Is er nog iemand die deze onzinigge maatregel goed wil praten? Ik kan me de discussies bij de invoering nog goed herinneren. "Terrorisme" was het argument. Het magische woord waarbij de knop omgaat en je "ja" en "amen" moet roepen bij alle 'maatregelen' die geopperd worden. Immers, terrorisme was en is het kwaad. Terrorisme beheerst ons dagelijkse leven, het is overal! Zonder invoering van de ID plicht zou Nederland binnen no-time een speeltuin zijn geworden voor Hakbars met modieuze semtex gordels, aldus PHD. Nu, anderhalf jaar verder, blijkt dat de ID plicht alleen maar een extra melkkoetje is voor de pliezies. De slagroom op de boetetaart.quote:De identificatieplicht, die sinds januari 2005 van kracht is in Nederland, is vooral in gebruik als boete-verdubbelaar bij kleine delicten. Mensen die gepakt worden voor zaken als fietsen zonder licht of wildplassen, krijgen een extra prent als ze hun ID niet kunnen tonen. Vooral bedelaars, zwervers en jongeren zijn de pineut, zo stelt de Volkskrant na een onderzoek naar de wet.
Volgens justitie gaf de politie het vaakst een ID-boete in combinatie met wildplassen en fietsen zonder licht. Verder scoren hoog: het opgeven van een valse naam, softdruggebruik, openbare dronkenschap, brommerrijden zonder helm, autorijden zonder gordel, rijden door rood licht en het niet kunnen tonen van een brommercertificaat. Tussen januari 2005 en april 2006 zijn 80.000 bekeuringen uitgeschreven op grond van de ID-plicht. Dat heeft de overheid 3,8 miljoen euro opgeleverd. Jongeren waren vier keer zo vaak de klos als ouderen. De boete bedraagt 50 euro voor 16 jaar en ouder en 25 euro voor kinderen tussen de 14 en 16 jaar. In september 2005 liet minister Donner van Justitie weten dat het aantal boetes wel meeviel.
De wet op de uitgebreide identificatieplicht was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken volgens de Volkskrant niet of nauwelijks behaald. Er zijn geen voorbeelden bekend van ernstige delicten die op grond van de ID-plicht zijn voorkomen. Wel heeft de wet in één jaar geleid tot een stortvloed van gestolen en verloren paspoorten en identiteitsbewijzen.
Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.
Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.quote:Op maandag 24 april 2006 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.
Verder zal uit de evalutatie die men over 3 jaar of zo gaat houden blijken dat de terreurdreiging totaal niet verminderd is en dat was de voornaamste reden om deze wet er doorheen te drukken.
hehehequote:Op maandag 24 april 2006 06:49 schreef robh het volgende:
Bekeurings is Gronings voor bekeurings.
knip
Ik heb een rijbewijs maar geen auto meer, dus die ga ik ook niet constant meeslepen, ook is dat rijbewijs zo'n handig formaat dat hij niet zonder te vouwen in een normaal formaat portemenee past.quote:Op maandag 24 april 2006 10:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.
Ik voel me veiliger noch onveiliger door deze maatregel. Ik vind het alleen lastig om er constant aan te moeten denken om mijn paspoort mee te nemen. Bij een blokje omlopen of fietsen neem ik het ook soms niet mee.quote:Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:
Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
Die is er al...quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Omlaag dus, de hoeveelheid beschikbare paspoorten om mee te knoeien is grandioos gestegen.quote:Op maandag 24 april 2006 11:25 schreef SkaterSam het volgende:
Hahaha, dit was echt zo voorspelbaar, het ging om de "veiligheid". Ik neem dus echt nooit mijn paspoort mee, die is te waardevol om even mee over straat te gaan lopen, zeker als je dan leest dat het aantal diefstallen van identiteitsbewijzen is omhooggegaan... Ik snap echt niet hoe ze hebben kunnen zien dat het hebben van een identiteitsbewijs als gevolg heeft dat de veiligheid omhooggaat.
Daar kun je over discussieren. Sommige agenten hebben nogal lange tenen en dan "etter" je ze nogal snel.quote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Het wordt sowieso gevraagd als je een boete krijgt.quote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Onveiliger ja, elke keer als ik een agent zie krijg ik het idee dat ie op ieder moment mn ID kan gaan vragen (wat ik niet bij me heb) en als je dan weigert omdat ie geen reden heeft, dan ben je ineens verdacht omdat je weigert en moet je het dus daarom laten zienquote:Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:
Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |