Jammer dat de rechtzettingen altijd ergens op pagina 30 in een hoekje links onderaan staan.quote:'MP3-roof Charleroi wellicht verzonnen'
BRUSSEL - De gewelddadige mp3-diefstal van zaterdag op de schaatspiste van Montignies-sur-Sambre bij Charleroi is zo goed als zeker verzonnen. Dat meldt Gazet van Antwerpen.
Politie en gerecht beginnen volgens de krant op zijn zachtst gezegd te twijfelen aan de versie van het slachtoffer. Er is een vechtpartij geweest, maar van diefstal of mishandeling was wellicht geen sprake.
Er staat ook zo goed als zeker. Dat mag dan wel "speculatie" zijn, maar ik ben niet de meest wantrouwige persoon ter wereld, dus ik geloof het voorlopig wel, OK?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:30 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Wellicht staat er.
Dat is speculatie.
Die rechtzetting was anders ook gewoo in het radionieuws vanmorgen hoor.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:18 schreef Clourhide het volgende:
En in de marge:
http://www.standaard.be/A(...)elid=DMF19042006_004
[..]
Jammer dat de rechtzettingen altijd ergens op pagina 30 in een hoekje links onderaan staan.
En het meest trieste is dat juist door die ontkenningen de multiculturele samenleving steeds moeilijker wordt, en steeds meer mensen er tegen zijn.quote:Op woensdag 19 april 2006 02:42 schreef StefanP het volgende:
[..]
Dat is ook zo, niet alleen in de VS maar in heel de EU en andere multiculturele samenlevingen. Maar dat mag niet gezegd worden. Het is immers onmogelijk om toe te geven dat de liberale hippies in de jaren 60 en 70, die de ongebreidele immigratie mogelijk maakten, fout waren. Als het andersom was, dus van autochtoon op allochtoon, dan was de wereld te klein en hoorde je het 24/7. Maar nu is het omgekeerd: de autochtoon is in veruit de meeste gevallen het slachtoffer, en dus moet er "zorgvuldig" mee omgegaan worden. Lees: stilhouden en doodzwijgen. Of het nu om verkrachtingen van autochtone meisjes gaat of de diefstal van mp3-spelers.
Het is immers beter om ontelbare autochtonen op te offeren aan de goden Multikul en Diversiteit, dan om de waarheid onder ogen te zien.
Dit kan zeer goed een poging zijn "de gemoederen te bedaren". Als we het slachtoffer in discrediet brengen lijkt het weer minder erg, en kunnen we deze verkeerd begrepen jongeren met een moeilijk verleden weer gaan knuffelen..quote:Op woensdag 19 april 2006 11:18 schreef Clourhide het volgende:
En in de marge:
http://www.standaard.be/A(...)elid=DMF19042006_004
[..]
Jammer dat de rechtzettingen altijd ergens op pagina 30 in een hoekje links onderaan staan.
Inderdaad. Zo werkt het tegenwoordig.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dit kan zeer goed een poging zijn "de gemoederen te bedaren". Als we het slachtoffer in discrediet brengen lijkt het weer minder erg, en kunnen we deze verkeerd begrepen jongeren met een moeilijk verleden weer gaan knuffelen..
Ook al had Joe ze kutmarokkanen genoemd, dan nog rechtvaardigd dat geen moord.
Inderdaad, het gaat erom dat deze criminelen kennelijk de intentie hebben om wapens te gebruiken. Daar zit het probleem al. Ze denken niet van: 'oh jee, dalijk vermoord ik iemand, zijn familie zal geschokt zijn!quote:Op woensdag 19 april 2006 14:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dit kan zeer goed een poging zijn "de gemoederen te bedaren". Als we het slachtoffer in discrediet brengen lijkt het weer minder erg, en kunnen we deze verkeerd begrepen jongeren met een moeilijk verleden weer gaan knuffelen..
Ook al had Joe ze kutmarokkanen genoemd, dan nog rechtvaardigd dat geen moord.
ja, die robotfoto is dus wél vrijgegeven, foutje van de journalist in kwestie. Maar verder wel een hoopvol bericht.quote:Tips over Joe stromen binnen
Sinds de vrijgave van de videobeelden over de moord op Joe Van Holsbeeck regent het tips.
Twaalf politiemensen luisteren in ploegen van zes 24 uur op 24 naar de tips die sinds gistermiddag onophoudelijk binnenkomen over de moord op Joe Van Holsbeeck.
En de lijnen staan roodgloeiend. Het lijkt of heel België heeft zitten wachten op de verspreiding van de camerabeelden van de moord op Joe, want de medewerking die de politie nu krijgt, is nooit eerder gezien.
Op de camerabeelden die de speurders vrijgaven, is de moord op Joe Van Holsbeeck zelf niet te zien. De speurders gaven alleen die beelden vrij waarop de daders het best identificeerbaar zijn.
Op die beelden wandelen twee jongens rustig de lokettenzaal van het Centraal Station in Brussel binnen. Het is woensdag 12 april, 16.27 uur (zie foto's rechts). De ene, de kleinste, draagt een sportsweater waarop in het groot ,,Nike'' staat. De andere heeft een donkere trainingsjas aan. Ze zetten zich aan de kant en kijken enkele minuten om zich heen. Ze slaan een praatje. Op het zicht zijn ze nauwelijks 18.
Dan slenteren ze, de ene een paar meter na de andere, voorbij de bewakingscamera's die de lokettenzaal filmen en verdwijnen uit beeld. Ze gaan de grote trap in het station naar beneden, vermoedelijk op zoek naar een ,,prooi''. Blijkbaar vinden ze die niet en ze komen terug naar de lokettenzaal. Daar valt hun oog op Joe en zijn vriend die elk één oortje van de mp3 in hun oor hebben. De jongeman met de Nike-trui houdt Joe's vriend tegen terwijl de grootste van de twee Joe vijf keer steekt met een mes. Vervolgens gaan ze met de mp3-speler aan de haal richting Grote Markt.
Echt scherp zijn de beelden die het gerecht gisteren vrijgaf niet. Maar ze zijn zeker scherp genoeg om de jongens herkenbaar te maken bij hun vrienden, kennissen en buren.
De politie roept de allochtone gemeenschap daarom nogmaals op om de daders aan te geven als ze die herkennen.
De agenten vermoeden, gezien het gedrag van beide jongeren op de beelden, dat ze niet aan hun proefstuk waren. Daarom wordt nu nagegaan of ze deel uitmaakten van een of andere jeugdbende. Gezien hun jonge leeftijd lijkt het voor hen ook moeilijk om naar het buitenland te vluchten.
De politie heeft de voorbije dagen vergeefs geprobeerd zelf aan de hand van de beelden de daders te identificeren. De speurders hebben echter goede hoop dat de verspreiding van de beelden wel tot identificatie zal kunnen leiden.
,,In dertig procent van de gevallen waarin we aan het grote publiek beelden tonen van misdrijven helpt dat ook bij de opheldering ervan'', zegt Danny Jamers, hoofd van de tv-dienst bij de federale politie. In het Antwerpse werd de zogenaamde ,,Bende van de Dikke'' opgerold nadat een van de daders herkend was op de bewakingsvideo van een winkel. De beelden van de moordenaars van Joe Van Holsbeeck worden op zo'n grote schaal verspreid en bekeken dat het bijna onmogelijk lijkt dat niemand de daders herkent. De robotfoto (DS 19 april) werd uiteindelijk niet vrijgegeven omdat de speurders oordeelden dat die niet duidelijk genoeg was
Mij lijkt het eerder de standaard "Vlaamse goedzak" uit een middenklasse-gezin uit de Vlaamse rand rond Brussel. Ik snap ook niet waar je die link met joods of israëlisch vandaan haalt (zeker omdat het niet om Antwerpen gaat maar om Brussel). Kan je uitleggen waar je dat op baseert? (Ik ken hem namelijk hoegenaamd niet persoonlijk...)quote:Op donderdag 20 april 2006 00:27 schreef zoalshetis het volgende:
goed bericht idd.
als ze niet al in het land van hun voorvaders zitten, dan denk ik dat ze snel gepakt worden.
eigen gedachten:
een eerste posting, daarna naar beneden, daarna weer in de hal posten en dan 'zomaar' iemand met vijf messteken om het leven brengen doet mij eerder overkomen als een soort van achterlijke wraak dan roofmoord. ik vind joe er zelf nogal joods/israelisch uitzien. maar nu kan ik ook waanzin uitkramen, het kwam gewoon zo op mij over.
zoals ik al zei kan ik dat slechts baseren op mijn gevoel.quote:Op donderdag 20 april 2006 00:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Mij lijkt het eerder de standaard "Vlaamse goedzak" uit een middenklasse-gezin uit de Vlaamse rand rond Brussel. Ik snap ook niet waar je die link met joods of israëlisch vandaan haalt (zeker omdat het niet om Antwerpen gaat maar om Brussel). Kan je uitleggen waar je dat op baseert? (Ik ken hem namelijk hoegenaamd niet persoonlijk...)
Aangezien hij deze week een katholieke herdenkingsdienst (op vraag van de familie) krijgt lijkt mij dat niet echt waarschijnlijk hé ...quote:Op donderdag 20 april 2006 00:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zoals ik al zei kan ik dat slechts baseren op mijn gevoel.
ik heb het niet over zijn innerlijke godsdienst. ik heb het over een bijna voorbedachte rade lijkende moord. zoals ik al zei (diepere zucht dan vorige reply) is het slechts mijn gedachte...quote:Op donderdag 20 april 2006 01:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Aangezien hij deze week een katholieke herdenkingsdienst (op vraag van de familie) krijgt lijkt mij dat niet echt waarschijnlijk hé ...
quote:Dader zou net voor de moord gebeld hebben
do 20/04/06 - Volgens de krant Le Soir hebben de speurders mogelijk een spoor gevonden dat naar de daders van de roofmoord op Joe Van Holsbeeck zou leiden. Een van de jongeren kreeg net voor de aanval een oproep op zijn gsm.De speurders hopen op een spoor, schrijft Le Soir. De gegevens van de oproep net voor de aanval zouden geregistreerd zijn.
(foto VRT) Daardoor kan niet alleen de beller, maar ook wie opgenomen heeft, geïdentificeerd worden.
Twaalf mensen bemannen de klok rond het informatienummer 0800/91 119. Zij spelen de tips door aan de speurders die ze dan verder onderzoeken.
De videobeelden van de roofmoord hebben al zeventig tips opgeleverd. De opname was te zien op de televisie en op het internet.
De speurders vrezen dat de aanvallers zijn gevlucht en controleren daarom de aanwezigheidslijsten van leerlingen van een honderdtal middelbare scholen uit Brussel om ongewone afwezigheden op te sporen.
Het onderzoek richt zich ook op bendes van buiten de hoofdstad.
quote:"Ik hoop dat je het goed maakt"
do 20/04/06 - Vanmorgen is in Haren, in Brussel, de begrafenisplechtigheid voor Joe Van Holsbeeck gehouden. Bij de start van gedenkdienst hebben bussen, trams en metro's in Brussel één minuut halt gehouden.
Enkele vrienden van de zeescouts droegen de kist met het lichaam van Joe de kerk binnen.
De zeventienjarige jongen werd vorige week doodgestoken in het Centraal Station in Brussel.
De broer van Joe nam tijdens de gedenkplechtigheid het woord.
(foto PhotoNews) "Ik hoop dat alles goed gaat. Ik hoop dat je de pijn, het kwade, het verdriet en de woede die je op dat moment gevoeld hebt, kan vergeten", wenst hij zijn broer toe.
De gebedsdient vond plaats in intieme kring. Buiten de kerk volgden enkele honderden mensen de dienst op een groot scherm.
"Ik wil de ouders steunen. Ik heb altijd in Haren gewoond. Het is een schandaal dat een zeventienjarige op zo'n manier het leven moet verliezen", zegt een buurtbewoner.
Na de plechtigheid werden Marokkaanse broden uitgedeeld die de buren van Joe gebakken hadden.
"Is dat geen teken van broederlijkheid? Een teken ook van hoop op een wereld waarin geweld geen plaats heeft", zegt pastoor Bernard Lenaerts.
De familie koos voor een gebedsdienst, geen traditionele eucharistieviering.
"Heel wat allochtonen en niet-gelovigen kwamen hun steun betuigen aan de familie", zegt pastoor Bernard Lenaerts. "Daarom vonden we het geschikter een gebedsdienst te organiseren waarin iedereen zich kan terugvinden."
Speciaal ticket voor herdenkingsmars
In Brussel hebben de bussen, trams en metrostellen één minuut halt gehouden. De chauffeurs willen met de stilte hulde brengen aan Joe en de aandacht vestigen op de onveiligheid en de agressie in de stad.
Ook in het Centraal Station in Brussel hebben heel wat mensen halt gehouden op de plaats waar Joe stierf.
Zondag trekt vanaf 15 uur een stille mars door de straten van Brussel. De NMBS biedt voor de herdenkingsmars een speciaal ticket aan.
Voor vijf euro kan je vanuit elke Belgisch station heen en terug naar Brussel.
VRTnieuws.net
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=GELR7KMMquote:Imams roepen op doders Joe aan te geven
Imams van de Brusselse moskeeën roepen deze middag tijdens het vrijdaggebed op om de daders van de moord op Joe Van Holsbeeck aan te geven. De tips die de politie kreeg, leidden nog niet tot een doorbraak.
Tijdens het traditionele vrijdaggebed in de moskeeën zullen de Brusselse imams deze middag de moord op Joe Van Holsbeeck nadrukkelijk veroordelen. De imams willen ook een duidelijke oproep lanceren naar de allochtone gemeenschap in Brussel om de daders van de moord in het Centraal Station mee op te sporen. ,,Onze geestelijke leiders zullen vragen om de daders uit te leveren aan het gerecht. Wie hen kent, mag niet meer zwijgen, maar moet hun identiteit bekendmaken. We vinden als moskeeën dat de Belgische Justitie haar werk moet kunnen doen in dit dossier.'' Dat zegt Said Dakkar, voorzitter van de Unie van Brusselse Moskeeverenigingen.
Volgens hem zullen de geestelijke leiders er ook op wijzen dat de moord gebeurde in de voor christenen bijzondere Paasperiode. De imams willen een duidelijke boodschap tegen geweld aan de moslims overbrengen. Ze zullen de gelovigen ook vragen voor de familie van de vermoorde tiener te bidden. ,,Onze christelijke broeders krijgen al onze steun in hun leed'', zegt Dakkar.
De Brusselse imams houden zaterdag een bijzondere bijeenkomst over het voorval. De geestelijke leiders vinden het spijtig dat de zaak de allochtonen in hun geheel in een kwaad daglicht stelt. ,,Een leven is een leven, van wie ook'', zegt Dakkar. ,,Wij vinden het jammer dat we weer eens als gehele gemeenschap geviseerd worden.''
De moskeeën en hun verenigingen hebben in de allochtone wereld enorme invloed op de samenleving. Het gerecht is daarom bijzonder blij met de oproep van de imams.
Na het vrijgeven van de camerabeelden van de daders liepen 99 bruikbare tips bij het gerecht binnen. Dertig ervan worden door de speurders als zeer ernstig beschouwd.
Tot nog toe was dé gouden tip die kan leiden naar de rechtstreekse identificatie van de daders er niet bij. De speurders zijn van plan om schooldirecteurs, prefecten en leraars van Brusselse scholen uit te nodigen om bij de politie nog eens naar de beelden te kijken. De twee jongeren op de beelden zijn allicht nog schoolplichtig.
Joe Van Holsbeeck werd gisteren tijdens een emotionele plechtigheid in de kerk van Haren in intieme kring begraven. Jimmi, de oudere broer van Joe, nam op emotionele manier afscheid van zijn kleine broer.
De stille mars die zondag ter nagedachtenis van Joe Van Holsbeeck wordt georganiseerd, krijgt ondertussen steeds meer vorm. Diverse organisaties roepen op om zondag mee te betogen in Brussel. Onder hen ook Child Focus, de organisatie die ten tijde van de zaak-Dutroux opgericht werd als direct gevolg van de Witte Mars. Ook de werkgeversorganisaties, de zelfstandigen van Unizo, de vakbonden en de scouts schaarden zich achter het initiatief. De voorzitters van de Vlaamse partijen hadden dat woensdag al gedaan. De leden van de organisaties zullen opstappen in persoonlijke naam en niet onder de vlag van hun organisaties. Dat op vraag van de ouders, die een apolitieke manifestatie vragen.
Het Vlaams Belang besliste, in tegenstelling tot de andere partijen, niet aanwezig te zijn op de optocht.
Wat een volstrekte onzin. Het is immers helemaal de schuld van het Vlaams Belang ja. Zonder die klote partij was dit niet gebeurd, ze stigmatiseren die arme allochtonen namelijkquote:Op vrijdag 21 april 2006 03:06 schreef Clourhide het volgende:
Ook weer een leuk detail dat het Vlaams Belang net nu niet gaat opstappen. Ze weten goed genoeg dat ze uitgekafferd zouden worden.
het vlaams belang uitgekafferdquote:Op vrijdag 21 april 2006 03:06 schreef Clourhide het volgende:
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=GELR7KMM
Zo. En nu nog eens paar van die Fok!-racisten horen beweren dat moslims geweld van mensen uit hun eigen groep niet voldoende afkeuren.
Ook weer een leuk detail dat het Vlaams Belang net nu niet gaat opstappen. Ze weten goed genoeg dat ze uitgekafferd zouden worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |