abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37155277
Ik lag gister (stoned) in bed en was een beetje aan het denken en kwam op het volgende onderwerp:
Wat is evolutionair gezien het voordeel van niet-delende cellen zoals zenuwcellen?

Ik kon geen reden bedenken, maar misschien is die wel heel banaal.

(oh ik weet niet of die in het evolutie topic moet, maar dan gooi hem maar dicht)
Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
  vrijdag 21 april 2006 @ 11:45:11 #2
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_37155862
Zenuwcellen kunnen alleen hun normale functie uitoefenen als ze in de juiste hoeveelheden en op de juiste plaatsen zitten. Het is net als met een elektrische schakeling, als je zo maar wat draden aan elkaar gaat verbinden heb je in no-time kortsluiting. Een kleine afwijking in je zenuwstelsel kan al fataal zijn dus waarschijnlijk is het zo geėvolueerd dat het zo stabiel mogelijk blijft.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  vrijdag 21 april 2006 @ 11:53:27 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_37156144
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 11:45 schreef roobje het volgende:
Zenuwcellen kunnen alleen hun normale functie uitoefenen als ze in de juiste hoeveelheden en op de juiste plaatsen zitten. Het is net als met een elektrische schakeling, als je zo maar wat draden aan elkaar gaat verbinden heb je in no-time kortsluiting. Een kleine afwijking in je zenuwstelsel kan al fataal zijn dus waarschijnlijk is het zo geėvolueerd dat het zo stabiel mogelijk blijft.
Hersencellen bijvoorbeeld (en spiercellen ook, volgens mij) kunnen wel vertakkingen vormen en weer afbreken, dus zo stabiel zijn ze dan toch niet? Zou delen dan niet handiger zijn?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_37156347
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 11:53 schreef Flurry het volgende:

[..]

Hersencellen bijvoorbeeld (en spiercellen ook, volgens mij) kunnen wel vertakkingen vormen en weer afbreken, dus zo stabiel zijn ze dan toch niet? Zou delen dan niet handiger zijn?
Misschien wel handiger, maar het lichaam zou op die manier ook veel materiaal en energie verspillen, als die cellen blijven delen is er ook meer afval.
Of zo...
  vrijdag 21 april 2006 @ 11:59:03 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37156359
Dit mag inderdaad verder in Waarom Evolutie #8 . Dan kan deze dicht.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')