wat vinden jullie hiervan. Ik keur dit af. Ik vind niet dat je andere mensen kan dwingen zich naar jou afsprakenregeling te voegen. Dat is iets principeels voor mij. Net zoals je niet andere mensen in dit land kan gaan dwingen dat ze alleen maar rode broeken dragen of zo.quote:Geldigheid
Wanneer de werkgever (of de werkgeversorganisatie waar hij lid van is) partij is bij de cao, maar de werknemer niet, is de cao toch van toepassing.
Op verzoek van partijen kan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een CAO "algemeen verbindend" verklaren (avv = algemeen verbindend verklaring). Dit heeft tot gevolg dat die CAO van toepassing wordt verklaard op de gehele bedrijfstak, ongeacht of de betrokken werkgevers of werknemers daarin nu wel of niet georganiseerd zijn (dat wil zeggen: wel of niet lid zijn van een werkgevers- of werknemersorganisatie). Informatie hierover staat op de website van de Arbeidsinspectie.
Indien een CAO van toepassing is gelden de bepalingen die daarin staan. Het is wel toegestaan om in een bedrijfsregeling of individuele arbeidsovereenkomst in voor de werknemer gunstige zin af te wijken van de CAO. Echter, afwijkende afspraken die nadelig uitpakken voor de werknemer zijn nietig.
nee hoor. Als je dat wilt voorkomen kan je je bij een CAO aansluiten. Het gaat er om dat dat gedwongen gebeurtquote:Op vrijdag 7 april 2006 17:58 schreef Floripas het volgende:
Een CAO voorkomt juist dat iedereen apart moet gaan onderhandelen voor z'n salaris. Dat dus de minder mondige mensen niet hoeven te lijden onder de mondiger mensen.
En de CAO is maar een minimum, hè?
Je mag altijd meer geven dan de CAO, en dat gebeurt dan ook op grote schaal.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee hoor. Als je dat wilt voorkomen kan je je bij een CAO aansluiten. Het gaat er om dat dat gedwongen gebeurt
1. is er ook iets om de werkgevers bij een tekort te beschermen ?quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je mag altijd meer geven dan de CAO, en dat gebeurt dan ook op grote schaal.
De CAO's zijn er om te voorkomen dat werknemers in het geval van een overschot op de markt vrij spel hebben in looneisen.
Ja, hoor. Ze beslissen namelijk mee over de CAO, dus het hoeft ook de pan niet uit te rijzen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1. is er ook iets om de werkgevers bij een tekort te beschermen ?
In sommige gevallen, ja.quote:2. je wil het principe van vraag en aanbod om zeep helpen?
maar het gaat er hier om dat niet iedereen mee wilt doen. Waarom moeten werkgevers/werknemers gewdonwgen worden zich aan een CAO te houden. Als ik een lasser nodig heb en ik biedt hem 10 euro per uur en ik vind een lasser die akkoord gaat dan vind ik onzin dat er een overheid tussenbeide komt die het ons verbiedtquote:Op vrijdag 7 april 2006 18:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, hoor. Ze beslissen namelijk mee over de CAO, dus het hoeft ook de pan niet uit te rijzen.
[..]
en als het tot ongewenste situaties leidt, bijvoorbeeld een tekort aan artsen, een overschot aan vuilnismannen. Dan niet? Want dat is waar je op aan stuurtquote:In sommige gevallen, ja.
Voor tien euro per uur kun je twee zestienjarigen laten lassen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:31 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar het gaat er hier om dat niet iedereen mee wilt doen. Waarom moeten werkgevers/werknemers gewdonwgen worden zich aan een CAO te houden. Als ik een lasser nodig heb en ik biedt hem 10 euro per uur en ik vind een lasser die akkoord gaat dan vind ik onzin dat er een overheid tussenbeide komt die het ons verbiedt
[..]
Nee, wat mij betreft hef je het numerus fixus op.quote:en als het tot ongewenste situaties leidt, bijvoorbeeld een tekort aan artsen, een overschot aan vuilnismannen. Dan niet? Want dat is waar je op aan stuurt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |