abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37979427
Het zou heel goed kunnen dat een alternatieve aanpak werkt ja. Je leert dan hoe je je in de ogen van het paard dominant op kunt stellen. Maar of het altijd vriendelijker is, vraag ik me weleens af.

Parelli bijvoorbeeld gebruikt dan geen zweep maar een zgn 'carrotstick', een soort stok van glasfiber met een touwtje eraan. De manier waarop dan die carrotstick gebruikt wordt ligt dichtbij het correct gebruik van een zweep, imo.
Dat een zweep vaak gebruikt wordt om te straffen maakt de zweep niet fout, maar de gebruiker ervan.

En tsja, wat is een lastig paard? Ik heb ook weleens vervelende dingetjes gehad met mijn paard, maar dat maakt het nog niet een lastig dier. Hij heeft gewoon behoefte aan duidelijke regels en zekerheid. Zo lang ik consequent ben en me dominant opstel is er weinig aan de hand.
Problemen worden vaak veroorzaakt doordat mensen niet consequent met hun dieren omgaan...
  vrijdag 19 mei 2006 @ 19:49:23 #102
3744 Kleintje
op en top!
pi_37998402
Daar ben ik weer...
Officieel is het nog maar 6 dagen.
De dierenarts heeft mij verteld dat een paard 11 maanden drachtig is en niet 340 dagen zoals ik rekende. Maar de meesten gaan overtijd en 340 is het gemiddelde.

Treas heeft al een flinke uier. Haar banden worden flink slap, het veulen ligt klaar.
Er hingen vandaag voor het eerst melkdruppels aan haar tepels. Dus het kan elk moment gedaan zijn.

Dan de discussie lastig paard:

NH vind ik iets wat logisch is.
Maar mensen die totaal geen ruitergevoel hebben, daar kunnen de boekjes en de trainingen een goede leidraad van zelf. Zelf heb ik stukjes van parelli, stukjes van voest, de join up van monty roberts..

Ik vind NH een stomme term. Het is gewoon weer een geldverdien iets, net als het karaktervoer van equiral. Het was er al jaren, goed met je paard omgaan. En bepaalde dingen alleen belonen en niet straffen. Maar sinds 2000 heeft het volgens mij een naam....
  vrijdag 19 mei 2006 @ 19:52:21 #103
3744 Kleintje
op en top!
pi_37998497

pi_37998607
Ze ziet er goed uit Kleintje, wat een pens !
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_38001108
weet je zeker dat er maar 1 in zit?
pi_38003570
Wat spannend!!! Toen ik net voor t eerst sinds een tijdej dit topic opende dacht ik echt dat het al was geboren, gezien je eerste posts.....nog heel even geduld dus!
pi_38005518
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 09:36 schreef wendy-tje het volgende:

En tsja, wat is een lastig paard? Ik heb ook weleens vervelende dingetjes gehad met mijn paard, maar dat maakt het nog niet een lastig dier. Hij heeft gewoon behoefte aan duidelijke regels en zekerheid. Zo lang ik consequent ben en me dominant opstel is er weinig aan de hand.
Problemen worden vaak veroorzaakt doordat mensen niet consequent met hun dieren omgaan...
Mensen hebben idd vaak een raar beeld van een lastig paard. Faraj bijvoorbeeld, is helemaal niet lastig. Tenminste, ik heb geen problemen met hem (en zeker niet in het rijden). Alleen is hij af en toe wat fris, maar sommige mensen denken dan meteen dat hij "moeilijk te rijden" is etc. terwijl er niets aan de hand is. Ik ben blij dat er tenminste wat pit in zit dat ik dan nog beter op moet letten als normaal, zie ik alleen als een voordeel.
En vaak zijn idd ruiters de oorzaak van het probleem.. Meer voorbeelden van gezien dan ik zou willen, erg zonde.

De methoden van Emiel Voest en anderen heb ik helemaal geen ervaring mee. Wel eens ooit wat van gezien op t.v. enzo, maar niet zelf echt uitgeprobeerd.
Ik vind het altijd wel erg interessant om te zien hoe paarden in de wei onderling met elkaar om gaan.. Kan er uren naar kijken .

Kleintje, spannend! Ik ben benieuwd hoe lang he tnog gaat duren .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 21 mei 2006 @ 19:19:55 #108
3744 Kleintje
op en top!
pi_38054695
Vanmorgen op stal een briefje opgehangen met de nummers waarop ik te bereiken ben.
Want vandaag zouden we op zoek gaan naar een ander paard voor Simone.

Ik stond bij Treas en ik keek nog even naar haar uiers. Er hingen duidelijk opgedroogde melkdruppels aan haar tepels. Dus ik probeer er even aan te komen en op dat moment trekt Treas haar been op. De melk spoot eruit. Zowel Simone als ik voelde druppels.

We waren in Drente en toen ging de telefoon... Anouk.
Ik dacht in de eerste instantie dat het een grapje was, dat het uitproberen was omdat ze weet hoe zenuwachtig ik ben en ja.. nu heeft ze eindelijk mijn nummer...

Maar nee, Treas was onrustig, ze was aan het zweten, aan het draaien, liggen en opstaan, haar kling stond goed open... dus of we niet overdreven lang weg wilden blijven.

Nadat we de paarden hadden bekeken zijn we terug gegaan. Thuis even schone handdoeken, elastiekje voor haar staart, een emmer en een zweetdeken gepakt en toen naar stal.

Op stal aangekomen tref je een Treasure aan die erg kroelerig is maar met een onrustige staart, verschrikkelijk onrustige oren en oogjes. Ze keek me echt aan van 'help me'.

Het waken is begonnen.
Vannacht slaap ik met Cindy en Simone op stal.
Maar goed... slapen? Vrees dat het vooral wakker blijven is...
pi_38054919
Sterkte! Hopelijk gaat alles goed bij de geboorte!
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_38055047
Owww wat spannend nu
Sterkte met waken alvast!

[ Bericht 27% gewijzigd door Blues op 22-05-2006 17:06:18 (plaatje weggehaald :P) ]
pi_38057924
Spannend Kleintje! En het wordt vast 's nachts geboren Dus dan is het "waken" niet voor niets.
Ik ben heel benieuwd wat het wordt en hoe het veulen er uit ziet. Vergeet niet veel foto's te maken (maar dat zal niet gebeuren denk ik ).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_38059530
Spannend hoor. Ik ben erg nieuwschierig en ik hoop op mooie foto's.
I only wear black, until they invent a darker colour
weerforum
  maandag 22 mei 2006 @ 08:49:50 #113
3744 Kleintje
op en top!
pi_38074422
Jemig wat wordt een mens moe van een nacht waken.
Maar... geen veulen.
Ze heeft meerdere malen plat gelegen. Duidelijk kreunen en naar haar buik kijken.
Staan dansen in stal, van het ene been op het andere been.
Maar weer bijten in haar buik, schoppen met haar achterbenen, heel veel mesten...

Maar nee... het zet nog niet door. Melk komt er zachtjes uit, banden zijn in 1 keer enorm los.

Ene moment heeft ze links meer buik dan rechts, andere moment is het andersom.

Vanmorgen was ze ontzettend moe en chagarijnig... heb het echt met haar te doen.

Goed, ik kruip mijn bedje in, spreek jullie later weer!
pi_38074514
Slaap lekker kleintje.

Ik hoop dat ze een mooi veulen krijgt.
I only wear black, until they invent a darker colour
weerforum
pi_38080151
Jeetje wat ontzettend spannend!!
  maandag 22 mei 2006 @ 16:46:52 #116
3744 Kleintje
op en top!
pi_38089186
Vanavond doen we het anders. Aan de achterkant van de stal hangen we een bouwlamp op en daarnaast een webcam.
Daar zit een usb verlengsnoer aan, dus ik zit zo'n 10 meter achter haar stal, ze kan mij niet zien i.v.m. een muur.
Dus dan kan ik haar via de laptop en cam in de gaten houden, hoef ik niet meer om de drie kwartier langs te lopen waardoor ze weer afgeleid is.

De melk zit op haar benen, dus het moet wel spoedig komen...
  maandag 22 mei 2006 @ 16:54:18 #117
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_38089517
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:46 schreef Kleintje het volgende:
Vanavond doen we het anders. Aan de achterkant van de stal hangen we een bouwlamp op en daarnaast een webcam.
Daar zit een usb verlengsnoer aan, dus ik zit zo'n 10 meter achter haar stal, ze kan mij niet zien i.v.m. een muur.
Dus dan kan ik haar via de laptop en cam in de gaten houden, hoef ik niet meer om de drie kwartier langs te lopen waardoor ze weer afgeleid is.

dan hier maar ff een post neergooien
Go Treas!

enneh Kleintje meid, rust jij ook een beetje?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 22 mei 2006 @ 17:02:03 #118
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_38089868
quote:

Echt heel erg spannend hopen dat het niet lang meer duurt, dit is voor jullie allebei wel heel erg vermoeiend zo te horen. Geef Treas maar een succesknuffel ofzo . En jij ook een sterkte knuffel Kleintje .

Hup Treas
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 22 mei 2006 @ 17:10:37 #119
3744 Kleintje
op en top!
pi_38090263
Vannacht ga ik het dankzij de webcam een stuk rustiger krijgen.
Dus vannacht rust ik iets meer.

Heb het echt te doen met Treas, ze is doodop.
Vandaag heeft ze even in het land gestaan zodat ze wat afleiding had en in de hoop dat het dan wat zou vlotten.
Maar... daar ging het dus mis. Ze kan niet veel meer hebben. Believe, het veulen van de staleigenaar kwam bij haar in de buurt en waarschijnlijk heeft Treas een megatrap uitgedeeld tegen de knie van het veulen. De moeder van het veulen pikte dat weer niet en die is op Treas ingegaan. Treas heeft enkel wat kleine wondjes, het veulen loopt stokkreupel, loopt echt maar op 3 benen. Daarmee zijn ze nu naar de kliniek, dus dat is afwachten....

I'll keep you informed!
Mocht er vannacht een veulen komen dan krijgt Puckzzz een sms zoals afgesproken. Als ze nog wakker is dan smijt ze de details vast hier wel neer!
pi_38091774
Ik lees net op tijd dit topic.

Ik weet nog goed hoe het begin stadium was met Treas.
Spannend nou hoor.
Heb je wel je fotocamera bij je dag en nacht

Ik wact hier samen met vele met mij, rustig af....
pi_38091904
quote:

Is een bouwlamp niet heel fel? Of hangt hij er een eindje vandaan?
Bij Faraj op stal laten ze altijd het licht aan als er een merrie moet veulenen, en daar hangt dan een camera bij ook, zodat ze uit het huis kunnen kijken

Ik hoop dat het veulentje niets ernstigs heeft, zo'n klap van een paard kan hard aankomen .

In ieder geval succes vanavond/vannacht Kleintje!
pi_38096268
ohhh kleintje wat een spanning!! En wat een drama met dat veulen...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 07:46:14 #123
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_38111428
geen SMS-je
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 08:54:28 #124
3744 Kleintje
op en top!
pi_38112139
Hier nog niets. Een vreselijk onrustige nacht voor haar. Voor mij is het rustiger als je vanuit een slaapplek naar de camera kan kijken, ik heb tussendoor heerlijk kunnen slapen. Als het wekkertje ging dan hoef je het bed niet uit, je kijkt een aantal minuten naar de camera, je stelt een nieuwe wektijd in en ik sliep weer door!

Ze ging liggen, staan, plat liggen, slaan met haar staart, zwaar ademen, kreunen, naar haar buik kijken, staan trappen in stal...
Eigenlijk was alles wel aanwezig, behalve het veulen.

Ik denk ook dat ik weet waar het mis gaat.
Iedereen zegt 'poep het veulen eruit' en ja.. poepen doet ze, en veel ook. Maar ja, dat veulen komt niet.
Denk dat we het maar over persen moeten hebben i.p.v. poepen!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 09:05:54 #125
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_38112375
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 08:54 schreef Kleintje het volgende:
Hier nog niets. Een vreselijk onrustige nacht voor haar. Voor mij is het rustiger als je vanuit een slaapplek naar de camera kan kijken, ik heb tussendoor heerlijk kunnen slapen. Als het wekkertje ging dan hoef je het bed niet uit, je kijkt een aantal minuten naar de camera, je stelt een nieuwe wektijd in en ik sliep weer door!

Ze ging liggen, staan, plat liggen, slaan met haar staart, zwaar ademen, kreunen, naar haar buik kijken, staan trappen in stal...
Eigenlijk was alles wel aanwezig, behalve het veulen.

Ik denk ook dat ik weet waar het mis gaat.
Iedereen zegt 'poep het veulen eruit' en ja.. poepen doet ze, en veel ook. Maar ja, dat veulen komt niet.
Denk dat we het maar over persen moeten hebben i.p.v. poepen!
gaan ze vandaag proberen de boel wat te stimuleren dan? weeen opwekkers ofzo? moet toch vreselijk vermoeiend zijn voor die meid...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')