urk.
Omdat je beweert dat de fout zou liggen in de 'gedachten' ... en je doet voorkomen alsof een bepaalde groep bij voorbaat vervolgd zou moeten worden, omdat ze fouter zouden zijn (Religieuzen)..quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:00 schreef Invictus_ het volgende:
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik vind het alleen vreemd dat op het moment je een idee of gedraging vanuit de christelijke wereld als fout bestempelt je ook de gematigs christenen over je heen krijgt. Er zitten nou eenmaal rotte appels in de christelijke wereld, niet alles dat van god komt is goed, de bijbel predikt ook haar: leer er mee leven.
De rend? De mate van beperking en de functionaliteit in de maatschappij. Overigens zijn dergelijke meningen absoluut schadelijk; daar meningen de basis zijn van gedragingen. Of bij jij voor het principe dat er tijdens solliciatie gesprekken moet worden gevraagd met welke groep mensen je een probleem hebt om conflicten te voorkomen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:58 schreef Beauvoir het volgende:
[..]
Dergelijke meningen op zich zijn niet schadelijk, meningen zijn nooit schadelijk. Wat schadelijk kan zijn, zijn de acties die uit meningen voortkomen. En díe moeten/kunnen aangepakt worden. Als we vrijheid van meningsuiting gaan beknotten, waar moet de grens dan gelegd worden?
Lijkt me een enigzins gekleurde mening. Daarbij kan Urk an sich een uitzondering zijn. Daar heb ik geen idee van. Maar over het algemeen bekeken waren de gereformeerden tegen de Duitsers en zaten ze in het verzet. Dit vanwege hun liefde voor ons koningshuis.quote:
Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden om zoiets naar m'n hood geslingerd te krijgen, maar tenzij iemand daadwerkelijk een pistool tegen mijn hoofd zet of een buisje met een of ander virus onder m'n neus duwt, zie ik dit niet als een bedreiging. Een mening kan kwetsend zijn, maar dat is geen reden om vrijheid van meningsuiting te beknotten. Wat als kwetsend wordt ervaren is nl. van persoon tot persoon verschillend.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Jij bent een hufter en je zou per direct moeten worden neer geschoten.
-edit-
Of je moet gewoon dood aan de een of andere vreselijke ziekte. Of beide.
Hij is niet vanuit Urk de kampen in gekomen. Hij is katholiek op urk, was het niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dus wat je schoonopa beweerde over gereformeerden die allemaal NSB'ers waren, hij die zelf een katholiek op Urk was, neem je vervolgens twijfelloos als waar aan..
Die man is inmiddels nogaal 'ver heen', maar ik vind personen die iets aan den lijve ondervonden hebben absoluut relevant als bron. Intressant punt, ik ga bezig met een thread bij de historici, tzt regel ik een link.quote:Mischien moet je eens dezelfde gezonde kritische blik hebben tot wat mensen je wijsmaken ....
Of je nu een religieus geschrift zonder enige twijfel als enige waarheid aanneemt, of een mogelijk bevooroordelde mening, beide is even fout.
Wel als het anderen aanzet tot daden. Hoogst waarschijnlijk zullen er in de meer katholieke landen kerkelijke demonstranten de vertoning van de DaVinci-film verstoren. Laten we hopen dat het bij gezang blijft.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:03 schreef Beauvoir het volgende:
[..]
Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden om zoiets naar m'n hood geslingerd te krijgen, maar tenzij iemand daadwerkelijk een pistool tegen mijn hoofd zet of een buisje met een of ander virus onder m'n neus duwt, zie ik dit niet als een bedreiging. Een mening kan kwetsend zijn, maar dat is geen reden om vrijheid van meningsuiting te beknotten. Wat als kwetsend wordt ervaren is nl. van persoon tot persoon verschillend.
Ik ben historicus (in opleiding)quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:05 schreef Invictus_ het volgende:
Die man is inmiddels nogaal 'ver heen', maar ik vind personen die iets aan den lijve ondervonden hebben absoluut relevant als bron. Intressant punt, ik ga bezig met een thread bij de historici, tzt regel ik een link.
Welke periode? (En 'we'll meet in C&H')quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:07 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ik ben historicus (in opleiding)
Nee, ik vind dat iedereen met iedereen moet kunnen samenwerken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:02 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
De rend? De mate van beperking en de functionaliteit in de maatschappij. Overigens zijn dergelijke meningen absoluut schadelijk; daar meningen de basis zijn van gedragingen. Of bij jij voor het principe dat er tijdens solliciatie gesprekken moet worden gevraagd met welke groep mensen je een probleem hebt om conflicten te voorkomen?
periodequote:Op dinsdag 25 april 2006 15:09 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Welke periode? (En 'we'll meet in C&H')
Ah, maar wat voor mij een goed onderbouwde mening is, kan jou wel voorkomen als een mening die op los zand drijft. En je moet het toch met me eens zijn dat meningen veelal gevormd worden op basis van gevoel, niet op basis van argumenten, en dat het merendeel van de mensen met een - in mijn ogen - ongenuanceerd wereldbeeld niet in staat lijkt verder te kijken dan hun neus lang is en derhalve niet in staat is tot zelfstandige meningsvorming?quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:07 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wel als het anderen aanzet tot daden. Hoogst waarschijnlijk zullen er in de meer katholieke landen kerkelijke demonstranten de vertoning van de DaVinci-film verstoren. Laten we hopen dat het bij gezang blijft.
-edit-
Overigens vind ik de onderbouwing van een mening wel relevant en ter zake. Maar hopelijk is dat al begrepen, anders krijg je van die dingen die ik zojuist poste.
Zodra het aankomt op strafrecht, is de onderbouwing niet relevant, als je oproept om skinheads dood te schoppen, ben je fout ... dat kun je best aanbrengen dat skinheads zelf vaak extreem-rechts gedachtegoed aanhangen en zelf mogelijk geweldadig zijn, maar dat is geen rechtvaardiging om zelf tot geweld op te roepen ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:07 schreef Invictus_ het volgende:
-edit-
Overigens vind ik de onderbouwing van een mening wel relevant en ter zake. Maar hopelijk is dat al begrepen, anders krijg je van die dingen die ik zojuist poste.
Maar geloven dat er niet zo iets bestaat als een absolute waarheid is toch ook een vorm van absolutisme? Dan ben je dus automatisch onverdraagzaam ten op zichte van mensen die er wel een absolute waarheid op na houden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:29 schreef Isegrim het volgende:
Elk systeem dat gebaseerd is op absolutisme, of dat nou communisme, theïsme of nationalisme is, heeft de potentie om intolerantie te kweken. Dat is inherent aan het absolutistische karakter. Als er maar één waarheid bestaat in jouw ogen, dan ben je vrijwel automatisch minder verdraagzaam ten opzichte van andere (in jouw ogen inferieure) waarheden. It's a package deal.
I beg to differ. Als je niet gelooft dat er zoiets bestaat als een absolute waarheid (of als je gelooft dat de absolute waarheid niet gekend kan worden), dan zijn alle waarheden a priori van gelijke waarde. Natuurlijk is het in de praktijk zo dat sommige waarheden je niet aanstaan en anderen wel, maar dat betekent bijvoorbeeld niet dat je hel en verdoemenis preekt over degenen die die jou minder welgevallige waarheid onderschrijven.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
Maar geloven dat er niet zo iets bestaat als een absolute waarheid is toch ook een vorm van absolutisme? Dan ben je dus automatisch onverdraagzaam ten op zichte van mensen die er wel een absolute waarheid op na houden.
In je vorige post zeg je dat je tegen systemen bent die gebaseerd zijn op absolutisme. Dat is toch een direct gevolg van het feit dat jij niet in een absolute waarheid gelooft? Voor jou is de enige absolute waarheid, dat er geen absolute waarheid is. Zoals Socrates al zei, het enige wat ik weet is dat ik niet weet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
I beg to differ. Als je niet gelooft dat er zoiets bestaat als een absolute waarheid (of als je gelooft dat de absolute waarheid niet gekend kan worden), dan zijn alle waarheden a priori van gelijke waarde. Natuurlijk is het in de praktijk zo dat sommige waarheden je niet aanstaan en anderen wel, maar dat betekent bijvoorbeeld niet dat je hel en verdoemenis preekt over degenen die die jou minder welgevallige waarheid onderschrijven.
Natuurlijk zijn er wel waarheden waarvan ik vind dat ze bestreden dienen te worden, maar dat is dan bijvoorbeeld omdat ze schade toebrengen aan mensen (ik denk aan racisme). Dat is alleen een meer utilitaristische kijk op de zaken en het heeft weinig te maken met de vraag of de betreffende overtuiging al dan niet waar is.
Ik zeg niet dat ik ertegen ben, ik zeg alleen wat het logische gevolg is van een absolutistisch systeem. Dat verdraagt geen andere waarheden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef Seneca het volgende:
[..]
In je vorige post zeg je dat je tegen systemen bent die gebaseerd zijn op absolutisme.
Ik zie niet in waarom. Ik vind het hooguit een beetje jammer als mensen alleen maar binnen een bepaald kadertje kunnen denken. Het uitzicht is zoveel mooier out of the box.quote:Iedereen die dus vindt dat er wel een absolute waarheid bestaat, gaat dus in tegen jou absolute waarheid, en zou je dus als inferieur kunnen beschouwen.
Daar kan ik wel in meegaan. Dat kun je ook niet weten. Ik snap ook de tegenstelling wel die je aangeeft.quote:In een bepaalde zin zou je dus kunnen zeggen dat relativisme tegen haar eigen natuur ingaat. Eigenlijk zou je nog een stap verder moeten gaan, en moeten stellen dat je zelfs niet kunt weten er wel of niet een absolute waarheid is.
Dat is ook logisch, want zij pretenderen niet te weten hoe het zit. In principe ben ik bereid elke waarheid te aanvaarden indien er genoeg argumenten voor bestaan. Een absolutist past de werkelijkheid doorgaans zodanig aan dat die binnen zijn systeem past, in plaats van dat hij zijn systeem op de werkelijkheid baseert. Voor zover er zoiets als 'de werkelijkheid' bestaat natuurlijk.quote:Oke, het klinkt nogal paradoxaal, maar misschien is m'n punt zo duidelijk. Ik ben het overigens wel met je eens dat relativisten vaak meer open staan voor meningen van anderen.
Nee, 'Verdraagzaamheid' is geen subjectief oordeel over de juistheid van ideeen ... het definieert gewoon in hoeverre iemand de ruimte biedt aan andere ideeen dan die van hemzelf ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
Maar geloven dat er niet zo iets bestaat als een absolute waarheid is toch ook een vorm van absolutisme? Dan ben je dus automatisch onverdraagzaam ten op zichte van mensen die er wel een absolute waarheid op na houden.
Dus je bent niet met me eens dat een relativist die beweert dat er geen absolute waarheid bestaat, vind dat hij groter gelijk heeft dan iemand die vind dat er wel een absolute waarheid bestaat, en in die zin eigenlijjk ook onverdraagzaam is?quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, 'Verdraagzaamheid' is geen subjectief oordeel over de juistheid van ideeen ... het definieert gewoon in hoeverre iemand de ruimte biedt aan andere ideeen dan die van hemzelf ...
Absolutionistische ideologieen zijn niet per definitie onverdraagzaam, maar in de uitvoering, omdat de aanhangers vaak ervan uitgaan dat zij een groter gelijk hebben, dan mensen die anders denken en het vaak gebeurt dat andersdenkenden vervolgd worden, om de uitvoering van dit absolutionisme eenvoudiger te maken....
Maar, ook een religieus persoon kan verdraagzaam zijn, evenwel een 'links' of 'rechts' denkend persoon, en eveneens een atheist ... zolang hij zijn eigen denkwijze maar op een verdraagzame, non-absolutionistische wijze aanhangt en uitdraagt ...
Overigens, verdraagzaamheid betekent niet dat men anderen diezelfde verdraagzaamheid kan 'opleggen', juist dat is weer een onverdraagzame vorm van absolutionisme ...
en zelfs liberaal denkende verlichtingsaanhangeres kunnen tot absolutionisme overgaan ... Robespierre hing bv een absolutiuonistische uitvoering van de verlichtte denkbeelden van Voltaire aan... iets wat eindigde met de Guillotine
Dat is iets wat ik nooit echt goed begrepen heb... Waarom zou je anderen willen dwingen om zich aan 'Gods wetten' te houden? Wat is de waarde daarvan? Vanuit religieus oogpunt is het gehoorzamen aan God slechts dan zinvol wanneer het uit vrije wil gebeurt. In die zin kan ik dan ook heel weinig begrip opbrengen voor bijvoorbeeld de SGP. Ik snap ook niet goed hoe zij vanuit hun geloof beredeneren dat ze anderen zouden moeten dwingen om volgens de bijbel te leven.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef RaisinGirl het volgende:
Vanwege hun geloof in een absolute waarheid en een heilsleer zullen gelovigen met macht altijd de neiging hebben om, in meer of mindere mate, de vrijheid van anderen in te perken.
Dat hangt ervan af wat hij met dat idee doet natuurlijk. Ik ben het met je eens dat het logischer is om te stellen dat je niet kunt weten of er een absolute waarheid bestaat en zo ja, wat die is. Dat is ook iets waar ik achter kan staan. Ik denk dat het best mogelijk is dat er een absolute waarheid bestaat, maar ik denk ook dat wij mensen die nooit zullen leren kennen. In die zin vind ik het een beetje vreemd als mensen die wel beweren te kennen (en vooral als ze het in die context over zeker weten hebben), maar ik kan niet uitsluiten dat ze per ongeluk goed gegokt hebben.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:50 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dus je bent niet met me eens dat een relativist die beweert dat er geen absolute waarheid bestaat, vind dat hij groter gelijk heeft dan iemand die vind dat er wel een absolute waarheid bestaat, en in die zin eigenlijjk ook onverdraagzaam is?
Dan zijn we het eensquote:Op dinsdag 25 april 2006 16:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af wat hij met dat idee doet natuurlijk. Ik ben het met je eens dat het logischer is om te stellen dat je niet kunt weten of er een absolute waarheid bestaat en zo ja, wat die is. Dat is ook iets waar ik achter kan staan. Ik denk dat het best mogelijk is dat er een absolute waarheid bestaat, maar ik denk ook dat wij mensen die nooit zullen leren kennen. In die zin vind ik het een beetje vreemd als mensen die wel beweren te kennen (en vooral als ze het in die context over zeker weten hebben), maar ik kan niet uitsluiten dat ze per ongeluk goed gegokt hebben.
Ik ben het zowaar met je eens. Onverdraagzaamheid is vaak ook een kwestie van 'hard schreeuwen omdat je jezelf nog moet overtuigen'.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:01 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk dat hoe standvastiger iemands overtuigingen zijn, hoe verdraagzamer. hoe onzekerder, hoe onverdraagzamer. het heeft wellicht iets met angst te maken.
natuurlijk is dit een generalisatie, je hebt ook standvastige idioten![]()
Ik zie niet in dat de bewering 'er bestaat geen absolute waarheid' ontegenzeggelijk betekent dt de persoon dit anderen ook oplegt ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:50 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dus je bent niet met me eens dat een relativist die beweert dat er geen absolute waarheid bestaat, vind dat hij groter gelijk heeft dan iemand die vind dat er wel een absolute waarheid bestaat, en in die zin eigenlijjk ook onverdraagzaam is?
Eens, het gaat bij iedere vorm van geloof toch vaak om een soort fundamentele waarheid waar mensen zich aan vastklampen, waar ze een soort van zekerheid uit halen. Als iemand daar dan de poten onder uit probeert te zagen kan ik me voorstellen dat je je aangevallen voelt ja.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:01 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk dat hoe standvastiger iemands overtuigingen zijn, hoe verdraagzamer. hoe onzekerder, hoe onverdraagzamer. het heeft wellicht iets met angst te maken.
natuurlijk is dit een generalisatie, je hebt ook standvastige idioten![]()
Klopt wel; bronnen genoeg; lees bv maar eens van der Heydens 'Grijs verleden'.quote:
Dat mogen ze persoonlijk best denken; alhoewel ik het erg vergezocht vindt.quote:Het gaat niet om het simpele boycotten, het gaat om de achterliggende gedachte die ze daarme proberen te promoten. Hoe kom je erbij om een gewoon simpel kinderboek als Potter te koppelen aan een duivelse en occulte levensvisie? Hoe kom je erbij om domweg over het voorwoord van Brown (het is fictie) heen te schreeuwen om te kunnen zeggen dat er een diepe duivelse boodschap in zijn boek/film zit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |