de comic is echt tien keer beter.
V is daarin een veel enigmatischer figuur en heeft een veel gruwelijker beeld voor ogen. De film maakt hem tot sympathieke held, in de comic blijft het een verknipte doch brilliante terrorist.
De idealen die naar voren komen in de film komen ook veel sterker naar voren in de comic, die zo goed als 20 jaar oud is trouwens.
Kleine details die in 1985 als schrikbarend toekomstbeeld golden, zijn vreemd genoeg vandaag de dag heel gewoon geworden, onder het predikaat van "veiligheid voorop"
In de comic stonden er luidsprekers op de hoek van iedere straat, en werd je door camera's in de gaten gehouden...
Toen was dat onmogelijk om je voor te stellen, bizar zelfs, want dat is toch eigenlijk maar een inbreuk op je privacy, en waarom zou de overheid je in de gaten moeten houden als een of andere dictatuur die wil weten wat de burgers doen op welk moment. Ik zou zeggen ga eens stappen in London, of dichter bij huis in een van de grote steden in Nederland, en drie keer raden wat je op de hoek van de straat ziet staan in het uitgaansgebied?
Inderdaad, een camera die staat opgesteld als een of ander alziend oog.
Twintig jaar geleden een ondenkbaar schrikbeeld van een schrijver, anno 2006 ingeburgerde waarheid.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!