Hier een verslag in Autovisie van vorig jaar, waar ze een skyline op de Griekse eiland Ellinikon testen.
quote:
Sumo Power Nissan Skyline R34 GT-R
Manisch
Door Thomas Papapacheos
Een auto die op een simpel recht stuk zo snel acceleert dat hij je bang maakt. Na een rit in een Ferrari Enzo was ik ervan overtuigd dat een dergelijke auto niet bestond. Totdat ik op een oud vliegveld, op het Griekse eiland Ellinikon, een Nissan Skyline de sporen mocht geven. Opgefokt tot formidabele hoogte door Sumo Power, tot bijna 900 pk.
Als ik na de eerste meetpoging uit de Skyline stap, is mijn hart nog minuten lang volledig op tilt. De auto heeft ondanks zijn vierwielaandrijving zojuist de 200 km/h gehaald, terwijl alle vier de wielen continu spinden. De tijd op de stopwatch bedraagt 7,5 seconden, ondanks het furieuze spinnen. Adembenemend en tevens angstaanjagend.
We zijn te gast bij Griekse collega's op het eiland Ellinikon. Zij hebben kosten noch moeite gespaard om de door Sumo Power getunede Nissan Skyline GTR vanuit Engeland naar Grienland te halen. Dat was moeilijk. Een foutje kan enorme schade met zich meebrengen. Gelukkig was de goed reputatie van de Griekse tuningbladen voor eigenaar Andy Barnes voldoende om het risico te nemen.
We plaatsen professionele meetapparatuur in het Japanse monster voor het echte werk. De auto weegt 1620 kg zoals hij hier staat, wat betekent dat het specifieke gewicht 1,95 kg/pk is.
Het geluid van de motor is uniek. Uit de open uitlaat - met een doorsnee van 100 millimeter - komt een donker geluid dat veel power doet vermoeden. De eerste versnelling laat zich moeilijk in schakelen.
Het is al avond en er is weinig licht op de landingsbaan. Andy zit aan het stuur, ik ernaast. Ik zie de wijzer van de toerenteller als een zweepje richting 8000 min-I zwiepen. Ik voel me niet op mijn gemak. Het linkerpedaal knalt omhoog en... ik word niet als een levende kanonskogel afgeschoten. Ik voel gelijkmatige acceleratie, ongeveer een halve seconde lang, dan voel ik heel, heel snel kracht opbouwen en dan, dan breekt de hel los.
Een voorwaartse kracht probeert mijn maag door de rugleuning van de stoel te drukken. De kracht van deze GTR is simpelweg manisch. Hij slalomt van de ene naar de andere kant van de weg, komt een fractie van een seconde tot rust (0,13 volgens de boordcomputer) als Andy de bak in een andere versnelling schopt. Andy blijft met het stuur knokken totdat we in III de 9500 toeren bereiken, dan trapt hij op de rem en dan... rust, velligheid.
De display van de V-BOx laat zien de de sprint van 0 naar 100 km/h slechts 3,24 seconden duurde; mijn gevoel zegt dat de tijd bijna stilstond.
We doen nog wat pogingen, met een ander beginpunt; wie weet vinden we daar meer grip. Ik heb het gevoel dat de Skyline in minder dan 3 seconden de 100 moet kunnen halen. Ik krijg gelijk. Andy spint nog steeds een beetje bij de start, maar toch is het raak: de meter zegt 0-100 km/h in 2,89 seconden. Voor dit beest met een totaalgewicht van 1800 kilo en gewone versleten straatbanden een fenomenale prestatie!
We rijden terug en ik lees de rest van de data op mijn laptop. Nog een verrassing: de Skyline heeft net geen 200, maar wel 199 km/h gehaald. En de tijd die daarvoor getoond wordt is 7,45 seconden! Andy weet waarom we de 200 net niet haalden: hij trapte niet volledig door, zodat hij nog in de derde versnelling nog 200 toeren over had.
Dat betekent dat we de 7,55 hadden kunnen halen voor de sprint van 0 naar 200!
De transmissie kan 1000 pk bij hoge toerentallen hebben. De zestraps dogbox, type H van HKS is gecombineerd met de eindtransmissie van de R33. Bij de keuze van de bakverhoudingen is niet alleen naar de acceleratie op de dragstrip gekeken, maar speelde ook de topsnelheid een rol. Met de huidige configuratie heeft de Skyline van Sumo Power een top van 368 km/h bij 9500 toeren.
Dat er een peperdure krukas en kostbare zuigers - allemaal van HKS - inzitten, spreekt voor zich.
De handgemaakte zuigers hebben een doorsnee van 84 in plaats van 83 mm en kunnen hogere drukken weerstaan. Het binnenwerk van het motorblok is sterk genoeg om 1000 pk's te kunnen weerstaan. Dat is mede te danken aan een speciale oliepomp voor de nokkenas. Die is gemaakt door HKS en is een must voor elke Skyline die boven de 9300 toeren moet draaien. Deze vinding komt uit de racerij en wordt ook gebruikt bij dragmotoren. Hij stelt de beste Skyline-motoren in staat meer dan 13.000 toeren te halen.
De veren van de kleppen en de tuimelaars zijn eveneens van HKS en kunnen meer dan 11.000 toeren aan. Dat is genoeg, want deze R34 gaat niet verder 10.500.
[...]
Het was echt een unieke en onvergetelijke ervaring om deze Skyline in actie mee te maken. De wellicht merkwaardige conclusie luidt dat deze R34 een prima straatauto is. De versnellingsbak is soms wat moeilijk bij volle acceleratie, maar buiten dat is de Skyline van Andy een vriendelijke auto. Veel sympathieker in de omgang dan vergelijkbare auto's. Met zijn meer dan 750 paardekrachten aan wielen bij 1,2 bar zet hij wat ons betreft nieuwe maatstaven in zijn klasse. Maar voor de mannen van Sumo Power is het nog niet goed genoeg. Ze broeden op mogelijkheden om de Skyline nog beter te maken. Ze zijn gek....
Dank aan Andy Barnes van Sumo Power, die zijn auto aan ons uitleende.
Voor het volledige artikel moet je maar gewoon het Autovisie-blad kopen, met alle technische details en data erbij.
![]()
![]()
![]()