pfff gelukkig... ik begon me echt al op te windenquote:Op zondag 9 april 2006 13:25 schreef Sjoem het volgende:
Ik loop met je te dollen BoJo.
Ohquote:Op zondag 9 april 2006 13:25 schreef BoJo het volgende:
enne Bara je bent 946 vergeten in de titel te plaatsen![]()
quote:Waarom RON98 ?
RON staat voor Research Octane Number en geeft middels een getal de klopvastheid van de brandstof aan. Hoe hoger hoe meer klopvast of wel de gevoeligheid voor zelfontsteking. In Nederland wordt zoals bekend het meest gereden met RON95 brandstof. Voor het Nederlandse verkeer en standaard auto's goed genoeg. Maar ga je hogere eisen stellen aan de ontsteking en daarmee de klopvastheid van de brandstof is RON98 een beter keuze. Juist deze hogere kwaliteit stelt een chiptuner in staat de ontsteking te vervroegen zonder kans te lopen op pingelen. Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding. Op meerdere plaatsen in de verbrandingsruimte ontstaan tegelijk of vlak na elkaar ontstekingen. De verschillende drukgolven komen met elkaar in botsing en dit veroorzaakt een knikkerachtige geluid.
Er zijn een aantal omstandigheden waarbij motoren extra pingelgevoelig zijn. Doorgaans als de omgevingstemperaturen in de verbrandingsruimte hoger zijn. Dat betekent zowel een extra hoge motortemperatuur als een verhoogde inlaatluchttemperatuur. Maar bijvoorbeeld ook koolafzetting in de verbrandingsruimte (gloeiende delen). Compressie verhoging geeft ook een extra risico op pingelen. Wanneer de verbrandingsruimte bewerkt wordt of andere zuigers gemonteerd worden kan er ook eerder pingelen optreden omdat de wervelingen in de verbrandingruimte anders worden. Maar daar krijgt men pas "last" van als men echt gaat tunen.
Helaas is Shell gestopt met de verkoop van RON98 brandstof. Daarvoor in de plaats is er Shell V-Power gekomen. Aan de pomp staat vermeld dat dit een RON95 brandstof is. Maar in werkelijkheid is dit RON97. Bij de wet mag men een brandstof nooit een hoger octaangetal geven dan dat het in werkelijkheid is. En aangezien in Nederland alleen maar RON95 en RON98 mag worden verkocht. Deze Shell V-Power is daarom een prima alternatief voor RON98.
Bij een vriend.quote:
Door of Input knopje te gebruiken 4 kantje met pijltje dat er in gaat....quote:Op zondag 9 april 2006 13:30 schreef Sjoem het volgende:
[..]
Bij een vriend.
En die is buiten. En nu zie ik dat de PlayStation is aangesloten, maar ik weet niet hoe ik op de tv 't beeld krijg van de PS
Dat vierkantje heb ik gevondenquote:Op zondag 9 april 2006 13:32 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Door of Input knopje te gebruiken 4 kantje met pijltje dat er in gaat....
Of met channel - naar AV 1 AV2 Of misschien zelfs AV3 te gaan
Ik nietquote:Op zondag 9 april 2006 13:33 schreef Hugster het volgende:
[..]
Ook als je niet verwend bent kun je varen
Je pa betaalt je kartquote:Op zondag 9 april 2006 13:33 schreef Hugster het volgende:
[..]
Ook als je niet verwend bent kun je varen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |