Leuke teksten heet die Kroon
![]()
en ook zeer serieuse jongen ook , toch.
De transformatie van Karsten Kroon
Door HARM VONK
REKEM – Karsten Kroon is dit seizoen de beste Nederlandse renner in de klassiekers. De coureur van CSC is opgeleefd bij zijn nieuwe ploeg, ziet uit naar de Amstel Gold Race van morgen, maar meer nog naar de geboorte van zijn eerste kindje, volgende maand. Kroon: „Ik ga de koers absoluut niet bagatelliseren, maar wat stelt een zege nog voor als het kindje dood geboren wordt? Begrijp je?“ Voorlopig noemen ze hun ongeboren kind Kokusma. Een vondst van zijn Nederlandse collega’s, die de naam ’Kokusma Kroon’ wel geinig vonden. Anne (25) verwacht half mei hun eerste kind. Of het een jongetje of een meisje wordt weet het paar niet.
Ze kennen elkaar nu vier jaar. De Antwerpse Anne Lefevere was voor haar studie aan de filmacademie van Brussel bezig met een opdracht over het filmen van wielerkoersen. Bij een kermiskoers in België liep ze de Nederlandse wielrenner Pelle Kil tegen het lijf. Die vroeg haar emailadres en gaf het door aan zijn wielervriend Karsten Kroon. Met een omschrijving van de Belgische schone die bij het adres hoorde.
Kroon: „En dus stuurde ik een berichtje: Ik hoorde van Pelle dat je een mooie vrouw bent met grote borsten, enzovoorts.“ Zij: „Ik kénde hem niet eens en toen kreeg ik zó’n mailtje. Ik was best geschokt. Had dat berichtje eigenlijk moeten bewaren...“
De liefde overwon de aanvankelijke schok. Vier jaar na het eerste mailtje wonen Karsten Kroon en Anne Lefevere al een tijdje samen in een luxueuze villa net buiten het Belgische grensdorp Rekem, bij Maastricht. Gisteren is de renovatie van hun nieuwe huis begonnen. Nou ja, nieuw. Het stel kocht kort geleden een zeventiende-eeuws monumentaal pand in het oude centrum. Gebouwd in de stijl van de Maaslandse Rennaissance. Kroon: „Waar we nu wonen is een mooi en praktisch huis, maar het heeft geen ziel.“
Teksten
De teksten van Karsten Kroon passen niet bij het prototype topsporter. Hij is belezen, intelligent en afgestudeerd. „Ik heb het een en ander meegemaakt“, zegt Kroon. Een vriendin van hem belandde bijvoorbeeld in een psychiatrische inrichting; Kroon bezocht haar dagelijks. „Het zijn verschrikkelijke dingen, maar ik ben blij dat ik ze heb meegemaakt. Ik sluit mijn ogen niet voor die dingen, maar ik heb de indruk dat de meeste topsporters hun oogkleppen ophouden.“
Hij is niet de doorsnee wielrenner die zich neergelegde bij een knechtenrol, in ruil voor een prima salaris. Kroon verruilde de zekerheid van Rabobank voor CSC. Dat pakte goed uit: van anonieme knecht is Kroon dit voorjaar uitgegroeid tot Nederlands beste klassieke renner. Hij werd tweede in de Brabantse Pijl en achtste in de Ronde van Vlaanderen. Tussen de trainingen door weten journalisten en fotografen hem maar wat goed te vinden. „Gezien de resultaten en de uitspraken die ik heb gedaan is die aandacht normaal“, zegt Kroon.
Hij schopte tegen de heilige huisjes van de Rabobank, legde zich niet neer bij de hiërarchie en vertrok. „Rabo was niet blij met mijn opstelling. Bij CSC word ik juist gesteund en geholpen. Er waren mensen die zeiden: ’Hij met zijn grote mond, eigenlijk heeft ie niets laten zien’. Ik voel me prima in de nieuwe situatie. Ik slaap heerlijk de laatste tijd, moet ik zeggen. Vorig jaar kón ik het, maar mócht ik niet. Nu word het juist van me verwacht.“
Verademing
Als mens is Kroon ook veranderd. „Laatst was ik op de verjaardag van mijn zus. Toen ik binnenstapte, zei haar vriend dat de verandering een verademing was. Vorig jaar vond hij dat ik gefrustreerd en agressief was.“
Ook de zwangerschap van Anne maakte van hem een ander mens. Nog een maandje en hij is vader. „Ik kijk heel erg naar de kleine uit en misschien helpt het je als mens wel beter te relativeren. Tijdens de Amstel Gold Race denk ik niet aan baby's, daarvoor ben ik te veel gefocust. Aan de andere kant: ik ga de koers absoluut niet bagatelliseren, maar wat stelt een zege nog voor als het kindje dood geboren wordt? Begrijp je?“ Kroon is niet bezig zijn imago van ’intellectuele wielrenner’ hoog te houden. Zo is hij nu eenmaal en niemand vertelt hem dat te veranderen. Een voortvloeisel uit zijn opvoeding, denkt hij. Kroon groeide met zijn oudere zus Hubertie op in Dalen.
Zelfstandiger
„Het was een vrije opvoeding. Ik denk dat mijn ouders me minder hebben gegeven dan ze eigenlijk wilden, en ik ben ze er nog steeds erg dankbaar voor. Op een dag kwam een buurman in paniek bij mijn vader: ’Je moet komen, want Karsten zit op het dak’. Ik was vier jaar, of zo. Mijn vader zei: ’Nou ja, laat ’m maar van het dak afvallen, dan weet ie voortaan dat het niet mag’. Ze hadden me ook bij het handje kunnen nemen, maar doordat ze het niet deden ben ik een stuk zelfstandiger geworden. Ik kreeg geen rijbewijs of een auto, heb alles zelf moeten betalen. Vroeger op school waren er de populaire kinderen, die álles kregen. Nou, ik zou ze nu wel eens willen zien.“