Overigens geeft mijn auto het gemiddelde verbruik aan, en ik kijk daar wel eens naar. Ik heb altijd een gemiddelde verbruik van tussen de 5,5 en 6 liter op 100km. Das dus best wel zuinig. Nu rij ik een Fiat Punto 1.3 JTD 16v dus dat is niet zo'n grote auto maar ik sta toch ook zeker 1x per week aan de pomp, en ik kan wel altijd rond de 38/40 liter tanken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:37 schreef CoolGuy het volgende:
*Tankpas verliefd aankijkt![]()
Maar inderdaad. De brandstofprijzen zijn echt niet meer normaal. Nu moet ik diesel tanken, en dat doe ik altijd bij de lokale Tango pomp, en daar kost 1 liter diesel rond de 1 euro, maar de benzine is echt nog veel duurder. Straks is autorijden weer voorbehouden aan de rijken der aarde.
Dus jij wil nog 10 jaar in die auto rijden?quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:56 schreef Willaaam het volgende:
We zitten nu net voor of op peak-oil.
Vrij vertaald, it's all downhill from here. Ik heb ook een maandje geleden m'n eerste auto gekocht, mazdatje. Meteen ook duidelijk gemaakt aan pa dat dat waarschijnlijk meteen de laatste auto is die ik zal kopen en die nog op traditionele brandstof draait.
10 Jaar is wat overdreven, maar over 5-6 jaar is een auto hebben waarschijnlijk al niet meer economisch verantwoord.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:56 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dus jij wil nog 10 jaar in die auto rijden?
Peak oil gebruikt ook iedereen te pas en te on-pas.
Met m'n 23000km/jaar kom ik goedkoper uit in totaal (brandstof/wegenbelasting/verzekering):quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak de hogere wegenbelasting? Dus als je niet een x aantal KM per jaar maakt hou je alleen jezelf maar voor de gek
* Gunner moet ook 73 euro p/mnd aftikken aan wegenbelasting![]()
Hangt er toch een beetje vanaf. Met de huidige prijzen vinden mensen het ook nog haalbaar om een auto met een verbruik van 1:10 te gaan rijden. Als de benzine per liter een euro of 3 kost ben je met een auto die 1:20 rijdt ongeveer evenveel kwijt.quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:03 schreef Willaaam het volgende:
[..]
10 Jaar is wat overdreven, maar over 5-6 jaar is een auto hebben waarschijnlijk al niet meer economisch verantwoord.
truequote:Op vrijdag 21 april 2006 09:39 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
eigenlijk heb je dus al een salarisverhoging
sterker nog, bij iedere brandstofprijsstijging krijg jij een slarisverhoging
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:27 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Hangt er toch een beetje vanaf. Met de huidige prijzen vinden mensen het ook nog haalbaar om een auto met een verbruik van 1:10 te gaan rijden. Als de benzine per liter een euro of 3 kost ben je met een auto die 1:20 rijdt ongeveer evenveel kwijt.
Dat is het geval bij slaolievarianten. Bij een benzinemotor kun je ethanol gebruiken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:05 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.
De enige drop-in replacement die we hebben zijn planten, waarbij drop-in replacement nog relatief is, aangezien je aan een aantal eisen moet voldoen (vnml dat je een dieselmotor hebt).
Een klein detail daarbij is wel dat je heel erg veel planten nodig hebt. Echt heel erg veel.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:05 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Mja, dat is absoluut waar. Je zou het inderdaad nog een tijdje kunnen rekken, maar het blijft wel zo dat je op de lange termijn toch echt afscheid zal moeten nemen van benzine.
De enige drop-in replacement die we hebben zijn planten, waarbij drop-in replacement nog relatief is, aangezien je aan een aantal eisen moet voldoen (vnml dat je een dieselmotor hebt).
Is het dan al goed mogelijk op 100% ethanol te rijden? Ik dacht dat het hoogst geprobeerde (commerciële) percentage E85 was (15% benzine, 85% ethanol). Dat komt uiteraard al wel een eind in de richting, dat klopt... maar de toepassing ervan is niet zo makkelijk als bij dieselmotoren.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:07 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat is het geval bij slaolievarianten. Bij een benzinemotor kun je ethanol gebruiken.
Jep, is het landbouwbeleid toch nog ergens goed voor.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Een klein detail daarbij is wel dat je heel erg veel planten nodig hebt. Echt heel erg veel.
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:24 schreef Gunner het volgende:
23000 is inderdaad een prima km/jaar om diesel te gaan rijden ;
Je rekent gewoon uit dat als je auto 1 op 20 rijdt hoeveel brandstof je dat kost:quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:31 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?
Ben gewoon ff benieuwd. Mn vriend heeft namelijk een aygo aangeschaf,die volgens de dealer 1 : 20 loopt. Maar was diesel niet slimmer geweest? Diesel betaal je toch ook meer voor in de belasting?
dank je voor het uitleggenquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:44 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je rekent gewoon uit dat als je auto 1 op 20 rijdt hoeveel brandstof je dat kost:
in het geval van 20.500km is dat dus 1025 liter
doe dat maal de brandstofprijs (1,40 ofzo) = 1435 euro
Doe daar nog je wegenbelasting bij (26 euro?) x 12 = 312 euro per jaar
totaal dus 1747
Stel je koopt een diesel die ook 1 op 20 rijdt
dan ben je 1025 liter diesel kwijt a 1,15 per liter: 1178,75 euro
tel daar je wegenbelasting bij op (snel 60 euro per maand) = 720 euro
en je hebt 1898,75 euro per jaar aan kosten
Dit is dus niet handig om diesel te gaan rijden omdat je al zo'n extreem zuinige benzineauto hebt.
Hier in Michigan zijn er pompen die het verkopen (E85).quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:20 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Ik dacht dat het hoogst geprobeerde (commerciële) percentage E85 was (15% benzine, 85% ethanol). Dat komt uiteraard al wel een eind in de richting, dat klopt... maar de toepassing ervan is niet zo makkelijk als bij dieselmotoren.
Ik rij sinds begin januari pas privé diesel maar ik denk niet dat ik 20.000 rij. Denk ik rond 15.000. of het uit kan weet ik niet maar een diesel rijdt gewoon fijner. En ik had geen super zuinige benzine auto (1 op 13 ofzo) de hogere wegenbelasting neem ik voor liefquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:31 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
nou heb ik niet zoveel verstand ervan,maar als je 20.500 (ruim aangehouden) km per jaar aant rijden bent..kan het dan uit?
Ben gewoon ff benieuwd. Mn vriend heeft namelijk een aygo aangeschaf,die volgens de dealer 1 : 20 loopt. Maar was diesel niet slimmer geweest? Diesel betaal je toch ook meer voor in de belasting?
Hier.. 1,39.9quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:45 schreef dennistd het volgende:
ik weet niet waar jij je benzine koopt, maar het kost hier toch echt nergens meer dan 1,35 ofzo.
of komt dat omdat ik tegen de duitse grens aan zit?
Alleen in Duitsland (en in de meeste andere west-europese landen, afaik) heb je een probleem, aangezien je daar echt moet weten waar die paar LPG pompstations staanquote:
Die flitsers tot daar aan toe, maar 80 kilometer zonesquote:Op zaterdag 22 april 2006 10:23 schreef BobbyB het volgende:
Het wordt weer tijd dat we met zijn allen op het binnenhof in Den Haag gaan staan want we betalen in dit land alles dubbel: wegenbelasting, belasting op de brandstof, accijns en belasting over de accijns. Daarbij krijgen we ook nog steeds dat kwartje van die peniskoker genaamd Kok terug. Zien we ooit wat van al die belastingen terug? Ja: flitsers, traject controles en 80KM zones.
Dat is nog een vrij hoog gebruik mijns inziens. Ik rij zelf een Clio diesel (lease) en ik haal met gemak >1:20 en dat terwijl ik veel op de snelweg zit.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:42 schreef Viper_74 het volgende:
[..]
Ik rij een Ibiza diesel, en ik haal 500 - 600 op 40 liter brandstof
Ik voor 1,489quote:Op zaterdag 22 april 2006 19:26 schreef hollander172 het volgende:
Net nog getankt voor 1,485 p.l.dus waar TS zich zo druk om maakt weet ik niet.
Ik zou zeggen: probeer het, en kom hier dan even melden of het werktquote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Neequote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Je kan wel na het tanken 100 ml thinner toevoegen aan je tank. Dan rij je 5 tot 10% zuiniger.quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:36 schreef MouseOver het volgende:
Een fles spiritus kost maar een euro nietwaar? Kun je daarmee bijmengen?
Of 100% zuiniger, niet meer. Kan nergens vinden dat thinnerquote:Op zaterdag 22 april 2006 23:12 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Je kan wel na het tanken 100 ml thinner toevoegen aan je tank. Dan rij je 5 tot 10% zuiniger.
Thinner bestaat voor een groot gedeelte uit tolueen. Da's een spulletje wat oliemaatschappijen ook gebruiken om 't octaangehalte omhoog te krijgen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 23:57 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Of 100% zuiniger, niet meer. Kan nergens vinden dat thinnerzou werken
Vertel!quote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
Ik wil er een die op zaadolie loopt. gratis bijtanken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:39 schreef pomtiedom het volgende:
Nu is dat nadelig, maar het zorgt voor een extra stimulans op alternatieven.
Ik zag gisteren nog een gemeentewagen rijden die volledig op koolzaadolie liep.
Ja maar bij ons verdriedubbeld het zich door al die belastingen en accijnzen, en wat betreft jengel topic, dit is de klaagbaak, voor het geval je het nog niet wist.quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:34 schreef Camplo het volgende:
Weer zo'n jengel topic.
Die prijs zal alsmaar blijven stijgen aangezien benzine met de dag schaarser wordt.
Daar heb je alleen wat tijdelijke oplossingen voor, maar over 20 jaar spreken we elkaar weer
Dat de brandstof 'schaarser' wordt is niet alleen de reden dat de prijs zo hoog is. Ook de spanningen in de oliestaten helpen hierbij mee natuurlijk (iran, irak, nou niet bepaal politiek hoogstaand stabiele landenquote:Op zaterdag 22 april 2006 10:34 schreef Camplo het volgende:
Weer zo'n jengel topic.
Die prijs zal alsmaar blijven stijgen aangezien benzine met de dag schaarser wordt.
Daar heb je alleen wat tijdelijke oplossingen voor, maar over 20 jaar spreken we elkaar weer
Slaolie in je autoquote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
De lege flessen stapelen zich zo ellendig opquote:Op zondag 23 april 2006 01:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steeds harder m'n lul uit m'n broek. Ik rijd nu al zowat twee jaar op slaolie en die is nog steeds voor ¤ 0,59 per liter verkrijgbaar. Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 vragen of hij weer netjes 6 dozen voor me uit het magazijn wil halen en ik kan weer 1200 kilometer rijden.
Hier is die 1.54quote:Op maandag 24 april 2006 10:52 schreef Speedski het volgende:
Kzag daarnet hier bij een BP dat de prijs voor 95 ongelood op 1.49 stond.
Bijna op de 1.50![]()
Je kunt bij de groothandel toch ook van die horeca slaolie vaten ophalen??quote:Op maandag 24 april 2006 10:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
De lege flessen stapelen zich zo ellendig op
Volgens mij zijn er best alternatieven alleen Shell gaat natuurlijk niet iets anders op de markt brengen als ze nog miljarden aan de olie kunnen verdienen.quote:Op maandag 24 april 2006 11:11 schreef legacy81 het volgende:
Ik wou dat er trouwens een keer een goedkoper alternatief voor benzine kwam.
Het voltooid deelwoord is inderdaad betaald, maar jij gebruikte een persoonsvorm. En dat is toch echt betaalt.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jammer dat er nog geen spelling checker in Fok zit he?![]()
heb je niets beters te doen dan mijn spelling te controleren? Get a life
[..]
Gewoon platstampen en in de blauwe PMD-zak.quote:Op maandag 24 april 2006 10:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
De lege flessen stapelen zich zo ellendig op
Kan. Het probleem is dat die per liter duurder zijn dan 59 cent.quote:Op maandag 24 april 2006 11:11 schreef legacy81 het volgende:
[..]
Je kunt bij de groothandel toch ook van die horeca slaolie vaten ophalen??
1.399 voor een liter euro95 hier. Tank zelf Diesel maar dat volgt ook lekkerquote:Op maandag 24 april 2006 11:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Pff, ik heb net nog 1,419 betaald. Wat een verschil.
Nederlands is nooit m'n goeiste vak geweestquote:Op maandag 24 april 2006 11:25 schreef Zwansen het volgende:
Het voltooid deelwoord is inderdaad betaald, maar jij gebruikte een persoonsvorm. En dat is toch echt betaalt.
1,39 is ook niet goedkoop. Denk dat ik maar weer ga fietsen.quote:Op maandag 24 april 2006 11:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
1.399 voor een liter euro95 hier. Tank zelf Diesel maar dat volgt ook lekker
[..]
Goedkoper als dit ben ik het nog nergens tegengekomen eigenlijk (nu let ik niet meer op Euro sinds ik alleen diesel rij) misschien bij een Tinq of andere onbemande B-merk pompquote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
1,39 is ook niet goedkoop. Denk dat ik maar weer ga fietsen.
Bij mij gewoon bij de shell hoorquote:Op maandag 24 april 2006 22:57 schreef BobbyB het volgende:
1,39 bij de onbemande pomp. Wat een gare kutzooi. We gaan gewoon allemaal diesel rijden, dat is tenminste goed voor het milieu!
Treinkaartjes stijgen ongeveer even hard mee als de benzineprijzenquote:Op maandag 24 april 2006 11:28 schreef Natalie het volgende:
Treinen wordt intussen -voor 't gevoel- steeds goedkoper. Toch maar een NS-abonnementje nemen?
moeten ze wat meer letten op het verbruik daarquote:Op vrijdag 21 april 2006 09:39 schreef MouseOver het volgende:
[..]
StefanP had het laatst over 62ct per liter. Dat is idd vrij fors als je kijkt naar de afstanden en het verbruik van de auto's daar.
tis fucking geen pspquote:Op vrijdag 21 april 2006 09:51 schreef teh_m0nkey het volgende:
Importeer het spul?
Toch valt dat nog best tegen. Een NS abo als alternatief voor de auto, bedoel ik. Ik heb een OV studentenkaart en een auto, ik weet dat autorijden geld kost en ik gratis met de trein kan, maar zelfs dan nog pak ik af en toe de auto omdat dat veel praktischer is. Dat is ook de reden dat de benzine duurder maken niet zo veel helpt om het autoverbruik terug te dringen: we gaan echt niet allemaal met de auto omdat we zo graag vervelend willen zijn ((C)Top Gear)quote:Op maandag 24 april 2006 11:28 schreef Natalie het volgende:
Treinen wordt intussen -voor 't gevoel- steeds goedkoper. Toch maar een NS-abonnementje nemen?
In januari 2005 heb ik ook nog voor 1.09 bij de shell m'n auto volgegooid.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:03 schreef Leandra het volgende:
Toevallig vandaag nog wat benzinebonnetjes uit 2001 tegengekomen...
Shell van ƒ 2,51 per liter enzo![]()
Dat was dus ¤ 1,14... stijging van 31.6% in 5 jaar![]()
Geen idee. Maar op de grens wonen wil niet zeggen dat ik nooit elders in een land vertoef. Dus laat maar komen die adresjes!quote:Op woensdag 26 april 2006 18:09 schreef fotoloog het volgende:
Zeker,ik weet alleen niet of het voor jou rendabel is,aangezien je op de grens woont.....
Jij ook al?quote:Op woensdag 26 april 2006 18:24 schreef Konijn het volgende:
Ach, de brandstofprijzen zullen wel blijven stijgen helaas.... Ik tank mooi zonnebloemolie![]()
Industrieweg 19quote:Op woensdag 26 april 2006 18:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Geen idee. Maar op de grens wonen wil niet zeggen dat ik nooit elders in een land vertoef. Dus laat maar komen die adresjes!
Mijn radio was inderdaad goedkoper dan 50 liter benzinequote:Op dinsdag 25 april 2006 19:43 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Binnenkort wordt nog eerder je benzine uit de tank gejat dan je radio uit de auto![]()
Plus nog het feit dat je moet afvragen of je dan wel plek hebt en dan nog alle vertragingen... dan is valt het inderdaad allemaal wel mee.quote:Op vrijdag 21 april 2006 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
Ik betaal me ook blauw aan de brandstof dus. Ga morgen naar Apeldoorn (apenheul) en ben gewoon aan benzine al ruim 30 euro kwijt (en nog 5 euro aan parkeren
) maarja, zet dat af tegen met de trein reizen dan rij ik toch 10x liever auto
dat is namelijk nog duurder!
net even op NS gekeken:
2e klas kaartje (:r) kost me PER PERSOON 29,50
Dat is dus 29,50 x 2 want we gaan met 2 personen. = 58 euro
moet ik ook nog een stukje met de bus dus dat dan kom je alsnog op dik 60 euro uit.
Dan is het ineens niet zo erg meer om 1,48 te betalen voor benzine![]()
Al was het 3 euro, dan is het net zo duur maar reis je alsnog comfortabeler met de auto.
Ik ga wel even bij Makro tanken.
1,36 momenteel
(en mijn auto rijdt trouwens 1 op 11 , dus als je een zuinigere auto hebt is het verschil nog groter)
de gastank is het probleem niet, de complete motor wel.quote:Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Niemand nog op het idee gekomen om op LPG te gaan rijden?
Ik wel!![]()
Ik kan het iedereen aanbevelen! Een volle tank voor ¤ 18,- en een verbruik van 1 op 12,5 op gas![]()
Nu zullen velen zeggen dat op gas rijden meer onderhoud vergt, of storingsgevoeliger is, maar al moet je ieder jaar een compleet nieuwe gastank (bij wijze van spreke heh) dan nóg ben je goedkoper uit dan op benzine!
iemand ergens een overzichtje van welke motoren daar wel mee draaien en welke niet?quote:
Diesel is ook okee, ik vindt het koppel van diesels lekker rijden. Het maakt voor mij persoonlijk dan ook weinig uit of mijn volgende auto een diesel of weer LPG wordt, op zich wil ik diesel wel eens een keer proberen.quote:Op woensdag 26 april 2006 23:14 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
de gastank is het probleem niet, de complete motor wel.
diesel rijden daarentegen vergt veel minder onderhoud dan benzine, presteert ook beter dan gas in alle opzichten en kan veel zuiniger zijn nog... en de huidige turbodiesels kunnen benzinemotoren met gemak bijhouden... en een diesel kopen met 1.5 ton op de klok is normaliter dan ook geen miskoop en zul je verder ook weinig onderhoud aan hebben; kan het ook iedereen aanraden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |