abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 april 2006 @ 06:49:37 #1
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_37235190
Bekeurings is Gronings voor bekeurings.

Tekst is van de Frontpage geplukt.

Lees en huil.
quote:
De identificatieplicht, die sinds januari 2005 van kracht is in Nederland, is vooral in gebruik als boete-verdubbelaar bij kleine delicten. Mensen die gepakt worden voor zaken als fietsen zonder licht of wildplassen, krijgen een extra prent als ze hun ID niet kunnen tonen. Vooral bedelaars, zwervers en jongeren zijn de pineut, zo stelt de Volkskrant na een onderzoek naar de wet.

Volgens justitie gaf de politie het vaakst een ID-boete in combinatie met wildplassen en fietsen zonder licht. Verder scoren hoog: het opgeven van een valse naam, softdruggebruik, openbare dronkenschap, brommerrijden zonder helm, autorijden zonder gordel, rijden door rood licht en het niet kunnen tonen van een brommercertificaat. Tussen januari 2005 en april 2006 zijn 80.000 bekeuringen uitgeschreven op grond van de ID-plicht. Dat heeft de overheid 3,8 miljoen euro opgeleverd. Jongeren waren vier keer zo vaak de klos als ouderen. De boete bedraagt 50 euro voor 16 jaar en ouder en 25 euro voor kinderen tussen de 14 en 16 jaar. In september 2005 liet minister Donner van Justitie weten dat het aantal boetes wel meeviel.

De wet op de uitgebreide identificatieplicht was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken volgens de Volkskrant niet of nauwelijks behaald. Er zijn geen voorbeelden bekend van ernstige delicten die op grond van de ID-plicht zijn voorkomen. Wel heeft de wet in één jaar geleid tot een stortvloed van gestolen en verloren paspoorten en identiteitsbewijzen.
Is er nog iemand die deze onzinigge maatregel goed wil praten? Ik kan me de discussies bij de invoering nog goed herinneren. "Terrorisme" was het argument. Het magische woord waarbij de knop omgaat en je "ja" en "amen" moet roepen bij alle 'maatregelen' die geopperd worden. Immers, terrorisme was en is het kwaad. Terrorisme beheerst ons dagelijkse leven, het is overal! Zonder invoering van de ID plicht zou Nederland binnen no-time een speeltuin zijn geworden voor Hakbars met modieuze semtex gordels, aldus PHD. Nu, anderhalf jaar verder, blijkt dat de ID plicht alleen maar een extra melkkoetje is voor de pliezies. De slagroom op de boetetaart.

Ach ja, ik weet dat sommige mensen hier het roerend met de ID plicht eens zijn. En ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Na invoering van de draagplicht heeft er nog geen enkele aanslag plaatsgevonden.

Een klein succesje van 3,8 miljoen doekoe mogen we dat wel noemen.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  maandag 24 april 2006 @ 08:19:26 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_37235595
Ik heb tot nu toe nog geluk gehad, heb nooit mijn paspoort bij me en gelukkig nog geen boete gehad.
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 24 april 2006 @ 08:35:23 #3
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_37235683
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  maandag 24 april 2006 @ 08:36:37 #4
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_37235693
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_37235710
Shit man, dit had ik echt niet aan zien komen!!!!!!1111`1`11`11

Heb tegenwoordig voor mijn eigen gemoedsrust maar gewoon een ID-kaartje in mijn portemonnee zitten. Werd voor die tijd altijd zenuwachtig als ik politie zag. Voor niks, overigens, de enige keer dat ik (met ID op zak) door politie gestopt werd vroegen ze er niet eens om. Misschien valt het hier in Enschede nog mee.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_37236542
Wow, wat een verrassing, dit had natuurlijk niemand zien aankomen

Ik ben benieuwd wat de resultaten over een paar jaar zijn met de bewaarplicht. Maargoed, gedwee slikken we alle maatregelen tegen het "terrorisme".

Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
  maandag 24 april 2006 @ 09:40:35 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37236589
Misschien moeten we dit doorschuiven naar WOW en allemaal gaan jubelen dat het weer wat veiliger is

Het is echt de grootste naaiwet sinds tijden, vooral omdat "ja, u gedraagt zich verdacht" zo uit je mouw pet geschud is.
Vampire Romance O+
pi_37236660
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.
Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.

Verder zal uit de evalutatie die men over 3 jaar of zo gaat houden blijken dat de terreurdreiging totaal niet verminderd is en dat was de voornaamste reden om deze wet er doorheen te drukken.
  maandag 24 april 2006 @ 10:02:55 #9
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_37237023
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.

Verder zal uit de evalutatie die men over 3 jaar of zo gaat houden blijken dat de terreurdreiging totaal niet verminderd is en dat was de voornaamste reden om deze wet er doorheen te drukken.
Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 24 april 2006 @ 10:04:11 #10
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_37237046
quote:
Op maandag 24 april 2006 06:49 schreef robh het volgende:
Bekeurings is Gronings voor bekeurings.

knip
hehehe
FCT
  maandag 24 april 2006 @ 10:07:22 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_37237105
Ik heb m niet altijd bij me.

Als ik word aangehouden dan boek ik die blauwe d'r dik uit met mn neon, jeweettoch
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 24 april 2006 @ 10:09:09 #12
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_37237140
LOL@ubervoorspelbare gevolgen van dit domme plan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 24 april 2006 @ 10:10:46 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37237175
Wanneer kwam de evaluatie ook alweer?
Vampire Romance O+
pi_37237273
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.
Ik heb een rijbewijs maar geen auto meer, dus die ga ik ook niet constant meeslepen, ook is dat rijbewijs zo'n handig formaat dat hij niet zonder te vouwen in een normaal formaat portemenee past.

Verder doe ik nooit iets fout dus waarom zou ik een ID moeten meenemen. Ja als ik toevallig een ongeluk zou zien dan loop ik maar snel door omdat ik mijn ID niet bij mij heb en ik als getuige door de politie daar naar toe gevraagd kan worden.

De meeste mensen hebben geloof ik ook niet het gehele onderzoek gelezen want daaruit blijkt dat verschillende politiekorpsen verschillend beleid erop nahouden, vooral amseterdam en rotterdam zijn kampioenen in het uitdelen van dubbel bekeuringen. In de meeste andere regio's nemen de korpsen vaak wel genoegen met een ander pasje/ kopietje , en mag je later nog even na het buro komen om een orgineel geldig ID te laten zien.

En als we dan nogmaals zoals ik al vermelde kijken naar de reden waarom die id plicht is doorgedrukt, de zogenaamd veiligheid vergroten, en een terreurdreigin laten afnemen, dat is totaal niet het geval.
pi_37237331
Gut, wat omverwachts zeg! Vooral de 'ja en amen' houding die inderdaad wordt aagenomen bij het woord terrorisme irriteert me mateloos. Het lijkt wel minder te worden trouwens, goddank.
Een tekening van Mohammed, en dat z'n tulband dan een bom is. Haha!
pi_37237353
En nu dit duidelijk is geworden wordt deze maatregel natuurlijk meteen teruggedraaid
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  maandag 24 april 2006 @ 10:35:03 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_37237757
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:

Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
Ik voel me veiliger noch onveiliger door deze maatregel. Ik vind het alleen lastig om er constant aan te moeten denken om mijn paspoort mee te nemen. Bij een blokje omlopen of fietsen neem ik het ook soms niet mee.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_37238864
quote:
Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Die is er al...
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  maandag 24 april 2006 @ 11:25:31 #19
65471 SkaterSam
Lurking Galore
pi_37239009
Hahaha, dit was echt zo voorspelbaar, het ging om de "veiligheid". Ik neem dus echt nooit mijn paspoort mee, die is te waardevol om even mee over straat te gaan lopen, zeker als je dan leest dat het aantal diefstallen van identiteitsbewijzen is omhooggegaan... Ik snap echt niet hoe ze hebben kunnen zien dat het hebben van een identiteitsbewijs als gevolg heeft dat de veiligheid omhooggaat.
Let's make life easy
Typo's are the demon spawn from hell !
pi_37239466
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:25 schreef SkaterSam het volgende:
Hahaha, dit was echt zo voorspelbaar, het ging om de "veiligheid". Ik neem dus echt nooit mijn paspoort mee, die is te waardevol om even mee over straat te gaan lopen, zeker als je dan leest dat het aantal diefstallen van identiteitsbewijzen is omhooggegaan... Ik snap echt niet hoe ze hebben kunnen zien dat het hebben van een identiteitsbewijs als gevolg heeft dat de veiligheid omhooggaat.
Omlaag dus, de hoeveelheid beschikbare paspoorten om mee te knoeien is grandioos gestegen.
  maandag 24 april 2006 @ 11:46:15 #21
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37239572
Identificatieplicht is allemaal leuk en aardig, maar het wordt te vaak misbruikt door oom agent.
In het begin was het nog zo dat de agent een fatsoenlijke reden moest hebben om jou om je identificatie te vragen, maar de ervaring (of in iedergeval de ervaring van de mensen die de klaagbaaktopics openen) is dat dit zelden voorkomt en dat het meer wordt gebruikt om de agent zijn bonnenboekje vol te krijgen als hij niets verkeerds heeft weten te ontdekken... "Het handhaven van de openbare orde" schijnt volgens de wet al een geldige reden te zijn, maar deze term is behoorlijk inhoudsloos.

Of het wordt natuurlijk gebruikt als een vorm van op de strepen staan. Je kunt ze dan ook snel chagrijnig krijgen door om hun identificatie te vragen... Het is je recht om te weten wie jou om je identificatie vraagt en agenten zijn verplicht om zich te identificeren.

Hiervoor is vlak na de invoering van de identificatieplicht de actie 'gelijk oversteken' in het leven geroepen.

Ik heb zelf nogal moeite met alle maatregelen die met de noemer "terrorisme" in het leven geroepen worden... Niet dat ik beweer dat er geen terrorisme bestaat, maar ik vind het een stuk enger dat we steeds meer in onze vrijheid beperkt worden door deze maatregelen. Je kunt onder de noemer terrorisme zonder problemen mensen onschuldig in de bak gooien en dat hoort niet te kunnen... En in het nieuws wordt terrorisme steeds vaker gebruikt als een modewoordje om de aandacht van het publiek af te leiden van de zaken die er echt toe doen... De kleurcodes voor terroristische dreiging bijvoorbeeld, lijken sterk samen te hangen met negatieve berichtgeving over Donner... Bij de Amerikaanse regering is dit al jaren het geval.

Maar we zullen vanzelf zien waar het heen gaat... Ik heb zelf in ieder geval in mijn portemonnee een Europese ID-kaart die vier jaar geleden al verlopen is... En ze moeten het er maar mee doen. Ik schaf echt niet iedere vijf jaar zo'n duur pasje aan omdat oom agent zo nodig moet weten wie ik ben...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bebop op 24-04-2006 11:58:52 ]
I think it's time we blow this scene. Get everybody and their stuff together
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
  maandag 24 april 2006 @ 12:09:17 #22
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_37240212
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  maandag 24 april 2006 @ 12:15:22 #23
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37240371
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Daar kun je over discussieren. Sommige agenten hebben nogal lange tenen en dan "etter" je ze nogal snel.
Vampire Romance O+
  maandag 24 april 2006 @ 12:15:37 #24
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37240378
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het wordt sowieso gevraagd als je een boete krijgt.

maar zoals ik al zei wordt het idd ook gevraagd als je een meningsverschil krijgt (da's wat anders dan etteren)... Het is gewoon uitgegroeid tot een van de mogelijke treitermethoden... Daarom is het fijn dat je ze net zo hard kan terugtreiteren door ook naar hun ID te vragen...
I think it's time we blow this scene. Get everybody and their stuff together
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
pi_37240387
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:

Onveiliger ja, elke keer als ik een agent zie krijg ik het idee dat ie op ieder moment mn ID kan gaan vragen (wat ik niet bij me heb) en als je dan weigert omdat ie geen reden heeft, dan ben je ineens verdacht omdat je weigert en moet je het dus daarom laten zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')