Er zijn toch altijd weer mensen die woorden niet blijken te kennen waar ik me dan grenzeloos over kan verbazen. Op het ROC werd er verwoed door de woordenboeken gebladerd tijdens het examen, zowel door buitenlandse medeleerlingen als Nederlandse. En voor die laatste groep vind ik het nóg verbazender vaak.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.
Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..![]()
Dat mag ja.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:40 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ben je er zeker van dat een woordenboek mag?
Ik vermoed dat de meeste mensen het toch niet gaan gebruiken en dat het dus geen voordeel oplevert. Waarom zou je je er dan druk over maken?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:29 schreef Nevje het volgende:
Huh.. ik snap heel dat woordenboek bij Nederlands niet.. Bij andere vreemde talen zeggen ze steeds "zoek niet alle woorden op, probeer het uit de context te begrijpen".
Maar dit is toch ook zo in het NL, ken je een woord niet, is het meestal wel op te maken uit de context.
Nederlands hoort gewoon zonder woordenboek..![]()
Zo ver ik weet mag je alles overnemen maar is dat niet verstandig. Er is niet echt een grens voor. (VWO)quote:Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Meestal heb je met letterlijk overnemen teveel woorden, en niet echt de kern van de alinea..quote:Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef _superboer_ het volgende:
even een vraagje:
in hoeverre mag je in de samenvatting letterlijk van de tekst overnemen?
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.quote:1.4.2 Woordenboek Nederlands
Je mag een Nederlands woordenboek gebruiken bij het examen Nederlands vmbo.
quote:Woordenboek Nederlands
In het vmbo is het gebruik van een eendelig eentalig woordenboek Nederlands bij alle leerwegen toegestaan bij het centraal examen Nederlands.
Vanaf 2006 is bij het examen Nederlands havo en vwo ook een verklarend woordenboek Nederlands toegestaan; eendelig en niet digitaal.
Septembermededeling 2005 voor de examens van 2006:
In de Regeling Toegestane hulpmiddelen waren de centrale examens havo en vwo Nederlands de enige "talenexamens" waarbij een woordenboek niet is toegestaan. Met ingang van het centraal examen 2006 wordt aan die uitzondering een eind gemaakt en is ook bij havo en vwo Nederlands een eendelig verklarend Nederlands woordenboek toegestaan. Het examen wijkt in zijn opzet niet af van de examens van voorgaande jaren en gaat niet uit van een andere woordenschat dan voorheen.
Mag well! Mijn lerares zei het.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:28 schreef _superboer_ het volgende:
Hieruit leid ik af dat je bij het VWO examen NL geen woordenboek mag gebruiken.
En dan een sig int Duitsquote:Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef Viking84 het volgende:
tvp (misschien kan ik als student Nederlands nog van dienst zijn hier)
quote:Op woensdag 3 mei 2006 14:35 schreef 2Mini het volgende:
De uitverkoop van 68' (VWO 2004-1)
Kan iemand mij vertellen waar deze tekst over gaat?
Ik heb net een smvt gemaakt... volgens mij sla ik de plank helemaal misquote:Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:
[..]
![]()
Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.
![]()
Waarom?quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:15 schreef A.Petacchi het volgende:
[..]
![]()
Herinneringen komen naar boven, ik heb die tekst zelfs nog een keer herschreven als totale afzeiking.
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |