abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 april 2006 @ 19:14:10 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37070643
Ik wou al een tijdje dit topic starten, en op de 1 of andere manier lijkt het me een goed idee dit in politiek te starten, in plaats van nieuws, gezien de invloed die het nieuws heeft op het leven, waarmee het eigenlijk beter in WFL zou passen, maar toch.

De reden dat ik hiermee begin, is vanwege dit artikel.
quote:
bron: NY Times, I'm O.K., You're biased
Cambridge, Mass.

VERIZON had a pretty bad year in 2005, but its chief executive did fine. Although Verizon's earnings dropped by more than 5 percent and its stock fell by more than a quarter, he received a 48 percent increase in salary and compensation. This handsome payout was based on the recommendation of an independent consulting firm that relied on Verizon (and the chief executive's good will) for much of its revenue. When asked about this conflict of interest, the consulting firm explained that it had "strict policies in place to ensure the independence and objectivity of all our consultants."

Please stop laughing.
[..]
Nederlandse praktijken, zou ik haast zeggen.
quote:
[..]
When our bathroom scale delivers bad news, we hop off and then on again, just to make sure we didn't misread the display or put too much pressure on one foot. When our scale delivers good news, we smile and head for the shower. By uncritically accepting evidence when it pleases us, and insisting on more when it doesn't, we subtly tip the scales in our favor.

Research suggests that the way we weigh ourselves in the bathroom is the way we weigh evidence outside it. Two psychologists, Peter Ditto and David Lopez, told subjects that they were being tested for a dangerous enzyme deficiency. Subjects placed a drop of saliva on a test strip and waited to see if it turned green. Some subjects were told that the strip would turn green if they had the deficiency, and others were told that the strip would turn green if they did not. In fact, the strip was just an ordinary piece of paper that never changed color.

So how long did subjects stare at the strip before accepting its conclusion? Those who were hoping to see the strip turn green waited a lot longer than those who were hoping not to. Good news may travel slowly, but people are willing to wait for it to arrive.
[..]
Hand in eigen boezem hoor, ik vind dit interessant nieuws, en open er een topic over. Omdat ik dit gelezen heb, negeer ik ander nieuws. Ook op deze manier beinvloed ik mijzelf. Omdat de lezer dit leest, beinvloedt hij of zij ook zichzelf. Dat is nou eenmaal zo, denk ik.

Verder zegt men vaak dat een bericht waarheid is, als het met hun mening strookt, en dat het kul is als dat niet zo is. Het meest actuele voorbeeld daarover is het WRR rapport, waar sommige politici het al naar de prullenbak verwezen, voordat ze het gelezen hadden.
[pol WRR] Een ideologie kan zich wel / niet veranderen ?

Verder zijn er natuurlijk vele voorbeelden te bedenken van selectieviteit in het lezen. Laat ik even alleen de criminaliteit en ongevallen pakken. Als alle kranten nou volledig zouden berichten over alle diefstallen, roofovervallen, witte-boorden-criminaliteit inclusief witwaspraktijken, het aantal oma's en opa's wat vandaag dodelijk ten val is gekomen binnenshuis, et cetera, dan zou niemand die krant kopen. Die conclusie trek ik omdat die krant er simpelweg niet is, er is geen vraag naar.
Er is verder geen verplichting om wat voor krant dan ook te kopen, dus mij lijkt het op het eerste oog een verhaal van vraag en aanbod, waarbij men dus niet vraagt naar de totale cijfers, maar het nieuws wat eruit springt.

Maar is dat nou wel zo? Of wil men graag lezen wat men eigenlijk al weten, alszijnde ter zelfbevestiging van het beeld wat men al heeft? Iemand die wat links in is gesteld, zal wellicht eerder de Volkskrant lezen dan Elsevier, en iemand die wat rechtser in is gesteld, doet precies het omgekeerde. En nu wil ik het even niet over de exacte definitie hebben over links / rechts.

Zou men het nieuws soms willen gebruiken ter rechtvaarding van eigen handelen? Het staat in de krant, dat is dus zo, dús handel ik op deze manier... Daarmee valt haast een parallel te trekken met het geloof, waarin men handelt naar de tekst van het geloof, omdat het zo geschreven staat.

• Waar ik het over hebben wil, wat is de invloed van het claimen van het in pacht hebben van de waarheid? Lopen mensen daar achteraan? Is het hetzelfde als dat papiertje wat niet verkleurde?
    Waarbij men kritiekloos de politicus in kwestie achterna loopt?
    Wat is daarmee de invloed van de media en het nieuws, die hierover berichtgeven, afgestemd op de vraag van de mens?

Wat ik zelf verder interessante artikelen vind hierover:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Drew_Westen
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hostile_media_effect
    http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_perception
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')