Om dit topic maar weer is omhoog te schoppen, ik ben weer actief bezig geweest met het aquarium.
Om een zo prettig mogelijke leefomgeving voor m'n beestjes te creeeren, ik had namelijk een slootje gezien waar heel veel kikkervisjes zwommen
![]()
Dit is het uiteindelijk geworden, niet heel duidelijk op de foto kunnen zetten, maar links een paar stoeptegels, afgedekt met afdektegeltjes
![]()
. Daarop een beetje gras, voor als de kikkervisjes wat groter zouden worden.
In de andere kant van het aquarium, was schuine dingen en potjes, zodat ze uit de zon kunnen zitten en een beetje kunnen schuilen, dacht dat ze dat wel prettig zouden vinden.
Toen ik hier eindelijk mee klaar was, was het al te laat om nog de kikkervisjes te gaan vangen. Maar een paar salamanders uit de vijver ging nog best, dus dat heb ik ook gedaan.
![]()
Zijn ze niet lief
Goed, alles helemaal top, klaar om op pad te gaan naar het slootje waar ik de kikkervisjes had gezien, lees ik op een site het vervelende verhaal:
Ze mogen niet worden gevangen, vervoerd of zelfs worden verontrust.
In het verleden was er een uitzondering voor het bezit van kikkerdril en kikkervisjes voor educatieve doeleinden.
Deze uitzondering is niet opgenomen in de flora- en fauna wet
waardoor dit tegenwoordig niet meer mag.Ditzelfde geld voor salamanders. Dus nu zit ik in dubio, salamanders weer terug, en geen kikkervisjes. Of toch maar doen. Bang dat de politie op de stoep staat omdat ik illegaal kikkervisjes heb ben ik niet, maar de regel zal er niet zijn omdat het zo goed gaat met de salamander- en kikkerpopulatie....
Tot zo ver de spannende week van schots hooglandertje
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....