Ik wil graag even mijn successtory kwijt. Bereid je voor op een lang verhaal
Ben bezig met Standard Luik en het gaat echt geweldig.
Eerste seizoen besloot ik om de selectie zoveel mogelijk in tact te houden. Dit bleek achteraf een goede keus te zijn geweest. Er was geen hectiek in de ploeg, het hele seizoen heb ik het wat dat betreft makkelijk gehad. Ik speelde ook geen Europees, dus ik kon me volledig richten op de competitie. In de beker vloog ik er al snel uit, maar de competitie liep beter. Al vanaf de derde speeldag stond ik bovenaan, hoewel ik tussendoor nog even tweede heb gestaan. Anderlecht was uiteindelijk de grootste concurrent, de rest stond 15 punten of meer achter.
Uiteindelijk was dit de eindstand:
1st | Standard | 34 | 23 | 3 | 8 | 68 | 28 | +40 | 72 |
2nd | Anderlecht | 34 | 20 | 10 | 4 | 52 | 20 | +32 | 70 |
3rd | Genk | 34 | 17 | 4 | 13 | 37 | 34 | +3 | 55 |
4th | Roeselare | 34 | 16 | 7 | 11 | 47 | 49 | -2 | 55 |
5th | Club Brugge | 34 | 15 | 10 | 9 | 42 | 36 | +6 | 55 |
Mijn team zag er als volgt uit (met mijn eigen aanvallende 4-4-2 tactiek):
GK: Runje (Renard)
DR: Béda (Celikkaya)
DC: Sarr
DC: Onyewu
DL: Léonard (Jean)
MR: Walasiak (Wamberto/ Kovalenko)
MC: Geraerts (vertrok in de winterstop naar Anderlecht, toen vervangen door Negouai)
MC: Sérgio Conceição (Kovalenko/Fadiga)
ML: Garbini (Fadiga/Wamberto)
AC: Niculae (Moreira/Roussel)
AC: Benjamin (Roussel/Moreira)
Eric Deflandre, normaal de eerste keus als rechtsback was overigens al voor het seizoen vertrokken naar Bolton.
Zoals te zien was mijn selectie erg smal, gelukkig had ik amper blessures en schorsingen.
Garbini werd uitgeroepen tot beste speler van het jaar, Niculae was met 16 goals topscorer.
In het tweede seizoen mocht ik dus eindelijk Europees spelen, maar dat betekende wel dat er wat aankopen gedaan moesten worden. Er vetrokken sowieso al wat spelers. Renard was gehuurd en ging terug naar Udinese, Celikkaya was een jeugdspeler, Jean was gehuurd van Feyenoord en Fadiga ging liever naar Germinal Beerschot Antwerpen.
De aankopen in de zomer waren:
- Jajá (linksbuiten/spits, Feyenoord, ¤ 900.000)
- Steven Defour (aanvallende middenvelder/spits, Genk, ¤ 1.800.000)
- Yngvar Håkonsen (verdediger, Roeselare, ¤ 700.000)
- Romaric (aanvallende middenvelder/spits, Le Mans, ¤ 5.000.000)
Het gevolg was dat ik een overbezetting had op het middenveld en in de aanval en in de verdediging kwam ik wat mensen tekort. Dit kon wel 'intern' opgelost worden. Winston Curbelo, die was verhuurd aan Valladolid aan het begin van spel, was naar mijn eigen mening goed genoeg om een basisplaats te veroveren. Bovendien kon ik de linksbenige Denis Souza, ook verhuurd in het eerste seizoen, wel gebruiken als back-up. Op het middenveld en in de aanval werden Kovalenko, Moreira en Roussel naar de reserves gestuurd.
Mijn opstelling in het tweede seizoen zou als volgt zijn.
GK: Runje (Werner)
DR: Béda (Sarr)
DC: Curbelo (Sarr/Hakonsen)
DC: Onyewu (Hakonsen/Souza/Sarr)
DL: Léonard (Hakonsen/Souza)
MR: Walasiak (Wamberto)
MC: Negouai (Defour/Wamberto)
MC: Sérgio Conceição (Defour/Wamberto))
ML: Jajá (Garbini/Wamberto/Romaric)
AC: Niculae (Defour/Tchité)
AC: Benjamin/Romaric (Benjamin vertrok in de winterstop naar Fiorentina en Romaric kreeg dus een vaste plaats)
De eerste belangrijke wedstrijd dat jaar was de Supercup finale tegen bekerwinnaar Lokeren. Deze won ik met 1-0 door een doelpunt van Jajá en zo was deze prijs ook binnen. In de competitie startte ik aardig, maar het hoogtepunt was natuurlijk de CL-poule met Liverpool, Monaco en Atlético Madrid.
| 1st | Liverpool | 6 | 3 | 2 | 1 | 12 | 7 | +5 | 11 |
| 2nd | Standard | 6 | 2 | 4 | 0 | 11 | 6 | +5 | 10 |
| 3rd | At. Madrid | 6 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | -1 | 7 |
| 4th | Monaco | 6 | 0 | 2 | 4 | 3 | 12 | -9 | 2 |
Monaco – Standard 1-1
Standard – At.Madrid 0-0
Standard – Liverpool 3-0 !
Liverpool – Standard 4-4 !
Standard – Monaco 3-1
At.Madrid – Standard 0-0
Ik verloor dus niet en ik wist thuis zelfs Liverpool van de mat te vegen.
Wat volgde was de achtste finale tegen Bayern München.
Thuis wist ik de Duitsers op 0-0 te houden, wat mij al verbaasde.
De uitwedstrijd was sensationeel. Na een kwartier stond ik al 0-2 voor en ik wist de score op 1-2 te houden, waarmee ik dus naar de kwartfinale ging. En dat terwijl ik per ongeluk mijn veel mindere reservekeeper had opgesteld. In de kwartfinale kwam ik (alweer) Liverpool tegen. De eerste wedstrijd op Anfield was dramatisch. Na 11 seconden scoorde Cissé en dat zou hij nog drie keer doen voor rust. 4-0 dus en ik was al voorbereid op een monsterscore. Maar mijn geluk was dat doelman Reina van Liverpool geblesseerd raakte terwijl er al drie keer was gewisseld. Steven Gerrard ging op doel en ik zou nog 4-2 kunnen maken. Thuis was ik sterker en kwam door een penalty op voorsprong. Aan één doelpunt zou ik nog genoeg hebben en dus zette ik alles op de aanval, maar helaas leverde dat niks op. De kwartfinale was het eindstation.
In de competitie en de beker liep alles nog prima en het was in de Jupiler League wederom een strijd tussen ons en Anderlecht. Ik verloor nog wel van Anderlecht, maar dat kon ik wel hebben. Overigens was het niet zo gek dat ik verloor want ik had er voor al wedstrijden gehad tegen Liverpool (2x) en Club Brugge. Vier topwedstrijden in 2 weken was toch iets te veel voor mij. Uiteindelijk werd ik wel kampioen en won ik de beker door Charleroi met 3-0 te verslaan.
Eindstand competitie:
| 1st | Standard | 34 | 24 | 8 | 2 | 71 | 19 | +52 | 80 |
| 2nd | Anderlecht | 34 | 19 | 13 | 2 | 59 | 30 | +29 | 70 |
| 3rd | Club Brugge | 34 | 15 | 8 | 11 | 41 | 31 | +10 | 53 |
| 4th | Germinal Beerschot | 34 | 14 | 10 | 10 | 33 | 32 | +1 | 52 |
| 5th | Sint-Truiden | 34 | 13 | 12 | 9 | 50 | 37 | +13 | 51 |
Mijn beste speler was Jajá en clubtopscorer was Niculae met 26 goals.
Volgens mij heb ik nu wel alles bereikt wat een manager in België kan bereiken:
2x Belgisch kampioen
1x Belgisch bekerwinnaar
1x Supercupwinnaar
2x Manager van het jaar
Kwartfinale Champions League
7e in de Hall of Fame van België
Maar toch blijf ik bij Standard, mijn doel is nu de beste manager van België te worden in de Hall of Fame.
Screens e.d. op aanvraag
[ Bericht 0% gewijzigd door Curva op 22-04-2006 16:54:42 ]