Maar ik geloof niet dat Roark het mooi gevonden had. Daarvoor is het niet functioneel genoeg.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het geeneens een lelijk gebouw.
Overigens is Howard Roark gebaseerd op Frank Lloyd Wright.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:06 schreef Claudia_x het volgende:
En dit vind ik mooie gebouwen:
[afbeelding]
[afbeelding]
De foto doet het laatste gebouw geen recht.
Rand had zo'n idee dat Wright moest zijn als de architect die ze in haar hoofd had. Ze heeft hem meerdere brieven geschreven, om een gesprek met hem te hebben toen ze het boek schreef, om hem het boek te sturen toen het af was. Hij reageerde toen niet écht. Later hebben ze nog eens een weekeinde met elkaar doorgebracht, met hun geliefden erbij.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:05 schreef k_man het volgende:
Ha, daar kan ik me iets bij voorstellen. Die voldeed heel aardig aan het beeld van de eigenwijze architect, geloof ik. Was er ook zonder enige ironie heilig van overtuigd dat hij de beste architect aller tijden was.
Daar ben ik niet zo zeker van. Roark is ervan overtuigd dat de omgeving de vormen van het gebouw dicteert.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:05 schreef LXIV het volgende:
Maar ik geloof niet dat Roark het mooi gevonden had. Daarvoor is het niet functioneel genoeg.
Ik was nét naar plaatjes aan het zoekenquote:Op zaterdag 8 april 2006 23:11 schreef LXIV het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Gaudi !![]()
Deze discussie wil ik pas met je voeren wanneer ik een substantieel deel van het boek gelezen heb. Voor wat ik nu gelezen heb ben ik van mening dat hij een absolute afkeer had van alles wat niet functioneel was. De schoonheid moest vanuit de functie komen, net zoals in de natuur.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar ben ik niet zo zeker van. Roark is ervan overtuigd dat de omgeving de vormen van het gebouw dicteert.
Dít zou R. (Naar mijn bescheiden mening) juist wél mooi gevonden hebben.quote:
Beetje oninspirerend kantoorgebouw.quote:
Het eerste gebouw is overigens het Bungehuis in Amsterdam, de faculteit voor taalkunde.quote:The Spiral Extension is not conceived as an a priori form or a "ready-made" artefact imposed upon the site. It is not an architecture which imitates what already exists. The specific proportions, materials and spaces of the Spiral are the visible forms resonating and condensing the special quality and specific originality of the Victoria & Albert Museum. Some of the most innovative and far-seeing experiments in architecture, technology and craft were first applied and tested by the illustrious architects associated with the construction of the Museum.
Form follows function, dus. Een beroemd adagium van Bauhausquote:Op zaterdag 8 april 2006 23:13 schreef LXIV het volgende:
De schoonheid moest vanuit de functie komen,
Er komt een tijd wanneer ik alles wat in Nederland tussen 1968 en 1978 gebouwd is tegen de grond laat slaan.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Beetje oninspirerend kantoorgebouw.
Ik zal erop letten en aan je denken als het moment daar is.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er komt een tijd wanneer ik alles wat in Nederland tussen 1968 en 1978 gebouwd is tegen de grond laat slaan.
Let maar op!![]()
Mijn hemel! Ketter!quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:16 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Beetje oninspirerend kantoorgebouw.
Ik vind het ook niet mooi.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:21 schreef k_man het volgende:
Mijn hemel! Ketter!![]()
Dat is Villa Savoy van Le Corbusier. Een waanzinnig mooie villa. Uit 1929, mind you!
Jaja, maar daar lees ik nog niet of het inmiddels nou gebouwd is? Vorige keer toen ik in Londen was nog niet, dacht ik. Anders heb ik iets gemist.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:17 schreef Claudia_x het volgende:
Libeskind:
Er zijn weinig gebouwen die belangrijker zijn geweest voor de moderne architectuur, schat ik.quote:
Ik heb er ook geen verstand vanquote:Op zaterdag 8 april 2006 23:25 schreef k_man het volgende:
De standaardreactie van architecten zou overigens zijn om jullie er nu van te betichten er gewoon geen verstand van te hebben. Le Corbusier en Mies van der Rohe waarderen vergt een geoefend oog.
Voor zover ik weet niet.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:23 schreef k_man het volgende:
Jaja, maar daar lees ik nog niet of het inmiddels nou gebouwd is? Vorige keer toen ik in Londen was nog niet, dacht ik. Anders heb ik iets gemist.
Het vergt waarschijnlijk een geoefend oog om het vakmanschap erin te herkennen, maar je hoeft geen kenner te zijn om het gebouw lelijk te vinden.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:25 schreef k_man het volgende:
De standaardreactie van architecten zou overigens zijn om jullie er nu van te betichten er gewoon geen verstand van te hebben. Le Corbusier en Mies van der Rohe waarderen vergt een geoefend oog.
Dat is een goede opmerkingquote:Op zaterdag 8 april 2006 23:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het vergt waarschijnlijk een geoefend oog om het vakmanschap erin te herkennen, maar je hoeft geen kenner te zijn om het gebouw lelijk te vinden.
Precies, maar wel om de schoonheid ervan te zien.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het vergt waarschijnlijk een geoefend oog om het vakmanschap erin te herkennen, maar je hoeft geen kenner te zijn om het gebouw lelijk te vinden.
Het Bungehuis is ook niet voor de hand liggend mooi, niet zoas de Oudemanhuispoort bijvoorbeeld. De foto geeft een wat geromantiseerd beeld van het Bungehuis. Het is een simpel gebouw, een eerlijk gebouw. Het gebouw ademt de handelsgeest van de gebroeders Bunge.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het Bungehuis vind ik overigens niet mooi, Claudia. Het straalt wel degelijk wat uit, en ik zou er veel liever langs fietsen dan langs de troosteloze ierse architectuur (wat zeg ik, ik zou eindelijk wel weer eens willen fietsen), maar als ik dan toch in Amsterdam ben dan heb ik wel betere dingen te bekijken.
We hebben elkaar eens in de OMHP getroffen toen er een of andere lezing was. Daar was sjun ook nog aanwezig, met zijn zelf meegebrachte roestvrijstalen mok. En dan nog die keer van de #filosofiemeet in Utreg.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik zit trouwens te denken hoe vaak ik jou eigenlijk ontmoet heb, Claudia. Ik heb je ooit gezien terwijl ik op de OMHP met een ijsje in de hand mensen de weg probeerde te wijzen naar een zaal voor een nogal geflopte collegereeks, maar verder weet ik het niet meer. Er moet ooit een #filosofie-meet geweest zijn, maar ik word oud.
Ja, eerlijk, dat zeker. Het zou goed de troosteloosheid kunnen herbergen van een tragische kantoorklerk, die zijn dagen slijt in een onbeduidende functie, voordat wolkenkrabbers opkwamen.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het Bungehuis is ook niet voor de hand liggend mooi, niet zoas de Oudemanhuispoort bijvoorbeeld. De foto geeft een wat geromantiseerd beeld van het Bungehuis. Het is een simpel gebouw, een eerlijk gebouw. Het gebouw ademt de handelsgeest van de gebroeders Bunge.
'1929' is wat dit gebouw zo mooi maakt denk ik.quote:
Oh..quote:Op zondag 9 april 2006 10:38 schreef LXIV het volgende:
Reve is dood!
Het speelt zeker een rol, ja. Je zou er voor de aardigheid een fotootje bij moeten hebben van een auto uit 1929. Ik ken foto's van deze villa met de auto's van de familie. Dan zie je hoe revolutionair dit huis destijds was.quote:Op zondag 9 april 2006 10:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
'1929' is wat dit gebouw zo mooi maakt denk ik.
Dat is ook heel mooi.quote:Ik hou vooral van industriële gebouwen, zoals de oude Van Nelle fabriek in Rotterdam:
[afbeelding]
quote:Op zondag 9 april 2006 16:40 schreef k_man het volgende:
Er is een reden dat ik zelf geen architect geworden ben hè?
quote:Op zondag 9 april 2006 16:48 schreef k_man het volgende:
Projectleider.
Ik kan niets posten. In mijn tijd () tekenden we nog vrijwel alles ouderwets met inkt op kalk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |