Ja, de ene groep vereert de zon, want ze gebruiken een zonnekalender. De andere groep vereert de maan, want ze gebruiken een maankalender.quote:
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
God en de duivel kan je immers zien als twee verschillende goden.
quote:
Waarom niet?quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:12 schreef Nekto het volgende:
Denk aan het volgende diagrammetje:
[afbeelding]
En probeer niet de transitiviteit van de = operator te gebruiken, want dat gaat hier even niet op.
Ha ha ha ha ha.quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, de ene groep vereert de zon, want ze gebruiken een zonnekalender. De andere groep vereert de maan, want ze gebruiken een maankalender.![]()
Wie een mens (of dat die nu Jezus, Paulus, Mohammed of Jomanda heet) ziet als een boodschapper van God vereert die persoon.quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Hij was een boodschapper van het Woord van God. Sinds wanneer is de boodschapper gelijk aan de verstuurder? Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Als we jouw 'interessante' redentatie volgen, jaquote:Op dinsdag 11 april 2006 15:20 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ha ha ha ha ha.
Dus mensen die in geen enkele god of wat dan ook geloven en dus gewoon een jaar voor jaar (een zonnejaar dus) zien vereren dus ook de zon![]()
![]()
![]()
Ja, dat is een heel goede vraag, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk he.quote:
Niet bepaald.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:22 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wie een mens (of dat die nu Jezus, Paulus, Mohammed of Jomanda heet) ziet als een boodschapper van God vereert die persoon.
Hoe kan God zowel een Vader als een Zoon zijn? Dat zou betekenen dat je God als een menselijk wezen ziet met menselijke eigenschappen. Dit beperkte vermogen van de christenen van die tijd heeft ze er toe doen besluiten om het te interpreteren op de manier die zijn zouden kunnen bevatten, namelijk dat Jezus God zou zijn. Zo dachten de christenen tot voor kort nog dat de aarde plat was en dat het universum om de aarde draaidequote:Op dinsdag 11 april 2006 15:26 schreef Nekto het volgende:
[..]
Ja, dat is een heel goede vraag, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk he.Maar ik wil wel een poging doen om een opheldering te geven. We gebruiken = doorgaans op drie manieren, namelijk om identiteit aan te geven (de avondster is de morgenster), om eigenschappen aan te geven (hij is moedig) en om gewoon te zeggen dat iets bestaat, 'Hier is een bankje om uit te rusten'.
In de laatste betekenis kunnen we zeggen: God is. Dat wil zeggen, er is één goddelijke natuur, of essentie. Deze Goddelijke natuurlijk komt nu echter als eigenschap in drie gedaanten voor, namelijk, de vader, de zoon en de heilige geest. Dus we kunnen zeggen dat Jezus God is, daarmee bedoelen we dus met name dat Jezus ook zo'n voorkomen van de Goddelijke natuur is, in dezelfde zin als je zegt 'Jan is moedig', d.w.z. hij deelt iets mee in die aard. Het is natuurlijk onzin om dan te zeggen dat als iemand anders (Truus) ook moedig is, dat Truus gelijk is aan Jan.
Nou, zoiets. Verwarring van de betekenissen van 'is' heeft al eeuwen tot problemen geleid. Maar aangezien ik verder niet zo bijbelvast of officieel kerkleer vertegenwoordig ben laat ik me graag verbeteren door pmb_rug.
Dat heb ik dus net proberen uit te leggen. Het is ook weer niet zo complex dat het niet te snappen valt hoor. Het is wel exotisch, maar echt, zo complex is het niet. Wittgenstein en Frege zijn moeilijker als het om de vraag wat 'x is y' betekent gaat.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:38 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hoe kan God zowel een Vader als een Zoon zijn?
Oh? Ik dacht dat liefde bijvoorbeeld vrij vaak aan God toegekend werd. Of barmhartigheid. En als ik naar het OT kijk dan wil ik daar ook graag afgunst, haat, jaloezie, gebrek aan zelfbeheersing, minderwaardigheidscomplex, bewijsdrang en verlatingsangst aan toevoegen. (Allah deelt daar ook wel een beetje in, zowel qua positieve als negatieve). Het is toch niet een minachting om ‘In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.’ te roepen?quote:Het is een minachting naar God toe om God menselijke eigenschappen toe te kennen.
Nou, tja. God heeft de mensen toch lief? Ik snap niet waarom dat van de zotte is. Hij heeft ons gemaakt, aldus de Christenen, dan mag-ie ook wel een beetje z'n best doen om ons te plezieren? Die Christelijke God geeft wat dat betreft nog een beetje om zijn schepping, Allah is meer van het mensje pesten. (En hem toch trouw blijven, dat is van de zotte.)quote:Ook de houding dat God (Jezus) gestorven zou zijn voor de zonden van de mens en dat de christenen voortaan niet meer zouden boeten voor hun zonden is van de zotte.
Snel een rennie nemen dan.quote:Mijn maag keert al om bij die gedachte
Dat zijn karaktereigenschappen ja, geen mensspecifieke eigenschappen. Dat jij God ook eigenschappen als afgunst, haat en wat nog meer wilt toekennen, be my guest. Een gelovige zou dat nooit doen. Het is immers niet waar. Voor de bron daarvan kan ik je verwijzen naar de Koran.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:47 schreef Nekto het volgende:
[..]
Oh? Ik dacht dat liefde bijvoorbeeld vrij vaak aan God toegekend werd. Of barmhartigheid. En als ik naar het OT kijk dan wil ik daar ook graag afgunst, haat, jaloezie, gebrek aan zelfbeheersing, minderwaardigheidscomplex, bewijsdrang en verlatingsangst aan toevoegen. (Allah deelt daar ook wel een beetje in, zowel qua positieve als negatieve). Het is toch niet een minachting om ‘In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.’ te roepen?
Nee, je hebt gelijk. De mensen dienen geen doel op aarde en kunnen er op los leven wat ze willen. Zelfs Hitler zou volgens deze aanname in de hemel komen, immers Jezus zou al voor zijn zonden zijn gestorven.quote:[..]
Nou, tja. God heeft de mensen toch lief? Ik snap niet waarom dat van de zotte is. Hij heeft ons gemaakt, aldus de Christenen, dan mag-ie ook wel een beetje z'n best doen om ons te plezieren? Die Christelijke God geeft wat dat betreft nog een beetje om zijn schepping, Allah is meer van het mensje pesten. (En hem toch trouw blijven, dat is van de zotte.)
Hitler heeft zelfmoord gepleegd, dat is voor Katholieken nog steeds een doodzonde. Voor de rest heb je genoeg leren over hel, predestinatie, geloof zonder daden dat leeg is, de plicht een goed leven te volgen, et cetera – maar zeg nu zelf, dat weet je toch? Deze simpele visie is wel érg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nee, je hebt gelijk. De mensen dienen geen doel op aarde en kunnen er op los leven wat ze willen. Zelfs Hitler zou volgens deze aanname in de hemel komen, immers Jezus zou al voor zijn zonden zijn gestorven.![]()
Een doodzonde is ook een zonde en volgens de eigen leer zou Hitler dus ook in de hemel terechtkomen. Dan zal de hel wel een erg eenzame plek zijn. Of gaan daar enkel de niet-christenen heen?quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:59 schreef Nekto het volgende:
[..]
Hitler heeft zelfmoord gepleegd, dat is voor Katholieken nog steeds een doodzonde.
Ja, maar bijna geen christen die zich eraan houdt. Want hoeveel zonden ze ook begaan, ze worden toch wel vergeven omdat Jezus al voor hun geleden zou hebbenquote:Voor de rest heb je genoeg leren over hel, predestinatie, geloof zonder daden dat leeg is, de plicht een goed leven te volgen, et cetera – maar zeg nu zelf, dat weet je toch? Deze simpele visie is wel érg kort door de bocht.
Je hebt wel een vrij peculiaire uitleg. Dit heb ik meestal gehoord tegen atheïsten, omdat die geen God hebben, en dus alleen de wet hoeven te vrezen, en geen hiernamaals. Want verder hebben ze toch geen ethisch geweten. Jij schrijft Christenen nu ongeveer hetzelfde voor: Ach, ze worden toch vergeven, dus, ze gaan allemaal naar de hemel, dus ze kunnen doen wat ze willen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, maar bijna geen christen die zich eraan houdt. Want hoeveel zonden ze ook begaan, ze worden toch wel vergeven omdat Jezus al voor hun geleden zou hebben
Sorry, maar ik ben slechts de boodschapper. Vraag een gemiddelde christen eens wat hij van zijn geloof vindt. Er zijn natuurlijk ook christenen die wel volgens de wetten van God leven. Hier laat ik de absurde gedachte van Vader=Zoon=HG even buiten beschouwing.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:09 schreef Nekto het volgende:
[..]
Je hebt wel een vrij peculiaire uitleg. Dit heb ik meestal gehoord tegen atheïsten, omdat die geen God hebben, en dus alleen de wet hoeven te vrezen, en geen hiernamaals. Want verder hebben ze toch geen ethisch geweten. Jij schrijft Christenen nu ongeveer hetzelfde voor: Ach, ze worden toch vergeven, dus, ze gaan allemaal naar de hemel, dus ze kunnen doen wat ze willen.
Ik vind het simpel. Heel erg simpel.
God kan alles.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:38 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Hoe kan God zowel een Vader als een Zoon zijn?
Jaloers, hatelijk, zelfs moeite doen zodat mensen zijn boodschapper niet te geloven door een pedofiel als boodschapper uit te kiezen om dan die mensen die wél na durven denken voor eeuwig te laten branden in de hel.quote:Dat zou betekenen dat je God als een menselijk wezen ziet met menselijke eigenschappen.
Vreemd dat we de meeste ellende in de wereld aan gelovigen hebben te danken.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nee, je hebt gelijk. De mensen dienen geen doel op aarde en kunnen er op los leven wat ze willen.
het is moeilijk om te begrijpen dat meerdere identiteiten 1 entiteit zijn...quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hij was een boodschapper van het Woord van God. Sinds wanneer is de boodschapper gelijk aan de verstuurder? Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
![]()
Ik wist niet dat je grootste voorbeelden Hitler, Stalin, Pol Pot, Mao, Lenin, enz gelovigen waren?quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Vreemd dat we de meeste ellende in de wereld aan gelovigen hebben te danken.
Ik reageer alleen maar op je stelling dat zonder geloof mensen er maar op los zouden leven, lummel. Vergeet jij nu maar even Bin Laden en de zelfmoordaanslagplegersquote:Op dinsdag 11 april 2006 17:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik wist niet dat je grootste voorbeelden Hitler, Stalin, Pol Pot, Mao, Lenin, enz gelovigen waren?![]()
Het is nog moeilijker begrijpen waarom christenen de behoefte hebben om God te vermenselijken. Kunnen ze God anders niet bevatten?quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:10 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het is moeilijk om te begrijpen dat meerdere identiteiten 1 entiteit zijn...
Jezus is de incarnatie van God, simpel. het is de boodschap, de boodschapper en de zender.
En zo is het.quote:2:116. En zij zeggen: "Allah heeft Zich een zoon verwekt. Heilig is Hij. Neen, alles, wat in de hemelen en op aarde is, behoort Hem toe en alles gehoorzaamt Hem.
2:117. Wondere Schepper van de hemelen en aarde. Wanneer Hij iets besluit, zegt Hij slechts: "Wees" en het wordt".
2:118. En de onwetenden zeggen: "Waarom spreekt Allah niet tot ons, of, komt er geen teken tot ons?" Zo spraken ook degenen, die vóór hen waren. Hun harten zijn aan elkander gelijk. Wij hebben de tekenen voorzeker duidelijk gemaakt, voor een volk, dat standvastig gelooft.
4:171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende.
5:17. Voorzeker, zij lasteren God die zeggen: "De Messias, zoon van Maria, is zeker Allah." Zeg: "Wie heeft dan macht tegen Allah, als Hij de Messias, zoon van Maria en zijn moeder en allen die op aarde zijn, teniet wil doen?" Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en al wat daartussen is. Hij schept wat Hij wil en Allah heeft macht over alle dingen.
9:30. En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vóór hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd!
9:31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.
19:30. Hij (Jezus) zeide: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"
19:31. "Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."
19:32. "En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."
19:33. "Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."
19:34. Aldus was Jezus, de zoon van Maria. En (dit is) het ware woord waaraan zij twijfelen.
19:35. Het past niet bij Allah Zich een zoon te verwekken, Heilig is Hij. Wanneer Hij een beslissing neemt, zegt Hij daartoe slechts: "Wees", en het wordt.
19:88. En zij zeggen: "De Barmhartige heeft zich een zoon genomen."
19:89. Gij hebt voorzeker een lastering uitgesproken.
19:90. De hemelen dreigen vaneen te scheuren, en de aarde te splijten en de bergen in stukken te vallen.
19:91. Daar zij aan de Barmhartige een zoon hebben toegekend.
19:92. Terwijl de Barmhartige te verheven is om een zoon te hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |