Overigens geeft mijn auto het gemiddelde verbruik aan, en ik kijk daar wel eens naar. Ik heb altijd een gemiddelde verbruik van tussen de 5,5 en 6 liter op 100km. Das dus best wel zuinig. Nu rij ik een Fiat Punto 1.3 JTD 16v dus dat is niet zo'n grote auto maar ik sta toch ook zeker 1x per week aan de pomp, en ik kan wel altijd rond de 38/40 liter tanken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:37 schreef CoolGuy het volgende:
*Tankpas verliefd aankijkt![]()
Maar inderdaad. De brandstofprijzen zijn echt niet meer normaal. Nu moet ik diesel tanken, en dat doe ik altijd bij de lokale Tango pomp, en daar kost 1 liter diesel rond de 1 euro, maar de benzine is echt nog veel duurder. Straks is autorijden weer voorbehouden aan de rijken der aarde.
Dus jij wil nog 10 jaar in die auto rijden?quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:56 schreef Willaaam het volgende:
We zitten nu net voor of op peak-oil.
Vrij vertaald, it's all downhill from here. Ik heb ook een maandje geleden m'n eerste auto gekocht, mazdatje. Meteen ook duidelijk gemaakt aan pa dat dat waarschijnlijk meteen de laatste auto is die ik zal kopen en die nog op traditionele brandstof draait.
10 Jaar is wat overdreven, maar over 5-6 jaar is een auto hebben waarschijnlijk al niet meer economisch verantwoord.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:56 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dus jij wil nog 10 jaar in die auto rijden?
Peak oil gebruikt ook iedereen te pas en te on-pas.
Met m'n 23000km/jaar kom ik goedkoper uit in totaal (brandstof/wegenbelasting/verzekering):quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak de hogere wegenbelasting? Dus als je niet een x aantal KM per jaar maakt hou je alleen jezelf maar voor de gek
* Gunner moet ook 73 euro p/mnd aftikken aan wegenbelasting![]()
Hangt er toch een beetje vanaf. Met de huidige prijzen vinden mensen het ook nog haalbaar om een auto met een verbruik van 1:10 te gaan rijden. Als de benzine per liter een euro of 3 kost ben je met een auto die 1:20 rijdt ongeveer evenveel kwijt.quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:03 schreef Willaaam het volgende:
[..]
10 Jaar is wat overdreven, maar over 5-6 jaar is een auto hebben waarschijnlijk al niet meer economisch verantwoord.
truequote:Op vrijdag 21 april 2006 09:39 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
eigenlijk heb je dus al een salarisverhoging
sterker nog, bij iedere brandstofprijsstijging krijg jij een slarisverhoging
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:27 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Hangt er toch een beetje vanaf. Met de huidige prijzen vinden mensen het ook nog haalbaar om een auto met een verbruik van 1:10 te gaan rijden. Als de benzine per liter een euro of 3 kost ben je met een auto die 1:20 rijdt ongeveer evenveel kwijt.
Dat is het geval bij slaolievarianten. Bij een benzinemotor kun je ethanol gebruiken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:05 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.
De enige drop-in replacement die we hebben zijn planten, waarbij drop-in replacement nog relatief is, aangezien je aan een aantal eisen moet voldoen (vnml dat je een dieselmotor hebt).
Een klein detail daarbij is wel dat je heel erg veel planten nodig hebt. Echt heel erg veel.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:05 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.
De enige drop-in replacement die we hebben zijn planten, waarbij drop-in replacement nog relatief is, aangezien je aan een aantal eisen moet voldoen (vnml dat je een dieselmotor hebt).
Is het dan al goed mogelijk op 100% ethanol te rijden? Ik dacht dat het hoogst geprobeerde (commerciėle) percentage E85 was (15% benzine, 85% ethanol). Dat komt uiteraard al wel een eind in de richting, dat klopt... maar de toepassing ervan is niet zo makkelijk als bij dieselmotoren.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:07 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat is het geval bij slaolievarianten. Bij een benzinemotor kun je ethanol gebruiken.
Jep, is het landbouwbeleid toch nog ergens goed voor.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Een klein detail daarbij is wel dat je heel erg veel planten nodig hebt. Echt heel erg veel.
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:24 schreef Gunner het volgende:
23000 is inderdaad een prima km/jaar om diesel te gaan rijden ;
Je rekent gewoon uit dat als je auto 1 op 20 rijdt hoeveel brandstof je dat kost:quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:31 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?
Ben gewoon ff benieuwd. Mn vriend heeft namelijk een aygo aangeschaf,die volgens de dealer 1 : 20 loopt. Maar was diesel niet slimmer geweest? Diesel betaal je toch ook meer voor in de belasting?
dank je voor het uitleggenquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:44 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je rekent gewoon uit dat als je auto 1 op 20 rijdt hoeveel brandstof je dat kost:
in het geval van 20.500km is dat dus 1025 liter
doe dat maal de brandstofprijs (1,40 ofzo) = 1435 euro
Doe daar nog je wegenbelasting bij (26 euro?) x 12 = 312 euro per jaar
totaal dus 1747
Stel je koopt een diesel die ook 1 op 20 rijdt
dan ben je 1025 liter diesel kwijt a 1,15 per liter: 1178,75 euro
tel daar je wegenbelasting bij op (snel 60 euro per maand) = 720 euro
en je hebt 1898,75 euro per jaar aan kosten
Dit is dus niet handig om diesel te gaan rijden omdat je al zo'n extreem zuinige benzineauto hebt.
Hier in Michigan zijn er pompen die het verkopen (E85).quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:20 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Ik dacht dat het hoogst geprobeerde (commerciėle) percentage E85 was (15% benzine, 85% ethanol). Dat komt uiteraard al wel een eind in de richting, dat klopt... maar de toepassing ervan is niet zo makkelijk als bij dieselmotoren.
Ik rij sinds begin januari pas privé diesel maar ik denk niet dat ik 20.000 rij. Denk ik rond 15.000. of het uit kan weet ik niet maar een diesel rijdt gewoon fijner. En ik had geen super zuinige benzine auto (1 op 13 ofzo) de hogere wegenbelasting neem ik voor liefquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:31 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?
Ben gewoon ff benieuwd. Mn vriend heeft namelijk een aygo aangeschaf,die volgens de dealer 1 : 20 loopt. Maar was diesel niet slimmer geweest? Diesel betaal je toch ook meer voor in de belasting?
Hier.. 1,39.9quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:45 schreef dennistd het volgende:
ik weet niet waar jij je benzine koopt, maar het kost hier toch echt nergens meer dan 1,35 ofzo.
of komt dat omdat ik tegen de duitse grens aan zit?
Alleen in Duitsland (en in de meeste andere west-europese landen, afaik) heb je een probleem, aangezien je daar echt moet weten waar die paar LPG pompstations staanquote:
Die flitsers tot daar aan toe, maar 80 kilometer zonesquote:Op zaterdag 22 april 2006 10:23 schreef BobbyB het volgende:
Het wordt weer tijd dat we met zijn allen op het binnenhof in Den Haag gaan staan want we betalen in dit land alles dubbel: wegenbelasting, belasting op de brandstof, accijns en belasting over de accijns. Daarbij krijgen we ook nog steeds dat kwartje van die peniskoker genaamd Kok terug. Zien we ooit wat van al die belastingen terug? Ja: flitsers, traject controles en 80KM zones.
Dat is nog een vrij hoog gebruik mijns inziens. Ik rij zelf een Clio diesel (lease) en ik haal met gemak >1:20 en dat terwijl ik veel op de snelweg zit.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:42 schreef Viper_74 het volgende:
[..]
Ik rij een Ibiza diesel, en ik haal 500 - 600 op 40 liter brandstof
Ik voor 1,489quote:Op zaterdag 22 april 2006 19:26 schreef hollander172 het volgende:
Net nog getankt voor 1,485 p.l.dus waar TS zich zo druk om maakt weet ik niet.
Ik zou zeggen: probeer het, en kom hier dan even melden of het werktquote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Neequote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Je kan wel na het tanken 100 ml thinner toevoegen aan je tank. Dan rij je 5 tot 10% zuiniger.quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Of 100% zuiniger, niet meer. Kan nergens vinden dat thinnerquote:Op zaterdag 22 april 2006 23:12 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Je kan wel na het tanken 100 ml thinner toevoegen aan je tank. Dan rij je 5 tot 10% zuiniger.
Thinner bestaat voor een groot gedeelte uit tolueen. Da's een spulletje wat oliemaatschappijen ook gebruiken om 't octaangehalte omhoog te krijgen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 23:57 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Of 100% zuiniger, niet meer. Kan nergens vinden dat thinnerzou werken
Vertel!quote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
Ik wil er een die op zaadolie loopt. gratis bijtanken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:39 schreef pomtiedom het volgende:
Nu is dat nadelig, maar het zorgt voor een extra stimulans op alternatieven.
Ik zag gisteren nog een gemeentewagen rijden die volledig op koolzaadolie liep.
Ja maar bij ons verdriedubbeld het zich door al die belastingen en accijnzen, en wat betreft jengel topic, dit is de klaagbaak, voor het geval je het nog niet wist.quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:34 schreef Camplo het volgende:
Weer zo'n jengel topic.
Die prijs zal alsmaar blijven stijgen aangezien benzine met de dag schaarser wordt.
Daar heb je alleen wat tijdelijke oplossingen voor, maar over 20 jaar spreken we elkaar weer
Dat de brandstof 'schaarser' wordt is niet alleen de reden dat de prijs zo hoog is. Ook de spanningen in de oliestaten helpen hierbij mee natuurlijk (iran, irak, nou niet bepaal politiek hoogstaand stabiele landenquote:Op zaterdag 22 april 2006 10:34 schreef Camplo het volgende:
Weer zo'n jengel topic.
Die prijs zal alsmaar blijven stijgen aangezien benzine met de dag schaarser wordt.
Daar heb je alleen wat tijdelijke oplossingen voor, maar over 20 jaar spreken we elkaar weer
Slaolie in je autoquote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
De lege flessen stapelen zich zo ellendig opquote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |