abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37494087
quote:
op dinsdag 2 mei 2006 13:40 schreef joriszss het volgende:

[..]

het verschil tussen active en lite is - zoals je zelf al aangeeft - onderandere het beschikken over realtime koersen. echter is er nog een ander verschil, wat in mijn optiek interessant is voor de belegger die transacties verricht boven de ¤3.000,- en zelf al beschikt over real time koersinfo.
dit komt doordat je bij bincklite een vastbedrag voor een transactie betaald of een zeer klein variabel bedrag:
[..]

bij binck active zit in de transactiekosten altijd een variabelbestandsdeel:
[..]

je moet dus kijken naar het aantal transacties je wil verrichten, het volume van je transactie, en of je al die extra dingen erbij wil. ik kijk in iedergeval naar binckactive.

nog wat extra informatie:

hier staat de productinformatie van de drie verschillende producten naast elkaar weergegeven. mijn conclusie zou zijn dat je bincklite neemt wanneer je binck enkel gebruikt om je order de deur uit te doen en niet geïntreseerd bent in allerlei navenante zaken en mogelijkheden. binckactive is een completer pakket voor toch een scherpe prijs.

nouja, voordat ik de illusie wek dat ik belangen heb in binck, ik hoop dat je een wel overwogen keuze kan maken
kijk hier heb ik wat aan.

ik heb die site nog doorgenomen en ik denk dat ik toch voor binck ga, ziet er allemaal gelikt uit en die real time koersen trekt me ook wel aan.

vanavond even het papierwerk gereed maken
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:23:33 #227
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_37495380
ik zou zeker ook voor binck gaan, en dan de active edition. ziet er allemaal goed uit, en ook de service schijnt prima te zijn. zit zelf overigens bij alex, vergelijkbaar maar toch iets minder.

edit drive-r : bud fox doet sales, ik gelukkig niet. doe nl (prop) trading.

[ Bericht 20% gewijzigd door macondo op 02-05-2006 23:29:48 ]
Overal verstand van.
pi_37503238
selang schreef:

de chipsector (waarin ik zelf overigens werk) is wel degelijk een cyclische sector met zeer krappe marges.

- het is zeker een cyclische sector, maar op dit moment wordt er door idm’s en foundry’s sterk gelet op overcapaciteit in de toekomst. fabs worden niet zomaar meer uit de grond gestampt. tsmc bijvoorbeeld brengt een deel van zijn productie onder bij een kleinere taiwanese foundry, omdat ze niet genoeg productiecapaciteit hebben.

- rood testhouse richt zich juist op de meer complexere chips, zoals digitale devices, analoge devices, mixed-signal devices (zowel analoge als digitaal in 1), radio frequency producten, system on chips, sensors, asic, assp.

deze worden toegepast in de sectors automative, industrial/medical en
tele(communicatie).

2004 en 2005 waren hele goede jaren en rt had dus eigenlijk bakken geld moeten verdienen.

- wat ik dus heb aangegeven, is dat rood testhouse eind 2003 bijna failliet was. het is dus niet gek dat een bedrijf daar even van moet herstellen. in 2004 is ook de omzet van die kernactiviteiten met meer dan 20% toegenomen en is de oper. winst een heel stuk verbeterd (in 2003 werd het resultaat beïnvloed door eenmalige resultaten). in 2005 is de omzet van kernactiviteiten met 13% toegenomen en ook het oper. res. verder verbeterd. de wereldwijde groei was echter maar 5,9%, selang. voor 2006 is dus de doelstelling ook om het stukken beter te doen dan de wereldwijde markt.

een downturn komt kunnen orders zomaar worden gecanceled en kan zelfs een goedgerund bedrijf flink de verliezen ingaan.

- daarom richt rood testhouse zich ook op structurele relaties met klanten waarbij hele productranges onder handen worden genomen. dus het hele testproces komt dan in handen van rood. ook is de strategie om de vestiging in dresden flink uit te breiden, vanwege de flinke interesse in dat gebied naar diensten van rood. het bedrijf is daar het enige testhouse en tevens is het sponsor van de silicon saxony branchevereniging (jou wel bekend denk ik, selang).

- steeds meer klanten beschouwen het testproces niet meer als een kernactiviteit en dat bied rood enorm veel kansen. daarom willen ze in sjanghai inspringen op de vraag van klanten.

mijn eigen ervaring is dat elke voorspelling over de chipmarket die verder dan 6 maanden in de toekomst ligt zeer onbetrouwbaar is.

- daar heb je zeker een punt. dat gaf de ceo ook al aan. ik wilde alleen maar een indruk geven van hoe de voorspellingen erbij liggen.

elk bedrijf komt met mooie toekomst voorspellingen.

- dat is dus niet waar. vele bedrijven doen niet meer aan voorspellingen.
  woensdag 3 mei 2006 @ 11:18:12 #229
57047 macondo
pi_37505494
roodchina ik stel voor dat je terug keert naar je natuurlijke habitat. een eigen roodtesthouse forumpje in iex, dft of eurobench - lekker onder elkaar. algemeenheden ("structurele relaties") en technische onzin ("assp"), geen interesse. sponsorschap van een clubje ook niet. genante teksten zonder cijfers uit het jaarverslag : laat maar zitten. volgens mij heeft drive-r dat heel aardig verwoord.
Overal verstand van.
pi_37505585
mee eens, dit gaat nergens over.

@macondo: ik kon er zo snel even niet op komen, vandaar dat ik maar 'de sales kant' zei....

[ Bericht 5% gewijzigd door Drive-r op 03-05-2006 11:34:27 ]
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_37509261
maar hey, zou het kunnen dat ik de topjaren 2004/2005 migelopen heb kwa rendement, die in 2006 niet meer sterk aanwezig zal zijn?

(jaja, dat weet niemand, maar wat denken jullie zelf?)
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:55:19 #232
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_37512148
quote:
op woensdag 3 mei 2006 13:23 schreef scepsis het volgende:
maar hey, zou het kunnen dat ik de topjaren 2004/2005 migelopen heb kwa rendement, die in 2006 niet meer sterk aanwezig zal zijn?

dit schreef ik al eerder:
quote:
het gaat wel hard met de beurzen inderdaad.

toch is dat pas kort aan de gang. sinds halverwege 1999 ging de dow jones zo ongeveer zijwaarts. na de grote correctie die na half 2001 tot eind 2003 volgde is nu ruim twee jaar een flinke stijging bezig.

na een negatieve economische groei in de vs in het derde kwartaal van 2001, is pas sinds halverwege 2003 weer een goede groei te zien.

omdat er nog geen sprake is van jarenlange zeer sterke groei, denk ik niet dat de markt nu alweer oververhit is.

bovendien groeien china en india in rap tempo en gaat ook oost-europa het steeds beter doen. dat houdt nog wel een tijdje aan denk ik.
  woensdag 3 mei 2006 @ 15:05:53 #233
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_37512485
overigens, de aex ligt prima op schema om uiteindelijk op een jaarwinst van 25% uit te komen. vergelijkbaar met 2005 dus.
  woensdag 3 mei 2006 @ 15:06:18 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37512496
oeps, verkeerd knopje

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 mei 2006 @ 15:28:50 #235
57047 macondo
pi_37513161
quote:
op woensdag 3 mei 2006 13:23 schreef scepsis het volgende:

al je spaargeld in een onroerend goed fonds stoppen lijkt me niet verstandig. heb geen idee om hoeveel geld het gaat en wat je situatie is - maar wellicht de helft switchen naar een globaal aandelenfonds is misschien een idee. verder schommelt de beurs altijd. onzekerheid zal er altijd blijven, als de beurs daalt en jouw fonds ook.. pech gehad. als je dit risico niet wil lopen moet je overwegen alles op een spaarrekening te zetten.

en inderdaad aegon, iemand maakte een foutje in de opening... ook pech gehad
Overal verstand van.
pi_37513277
quote:
op woensdag 3 mei 2006 15:06 schreef selang het volgende:
oeps, verkeerd knopje

[afbeelding]
shorten is oke olee oleeee
  woensdag 3 mei 2006 @ 15:45:19 #237
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_37513553
pfff, ik zou blij zijn als we die hele discussie over rood testhouse nu kunnen afsluiten. ik vind de pro-rt lobby hier verdacht sterk denk dat een paar mensen het hier wel mee eens zijn...
quote:
aegon liet bij de opening een opmerkelijke stijging zien van 6,5 procent, maar zakte alweer snel terug. volgens handelaar gert jan geel van eureffect werd deze stijging veroorzaakt door een belegger die een bestensorder van 500.000 aandelen had ingelegd.
ik vraag me altijd af hoe zulke 'foutjes' kunnen gebeuren. paar nulletjes teveel intypen en je helpt eigenhandig de beurskoers enkele procenten omhoog. deze belegger kan toch nooit het geld hiervoor gehad hebben, hoe kan zijn order dan doorkomen?
Bankiertje
  woensdag 3 mei 2006 @ 16:20:59 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37514531
quote:
[b]op [url=http://forum.fok.nl/topic/844423/5/50#37513553]woensdag 3 mei
ik vraag me altijd af hoe zulke 'foutjes' kunnen gebeuren. paar nulletjes teveel intypen en je helpt eigenhandig de beurskoers enkele procenten omhoog. deze belegger kan toch nooit het geld hiervoor gehad hebben, hoe kan zijn order dan doorkomen?
ik herinner me nog goed dat tijdens de 'campinghausse' in juli 1997 ahold maar liefst 20% hoger opende ten gevolge van voorbeurs infgelegde bestensorders en een gebrek aan verkooporders. de koers viel daarna ook onmiddellijk terug en het betreffende koersniveau werd pas begin 1999 weer bereikt
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 mei 2006 @ 16:22:27 #239
57047 macondo
pi_37514570
drammerig en fanatiek, absoluut. en zonder cijfers kan je bezig blijven.

die 500.000 stukken aegon, is wel fors ja. maar voor de professionele handel is dit niet bijzonder. je hebt het geld in principe ook niet nodig om die aandelen te kopen. als je ze op dezelfde dag weer verkoopt bijvoorbeeld. en zo veel geld is het niet.

het is wel geklungel natuurlijk. een normaal handelssysteem heeft grenzen ingesteld. maar dat kan je altijd aanpassen..
Overal verstand van.
pi_37515095
op de manier zoals hier gedicusieerd wordt, vind ik persoonlijk triest. vooral macondo en drive-r maken zich hieraan schuldig. tuurlijk ben ik pro rood testhouse, anders zou ik ook geen aandelen ervan hebben. ik heb absoluut geen moeite met kritiek op mijn persoontje en op het bedrijf rood testhouse. maar de commentaren hier zijn laf en niet op argumenten gebaseerd. het enige wat ik doe, is objectief kijken naar de ontwikkelingen die zich binnen het bedrijf afspelen. ik stel de dingen niet anders voor dan dat ze zijn. op de vragen/opmerkingen die door jullie zijn gesteld, heb ik geantwoord en blijkbaar zijn jullie nu niet in staat om daar een goed vervolg aan te geven.

veel succes verder!
pi_37516344
quote:
op woensdag 3 mei 2006 16:42 schreef roodchina1 het volgende:
op de manier zoals hier gedicusieerd wordt, vind ik persoonlijk triest. vooral macondo en drive-r maken zich hieraan schuldig. tuurlijk ben ik pro rood testhouse, anders zou ik ook geen aandelen ervan hebben. ik heb absoluut geen moeite met kritiek op mijn persoontje en op het bedrijf rood testhouse. maar de commentaren hier zijn laf en niet op argumenten gebaseerd. het enige wat ik doe, is objectief kijken naar de ontwikkelingen die zich binnen het bedrijf afspelen. ik stel de dingen niet anders voor dan dat ze zijn. op de vragen/opmerkingen die door jullie zijn gesteld, heb ik geantwoord en blijkbaar zijn jullie nu niet in staat om daar een goed vervolg aan te geven.
je hebt nergens met cijfers op geantwoord, dat is het enige wat we aan je vroegen. de grap is juist dat wij cijfers willen zien om objectief te blijven. jij komt niet met cijfers, waardoor het voor ons moeilijk is, om jouw argumenten als objectief te zien. tevens zie ik niet in waarom mijn commentaar laf is. maar goed, de discussie is verder gesloten.

laat dit topic verder doen waar het voor bedoeld is...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 3 mei 2006 @ 17:53:54 #242
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_37516835
ok, ik spreek puur op persoonlijke titel als ik zeg dat ik gewoon een beetje moe werd van die discussie rond dat ene bedrijfje. open er dan een apart topic over.

wat mij betreft komt het hier op neer: iedereen heeft een andere beleggings-strategie, andere doelen, andere manieren om beleggingen te kiezen en bedrijven te beoordelen op aantrekkelijkheid. ik heb het gevoel dat sommigen hier, net als ik overigens, beleggers zijn met een nuchtere inslag, niet teveel gekke dingen doen, geen rare bedrijfjes (en dan bedoel ik niet per se rt) of schimmige beleggingen, geen geld steken in zaken die je niet kent. dat strookt niet met mensen die liever wat meer risico lopen, geld willen steken in pennystocks en hardhoutplantages in costa rica enzo. sommigen kijken naar harde cijfers, anderen werken op hun 'gut feeling'
het is gewoon een andere insteek en niet iets waar je erg zinnig over kunt discussiëren.

tot zover my two cents...
Bankiertje
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:25:26 #243
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_37521288
ach er mag best wat meer over 1 bedrijf worden gepraat hoor, wat mij betreft althans, ik vond de discussie al niet meer interessant toen de lange posts kwamen en dat is gelijk mijn tip : als het je niet interesseert lees je het toch niet ?

ik opper zelf ook wel eens wat en meer dan vaak wordt daar ook niks mee gedaan, wat datbetreft is het een verkapte slowchat geworden, als je inhoudelijk wil worden met iemand die je mening deelt of de discussie opzoekt, dan ga je toch verder op msn of whatever ?

voor de rest heb ik die opening van aegon (heb ik) totaal gemist, dft kwam ook niet met koersen tot een uur of vlak voor half tien en daarna heb ik mijn telefoon (imode) uitgegooid ivm een begrafenis. al had ik er nooit tussen gekomen natuurlijk en buiten dat, ik had dan op zoek gegaan naar het overnamebericht .

nou allemaal een roze koek en een kop koffie en nooit meer over rood beginnen.
zoiets.

-edit-
quote:
merkwaardige koerssprong aegon bij opening

amsterdam (dft) - aegon opende woensdagochtend fors hoger, maar zakte snel terug. analisten vermoedden dat het om een bestensorder ging. euronext had geen melding gekregen over een foutieve order.
volgens de beursorganisatie was er geen sprake van een foute opdracht, aldus woordvoerder rogier de ruiter. dat betekent dat de order niet wordt teruggedraaid.
om 9.00 werden 533.483 stuks aegon verhandeld tegen een koers van ¤15,20 per stuk. daarna zakte de koers snel terug naar ¤14,40 en noteerde om 11.00 uur weer op de slotkoers van gisteren op ¤14,27.
"het zou een foutieve order order kunnen zijn. iemand tikt twee cijfers teveel, klikt enthousiast en de order wordt uitgevoerd," aldus rob koenders van harmony vermogensbeheer. hij had geen nieuws opgevangen over aegon.
handelaar gert-jan geels van eureffect verklaarde tegenover persbureau anp dat het om een bestensorder van 500.000 stuks ging. een andere verklaring zou koersmanipulatie kunnen zijn, zo opperde een deelnemer in het dagelijkse dft discussieforum.
echt vaag die laatste zin, de aegon draad ligt daar weer eens op z'n gat en 1 iemand zegt zoiets en het wordt opgenomen in een nieuwsbericht ??
de bewuste reactie :
quote:
vanmorgen stond aegon even op een winst van 6.5%. gegeven verklaring is een (1) bestens order van 500.000 stuks. wat weet die belegger wat wij niet weten? overname op komst?
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:45:49 #244
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_37522251
ander stukje uit die draad, wat niet over aegon gaat, maar wat ik wel interessant vind, een column van wil gommans ...
quote:
dollardaling !

bernanke zorgde ervoor dat op donderdagmiddag een versnelling optrad bij de daling van de dollar. eind vorig jaar stond de eur/usd nog op 1.185 nu alweer 7 cent (oftewel 6 %) hoger op 1,255. des te opvallender is het natuurlijk dat de aex zich hier helemaal niets van aantrekt en gewoon bijna 10% hoger staat dit jaar !

het is natuurlijk interessant om te kijken hoe dollarafhankelijk de nederlandse aex bedrijven zijn:

omzetdeel usd:

ahold 72%
buhrmann 59 %
elsevuer 55 %
aegon 52 %
vnu 51 %
wolters 44 %
rd 39 %
ing 39 %
philips 23 %
hagemeyer 22 %
unilever 22 %
asml 20 %
akzo 19 %
getronics 18 %
abn 18 %
dsm 16 %
sbm 15 %
heineken 15 %
vedior 8 %
tnt 6 %
fortis 3 %
numico 2 %
kpn 0 %

de twee zwaargewichten rd en ing hebben dus een aandeel van bijna 40 % in usd. niet gering ! op korte termijn hedgen de meeste bedrijven natuurlijk hun vreemde valuta exposure, op de langere termijn echter wordt dat steeds duurder en dus minder. (mijn opvatting is trouwens dat als je niet weet wat de vreemde valuta gaat doen dat je dan niet moet hedgen. de meeste bedrijven menen dat echter wel te weten en gaan dus vaak de fout in met hun hedge-beslissingen zoals in 2005 toen de dollar tegen aller verwachting ijzersterk bleek te zijn).
het moge duidelijk zijn dat een structurele verdere daling op den duur negatief uit zou moeten werken op de aex, dus enige voorzichtigheid is geboden.
tja wel tof op zich, ik zit vooral in ahold en aegon en dit is precies waar ik het grootste probleem in zie, in die ***-dollar. hoe zien mensen hier die hele euro-dollar-*insert valuta* ? ik heb het idee dat het nog veel lager kan, de renteverhogingen kunnen niet aan blijven houden en ondanks dat dit tot op heden wel is gebeurt wordt de dollar weer slapper en slapper. ik zag onlangs ook al diverse mensen (o.a. analisten, maar ook macro economen en tal van poppetjes) die ook vertelden dat de hele dollar en economische berichtgeving in de vs een grote blabla is. maar goed, dat soort babbels hoor je wel vaker, ware het niet dat er toch mensen tussen zaten die ik vrij hoog heb zitten (o.a. jim rogers, ja daar ben ik weer). de amerikanen zullen er lak aan hebben lijkt me, het is goed voor de export en de schulden zijn ook wat makkelijker af te lossen zo (heb ik dat goed ?). is dit om de goedkope yuan te concurreren ?

anderzijds hadden we een tijdje terug ook al dit scenario en toen kneep ik hem ook, maar de boel sloeg vrij snel om, dat was al in gang gezet door de renteverhogingen in de vs en het afwijzen van de europese grondwet deed daar nog een schepje bovenop.

het komt erop neer dat de aex eigenlijk enorm speculatief is (wat al bekend is, we hebben heerlijke pieken en dalen, dus lucratief), doordat we zo dollargevoelig zijn en het een erg flexibele valuta is, met die constante rente-aanpassingen.
pi_37526717
quote:
op woensdag 3 mei 2006 14:55 schreef sjonlok het volgende:

[..]

dit schreef ik al eerder:
[..]
hm, hoe zie/merk je dan precies dat de markt op dit moment niet overhit is ?

het kan net zo goed dit jaar al zijn.
pi_37526758
quote:
op woensdag 3 mei 2006 15:28 schreef macondo het volgende:

[..]

al je spaargeld in een onroerend goed fonds stoppen lijkt me niet verstandig. heb geen idee om hoeveel geld het gaat en wat je situatie is - maar wellicht de helft switchen naar een globaal aandelenfonds is misschien een idee. verder schommelt de beurs altijd. onzekerheid zal er altijd blijven, als de beurs daalt en jouw fonds ook.. pech gehad. als je dit risico niet wil lopen moet je overwegen alles op een spaarrekening te zetten.

en inderdaad aegon, iemand maakte een foutje in de opening... ook pech gehad
ook al zijn ze 100% onbetrouwbaar, zulke voorspellingen lucht me toch wel beetje op ...
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:49:18 #247
57047 macondo
pi_37527499
let wel, ik heb geen voorspelling gegeven. alleen een advies om niet alles op vastgoed te zetten, zou ik in ieder geval niet durven.. en stel dat de beurs zakt met 25%, dan vind ik dat prima als mijn beleggingen ook 25% dalen. zou me wel klote voelen als mijn portefeuille veel harder zou zakken. ik weet één ding wel zeker : ik ben niet in staat de markt te "timen". dus op het goede moment de hele portefeuille te verkopen en weer terug te kopen. dat is namelijk retemoeilijk, zeg maar gerust onmogelijk voor normale beleggers.

en aegon, domme fout. maar helaas kan je daar niet van profiteren, voorval duurde een split second. en nog even rt. ik heb geen lafheid gezien, wel een rap stukje research van drive-r. best wel een moeite om dat even uit te zoeken.

[ Bericht 9% gewijzigd door macondo op 03-05-2006 22:56:01 ]
Overal verstand van.
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:57:51 #248
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_37530121
quote:
op woensdag 3 mei 2006 22:28 schreef scepsis het volgende:

hm, hoe zie/merk je dan precies dat de markt op dit moment niet overhit is ?

het kan net zo goed dit jaar al zijn.
dat is een gevoel, niet op cijfers en feiten gebaseerd. maar goed, ik moet ergens vanuit gaan. en ik ga dus onder andere uit van de in mijn bericht genoemde cijfers.

heb je trouwens zelf een koopwoning? want als dat zo is en de huizenmarkt stort in elkaar dan ben je dubbel de klos.
als je belegt in it fondsen en de huizenmarkt stort in maar de it fondsen blijven overeind dan ben je maar 1 keer de klos. (kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel)
pi_37531094
quote:
op woensdag 3 mei 2006 23:57 schreef sjonlok het volgende:

[..]

dat is een gevoel, niet op cijfers en feiten gebaseerd. maar goed, ik moet ergens vanuit gaan. en ik ga dus onder andere uit van de in mijn bericht genoemde cijfers.

heb je trouwens zelf een koopwoning? want als dat zo is en de huizenmarkt stort in elkaar dan ben je dubbel de klos.
als je belegt in it fondsen en de huizenmarkt stort in maar de it fondsen blijven overeind dan ben je maar 1 keer de klos. (kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel)
geen koophuis, zie dit:
quote:
[quote]op dinsdag 2 mei 2006 19:48 schreef scepsis het volgende:
vind ook dat die hilarische huizenprijzen nergens op slaan (prijs van bakstenen/cement/bouwvakkers is zelfs gedaald!). maar zolang ik er een graantje van mee kan pikken, mag het van mij zelfs 100x duurder worden = extra's ¤¤ voor mij
en ja, ik snap volledig wat je bedoelt.
pi_37531104
quote:
op woensdag 3 mei 2006 22:49 schreef macondo het volgende:
let wel, ik heb geen voorspelling gegeven. alleen een advies om niet alles op vastgoed te zetten, zou ik in ieder geval niet durven.. en stel dat de beurs zakt met 25%, dan vind ik dat prima als mijn beleggingen ook 25% dalen. zou me wel klote voelen als mijn portefeuille veel harder zou zakken. ik weet één ding wel zeker : ik ben niet in staat de markt te "timen". dus op het goede moment de hele portefeuille te verkopen en weer terug te kopen. dat is namelijk retemoeilijk, zeg maar gerust onmogelijk voor normale beleggers.
precies, immers:
in de verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst., wat nog steeds opgaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')