abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 april 2006 @ 09:26:42 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_37118964
Waaraan kun je het beschavingspeil van een samenleving afmeten?

Een aantal visies:

• De Partij voor de Dieren zegt: hoe een samenleving met haar dieren omgaat is een graadmeter voor de beschaving.

• Ayaan Hirsi Ali heb ik ooit horen zeggen dat beschaving weerspiegeld wordt in de positie van de vrouw.

• Voor je op de lijst van de LPF mocht, moest je zeggen wie de Aida had gecomponeerd. Met andere woorden: beschaving is Verdi luisteren.

• Voltaire zou zeggen: beschaving is zo min mogelijk invloed van kerkelijke instituten.

• Jan Marijnissen noemde solidariteit in de samenleving (zowel via de staat als in de dagelijkse omgang) als beschaving, met andere woorden: egoisten zijn niet beschaafd.

• Claude Lévi-Strauss en Foucault zeiden respectievelijk: een beschaving kun je afmeten aan hoe humaan ze omgaan met gevangen; een beschaving kun je afmeten aan wie ze voor gek verklaren.

• "Beschaving" is een subjectieve term, en daarom kun je hier niets over zeggen.

Ik ben zelf van de:

• Een beschaving kun je afmeten aan hoe ze met terrorismeverdachten omgaan.

Als het je namelijk lukt om bij terroristen je fatsoen te behouden, dan heb je de test wel doorstaan, denk ik.

Wat jullie?
  • pi_37119010
    Ik mis de Wim de Bie-doctrine nog:

• De mate van beschaving meet je af aan hoe zij omgaat met de allerzwaksten (geestelijk gehandicapten)
  •   donderdag 20 april 2006 @ 09:29:28 #3
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119025
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
    Ik mis de Wim de Bie-doctrine nog:

• De mate van beschaving meet je af aan hoe zij omgaat met de allerzwaksten (geestelijk gehandicapten)
  • Ja, dat lijkt wel wat op dat van Foucault, met zijn gekken.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:31:33 #4
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119061
    Ik had gedacht dat je (H.O.) met deze zou komen: "Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men."
    pi_37119117
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Ik had gedacht dat je (H.O.) met deze zou komen: "Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men."
    Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
      donderdag 20 april 2006 @ 09:34:46 #6
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119129
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
    Yep, van Ayn Rand.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:36:16 #7
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119153
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
    Dat wist ik, want ik heb me ingelezen.

Dit houdt ook in dat beschaving het losmaken van generalisaties is ("alle moslims..." "alle linksen...")
      donderdag 20 april 2006 @ 09:49:09 #8
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119395
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Waarom had je dat trouwens gedacht? Ik vind het sympathiek dat hij met deze komt. HenriO is geen egoist, hoor.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:56:49 #9
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119536
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom had je dat trouwens gedacht? Ik vind het sympathiek dat hij met deze komt. HenriO is geen egoist, hoor.
    Omdat Ayn Rand zeer nauw geassocieerd wordt met libertarisme. Het was niet bedoeld om H.O. weg te zetten als egoist. Sterker nog, ik vind het zelf wel een leuke quote, vooral het woordje tribe erin spreekt me aan. Het geeft aardig weer dat wetten vaak bijzonder arbitrair en op de tijd gericht zijn, terwijl libertaristen juist uitgaan van universele wetten.
    pi_37119552
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:49 schreef Floripas het volgende:
    Dankje, al ken je me goed genoeg om te weten dat ik dus niet voor gedwóngen beschaving pleit. Je bent pas beschaafd als je geestelijk gehandicapten uit vrije wil aan een beter bestaan helpt. Ik denk dus dat je het adjectief 'beschaafd' eigenlijk niet op samenlevingen kunt toepassen maar alleen op individuen. In zoverre kan ik het statement van Ayn Rand dus meer onderschrijven dan dat van Wim de Bie.

Overigens is het opvallend dat Ayn Rand op het laatst ook min of meer een soort 'stam' om zich heen had verzameld die volgens haar wetten leefde
      donderdag 20 april 2006 @ 10:01:27 #11
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37119629
    quote:
    Een beschaving kun je afmeten aan hoe ze met terrorismeverdachten omgaan.
    Dit is de aloude "aan gevangenen kan je de mate van beschaving zien"...
    Wat dacht je van: "aan BEJAARDEN kan je de mate van beschaving zien? Het wil er bij mij niet in dat er voor een crimineel 5 keer zoveel geld per dag beschikbaar is voor "opvang" dan voor een bejaarde!
    Terroristen moeten ze gewoon ophangen, grondwet wijzigen, klaar.
    censuur :O
    pi_37119656
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:
    Dit is de aloude "aan gevangenen kan je de mate van beschaving zien"...
    Wat dacht je van: "aan BEJAARDEN kan je de mate van beschaving zien? Het wil er bij mij niet in dat er voor een crimineel 5 keer zoveel geld per dag beschikbaar is voor "opvang" dan voor een bejaarde!
    Terroristen moeten ze gewoon ophangen, grondwet wijzigen, klaar.
    En dat is het aloude "All extremists should be taken out and shot to death"
      donderdag 20 april 2006 @ 10:28:41 #13
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37120275
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En dat is het aloude "All extremists should be taken out and shot to death"
    Precies!
    pi_37120639
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:26 schreef Floripas het volgende:
    Waaraan kun je het beschavingspeil van een samenleving afmeten?

Een aantal visies:

• De Partij voor de Dieren zegt: hoe een samenleving met haar dieren omgaat is een graadmeter voor de beschaving.

• Ayaan Hirsi Ali heb ik ooit horen zeggen dat beschaving weerspiegeld wordt in de positie van de vrouw.

• Voor je op de lijst van de LPF mocht, moest je zeggen wie de Aida had gecomponeerd. Met andere woorden: beschaving is Verdi luisteren.

• Voltaire zou zeggen: beschaving is zo min mogelijk invloed van kerkelijke instituten.

• Jan Marijnissen noemde solidariteit in de samenleving (zowel via de staat als in de dagelijkse omgang) als beschaving, met andere woorden: egoisten zijn niet beschaafd.

• Claude Lévi-Strauss en Foucault zeiden respectievelijk: een beschaving kun je afmeten aan hoe humaan ze omgaan met gevangen; een beschaving kun je afmeten aan wie ze voor gek verklaren.

• "Beschaving" is een subjectieve term, en daarom kun je hier niets over zeggen.

Ik ben zelf van de:

Als het je namelijk lukt om bij terroristen je fatsoen te behouden, dan heb je de test wel doorstaan, denk ik.

Wat jullie?
  • Ik mis

• Het niveau waarop wetenschap bedreven wordt.
  •   donderdag 20 april 2006 @ 10:50:56 #15
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37120848
    quote:
    Om hier nog even op verder te gaan: WAAROM wil jij terroristen knuffelen? I.p.v. AFSCHRIKKEN met de meest gruwelijke dingen die je kan verzinnen?

Om het even iets kleurrijker te vertellen: je pappie wordt vermoord, je mammie wordt vermoord, je broertje wordt vermoord, je zusje wordt vermoord, je mist zelf 2 voeten en je huis is kapot.... Wat bezielt jou om de moordenaar die dit op z'n geweten heeft nog fatsoenlijk te willen behandelen?

[ Bericht 31% gewijzigd door RemcoDelft op 20-04-2006 10:56:06 ]
    pi_37120999
    Het percentage boeren in het land is ook een aardige graadmeter. Hoe meer boeren, hoe meer derde wereld land.
    Roses are red
    Violets are blue
    Wololo Wololo
    Now violets are red too
    pi_37121135
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:26 schreef Floripas het volgende:
    van de:

Wat jullie?
  • Dat is wel een beetje de klasieke oorlogs beschaving.

Ik ben het wel eens met Gustave le Bon dat risico en concurentie belangrijk zijn voor beschaving.
    pi_37122502
    Beschaving is hoe je met mensen die van de standaard afwijken omgaat.
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    pi_37122522
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Om hier nog even op verder te gaan: WAAROM wil jij terroristen knuffelen? I.p.v. AFSCHRIKKEN met de meest gruwelijke dingen die je kan verzinnen?
    Heel misschien omdat keer op keer blijkt dat dat niet werkt?
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_37122723
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Bij de fascisten hielp het anders wel aardig.
    pi_37122805
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Knuffelen ook niet, keihard aanpakken betekend imo ook niet dat je terroristen onmenselijk moet behandelen
    pi_37122866
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:51 schreef basilisk het volgende:

[..]

Bij de fascisten hielp het anders wel aardig.
    Die waren over het algemeen geen terroristen zoals we ze nu kennen...

Sinds 2001 zijn terroristen op allerlei manieren aangepakt. Afghanistan is platgebombardeerd maar zitten daar nu geen terroristen meer? Zijn Londen en Madrid en vele vele andere aanslagen voorkomen?
    pi_37122886
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:54 schreef Chewie het volgende:

[..]

Knuffelen ook niet, keihard aanpakken betekend imo ook niet dat je terroristen onmenselijk moet behandelen
    Meneer Remcodelft wil ze schijnbaar op het plaatselijke marktplein ophangen zou dat helpen? Lijkt me toch niet. Knuffelen is een ander uiterste...
    pi_37123034
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die waren over het algemeen geen terroristen zoals we ze nu kennen...

Sinds 2001 zijn terroristen op allerlei manieren aangepakt. Afghanistan is platgebombardeerd maar zitten daar nu geen terroristen meer? Zijn Londen en Madrid en vele vele andere aanslagen voorkomen?
    En voor 2001 nauwlijks met (o.a.) 9/11 als resultaat. Het is een misvatting om te denken dat zolang je maar lief doet je niets van terroristen te vrezen hebt.
    pi_37123100
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:04 schreef basilisk het volgende:

[..]

En voor 2001 nauwlijks met (o.a.) 9/11 als resultaat. Het is een misvatting om te denken dat zolang je maar lief doet je niets van terroristen te vrezen hebt.
    Een andere misvatting is dat keihard aan proberen te pakken zorgt voor veiligheid.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')