Ik ben FAN van Corvus Corax
Het doet me denken aan een hardere versie van de Pogues en The men they couldn't hang. Muziek waar ik wat ideeen bij krijg van bijlzwaaiende krijgers in een veldslag...
Camarate Mediolanense en Orplid zou ik dan weer Gothic noemen maar kennelijk bestaat er voor dergelijke muziek een speciaal hokje.
Ik zal eens op pad om de andere bands die je noemde te gaan beluisteren. Het kan immers geen kwaad om mijn muzikale kijk wat te verbreden
quote:Dat zou ik ook wel willen weten en ook wat de link met folk is.
Op zondag 17 november 2002 09:37 schreef Pietjuh het volgende:
Wat voor soort muziek is het dan ongeveer?
Ze willen met deze muziek hun roots in ere houden.
Bandleider schijnt een extreem-rechtse filosoof te zijn, uit Italie ofzo.
Hmn, deze gast is hun inspiratie voor de teksten..
Hmn, er zit ergens toch een luchtje aan.. Alleen wel vooroordelen, ik mag hopen dat als hij iemand vermoord zou hebben, waarvan bewijs is, hij dan heus wel veroordeeld worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Diverse_Reality op 17-11-2002 13:33]
Wat het is? Ik heb het hier en daar al enkele keren uitgelegd, maar zal het nog maar eens doen, aangezien dit er special een topic voor is
Wat is neo-folk
Neo-folk, ook wel dark-folk genoemd, is een muziekstijl van origine ontsproten uit de industrial/noise sector, hoe vreemd dat ook mag klinken. De muziekstijl is enigzins divers maar laat zich omschrijven door de volgende kenmerken: akoestisch, bombastisch, romantisch (textueel), het Derde Rijk, teruggrijpend op europese mythen sagen en indo-europese symboliek, runes en dromerig.
Akoestisch en bombastisch
Ja, dat hangt van de groep af. Collectieven als bijvoorbeeld Backworld, Darkwood, Von Thronstahl, Of The Wand And The Moon, The Days Of The Trumpet Call en het latere Death in June zijn voornamelijk georienteerd op akoestische gitaren, terwijl Kirlian Camera, Stalingrad en Der Blutharsch meer bombastisch zijn, met veel samples en stevig paukenwerk.
Hoe klinkt dat dan
Ik zou zeggen, gooi Soulseek eens open en zoek naar bands die ik heb beschreven. Het is dus vaak akoestisch, maar het meer bombastische kan erg militair aandoen, met diverse samples en ritmisch, monotoon pauken gedreun.
Wacht eens, runes en het Derde Rijk
Ja, het Derde Rijk is een veel voorkomend thema in neo-folk groepen, evenals het gebruik van runes. Runes omdat het nu eenmaal oude symbolen zijn, en er dikwijls erg interessante betekenissen achter zitten, bovendien stralen ze iets krachtigs en nostalgisch uit. Het Derde Rijk, omdat dit een periode was van minimalisme, misanthropie, afbraak van het oude en het begin van iets nieuws. Neo-folk is naast romantisch, vaak ook misanthropisch. De combinatie van deze twee zaken wil overginds niet zeggen dat neo-folk groepen nazi's of fascistisch zijn. Men dient verder te kijken dan de standaard vooroordelen over deze zaken, en ze in een ander daglicht zien. Daarom heb ik ook een hekel aan Kafka.
Is het Gothic
Nee, niet echt. Hoewel het ontstaan is uit een Gothic gerelateerde stijl, is het niet echt Gothic, alhoewel misanthropie en romantiek natuurlijk wel veel voorkomen in de Goff-scène
Desondanks is het een erg populair genre in de Goth-scène. Neo-folkers zien er trouwens ook vaak erg on-Gothic uit. Overhemden (bruin, zwart of groen), stropdassen(zwart), rijlaarzen en andere legerkleding zijn kenmerkend voor de neo-folker. Door deze kledingstijl worden ze vaak voor fascisten gehouden, iets wat ze over het algemeen niet zijn. Er is zelfs één groep, Ostara, die ook voor nazi's uitgemaakt zijn, en dat terwijl de frontman joods is... ja, sommigen kijken niet verder dan hun eigen gedachtengoed lang is.
Zou ik het wat vinden denk je
Dat weet ik niet, het is vrij ontoegangkelijke muziek, niet omdat het niet om aan te horen is, maar omdat de thematiek en symboliek niet voor iedereen is weggelegd. Ik vind het erg mooi.
Oké, dat klinkt wel interessant, heb je nog luistertips
Jazeker, kijk maar in mijn fotoboek
Bij deze nog een aantal namen: Der Blutharsch, Darkwood, Death in June, Von Thronstahl, Allerseelen, Of The Wand And The Moon, Kirlian Camera, Camerate Mediolanense, Dies Natalis, Dernière Volonté, NON, Backworld, Ostara, Sol Invictus, Current '93, Ordo Equilibrio, Blood Axis.
Plaatjes:
Der Blutharsch
Death in June
Backworld
Von Thronstahl
[Dit bericht is gewijzigd door Elegy op 18-11-2002 12:29]
quote:Ja, je verwerkt een klein stukje text in één van je refreinen van een nummer, en meteen ben je een fascist...
Op zondag 17 november 2002 13:24 schreef Diverse_Reality het volgende:
"Julius Evola (1899-1974) is één van de belangrijkste wegbereiders van nieuw-rechts. Hij heeft nooit tot een politieke partij behoord. Evola had veel lof voor het Italiaanse fascisme van Mussolini, hij had echter ook kritiek op de elitaire houding van dit fascisme. Evola heeft vele boeken geschreven. Bekende boeken van hem zijn "Synthesen einer Rassenlehre", "Rivolta contro il mondo Moderno" en "Menschen inmitten von Runen". Veel van zijn boeken vinden weerklank in extreem- rechtse kringen. Zijn boeken gaan over de verbinding van esoterie, cultuur, paganisme en extreem-rechtse ideeën. Zo vindt hij dat elke staatsmacht een spirituele fundering moet hebben. Evola was betrokken bij "Il regime Fascista" (organisatie die trouw was aan het bewind Mussolini) en deelnemer aan de opbouw van "Scoula mistica del Fascismo" (kaderschool voor/van het Italiaanse fascisme). Het denkmodel voor zijn boek "Synthese einer Rassenlehre" is gebaseerd op de ideeën van H.F.K. Gunther (Hitler's favoriete rassen-expert). Evola was ook bewonderaar van Codreanu (zie (2)).
(2) Corneliu Zelea Codreanu begon zijn fascistische politieke carrière in 1919. Hij was studentenleider van een anti-semitische en anti-marxistische studentenbeweging. Van 1923 tot en met 1925 was hij secretaris van "Cuza's Party". Tijdens zijn leiderschap vermoorde hij een politie-agent die een anti-semitische campagne wilde tegenhouden. Hij werd hiervoor vrijgesproken."Hmn, deze gast is hun inspiratie voor de teksten..
Hmn, er zit ergens toch een luchtje aan.. Alleen wel vooroordelen, ik mag hopen dat als hij iemand vermoord zou hebben, waarvan bewijs is, hij dan heus wel veroordeeld worden.
quote:Kijk, hier heb ik wat aan! Bedankt voor de heldere uitleg en het lijkt me interessant genoeg om eens wat te gaaan luisteren.
Op maandag 18 november 2002 10:58 schreef Elegy het volgende:
Wat het is? Ik heb het hier en daar al enkele keren uitgelegd, maar zal het nog maar eens doen, aangezien dit er special een topic voor is...verhaaltje + foto's...
quote:Goed gedaan.
Op maandag 18 november 2002 10:58 schreef Elegy het volgende:
Neo-folk, als je wat bands wil leren kennen, moet je maar even in mijn fotoboek kijken
De Codreanu Compilatie heb ik trouwens ook, weliswaar een kopie, omdat er zo ontzettend moeilijk aan te komen is.Wat het is? Ik heb het hier en daar al enkele keren uitgelegd, maar zal het nog maar eens doen, aangezien dit er special een topic voor is
Wat is neo-folk
Neo-folk, ook wel dark-folk genoemd, is een muziekstijl van origine ontsproten uit de industrial/noise sector, hoe vreemd dat ook mag klinken. De muziekstijl is enigzins divers maar laat zich omschrijven door de volgende kenmerken: akoestisch, bombastisch, romantisch (textueel), het Derde Rijk, teruggrijpend op europese mythen sagen en indo-europese symboliek, runes en dromerig.
Akoestisch en bombastisch
Ja, dat hangt van de groep af. Collectieven als bijvoorbeeld Backworld, Darkwood, Von Thronstahl, Of The Wand And The Moon, The Days Of The Trumpet Call en het latere Death in June zijn voornamelijk georienteerd op akoestische gitaren, terwijl Kirlian Camera, Stalingrad en Der Blutharsch meer bombastisch zijn, met veel samples en stevig paukenwerk.
Hoe klinkt dat dan
Ik zou zeggen, gooi Soulseek
eens open en zoek naar bands die ik heb beschreven. Het is dus vaak akoestisch, maar het meer bombastische kan erg militair aandoen, met diverse samples en ritmisch, monotoon pauken gedreun.
Wacht eens, runes en het Derde Rijk
Ja, het Derde Rijk is een veel voorkomend thema in neo-folk groepen, evenals het gebruik van runes. Runes omdat het nu eenmaal oude symbolen zijn, en er dikwijls erg interessante betekenissen achter zitten, bovendien stralen ze iets krachtigs en nostalgisch uit. Het Derde Rijk, omdat dit een periode was van minimalisme, misanthropie, afbraak van het oude en het begin van iets nieuws. Neo-folk is naast romantisch, vaak ook misanthropisch. De combinatie van deze twee zaken wil overginds niet zeggen dat neo-folk groepen nazi's of fascistisch zijn. Men dient verder te kijken dan de standaard vooroordelen over deze zaken, en ze in een ander daglicht zien. Daarom heb ik ook een hekel aan Kafka.
Is het Gothic
Nee, niet echt. Hoewel het ontstaan is uit een Gothic gerelateerde stijl, is het niet echt Gothic, alhoewel misanthropie en romantiek natuurlijk wel veel voorkomen in de Goff-scène
Desondanks is het een erg populair genre in de Goth-scène. Neo-folkers zien er trouwens ook vaak erg on-Gothic uit. Overhemden (bruin, zwart of groen), stropdassen(zwart), rijlaarzen en andere legerkleding zijn kenmerkend voor de neo-folker. Door deze kledingstijl worden ze vaak voor fascisten gehouden, iets wat ze over het algemeen niet zijn. Er is zelfs één groep, Ostara, die ook voor nazi's uitgemaakt zijn, en dat terwijl de frontman joods is...ja, sommigen kijken niet verder dan hun eigen gedachtengoed lang is.
Zou ik het wat vinden denk je
Dat weet ik niet, het is vrij ontoegangkelijke muziek, niet omdat het niet om aan te horen is, maar omdat de thematiek en symboliek niet voor iedereen is weggelegd. Ik vind het erg mooi.
Plaatjes:
Der Blutharsch
Death in June
Backworld
Von Thronstahl
Ja, Von Thronstahl. Laat ik er eerlijk over zijn: Dat is de enige band die ook daadwerkelijk er voor uitkomen dat ze fascisten zijn.
De frontman zat trouwens ooit in een redelijk succesvolle synthpop band, had zelfs al bijna een platencontract van Sony op zak, maar toen kwamen zijn politieke voorkeuren dus aan het licht.
Dat maakt hun muziek niet minder goed trouwens. Het hangt dus van je persoonlijke principes af of je dit gaat beluisteren of niet. Beluister het eerst zou ik zeggen, en vel er daarna een oordeel over.
quote:"In het Duitse fascistische blad Blood & Honour nr. 9 laat Camerata Mediolanense zich duidelijk uit over de bewondering voor Julius Evola en zijn ideeën."
Op maandag 18 november 2002 11:49 schreef Elegy het volgende:
Ja, je verwerkt een klein stukje text in één van je refreinen van een nummer, en meteen ben je een fascist...![]()
Ik raad mensen aan eens wat meer info te zoeken over de betreffende band, dan meteen moord en brand te schreeuwen. Het baseren van je mening op basis van één stukje text is toch wel wat miniem.
Heb ik gelezen. Lekker stel ook, van dat blad
Ze staan er anders ook zeker niet afwijzend tegenover .
Ik schreeuwde zeker niet moord en brand, gaf zelfs al aan dat ook ik er mijn twijfels bij had. Ik raad mensen aan om toch eens wat minder te volharden in hun overtuiging, en ook open te staan voor misschien wat minder prettige informatie. Moet wel bekennen dat bands vaak te snel een stempel krijgen, maar dat ze zich inlaten met zo'n blad gaat mij te ver.
[Dit bericht is gewijzigd door Diverse_Reality op 18-11-2002 15:51]
quote:
Op maandag 18 november 2002 12:33 schreef Elegy het volgende:Dat maakt hun muziek niet minder goed trouwens. Het hangt dus van je persoonlijke principes af of je dit gaat beluisteren of niet. Beluister het eerst zou ik zeggen, en vel er daarna een oordeel over.
Mee eens, ik beluister ook Black Metal bands die niet helemaal koosjer zijn. Zolang de meesten met dit idee naar zulke bands luisteren, schuilt er ook weinig gevaar in.
quote:Ik doelde niet op jou met het moord en brand schreeuwen hoor, maar op Kafka en consorten. nofli dus
Op maandag 18 november 2002 15:39 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
"In het Duitse fascistische blad Blood & Honour nr. 9 laat Camerata Mediolanense zich duidelijk uit over de bewondering voor Julius Evola en zijn ideeën."
Heb ik gelezen. Lekker stel ook, van dat blad
[afbeelding]
Ze staan er anders ook zeker niet afwijzend tegenover.
Ik schreeuwde zeker niet moord en brand, gaf zelfs al aan dat ook ik er mijn twijfels bij had. Ik raad mensen aan om toch eens wat minder te volharden in hun overtuiging, en ook open te staan voor misschien wat minder prettige informatie. Moet wel bekennen dat bands vaak te snel een stempel krijgen, maar dat ze zich inlaten met zo'n blad gaat mij te ver.
Hmz, ik was afg. zaterdag op een feest, en daar zag ik een meisje met een shirt met het Blood & Honour logo lopen... bedenkelijk, maar dat zullen er vast ook wel een paar van mij denken.
Interessante site trouwens, Blood & Honour. Nummer 9 kan ik trouwens niet vinden.
Veel neo-folk collectieven distanciëren zich trouwens uitdrukkelijk van dit soort bladen en wordt keer op keer de nadruk gelegd op het feit dat ze NIET fascistisch/racistisch zijn. Edoch, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Maar laten we niet al te veel off-topic gaan. Heb je al wat geluisterd van de bands die ik genoemd heb?
[Dit bericht is gewijzigd door Elegy op 18-11-2002 16:24]
of je naar zulke bands luisterd moet je natuurlijk zelf bepalen. ik luister er wel naar. graveland bijv. is echt niet helemaal fris, maar het is wel goede muziek. en dat is toch het belangrijkste.
ook bij black metal zijn er veel artiesten die niet helemaal honderd zijn.. meerdere hebben bijvoorbeeld moorden gepleegd, zoals varg vikernis(burzum) en de onlangs vrijgekomen ex-drummer van emperor.
quote:Sorry, en hier heb je zeker gelijk in. Ik heb het vermoeden dat toch het merendeel wat naar zo'n concert gaat toch voor de muziek gaat, en dat de ideologie van de band hun weinig zegt. Vooral bij Black Metal e.d weet ik het zeker
Op maandag 18 november 2002 16:11 schreef Elegy het volgende:Ik doelde niet op jou met het moord en brand schreeuwen hoor, maar op Kafka en consorten. nofli dus
Ben me er ook zeer van bewust dat lang niet alles is goed te praten. In dit soort situaties is voorzichtigheid geboden, vooral voor mensen zoals ik, die wat "getinter" in het leven staan zeg maar.
quote:Jammer dat zoiets idd steeds weer nodig, zelfs punkbands kregen belachelijk genoeg (bijv. Dead Kennedys) dezelfde verwijten naar het hoofd geslingerd..
uitdrukkelijk van dit soort bladen en wordt keer op keer de nadruk gelegd op het feit dat ze NIET fascistisch/racistisch zijn. Edoch, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Maar laten we niet al te veel off-topic gaan. Heb je al wat geluisterd van de bands die ik genoemd heb?
Met Camerate Mediolanense was ik al bekend, Corvus Corax is ook zeker een koele band, daar had ik ook al een nummer van . Ook die bombastische bands, zal ik nog eens goed beluisteren. Zijn allemaal niet even makkelijk te vinden :/.
quote:De muziek van KM schijnt heel erg goed te zijn. Ze waren jaren lang de tweede band van Rusland (achter Aria, de Russische Maiden), maar op een moment begon de bandleiden te flirten met het nazisme en is bijna de gehele band opgestapt. De band verloor ook snel aanhang en werd zowel door het Sovjet als door het regime van Jetsin achterna gezeten. Echter, de band kon blijven bestaan door dat in Rusland men minder zwaar aan extreem-rechts weegt dan hier. Ik heb ooit foto's van een KM optreden gezien en daar loopt gewoon een 'Hitler-impersonator' rond en halfnaakte dames in SS-achtige uniformen en worden vlaggen verbrand en echt overal staan hakenkruizen op. Jaja, erg gezellig. Of het bij de groepen die jij noemde ook zo erg is weet ik niet. Misschien kan jij een beeld schetsen?
Op maandag 18 november 2002 12:33 schreef Elegy het volgende:
Over Korrozia Metalia heb ik ook het één en ander gehoord, net zoals het poolse Graveland niet erg fris.
Voor een uitgebreide site met foto's verwijs ik je naar deze pagina:
http://www.funprox.com/concerts/
Onlangs was er trouwens in Lisse een neo-folk zondagmiddag, met Volksweerbaarheid, Of The Wand And The Moon en Ostara
quote:Ik denk toch, nee weet eigenlijk wel zeker, dat het merendeel van de mensen die naar een neo-folk optreden gaan erg goed weten waar de band voor staat (of juist niet voor staat). Neo-folkers hebben ook vaak een apart gevoel voor humor, iets wat niet door iedereen in dank wordt afgenomen. De mensen die ik ken die van neo-folk houden, zijn zonder uitzondering allemaal intelligente mensen die hun meningen goed kunnen onderbouwen en weten waar ze mee bezig zijn. Ik ken niemand die "die dingen doet gewoon om te shockeren". Doelbewust shockeren is ook niet neo-folk
Op woensdag 20 november 2002 11:53 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Sorry, en hier heb je zeker gelijk in. Ik heb het vermoeden dat toch het merendeel wat naar zo'n concert gaat toch voor de muziek gaat, en dat de ideologie van de band hun weinig zegt. Vooral bij Black Metal e.d weet ik het zeker
.
Bij neo-folk gaat het ook om de sfeer die wordt opgeroepen, oa. dmv de muziek. Als je akoestisch mooi vindt, kan ik je Backworld en Darkwood aanraden Voor het bombastische werk zijn daar Stalingrad, Der Blutharsch, Blood Axis en NON bijvoorbeeld
quote:Die hadden daarom toch speciaal een nummer gemaakt "Nazipunks fuck off"?
Jammer dat zoiets idd steeds weer nodig, zelfs punkbands kregen belachelijk genoeg (bijv. Dead Kennedys) dezelfde verwijten naar het hoofd geslingerd..
[Dit bericht is gewijzigd door Elegy op 20-11-2002 14:45]
quote:
Op woensdag 20 november 2002 17:13 schreef leviathanfd het volgende:
Ik zie in veel posts toch dat iedereen denkt dat interesse in iets hebben sympathiseren is.
Zelf ben ik ook geinteresseerd in de denkbeelden die belangrijke politici in de vorige eeuw hadden. Maakt dat mij rechts?
Au contraire!
Dat deze bands deze onderwerpen gebruiken wil niet zeggen dat ze het ermee eens zijn.
Trouwens, voor wie wat tegengas (euh, beetje vreemde term...) wil hebben mbt het "rechtse" element, zoek of luister eens wat van Militia. Die hebben als centrale thema "ecologische anarchisme". In het zomernummer van Cynefeirdd zet hij groepen als DI6, Der Blutharsch en NON flink te kakken.
quote:Ah, die zal ik zeker eens opzoeken
Op vrijdag 6 december 2002 14:32 schreef Elegy het volgende:Trouwens, voor wie wat tegengas (euh, beetje vreemde term...) wil hebben mbt het "rechtse" element, zoek of luister eens wat van Militia. Die hebben als centrale thema "ecologische anarchisme". In het zomernummer van Cynefeirdd zet hij groepen als DI6, Der Blutharsch en NON flink te kakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |