Vraag me af of dit waar is of dat het gewoon propaganda is.quote:Iran Could Produce Nuclear Bomb in 16 Days, U.S. Says (Update2)
April 12 (Bloomberg) -- Iran, defying United Nations Security Council demands to halt its nuclear program, may be capable of making a nuclear bomb within 16 days, a U.S. State Department official said.
Iran will move to ``industrial scale'' uranium enrichment involving 54,000 centrifuges at its Natanz plant, the Associated Press quoted deputy nuclear chief Mohammad Saeedi as telling state-run television today.
``Using those 50,000 centrifuges they could produce enough highly enriched uranium for a nuclear weapon in 16 days,'' Stephen Rademaker, U.S. Assistant Secretary of State for International Security and Nonproliferation, told reporters today in Moscow.
Rademaker was reacting to a statement by Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, who said yesterday the country had succeeded in enriching uranium on a small scale for the first time, using 164 centrifuges. That announcement defies demands by the UN Security Council that Iran shut down its nuclear program this month.
The U.S. fears Iran is pursuing a nuclear program to make weapons, while Iran says it is intent on purely civilian purposes, to provide energy. Saeedi said 54,000 centrifuges will be able to enrich uranium to provide fuel for a 1,000-megawat nuclear power plant similar to the one Russia is finishing in southern Iran, AP reported.
``It was a deeply disappointing announcement,'' Rademaker said of Ahmadinejad's statement.
Weapons-Grade Uranium
Rademaker said the technology to enrich uranium to a low level could also be used to make weapons-grade uranium, saying that it would take a little over 13 years to produce enough highly enriched uranium for a nuclear weapon with the 164 centrifuges currently in use. The process involves placing uranium hexafluoride gas in a series of rotating drums or cylinders known as centrifuges that run at high speeds to extract weapons grade uranium.
Iran has informed the Vienna-based International Atomic Energy Agency that it plans to construct 3,000 centrifuges at Natanz next year, Rademaker said.
``We calculate that a 3,000-machine cascade could produce enough uranium to build a nuclear weapon within 271 days,'' he said.
While the U.S. has concerns over Iran's nuclear program, Rademaker said ``there certainly has been no decision on the part of my government'' to use force if Iran refuses to obey the UN Security Council demand that it shuts down its nuclear program.
Rademaker is in Moscow for a meeting of his counterparts from the Group of Eight wealthy industrialized countries. Russia chairs the G-8 this year.
China is concerned about Iran's decision to accelerate uranium enrichment and wants the government in Tehran to heed international criticism of the move, Wang Guangya, China's ambassador to the United Nations said.
To contact the reporter on this story:
Sebastian Alison in Moscow at Salison1@bloomberg.net.
Last Updated: April 12, 2006 12:19 EDT
Ik zie nu voor het eerst zo'n korte periode staan. Andere media berichtten eerst op z'n vroegst 2009.. da's nog 3 jaar. Naar mijn mening propaganda, maar dit kan wel impliceren dat er de komende dagen/weken militaire actie op touw staat... want Iran moet immers gestopt worden.quote:Op donderdag 13 april 2006 17:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Vraag me af of dit waar is of dat het gewoon propaganda is.
Komende dagen/wekenquote:Op donderdag 13 april 2006 17:23 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik zie nu voor het eerst zo'n korte periode staan. Andere media berichtten eerst op z'n vroegst 2009.. da's nog 3 jaar. Naar mijn mening propaganda, maar dit kan wel impliceren dat er de komende dagen/weken militaire actie op touw staat... want Iran moet immers gestopt worden.
In de maanden voor Irak werd ook gezegd dat er géén militaire acties op touw stonden.. dus een verrassingsaanval lijkt me wel het meest waarschijnlijkequote:Op donderdag 13 april 2006 17:26 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Komende dagen/wekenZou wel erg snel zijn.
Maar ik had laatst een rapport gelezen van een universiteit dat het meest voor de hand liggende een verrasingsaanval zou zijn....
Ze hebben het wel over dat als de centrifuges op een bepaalde niveau zijn, maar de woordkeuze is wel typerend natuurlijk.quote:Op donderdag 13 april 2006 17:23 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik zie nu voor het eerst zo'n korte periode staan. Andere media berichtten eerst op z'n vroegst 2009.. da's nog 3 jaar. Naar mijn mening propaganda, maar dit kan wel impliceren dat er de komende dagen/weken militaire actie op touw staat... want Iran moet immers gestopt worden.
Hebben ze die niet al staan, ergens onder de grond?quote:Op donderdag 13 april 2006 18:12 schreef Nuoro het volgende:
Misschien lees ik er overheen, maar wie gaan/gaat die 3000 extra centrifuges eigenlijk leveren aan Iran?
Dat zijn toch niet toevallig Rusland en/of China, hè..?
Dat is anders niet wat ik lees:quote:Op donderdag 13 april 2006 18:29 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Hebben ze die niet al staan, ergens onder de grond?
"plans to construct", ze zijn nog te bouwen dus, en ik denk niet dat Iran daar zonder hulp van buitenaf toe in staat is...quote:Iran has informed the Vienna-based International Atomic Energy Agency that it plans to construct 3,000 centrifuges at Natanz next year, Rademaker said.
die worden in iran zelf gebouwt daarom is er ook 20 jaar over heen gegaan voordat ze fatsoenlijke technieken haddenquote:Op donderdag 13 april 2006 18:12 schreef Nuoro het volgende:
Misschien lees ik er overheen, maar wie gaan/gaat die 3000 extra centrifuges eigenlijk leveren aan Iran?
Dat zijn toch niet toevallig Rusland en/of China, hè..?
hop 24/7 cnn en NOS extraquote:Op donderdag 13 april 2006 17:38 schreef indahnesia.com het volgende:
Als ze nu eens zaterdagochtend Nederlandse tijd een aanval doen, dan kan ik gewoon een lang weekeinde tv kijken.. is weer eens wat anders dan telsell en die bel-spel-zooi
en daarom snap ik ook niet waarom iran zoveel moeite doet om de wereld te overtuigen om ze te bombarderen.quote:Op donderdag 13 april 2006 13:18 schreef Hallulama het volgende:
Het is de vraag hoe groot die successen eigenlijk zijn. In mijn krant zette Karel Knip (wetenschapsredacteur) goed uiteen waar Iran nu staat in de nucleaire evolutieladder: op hetzelfde niveau als NL in 1969. Niet dat wij anno 2006 een kernmacht zijn, maar we hebben de technologie natuurlijk wel. Volgens de Amerikaanse professor Juan Cole kan Iran nu lichtgevende Mickey Mouse horloges maken. Het is zo'n geval waarin iets wat hier als groot succes wordt gebracht, in het buitenland zich als een boomerang tegen Iran keert.
Kijk naar Venezuela, die voelt zich nu een grote jongen op de 4e plek van olie export.quote:Op donderdag 13 april 2006 09:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
nah, eerder de grote olie-exporterende landen doen daaraan hoor, die hebben ook meer te verliezen omdat andere inkomsten vaak veel minder groot zijn
Tenzij ze om een of andere reden denken dat Rusland (en China) rugdekking geeft, of iig de garantie heeft gegeven het land ruimschoots te compenseren in het geval van een Amerikaanse aanval.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en daarom snap ik ook niet waarom iran zoveel moeite doet om de wereld te overtuigen om ze te bombarderen.
Ik bedoel met deze acties jagen ze china en rusland ook in het kamp van een aanval.
want ik zie ze maar weinig diplomatiek verzachtende taal bezigen.
Nee, Iraniers maken zich niet druk om hun buren en hun buren ook niet om hen. Landen als Turkije, S-A, VAE, Irak, Egypte, Afghanistan, Pakistan en India zijn beter af met een non-nucleaire Iran. Natuurlijk zullen ze even wat commentaar geven maar stiekem zullen ze wrijven in hun handjes. Echter verwacht ik juist wel dat een luchtaanval meer losmaakt. Vanuit Iran voornamelijk en evt. van Hezbollah. Daar is de VS inderdaad wel op voorbereid maar dat wil nog niet zeggen dat er geen chaos komt. Voor Iran is het 'piece a cake' om de westerse troepen in Afghanistan en Irak te 'raken' en voor onrust te zorgen rondom de 'strait of hormuz', wat we voornamelijk hier het meest zullen merken. Dus een 'hit-and-run' heeft m.i. geen zin tenzij men ook van binnenuit met behulp van het volk iets weet op gang te zetten. Maar daar heb je Iraniers voor nodig en geen spierballentaal van Bush & Co. Want dan krijg je geen steun.quote:Op donderdag 13 april 2006 09:54 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Als ik jouw bericht lees dan verwacht jij dat er zelfs minder gebeurt dan wat ik zeg...aangezien jij niet verwacht dat er demonstraties in het MO komen omdat ze Iran niet moeten.....toch zal het daarop uitdraaien, wat ik zeg. Let maar op, over een jaar zul je zien dt exact dat is gebeurt wat ik hier heb verteld.
Vind ik ook , Ik heb al een enkeltje Irak echt superspannend gewoonquote:Op donderdag 13 april 2006 19:34 schreef -scorpione- het volgende:
16 dagen? Dat is wat anders dan jaren. Ik kan me niet voorstellen dat dit dan bommen zijn die hele steden van de aarde doen laten verdwijnen.
Ik vind het tijd dat er iets gebeurt, het begint saai te worden. Moddergooien daar houd ik niet van.
Tuurlijk is dat onzin.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:59 schreef indahnesia.com het volgende:
Die 16 dagen is propaganda, en dus de reden om buiten de VN om even een aanvalletje te doen.
iran draait de oliekraan dicht en ze hebben geen inkomsten meer.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:58 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat onzin.
Maar goed, 'ns even zien; Amerika gooit dat spul een beetje plat, maar dan?
Ik denk zelf dat Iran iig de oliekraan dicht draait. En in principe is er na het vernielen van die installaties geen dreiging meer en heeft de V.S. dus ook geen reden meer om Iran verder aan te vallen -afgezien van het feit of ze daar de resources voor hebben- terwijl hun economie er binnen afzienbare tijd zeer zwaar onder te lijden heeft =binnenlandse onrust.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze met een aanval op Iran hun laatste restje crediet in het MO (misschien wel voorgoed) verspelen, noch over de consequenties dat eea weer gaat hebben voor hun nog steeds lopende 'avontuur' in Irak...
Dit alles zou de Russen en de Chinezen toch heel erg goed uitkomen?
hoe komen ze ook ineens bij die 54.000 centrifuges ipv 3.000 of ipv 164?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:59 schreef indahnesia.com het volgende:
Die 16 dagen is propaganda, en dus de reden om buiten de VN om even een aanvalletje te doen.
US threatening Russia with economic retaliation: reportquote:Op vrijdag 14 april 2006 01:30 schreef Drugshond het volgende:
Als je goed kijkt naar de reaktie van Rusland zijn ze een heel stuk gematiger geworden met betrekking tot de Amerikaanse beschuldigingen. China is en blijft een vreemde speler op het toneel.
Goeie....quote:Op vrijdag 14 april 2006 01:43 schreef NorthernStar het volgende:
US threatening Russia with economic retaliation: report
Bovendien wil Rusland graag opgenomen worden in de WTO (wereld handelsorganisatie).
US senator Bill Frist added that ‘‘our Congress plays a major role in whether Russia will ultimately be admitted to the WTO’’.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |