abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 april 2006 @ 11:05:07 #176
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37206090
Ik vind dat Nederlanders over het algemeen echt goed engels praten, heel goed zelfs.
Ik heb zelf een behoorlijke talenknobbel en kan wel zeggen dat mijn frans , duits en engels vrijwel accentloos zijn.
Alhoewel; met dank aan het werken in amerikaanse bedrijven en een amerikaans vriendje is een accent er wel ingeslopen. Al vind ik het wel een compliment dat amerikanen altijd vragen of ik er gewoond heb/geboren ben

Momenteel is de voertaal binnen mijn bedrijf ook engels..mijn compagnon komt uit Liverpool en ik moet echt opletten dat ik zijn accent niet overneem. Van alle sollicitanten die we krijgen heb ik er ook geen 1 getroffen die moeite had met het feit dat we uitsluitend engels spreken binnen het bedrijf en dat is toch wel bijzonder.
  zondag 23 april 2006 @ 11:06:46 #177
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37206119
Ik zou overigens best zowel chinees als japans willen leren...lijkt me helemaal geweldig ; ik vind de klank en opbouw van beiden talen fascinerend
  zondag 23 april 2006 @ 11:28:01 #178
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_37206487
quote:
Op zondag 23 april 2006 11:00 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
De meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels; dat zal niemand ontkennen.
O, jawel hoor.
quote:
De uitspraak laat vaak nog wel eens wat te wensen over; maar dat is een bekend probleem. Het probleem is alleen dat de meeste Nederlanders denken dat ze goed Engels spreken; ook qua uitspraak. Schoolresultaten zeggen niet zó veel; de jeugd van tegenwoordig is toch al beter in Engels dan de oude leraren in verband met de grotere hoeveelheid Engels die er tegenwoordig al is op de TV/bij spelletjes en dergelijke.
Ja, maar op die tv-spelletjes is het ook al abominabel, net als in reclames... Dus de voorbeelden zijn al ruk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Gatorade-reclame, waar de overbetaalde klojo die het inspreekt het heeft over 'geedoreet'. Alsof als je alles platwalst en de t en d omdraait, je ineens Amerikaans klinkt. Of de Pickwick-reclame: tiekendoedet (tea can do that). Of een anti-tabakslucht-product dat 'Anti Tabacco' heet

Het Engels van de gemiddelde Nederlander is bij lange na niet redelijk te noemen. Dat het minder erg is dan het Engels van de Fransen, Duitsers of Italianen maakt het natuurlijk niet goed. Hooguit minder slecht.

Maar goed, de gemiddelde Nederlander spreekt en schrijft dus ook belabberd Nederlands.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_37208098
quote:
Op zondag 23 april 2006 11:28 schreef Verbal het volgende:

Ja, maar op die tv-spelletjes is het ook al abominabel, net als in reclames... Dus de voorbeelden zijn al ruk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Gatorade-reclame, waar de overbetaalde klojo die het inspreekt het heeft over 'geedoreet'. Alsof als je alles platwalst en de t en d omdraait, je ineens Amerikaans klinkt. Of de Pickwick-reclame: tiekendoedet (tea can do that). Of een anti-tabakslucht-product dat 'Anti Tabacco' heet
Schrijf eens op hoe jij denkt dat deze drie voorbeelden wel uitgesproken moeten worden want ik heb een bepaald vermoeden.
  zondag 23 april 2006 @ 14:20:31 #180
136 V.
pi_37212380
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:34 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Schrijf eens op hoe jij denkt dat deze drie voorbeelden wel uitgesproken moeten worden want ik heb een bepaald vermoeden.
En welk vermoeden is dat dan wel niet

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 14:33:59 #181
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_37212886
Ik ken de reclames in kwestie niet, maar het lijkt mij dat je niet de t als een d en vice versa moet uitspreken; for one.

Op een heel ander punt: wat doen jullie? Kijken jullie de ondertiteling van Engelse programma's of proberen jullie het te begrijpen? Ik probeer het tweede; ondertiteling mis je vaak wat; kijk daar vaak alleen naar bij een zwaar accent.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zondag 23 april 2006 @ 14:35:58 #182
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_37212940
edit: ja, heel creatief, maar we scharen dit nog altijd onder de flames.

[ Bericht 37% gewijzigd door Isabeau op 23-04-2006 16:10:44 ]
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 23 april 2006 @ 14:37:56 #183
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37213006
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:33 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Ik ken de reclames in kwestie niet, maar het lijkt mij dat je niet de t als een d en vice versa moet uitspreken; for one.

Op een heel ander punt: wat doen jullie? Kijken jullie de ondertiteling van Engelse programma's of proberen jullie het te begrijpen? Ik probeer het tweede; ondertiteling mis je vaak wat; kijk daar vaak alleen naar bij een zwaar accent.
Ik lees altijd de ondertiteling... proberen die te ontwijken kost teveel moeite. Je hoort sowieso wat er gezegd wordt. Dus je mist niks.
  zondag 23 april 2006 @ 14:40:42 #184
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_37213110
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:37 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Ik lees altijd de ondertiteling... proberen die te ontwijken kost teveel moeite. Je hoort sowieso wat er gezegd wordt. Dus je mist niks.
Mja, gewoon een beetje negeren meer. Ik zie het wel, maar let er niet specifiek op.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zondag 23 april 2006 @ 14:49:56 #185
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37213450
quote:
Op zondag 23 april 2006 14:40 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Mja, gewoon een beetje negeren meer. Ik zie het wel, maar let er niet specifiek op.
Ik heb er met Britse series op de BBC nog wel eens wat moeite mee, maar dat komt vaak door een accent.

Maar ja, dat heb ik met een Zuid Limburgs accent ook en een Fries accent ook...
  zondag 23 april 2006 @ 15:16:43 #186
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37214333
Ik denk dat het Engels van Nederlanders best redelijk is. En wat maakt het uit dat ze in het buitenland kunnen horen dat ik uit Nederland kom? Van Britten, Amerikanen en Australiėrs kun je ook horen waar ze vandaan komen. So what?

Ik vind overigens dat je Brits-Engels zou moeten spreken en schrijven en niet Amerikaans-Engels. We zijn hier tenslotte in Europa, niet in Amerika.

Mijn Engels juf was daar vroeger ook erg pertinent in. Als mijn uitspraak niet goed was of als ik Amerikaan-Engels durfde te schrijven ging er gelijk een rooie streep door.

Ik ben haar nog steeds dankbaar dat ze daar zo op hamerde.
I've seen things you wouldn't believe.
Attack ships on fire off the shoulder of Uranus.
I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate.
  zondag 23 april 2006 @ 16:04:22 #187
136 V.
pi_37215763
edit: jij ook niet, V

[ Bericht 50% gewijzigd door Isabeau op 23-04-2006 16:11:18 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 16:08:32 #188
53267 TC03
pi_37215892
Wat maak je jezelf toch altijd belachelijk Verbal.

Bijna iedereen in Nederland kan een aardig woordje Engels verstaan en spreken, dat is zeker wel 'redelijk'. Dat jij dat nou niet vindt omdat jij heel stoer Engelse films zonder ondertiteling kan kijken.

Ik voel me overigens absoluut niet aangesproken.

Maar veel succes in je verdere leven, je zal het wel ver schoppen gezien jouw enorme intelligentie en kundigheid.
  zondag 23 april 2006 @ 16:10:10 #189
136 V.
pi_37215939
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:08 schreef TC03 het volgende:
Wat maak je jezelf toch altijd belachelijk Verbal.

Bijna iedereen in Nederland kan een aardig woordje Engels verstaan en spreken, dat is zeker wel 'redelijk'. Dat jij dat nou niet vindt omdat jij heel stoer Engelse films zonder ondertiteling kan kijken.
Ja hoor, huilebalkje.
quote:
Ik voel me overigens absoluut niet aangesproken.
Nee, dat blijkt Gaaf hoor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2006 @ 16:10:48 #190
53267 TC03
pi_37215955
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:10 schreef Verbal het volgende:

[..]
Nee, dat blijkt Gaaf hoor.
Waaruit blijkt dat dan?
pi_37216015
Heren Kan het wat vriendelijker? Jullie zijn het niet met elkaar eens, dat is wel duidelijk, maar kan het elkaar creatief 6 voet de grond inboren ophouden? Mijn dank is groot
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 23 april 2006 @ 17:29:50 #192
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37218673
quote:
Op zondag 23 april 2006 15:16 schreef Jor-El het volgende:
Ik denk dat het Engels van Nederlanders best redelijk is. En wat maakt het uit dat ze in het buitenland kunnen horen dat ik uit Nederland kom? Van Britten, Amerikanen en Australiėrs kun je ook horen waar ze vandaan komen. So what?

Ik vind overigens dat je Brits-Engels zou moeten spreken en schrijven en niet Amerikaans-Engels. We zijn hier tenslotte in Europa, niet in Amerika.
Waarom Brits Engels? En waarom geen Schots of Iers? Dat is ook Europa hoor...

En als je Brits Engels zegt, welk Brits Engels is dat dan? Dat van Queen Elizabeth, Elton John, David Beckham of nog wat anders?
  zondag 23 april 2006 @ 17:40:43 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_37218972
Ik werd in de VS ingeschat als komende uit New Jersey... omdat daar "accentoos Amerkaans" wordt gesproken

Moet wel zeggen dat in de VS bleek hoe ontoereikend het Engels van de Nederlandse middelbare school was... de meest simpele dingen (die je juist in het dagelijks leven nodig hebt) leer je gewoon niet op school. Gelukkig had ik hier in NL al Amerikaanse buren van de basis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 23 april 2006 @ 18:04:45 #194
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37219703
quote:
Op zondag 23 april 2006 17:29 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Waarom Brits Engels? En waarom geen Schots of Iers? Dat is ook Europa hoor...

En als je Brits Engels zegt, welk Brits Engels is dat dan? Dat van Queen Elizabeth, Elton John, David Beckham of nog wat anders?
Brits Engels (of in ieder geval het Engels uit Engeland) omdat daar tenslotte de taal ontstaan is. De uitspraak iets wat de gemiddelde BBC omroep(st)ers spreekt. Engels met zo min mogelijk accent.

Tenminste, da's mijn voorkeur.
  zondag 23 april 2006 @ 18:21:52 #195
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_37220214
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:04 schreef Jor-El het volgende:

[..]

Brits Engels (of in ieder geval het Engels uit Engeland) omdat daar tenslotte de taal ontstaan is. De uitspraak iets wat de gemiddelde BBC omroep(st)ers spreekt. Engels met zo min mogelijk accent.

Tenminste, da's mijn voorkeur.
Dat heeft jouw voorkeur, dus dan is het mooi als jij dat spreekt. Mijn voorkeur heeft het niet. Ik geef de voorkeur aan het upstate New York accent (niet te verwarren met Noo Yawk accent of een bawstin accent) .

Iedereen heeft zo z'n voorkeuren... zelfs het Texaans heeft wel z'n charme
  zondag 23 april 2006 @ 18:43:02 #196
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37220863
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:21 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

zelfs het Texaans heeft wel z'n charme
Nou dat accent heeft zeker niet mijn voorkeur. Ik vind het een beetje dommig klinken.
Maar zoals je al zei heeft iedereen zo z'n voorkeuren.
pi_37221006
Ik merk trouwens wel dat ik heel snel het accent van mijn omgeving overneem. Toen ik na een paar maanden Londen naar de VS ging, klonk ik volgens mensen weer veel Britser. Hetzelfde toen ik een jaar in Canada zat, hoewel dat vrij 'schoon' engels is. Vind het altijd wel grappig om van mezelf te merken. Ik ben benieuwd hoe Brits mijn accent wordt als ik deze zomer voor onbepaald tijd naar Londen ga. Vorige keer was drie maanden, nu waarschijnlijk een aantal jaar....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 23 april 2006 @ 18:56:37 #198
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37221315
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:47 schreef Drive-r het volgende:
Ik merk trouwens wel dat ik heel snel het accent van mijn omgeving overneem. Toen ik na een paar maanden Londen naar de VS ging, klonk ik volgens mensen weer veel Britser. Hetzelfde toen ik een jaar in Canada zat, hoewel dat vrij 'schoon' engels is. Vind het altijd wel grappig om van mezelf te merken. Ik ben benieuwd hoe Brits mijn accent wordt als ik deze zomer voor onbepaald tijd naar Londen ga. Vorige keer was drie maanden, nu waarschijnlijk een aantal jaar....
Dat klopt. Vroeger sprak ik redelijk accentloos Engels. Ik heb tegenwoordig via mijn werk veel met Amerikanen te maken. Daar neem je toch onbewust dingen van over. Ik moet me dwingen om niet onbewust over te schakelen naar het Amerikaans. Raar dat dat toch redelijk snel gaat die verschuiving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jor-El op 23-04-2006 19:02:21 ]
pi_37221591
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:56 schreef Jor-El het volgende:

[..]

Dat klopt. Vroeger sprak ik redelijk accentloos Engels. Ik heb tegenwoordig via mijn werk veel met Amerikanen te maken. Daar neem je toch onbewust dingen van over. Ik moet me dwingen om niet onbewust over te schakelen naar het Amerikaans. Raar dat dat toch redelijk snel gaat die verschuiving.
Ik heb in Londen ook het woordgebruik van veel collega's overgenomen. Bankiers praten enorm net zakelijk Brits met klanten. Maar goed, op de werkvloer is het nogal grof, dus dat kruipt er ook aardig in. Ik heb een leuk pallet aan krachttermen opgebouwd, zal waarschijlnlijk alleen maar erger worden...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 23 april 2006 @ 19:15:22 #200
146354 Jor-El
Stick 'm up dumbo
pi_37221974
quote:
Op zondag 23 april 2006 19:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

dus dat kruipt er ook aardig in. Ik heb een leuk pallet aan krachttermen opgebouwd,
Ach, het is wel geing als je daar over kan beschikken. En het zo nu en dan 's te gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')