Zonder de danquote:Op dinsdag 11 april 2006 14:57 schreef OFfSprngr het volgende:
Linkje naar www.dekagankalender.com aub
Vond de vorige met 'call the ships to port' al tegenvallen eigenlijk... de nieuwe vind ik ook niet bijster interessant.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:27 schreef kamagurka het volgende:
Goede OP, met name het onderste stukje..![]()
Hoorde dit weekend nog de nieuwe ceedee van covenant, beetje wisselvallig vind ik. Misschien maar ns op de remixes wachten
heiligschennis!quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Vond de vorige met 'call the ships to port' al tegenvallen eigenlijk... de nieuwe vind ik ook niet bijster interessant.
Vind hem te gelikt, ik hou van het oude ruwere werk en dan is 'United States of Mind' eigenlijk al op het randje.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:14 schreef Kemania het volgende:
[..]
heiligschennis!
ik vind Northern Light echt met stip hun beste cd. Heb ze paar maanden terug gezien in de P60 en vooral call the ships the port knalde echt lekker goed.
/....
Oeps.quote:
Sterf!quote:
En wat heeft dat met Gothic te maken?quote:
quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:14 schreef Kemania het volgende:
vraagje voor de Suicide Commando-gangers hier. Hebben jullie een kaartje gekocht? Of zal het juist niet vol worden aanstaande zaterdag? Heb geen zin om voor een 'dichte deur' te staan eigenlijk
Gewoon negeren joh. Dit blijf je toch houdenquote:Op dinsdag 11 april 2006 19:48 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
En wat heeft dat met Gothic te maken?![]()
Nooit gehoord, maar klinkt wel interresant.quote:Op woensdag 12 april 2006 06:17 schreef Bosbeetle het volgende:
zoiets als the wounded valt dat ook onder gothic ?
quote:Op woensdag 12 april 2006 05:22 schreef OFfSprngr het volgende:
Enigzinds off-topic: Als er iets erger is dan gothic is het....
Mensen die mekkeren dat TMF MTV THEBOX kut is
Wellicht is het futile dat ik constant in dit soort discussies raak, maar leuk is het iig wel.
Pure leedvermaak.
Ligt eraan of je het onder metal of rock wil scharen. Waarmee ik meteen mijn twijfel over het lijstje uitspreek. Gezemel ook altijd...quote:Op woensdag 12 april 2006 06:17 schreef Bosbeetle het volgende:
zoiets als the wounded valt dat ook onder gothic ?
zemelzemel ik schaar het onder darkwave .. zo opgelostquote:Op woensdag 12 april 2006 16:43 schreef sXe het volgende:
[..]
Ligt eraan of je het onder metal of rock wil scharen. Waarmee ik meteen mijn twijfel over het lijstje uitspreek. Gezemel ook altijd...
hmm weet je wat dan schaar ik het onder .. goede muziekquote:
hoor je je als goth niet juist heel erg onbegrepen te voelen?quote:Op dinsdag 11 april 2006 20:52 schreef augurkenkoning het volgende:
[..]
Gewoon negeren joh. Dit blijf je toch houden
Voelen is iets anders dan daadwerkelijk niet begrepen wordenquote:Op woensdag 12 april 2006 16:55 schreef sXe het volgende:
[..]
hoor je je als goth niet juist heel erg onbegrepen te voelen?
ja, da's net welke draai je eraan geeftquote:Op woensdag 12 april 2006 17:00 schreef Elegy het volgende:
[..]
Voelen is iets anders dan daadwerkelijk niet begrepen worden
ja, vast...quote:Op woensdag 12 april 2006 17:21 schreef OFfSprngr het volgende:
het is Power Metal dus heeft het niets met Gothic te maken.
Is NIN gothic ? is merzbow gothic ? is lustmord gothic ?quote:* Darkwave
* EBM
* industrial
* Medieval
* synthpop
* neofolk
* powernoise
* gothic rock
* darkambient
* martial/military pop
trouwens sxe the wounded stond toch ook op dat gotik wave treffenquote:Eerste golf
Als het vroegste voorbeeld van Gothic wordt wel eens het album The Marble Index van Nico uit 1969 genoemd. Joy Division (opgericht in 1976) wordt wel als eerste gothicband beschouwd. Tijdens de punk onderscheidde deze groep zich door onheilszwangere teksten, gecombineerd met sfeerbepalende klanken. De groep had grote muzikale invloed op de aanvankelijk lichtvoetige rockband The Cure.
De punkband Siouxsie and the Banshees adopteerde ondertussen de vormgeving van klassieke horrorfilms. Ook dit werd later overgenomen door de popband The Cure.
Toen punk begin jaren tachtig plaatsmaakte voor de New Romantics-rage, werd de sombere kant van dat op voorbije eeuwen gebaseerde modebeeld vertegenwoordigd door de "goths". Deze over het algemeen vriendelijke, zij het wat tobberige, meestal uit de middenklasse afkomstige goths vielen vaak op door overwegend zwarte kleding, gitzwart geverfd haar en een bleek gelaat. Op muzikaal gebied was er voor elke goth wel wat van zijn gading te vinden. Wie prettig in het gehoor liggende liedjes prefereerde, koos voor The Cure of voor Toyah. Siouxsie and the Banshees en X Mal Deutschland maakten iets eigenwijzere muziek, terwijl de acts van het 4AD-label ronduit arty waren. Met Bauhaus, Killing Joke of The Cult werd het al wat grimmiger en de onbehaaglijkste kant van het genre werd vertegenwoordigd door The Birthday Party en Alien Sex Fiend.
De goths waren gedurende de gehele jaren tachtig een vertrouwde verschijning op plekken waar 'alternatieve' jongeren bijeen kwamen. Pas met de komst van progressieve dansmuziek en grunge werden de goths als ouderwets beschouwd.
[bewerk]
Tweede golf
Gedurende het begin van de jaren 90 verdween het Gothic genre geheel naar de achtergrond. Alleen in Duitsland bleef het populair. In Nederland verdween het vrijwel helemaal. Alleen de Inrichting feesten die vanaf 1991 in diverse locaties binnen Amsterdam werden gehouden waren een laatste bastion. Op deze feesten werd alternatieve muziek gecombineerd met oude, en nieuwe, uit Duitsland afkomstige new wave, EBM en Gothic.
De tweede golf kwam in de tweede helft van de jaren 90 langzaam bovengronds. Een interessant verschijnsel in deze is dat veel stromingen die in de jaren 80 buiten de Gothic vielen, er gedurende de jaren 90 meer en meer mee geassocieerd werden. Genres als EBM, industrial, new wave en neofolk gingen deel uitmaken van de bonte verzameling stijlen die men gemakshalve samen onder de noemer "Gothic" begon te plaatsen. Technisch gezien is deze tweede golf dus meer een new wave stroming, dan een daadwerkelijke opleving van de Gothic, hoewel ook deze oorspronkelijke stroming nog steeds deel uitmaakt van het pakket. Feitelijk werd gedurende de jaren 90 het etiket "New Wave" verruild voor "Gothic". Het is daarom belangrijk onderscheid te maken tussen de oorspronkelijke definitie (te vinden bij Gothic rock) en de huidige situatie waarin een groot aantal stijlen als "Gothic" worden aangemerkt.
Binnen deze tweede golf vind je zo stijlen van de romantische en vriendelijke darkwave en medieval muziek, tot de grimmige elektronica van de EBM en industrial. Vanaf 1998 begon de tweede golf zich langzamerhand te manifesteren. Feesten en concerten begonnen zich te verplaatsen van de kraakpanden naar de reguliere clubs, en het clubcircuit. Tegenwoordig heeft elke grote zaal in Nederland wel een gothic feest. Sinds 2003 heeft Nederland zelfs een groot Gothic festival in de vorm van het summer darkness festival in Utrecht.
Wereldwijd heeft Gothic zijn meeste aanhang in de westerse wereld, met Noord-Europa/Duitsland als centrum. Het genre is echter ook populairder aan het worden daarbuiten. Zo zijn er grote scenes in Zuid en Midden Amerika. Een land als Mexico heeft zelfs een internationaal gewaardeerde EBM scene, waarvan de azteeks-indiaanse band Hocico de belangrijkste vertegenwoordiger is. Ook in Japan is het populair, hoewel de Japanners er een sterke eigen invulling aangeven middels visual kei muziek, en gothic lolita kleding.
De tweede golf wordt in Nederland ook wel eens aangeduid als cybergothic. Deze naam, uitgedacht door de Utrechtse gothic dj X-X-X (echte naam: Kees de Brouwer) werd oorspronkelijk gebruikt als aanduiding voor de nieuwe generatie goths die contact met elkaar zochten via internet. De term cybergothic wordt tegenwoordig ook gebruikt om de elektronische stijlen binnen de Gothic aan te duiden.
[bewerk]
Wave-Gotik-Treffen
Het mekka en centrum van de tweede golf is het Wave-Gotik-Treffen in Leipzig, Duitsland. Dit is wereldwijd het grootste Gothic festival. Het wordt elk jaar met Pinksteren gehouden, en goths wereldwijd stromen elk jaar samen in Leipzig om gedurende de vier dagen van het festival te feesten, bands te kijken, kleding te kopen en contacten te leggen.
NiN is Rock met Industrial invloeden, Merzbow is Japanse Noise en Lustmord ken ik niet en een duidelijke definitie maken van Gothic is praktisch onmogenlijk.quote:Op woensdag 12 april 2006 17:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is NIN gothic ? is merzbow gothic ? is lustmord gothic ?
Doe eens een duidelijker definitie maken !
ja en volgend de OP is darkambient weer een onderdeel van gothicquote:Op woensdag 12 april 2006 17:46 schreef Zeitgeist het volgende:
Lustmord is Darkambient
Nouja gezien het duistere muziek is en veel mensen met gothic instelling ook darkambient kunnen waarderen zie ik wel in waarom de OP ook dit genre noemt.quote:Op woensdag 12 april 2006 17:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja en volgend de OP is darkambient weer een onderdeel van gothic
da's geen feit. Powermetal is dacht ik nog net even wat anders. Er zitten zeker invloeden van in bij Nightwish. Maar dus ook gothic invloeden. Vind die hele definitiestrijd alleen zo sneu, met de bandjes die er wel en niet bij mogen horen....quote:Op woensdag 12 april 2006 17:25 schreef OFfSprngr het volgende:
Niets vast, het is een feit en als je verder niets meer te vermelden heb over Gothic muziek, is het doelloos om hier nog te reageren.
Genres zijn er om te helpen andere goede bands in een bepaald genre te vinden, verschil is er en verschil zal er blijven.quote:Op woensdag 12 april 2006 18:16 schreef sXe het volgende:
[..]
da's geen feit. Powermetal is dacht ik nog net even wat anders. Er zitten zeker invloeden van in bij Nightwish. Maar dus ook gothic invloeden. Vind die hele definitiestrijd alleen zo sneu, met de bandjes die er wel en niet bij mogen horen....
quasi-metalquote:Heavy and slow, Killing Joke was a quasi-metal band.
bron AMG
oeh gut, sorry dat ik geen respect voor "het lijstje" heb getoond...quote:Op woensdag 12 april 2006 21:16 schreef JanaX het volgende:
*zucht* nightwish is metal, staat metal in het lijstje? NEEN. en nou kappen met vervuilen! lees de OP nog eens jezus.
heb overigens niet echt wat nieuws toe te voegen, alleen deze:
Violent Diva
M.a.w: Lustmord is wel degelijk onder de goth-noemer te plaatsenquote:Op woensdag 12 april 2006 17:50 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Nouja gezien het duistere muziek is en veel mensen met gothic instelling ook darkambient kunnen waarderen zie ik wel in waarom de OP ook dit genre noemt.
Gothic is tegenwoordig beetje een verzamelnaam van diverse genres.
heb ook wel is Within Temptation moeten aanhoren op een feest...quote:Op donderdag 13 april 2006 00:42 schreef kamagurka het volgende:
[..]
M.a.w: Lustmord is wel degelijk onder de goth-noemer te plaatsen
Goth is inmiddels meer wat op de feesten gedraaid wordt dan dat het nu een nauw omschreven definitie heeft.
Dan komt de discussie vanzelf weer bij "wélke feesten" baseer je het opquote:Op donderdag 13 april 2006 10:37 schreef Kemania het volgende:
[..]
heb ook wel is Within Temptation moeten aanhoren op een feest...![]()
M'n moeder heeft ooit dezelfde 'Skinny Doggie' opmerking gemaaktquote:
tsja, het was de cybergothic dansavond (distorted disco) na VNV Nation op Lowlands 2002.quote:Op donderdag 13 april 2006 10:56 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Dan komt de discussie vanzelf weer bij "wélke feesten" baseer je het op
Een soort oprot-nummer inderdaadquote:Op donderdag 13 april 2006 12:39 schreef Massive het volgende:
Volgens mij is dat meer als grapje bedoelt, als ik zo de rest van de playlist aanschouw.
Die namen zeggen me echt he-le-maal niets. Ik ga er thuis eens naar zoeken.quote:
Op een feest in Parijs werd steevast als laatste nummer "Raindrops keep falling on my head" gedraaid als het afgelopen was. Dat was ook best een leuk ideequote:Op donderdag 13 april 2006 12:55 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Een soort oprot-nummer inderdaadCyberkees kennende
![]()
www.fluxeuropa.com en www.funprox.com (als die laatste weer online is tenminste) kan je wsl wel meer info vindenquote:Op donderdag 13 april 2006 12:57 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Die namen zeggen me echt he-le-maal niets. Ik ga er thuis eens naar zoeken.
Nou weet ik het gewoon bijna zeker. Jij was vroeger V3mpyre, ofzoiets?quote:Op donderdag 13 april 2006 13:07 schreef Elegy het volgende:
[..]
Op een feest in Parijs werd steevast als laatste nummer "Raindrops keep falling on my head" gedraaid als het afgelopen was. Dat was ook best een leuk idee
V3mPyr3 op het DGM en DGF iddquote:Op donderdag 13 april 2006 13:20 schreef augurkenkoning het volgende:
[..]
Nou weet ik het gewoon bijna zeker. Jij was vroeger V3mpyre, ofzoiets?
dan zit je toch nog op het dgmb? ik heet daar net zoals overal eigenlijk, Nhaixataelquote:Op donderdag 13 april 2006 13:29 schreef Elegy het volgende:
[..]
V3mPyr3 op het DGM en DGF iddEn jij?
quote:CYBERGOTHIC SYNDROME - Saturday 15.04.06: SUICIDE COMMANDO + supports
* Kaarten:
Kaarten kunnen nog steeds in de voorverkoop gekocht worden, maar ook zullen er voldoende kaarten aan de deur beschikbaar zijn.
De verwachtingen zijn wel dat het erg druk gaat worden, dus zorg dat je er bij bent
* COVENANT Releaseparty:
Wij gaan deze zaterdag tijdens de afterparty ook de Xclusieve nederlandse releaseparty doen van het nieuwe album van:
COVENANT
album "Skyshaper"
Out now on SPV
Hiervan gaan wij de volgende items verloten onder de bezoekers van deze avond/nacht:
- 4x het nieuwe album "Skyshaper"
- 4x het nieuwe Covenant T-shirt [ 2x girlie + 2x regular ]
- verschillende Covenant stickers
- verschillende Covenant posters
Let goed op en bewaar je releaseflyer die je bij de ingang ontvangt, want hierop staat jou persoonlijke nummer waarmee je een van deze prijzen kunt gaan winnen.
Rond 02.00 uur worden de winnaars bekend gemaakt via de "Cyber-TV" op het podium.
Veel succes met deze verloting
* Verzoekjes:
Wij proberen zoveel mogelijk rekening te gaan houden met de verzoekjes die zowel hier als tijdens de avond worden geplaatst.
Het "hak en beuk" werk komt zowieso altijd wel goed, maar wij zullen dit zeker ook gaan afwisselen met de nodige Darkwave / Electropop en andere muzikale stijlen uit de Cybergothic scene.
Zo zal zeker ook het nieuwe album van CLAN OF XYMOX voorbij gaan komen, net als andere erg leuke nieuwe releases. Check bijvoorbeeld ook het nieuwe album van GENEVIEVE PASQUIER - erg goede mix van experimentale industriele klanken en electroclash invloeden - een aanrader !
In ieder geval dit beloofd weer een erg gezellig paasweekend te gaan worden.
Oja, wij verzorgen ook nog de nodige chocolade paaseieren die "verstopt" zullen zijn door de gehel club
tot zaterdag,
gr.
DJ -X-X-X-
CYBERCASE
http://www.cybergothic.nl
http://www.thenewunderground.nl
http://www.summerdarkness.nl
dan zal je er alleen niks vindenquote:Op donderdag 13 april 2006 15:46 schreef kamagurka het volgende:
Vind die nieuwe van covenant erg tegenvallen..
Maar als mijn date voor zaterdag vervalt, wil ik wel even richting ekko fietsen
Ik dusquote:Op donderdag 13 april 2006 14:04 schreef JanaX het volgende:
[..]
wie komen er trouwes zaterdag allemaal?
[..]
lolquote:Op donderdag 13 april 2006 15:49 schreef Kemania het volgende:
[..]
Ik dus![]()
met m'n vriendin én ex. puik plan van mezelf al zeg ik het zelf![]()
Waarom plak je dan een heel bericht over een covenant releaseparty van cybercase eronder?quote:Op donderdag 13 april 2006 15:48 schreef JanaX het volgende:
[..]
dan zal je er alleen niks vindensuicide commando etc is in eindhoven
ziet er goed uit!quote:Hello,
Hereby you recieve an update on our upcoming 2006 edition of:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
SUMMER DARKNESS
Underground Lifestyle Weekend
10 + 11 + 12 + 13 August 2006
Utrecht - Holland
* Brand new site online now !
Last week the new SUMMER DARKNESS site has gone online.
On this site you will find the bands that already have been confirmed, lot's of photos, music and a weblog.
Check out: http://www.summerdarkness.nl
Do you want to stay informed on our SUMMER DARKNESS ?
You can join our mailinglist at: http://www.mlist.nl/summerdarkness/ [dutch language only]
* New bands added to line-up !
This week we have added some great new live acts to our SUMMER DARKNESS line up.
Following new acts have been confirmed now:
BAUHAUS
[ gothic / wave ]
http://www.bauhausmusik.com
CLAN OF XYMOX
[ darkwave ]
http://www.clanofxymox.com
FADERHEAD
[ electro / alternative pop ]
http://www.faderhead.com
XPQ-21
[ electro / alternative pop ]
http://www.xpq-21.net
Futhermore are already confirmed for the 4th edition of SUMMER DARKNESS:
THE BIRTHDAY MASSACRE
COMBICHRIST
DIORAMA
FABRIKC
FRONT LINE ASSEMBLY
FROZEN PLASMA
REAPER
SOMAN
VNV NATION
WELLE:ERDBALL
Much more live acts to be added in the coming months, so keep checking our site for updates in the coming months.
* Xtra activities:
Next to all our live acts we also will present a lot of other different activities during the whole weekend on several different locations throughout the city Utrecht.
At the moment we are still very busy preparing these activities, but we hope to be able to inform you some more on this very soon.
You can already expect the following: Dancenights with special guests, gothicmarket @ Domplein, GothicWalk, Gothic Boats, Church Concerts, Role Playing Games, Theater, Films and much more....
Expect another update very soon with more news on SUMMER DARKNESS.
All the best,
greetings,
Kees de Brouwer
CYBERCASE - Cybergothic Events Agency
cybercase@cybergothic.nl
sorry, uit een topic gehaald op t dgmb, dit was namelijk topic titel:quote:Op donderdag 13 april 2006 16:34 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Waarom plak je dan een heel bericht over een covenant releaseparty van cybercase eronder?
Zaterdag was This Morn' Omina toch ook al? ...shit!! *eindhoven...![]()
nou wil ik je nou eindelijk wel eens meeten manquote:Op donderdag 13 april 2006 17:04 schreef kamagurka het volgende:
Bauhaus en Clan of Xymox !! Ik ben present potverpielepaps!
daVidquote:Op donderdag 13 april 2006 13:29 schreef Elegy het volgende:
[..]
V3mPyr3 op het DGM en DGF iddEn jij?
Lylke_wolfheart ofzo?!quote:Op donderdag 13 april 2006 19:12 schreef augurkenkoning het volgende:
[..]
daVid
Heel lang geleden heb ik nog Wolfheart geheten, maar daar wil ik niet aan herinnerd worden.
We hebben ooit eens heel vluchtig wat woorden gewisseld, maar ik heb geen idee waarover, dus't zou me niet verbazen als je me niet kent
Ehm..?quote:Op donderdag 13 april 2006 18:25 schreef JanaX het volgende:
[..]
nou wil ik je nou eindelijk wel eens meeten manwaren we afgelopen SD ook al van plan
*lurk mijn fotoboek niet zo*
Mij kun je verwachten met dreads en een latex rok.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:04 schreef kamagurka het volgende:
[..]
verwacht geen cybergothic outfit van mij trouwens..![]()
hey *psst* lakbroek kopen? =Dquote:Op donderdag 13 april 2006 20:10 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Mij kun je verwachten met dreads en een latex rok.
Niet slecht bedoeld voor de gene die dat dragen, maar voor mij..![]()
Ik ook! En dan ook nog voor FLA en Welle: Erdballquote:Op donderdag 13 april 2006 17:04 schreef kamagurka het volgende:
Bauhaus en Clan of Xymox !! Ik ben present potverpielepaps!
Jou staat het overigens wel hoorquote:
FLA, Columbian necktie remixquote:Op donderdag 13 april 2006 22:29 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik ook! En dan ook nog voor FLA en Welle: Erdball
ik heb een lak _rok_ das een verschilquote:Op donderdag 13 april 2006 23:33 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Jou staat het overigens wel hoor
Maar to each his own
quote:Op donderdag 13 april 2006 19:12 schreef augurkenkoning het volgende:
[..]
daVid
Heel lang geleden heb ik nog Wolfheart geheten, maar daar wil ik niet aan herinnerd worden.
We hebben ooit eens heel vluchtig wat woorden gewisseld, maar ik heb geen idee waarover, dus't zou me niet verbazen als je me niet kent
Ja, daar dacht ik ook aanquote:
Niet dusquote:Op vrijdag 14 april 2006 08:04 schreef Elegy het volgende:
[..]
[..]
Ja, daar dacht ik ook aanJe was toch mod daar? Of is het een nóg andere Wolfheart?
Ah, okeequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |