abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36847207
Religie boeit me eigenlijk niet zo veel maar laatst zag ik een deel van die uitzending over het evangelie van Judas.
Hierin werd gesteld dat Jezus tegen Judas had gezegt dat de God die de aarde schiep de moeite niet waard was en niet de God was die zij aanbidden.
Nu is mijjn vraag, is het Christendom wel monotheïstisch als je geloofd dat er meerdere Goden zijn maar je maar één God aanbidt?
nuttig linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monothe%C3%AFstisch

http://www.biblija.net/biblija.cgi?set=10&lang=nl&pos=1&qall=0&idq=0&idp0=19&idq=19&q=goden

[ Bericht 19% gewijzigd door logicum op 11-04-2006 09:28:05 (linkje toegevoegd) ]
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:15:30 #2
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_36848210
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:22 schreef logicum het volgende:
Religie boeit me eigenlijk niet zo veel
Een hele goede zaak.

Besteed-je-tijd-en-energie-beter-geloof.
quote:
Hierin werd gesteld dat Jezus tegen Judas had gezegt
Het "Evangelie van Judas" wordt niet door het christendom erkend en derhalve zijn de beweringen in dat boekwerkje ook niet relevant voor wat het christendom inhoudt.

Volgens een jaren 50 Holywood film over het leven van Mozes lagen de tovenarij (de goden) van de Egyptenaren het af tegen de God van de joden. Als dit daadwerkelijk gebaseerd is op het oude testament dan is het christendom inderdaad polytheistisch.

Henoisme (het aanbidden van één God) is immers niet het zelfde als het geloven in het bestaan van maar één God (monotheisme).

Verder is de gedachte dat een almachtige God ongelovigen zou straffen, wat het christendome en islam is, (en dus jalours zou zijn op andere goden) gewoon een bewijs voor de polytheistische oorsprong van het jodendom, christendom en islam

[ Bericht 9% gewijzigd door Akkersloot op 11-04-2006 10:23:50 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_36848380
Volgens mij worden de niet-God goden in de Bijbel weliswaar genoemd (b.v. Mammon, Baäl), maar ze worden als vals (dus feitelijk als niet-bestaand) afgedaan, een goed voorbeeld uit het OT is het verhaal van Elia (1 Koningen 18):
quote:
20 Zo zond Achab onder alle kinderen Israëls, en verzamelde de profeten op den berg Karmel.

21 Toen naderde Elia tot het ganse volk, en zeide: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na! Maar het volk antwoordde hem niet een woord.
[...]
23 Dat men ons dan twee varren geve, en dat zij voor zich den enen var kiezen, en denzelven in stukken delen, en op het hout leggen, maar geen vuur daaraan leggen; en ik zal den anderen var bereiden, en op het hout leggen, en geen vuur daaraan leggen.

24 Roept gij daarna den naam van uw god aan, en ik zal den Naam des HEEREN aanroepen; en de God, Die door vuur antwoorden zal, Die zal God zijn. En het ganse volk antwoordde en zeide: Dat woord is goed.

[...]

27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden.
[...]
29 Het geschiedde nu, als de middag voorbij was, dat zij profeteerden totdat men het spijsoffer zou offeren; maar er was geen stem, en geen antwoorder, en geen opmerking.

[...] Nu gaat Elia klussen om het altaar te bereiden en als dat gedaan is

37 Antwoord mij, HEERE, antwoord mij; opdat dit volk erkenne, dat Gij, o HEERE, die God zijt, en dat Gij hun hart achterwaarts omgewend hebt.

38 Toen viel het vuur de HEEREN, en verteerde dat brandoffer, en dat hout, en die stenen, en dat stof, ja, lekte dat water op, hetwelk in de groeve was.

39 Als nu het ganse volk dat zag, zo vielen zij op hun aangezichten, en zeiden: De HEERE is God, de HEERE is God!
En zodra Elia zijn punt heeft gemaakt doet hij dit:
quote:
40 En Elia zeide tot hen: Grijpt de profeten van Baäl, dat niemand van hen ontkome. En zij grepen ze; en Elia voerde hen af naar de beek Kison, en slachtte hen aldaar.
Heel typisch weer. Maar, ik zou het Christendom dus niet henotheïstisch noemen.
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:41:06 #4
60090 Akkersloot
pi_36850322
quote:
Grijpt de profeten van Baäl
En dus is het christendom polytheistisch. Polytheisme houdt nu eenmaal in het geloof in het bestaan van meerdere goden. Dat je er dan maar één aanbid (henoisme) doet daar niets aan af.
quote:
En zij grepen ze; en Elia voerde hen af naar de beek Kison, en slachtte hen aldaar.
Deze Mein Kampf / koran achtige vers in de bijbel is mij tot nu toe ontgaan.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_36850577
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:41 schreef Akkersloot het volgende:
En dus is het christendom polytheistisch. Polytheisme houdt nu eenmaal in het geloof in het bestaan van meerdere goden. Dat je er dan maar één aanbid (henoisme) doet daar niets aan af.
Nee, de crux van dat verhaal is juist dat die god ijdel is, niet bestaat. Psalm 96:5, de goden der gojim zijn elilim. Het zijn mensen die beelden van Baäl aanbidden. De Israëlieten geloofden niet in die goden van die andere volken, voor hen was het aanbidding van beelden, het waren nepgoden. Het was niet dat hun God superieur was, Elia maakt Baäl ronduit belachelijk. Hun God was de enige God.

De vraag is in hoeverre die andere volken wellicht niet geloofden dat bij hun beeldjes een echte God hoorde (dus in die zin niet per se beelden aanbaden), maar de gangbare interpretatie is toch dat de Israëlieten van mening waren dat absoluut niet het geval was. Die Godsdienst was al heel vroeg strikt monotheïstisch en niet henotheïstisch (jij vergeet consequent 'the' overigens).
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:54:50 #6
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36850677
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:41 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het jammere is dat het christendom hun god hebben gedefinieerd als zijnde dé god. God is dus zowel de paraentiteit 'god' maar tevens de definitie. Alle overige personificaties zijn dus per definitie 'minder' dan God (en daarmee minder dan een god). In principes staan de genoemde kwaade wezens op gelijke voet met engelen; dwz duidelijk een 'goddelijke' trede onder God. De christelijke god is per definitie overkoepelend; zelfs over de 'wezens' die via andere geloven als goden de bijbelse mythologie zijn ingeslopen.
quote:
[..]
Deze Mein Kampf / koran achtige vers in de bijbel is mij tot nu toe ontgaan.
Misschien moet je proberen je opmerkingen te beperken tot de dingen waarvan jij ook snapt dat ze door een ieder genuanceerd gelezen kunnen worden. Het is totaal onzinnig om met dit soort opmerkingen de 'andere kant' in een discussie (in dit geval gelovigen) aan te vallen omdat daaruit alleen maar minachting tussen beide kanten kan ontstaan. Ook jouw kruistocht tegen religie is gebaat bij een dialoog, per definitie proberen de ander in zijn harnas te krijgen werkt niet; wereldse geschiedenis leert ons in dit geval een wijze les.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:55:25 #7
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_36850692
Damn, ik heb de bijbelplaatsen niet bij de hand. Maar Maarten 't Hart zet in zijn Wie God verlaat heeft niets te vrezen. De schrift betwist vrij overtuigend uiteen dat de joden wel degelijk meerdere goden erkenden. Waaronder de al genoemde Baäls (inderdaad, er waren er meerdere). En ergens in de Bijbel zou ook staan dat Jaweh de meest vooraanstaande is in de vergadering van goden.
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:57:03 #8
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36850743
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:55 schreef Frollo het volgende:
En ergens in de Bijbel zou ook staan dat Jaweh de meest vooraanstaande is in de vergadering van goden.
Balkenende zou volgens de overlevering ook de meest vooraanstaande zijn in de vergadering van politici. Ik zal niet schromen hem die positie te ontkennen; wat een zak hooi.
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:58:52 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_36850809
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:57 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Balkenende zou volgens de overlevering ook de meest vooraanstaande zijn in de vergadering van politici. Ik zal niet schromen hem die positie te ontkennen; wat een zak hooi.

Maar dat doet niets af aan het feit dat die overige politici wel degelijk bestaan en niet slechts gesneden beelden zijn.
pi_36850911
Ik ontken niet dat je sporen van veelgodendom aantreft in de Bijbel, niet in het minst in de naam van God, Elohim, die meervoud is, maar voor zover ik weet is de gehele traditie van het Judaïsme en zeker van het Christendom strikt monotheïstisch; ze hebben nooit veel waarde gehecht aan andere goden. En hun God was zeker geen primus inter pares.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:16:22 #11
60090 Akkersloot
pi_36851309
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:50 schreef Nekto het volgende:
Nee, de crux van dat verhaal is juist dat die god ijdel is, niet bestaat. Psalm 96:5, ... ).
Wat heeft Palm 96.5 met een "openbaring" van Elia te maken. Een typisch voorbeeld van de bijbel )c.q. koran) als één onwrikbaar geheel zien. Terwijl het toch het werk is van al dan niet geesteszieke personen.
quote:
Grijpt de profeten van Baäl
Hier staat toch duidelijk profeten. Dus niet "valse profeten" (een dubbelop term natuurlijk). Volgens dat bijbelverhaal bestaan er dus duidelijk meerdere Goden naast het Hersenspinsel van Mozes.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:22:01 #12
60090 Akkersloot
pi_36851481
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:54 schreef Invictus_ het volgende:

[Deze Mein Kampf / koran achtige vers in de bijbel is mij tot nu toe ontgaan.]

Misschien moet je proberen je opmerkingen te beperken tot de dingen waarvan jij ook snapt dat ze door een ieder genuanceerd gelezen kunnen worden. Het is totaal onzinnig om met dit soort opmerkingen de 'andere kant' in een discussie (in dit geval gelovigen) aan te vallen omdat daaruit alleen maar minachting tussen beide kanten kan ontstaan. Ook jouw kruistocht tegen religie is gebaat bij een dialoog, per definitie proberen de ander in zijn harnas te krijgen werkt niet; wereldse geschiedenis leert ons in dit geval een wijze les.
1. Je grote bek houden met je term "kruistocht". Je weet heus wel dat bij religie-onderwerpen deze term gevoelig ligt en de betekenis van "kruistocht" hier dus anders is dan de eerste betekenis in de dikke van Dale over taalgebruik gaat in het algemeen (en niet over religieuze onderwerpen).

2. Ik voer geen "kruistocht" tegen religie maar slechts tegen het jodendom, christendom, islam en hindoeisme. Religie gaat verder dan alleen de fascistische hersenspinsels van Mozes, Paulus en Mohammed.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:26:44 #13
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36851657
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:22 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

1. Je grote bek houden met je term "kruistocht". Je weet heus wel dat bij religie-onderwerpen deze term gevoelig ligt en de betekenis van "kruistocht" hier dus anders is dan de eerste betekenis in de dikke van Dale over taalgebruik gaat in het algemeen (en niet over religieuze onderwerpen).
Excuses, ik wist niet dat uitgerekend jij er zo'n vocabulair-fascistische mening op nahield.
quote:
2. Ik voer geen "kruistocht" tegen religie maar slechts tegen het jodendom, christendom, islam en hindoeisme. Religie gaat verder dan alleen de fascistische hersenspinsels van Mozes, Paulus en Mohammed.
Jammer dat je de onderliggende boodschap niet begreep. Misschien kan ik je dan ritalin aanraden?
pi_36851681
Psalm 96:5 haal ik aan omdat het zo bekend is. Dat een evolutietheoreticus creationisme bestrijdt betekent niet dat hij, omdat hij het vermeldt, gelooft, of denkt dat het waar is. Dat een scepticus probeer spookverhalen te ontkrachten betekent niet dat hij er in gelooft dat er spoken zijn. Hij zal zelfs wel kunnen zeggen: Dat is degene die het spook gefotografeerd heeft. Wat natuurlijk onzin is, want er is geen spook.

Dus mensen hebben het vaak genoeg over zaken waar ze niet in geloven. Dat een profeet per se een bestaande God moet aanbidden lijkt me redelijke nonsens. Alhoewel het Jodendom polytheïstische wortels heeft, is het al heel vroeg heel monotheïstisch geworden. Dat betekent dus niet dat er geen concurrende geloven waren, of dat je geen voorbeelden kunt vinden waarin over de Baäl of Mammon of aanbidders daarvan wordt gesproken, want die waren er natuurlijk, maar de Israëlieten hebben die Goden sedert lange tijd als vals beschouwd, niet als minder krachtig, maar domweg als vals. De mondiale cultuur in zijn geheel was echter destijds zeker niet monotheïstisch. (Dit in tegenstelling tot de Romeinen bijvoorbeeld die goden van andere religies vaak interpreteerden als hun eigen goden.)

Maar, als jij per se jouw lezing wilt hebben, ga je gang.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:31:54 #16
60090 Akkersloot
pi_36851807
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:26 schreef Invictus_ het volgende:

[1. Je grote bek houden met je term "kruistocht". Je weet heus wel dat bij religie-onderwerpen deze term gevoelig ligt en de betekenis van "kruistocht" hier dus anders is dan de eerste betekenis in de dikke van Dale over taalgebruik gaat in het algemeen (en niet over religieuze onderwerpen).]

Excuses, ik wist niet dat uitgerekend jij er zo'n vocabulair-fascistische mening op nahield.
Weet je dat zelfs ex-mod Schorpioen de term "kruistocht" uit een topictitel heeft verwijderd na mijn opmerking dat de primaire betekenis van "kruistocht" binnen religieuze onderwerpen nu eenmaal verschilt bij dat bij andere onderwerpen.
quote:
Jammer dat je de onderliggende boodschap niet begreep. Misschien kan ik je dan ritalin aanraden?
Wie is hier nu de fascist ?
pi_36851967
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zonder twijfel polytheïstisch.
Vanuit Islamitisch oogpunt i.v.m. de leer van de drie-eenheid?
pi_36852067
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:37 schreef Nekto het volgende:

[..]

Vanuit Islamitisch oogpunt i.v.m. de leer van de drie-eenheid?
Dat is correct.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:45:37 #19
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36852197
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:31 schreef Akkersloot het volgende:

Weet je dat zelfs ex-mod Schorpioen de term "kruistocht" uit een topictitel heeft verwijderd na mijn opmerking dat de primaire betekenis van "kruistocht" binnen religieuze onderwerpen nu eenmaal verschilt bij dat bij andere onderwerpen.
Wist ik niet, en ik zie ook de relevantie mbt mijn opmerking niet.
quote:
Wie is hier nu de fascist ?
Ik, want het is duidelijk dat ieder lichtfascisitsch regime er om bekend staat op ironische wijze te verwijzen naar geneesmiddelen.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:57:58 #20
60090 Akkersloot
pi_36852563
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:45 schreef Invictus_ het volgende:
[wie is hier nu de fascist]

Ik, want het is duidelijk dat ieder lichtfascisitsch regime er om bekend staat op ironische wijze te verwijzen naar geneesmiddelen.
Ironisch ? Het is je wellicht volledig ontgaan dat gelovigen hun tegenstanders als geestesziek bestempelen. Neem nu hoe mohammedanen over Hirsi Ali beweren dat ze "psychisch beschadigd" is door haar behandeling in Somalie en "alleen maar aandacht vraagt".

In de Sowjet Unie verdwenen de tegenstanders in psychiatrische inrichtingen. NIet echt een een "lichtfascistisch" regime.

Toch fijn dat ik en uitgerekend Schorpioen tot het zelfde kamp worden gerekend. Al is het dan van "fascisten". En dat allemaal te danken aan de stelling dat het begrip "kruistocht" bij religieuze onderwerpen nu eenmaal gevoelig ligt. Sieh heil.
  dinsdag 11 april 2006 @ 13:00:37 #21
60090 Akkersloot
pi_36852619
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[Vanuit Islamitisch oogpunt i.v.m. de leer van de drie-eenheid?]

Dat is correct.
Jammer hoor. Maar het geloof in één God. En één zoon van die God en een heilige geest als dienaars van die ene God valt gewoon onder de definitie van monotheisme.
pi_36852966
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 13:00 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Jammer hoor. Maar het geloof in één God. En één zoon van die God en een heilige geest als dienaars van die ene God valt gewoon onder de definitie van monotheisme.
Het aanvaarden van een mens, wat de profeet Isa (as) was, als een zoon van God en daarom goddelijk als ware hij God kan opvolgen, is polytheisme.
  dinsdag 11 april 2006 @ 13:36:27 #23
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36853529
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 13:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het aanvaarden van een mens, wat de profeet Isa (as) was, als een zoon van God en daarom goddelijk als ware hij God kan opvolgen, is polytheisme.
Jezus = God (Vader, Zoon en HG)
het is moeilijk voor te stellen, maar daarom niet minder waar.
Jezus is de incarnatie van God en belichaamt de genade zoals die door God aan ons geschonken is. er zijn niet meerdere goden. er is maar 1 God.
quote:
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven – Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
quote:
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
quote:
18 Niemand heeft ooit God gezien maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 11 april 2006 @ 14:02:25 #24
60090 Akkersloot
pi_36854224
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 13:36 schreef pmb_rug het volgende:
Jezus = God (Vader, Zoon en HG)
het is moeilijk voor te stellen, maar daarom niet minder waar.
Jezus is de incarnatie van God en belichaamt de genade zoals die door God aan ons geschonken is. er zijn niet meerdere goden. er is maar 1 God.
Volgens de redenatie van Kirimibeyaz is het christendom en islam met hun geloof in de duivel dus ook polytheisme. God en de duivel kan je immers zien als twee verschillende goden.
  dinsdag 11 april 2006 @ 14:04:12 #25
60090 Akkersloot
pi_36854266
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 13:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Hoe zit het ook al weer met de drie dochters van Allah ?

Is de islam niet gewoon een voortzetting van het arabisch polytheisme waarin Allah als de maangod ook al werd vereerd. Zie het teken van de islam en de herinvoering van het 12 maanmaanden jaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')